بازدید 16030
شیر گران شد؛ ماست و پنیر و ... در راه است!

مصرف نکنیم یا گلایه نداشته باشیم؟

هنگامی که گران شدن شیر را در کنار کاهش 20 درصدی تولید این محصول بگذاریم و به یاد بیاوریم که آغاز هدفمندسازی نرخ آن با کاهش مصرفش روبه‌رو شد، تنها نتیجه‌ای که به دست می‌آید، این است که هم‌اکنون درصد بسیاری از مردم، مصرف شیر را از دستور زندگی‌شان خارج کرده‌اند؛ بنابراین، اکنون کافی است تا میزان مصرف سرانه بسیار کم شیر در کشورمان را به این ترکیب بیفزاییم تا از اینکه صدای متولیان سلامت درنمی‌آید، به شدت شگفت‌زده شویم!
کد خبر: ۲۳۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۰ 18 April 2012
می‌گوید «شیر نزدیک۲۰ درصد گران شده است» و می‌افزاید که فلان محصول لبنی تا دیروز اینقدر قیمت داشت و امروز اینقدر افزایش قیمت داشته است؛ این موضوع به اندازه‌ای برایمان عادی شده که گویا، دیگر مجالی برای اعتراض نمی‌یابیم و اینجاست که همه ارزش غذایی لبنیات برایمان گران می‌شود و ممکن است یادمان برود که «مصرف شیر یکی از معیارهای توسعه فرهنگی جامعه است» و لابد نباید آن را مصرف نکرد!

به گزارش «تابناک»، در حالی به پایان نخستین ماه سال نزدیک می‌شویم که موج گرانی‌ها که از سال پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد و این موضوع، نگرانی‌های بسیاری در جامعه پدید آورده است؛ گرانی‌هایی که‌ گاه منجر به رکود بازار استفاده از یک محصول می‌شوند و اگر بحث پیشگیری در میان باشد، آغازی برای لطمات جبران‌ناپذیر در آینده به شمار می‌روند.

بر پایه آمار، تولید شیر کشور در سال ۱۳۸۱ نزدیک هشت و نیم میلیون تن گزارش شده است؛ بنابراین، آمار تولید سرانه شیر به ازای هر ایرانی با احتساب جمعیت، ۹۰ کیلوگرم می‌شود که با توجه به ضایعات شیر هنگام تولید، فرآوری، توزیع و یا موارد دیگر، مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن بر پایه شیر حدود ۷۵ کیلوگرم است. البته مصرف شیر در برخی از استان‌ها به ویژه چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی از متوسط کشور بیشتر است، حال آن که میزان مصرف هر فرد بالغ از سوی سازمان‌های ملی و بین‌المللی، روزانه نیم لیتر شیر مایع، ۲۵ تا ۳۵ گرم پنیر و ۲۰۰ گرم ماست توصیه شده است و مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در کشورهای اروپای غربی ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در سال در نوسان است. بد نیست که بدانید: کمترین نیاز هر فرد به شیر و فرآورده‌های آن در سال ۱۵۶ کیلوگرم، حد مطلوب ۳۰۰ کیلو و میزان ایده‌آل ۴۵۰ کیلوگرم است و از سوی متخصصان تغذیه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در سنین متعدد به شرح زیر توصیه می‌شود: کودکان: روزانه ۲ فنجان شیر+ 2 فنجان ماست+ ۱۵ گرم پنیر * نوجوانان: روزانه ۲ لیوان شیر + ۱ لیوان ماست+ ۲۵ گرم پنیر * زنان آبستن و شیرده و افراد سالمند: روزانه ۳ لیوان شیر+ ۱ لیوان ماست+ ۳۵ گرم پنیر
بر اساس این گزارش، افزایش شدید نرخ شیر در چند روز گذشته موجی از اعتراض هموطنانمان در پی داشته است. گرانی سیزده تا بیست و چند درصدی در شیر خام که جدای اینکه چرایی‌اش جای سوال دارد، احتمالا بزودی تاثیرش در نرخ سایر فرآورده‌های لبنی هویدا خواهد شد.

مرد میانسالی که از این افزایش‌ها نگران است به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت یک پاکت شیر در عرض دو روز از ۷۵۰ به ۸۵۰ تومان رسیده است و بطری شیر با ۲۵۰ تومان افزایش به ۱۴۰۰ تومان رسیده است. مسئولان همه که اصلا به روی خودشان نمی‌آورند؛ انگار نه انگار که گرانی شیر یعنی گرانی همه لبنیات و لبنیات را نمی‌شود از مصرف خانواده حذف کرد!

این در حالی است که به گفته معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کارگروه کنترل بازار تا این لحظه هیچ گونه مصوبه‌ای برای افزایش قیمت شیرخام نداشته و حتی وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی این امر، افزایشی را مصوب نکرده است و این افزایش‌های اخیر غیر قانونی است اما چون ممکن است که فرآیند رسیدگی به طول انجامد،‌گاه این گرانی‌ها تثبیت و قانونی می‌شود!


این تصویر آرشیوی است و نرخ‌های روی بطری شیر دیگر اعتبار ندارند!

چرا شیر گران شد؟

تیر ماه سال گذشته در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت شیر هم با نیت حمایت از دامداران هدفمند شد و یارانه آن مستقیم در اختیار خانوار‌ها قرار گرفت؛ بنابراین، در عمل قیمت شیر یارانه‌ای آزاد شد و افزایش یافت.

بدین ترتیب با تغییر سیاست پرداخت یارانه، سیاست خرید شیر خام نیز تغییر یافت؛ آن هم با یادآوری این که همه ساله دولت قیمت تضمینی شیر خام را تعیین می‌کرد و هر سال دو میلیون تن شیر خام به صورت تضمینی از سمت دولت خریداری می‌شد.

این در حالی است که این موضوع همچون جرقه‌ای بود که بعد‌ها و با تغییرات بهای علوفه ـ که آن هم هدفمند شد، شیب فشار بر لبنیات را دو برابر کرد ـ باز هم منجر به گرانی چندباره نرخ شیر و فرآورده‌های لبنی در سال گذشته شد و کار به جایی رسید که نرخ توافقی ۵۳۰ تومان برای خرید شیر خام در تیر ماه ـ که خود برگرفته از آغاز هدفمندی و افزایش نسبت به پیش از آن بود ـ به ۶۳۰ تومان دی ماه و نهایتا به ۷۴۰ تومان اسفند ماه برسد و ۸۰۰ تا ۸۷۰ تومان برای حال مطرح شود تا فارغ از شیب وحشتناک رشد نرخ تورم این محصول، سهم شیر خام در قیمت تمام شده ماست، پنیر، شیر کیسه‌ای، پاکتی و انواع دوغ را هم با بالا رفتن قیمت روبه‌رو کند؛ افزایشی که تاکنون به ظاهر طبیعی تلقی شده که واکنشی نداشته است!

شیر نه؛ شیر خشک!

ماجرا هنگامی جالب‌تر می‌شود که به روند تهیه شیر خشک و بهای دو برابری آن در کشورمان در قیاس با قیمت جهانی کمی دقیق‌تر بنگریم تا با مصوبات و ممنوعیت‌های‌ گاه و بی‌گاه این محصول برسیم. باید گفت تا گرانی شیر مطرح می‌شود، کارگروه تنظیم بازار، راهکار آزادسازی واردات این فرآورده را در دستور کار قرار می‌دهد، ولی گاه این مصوبه با مخالفت وزارت کشاورزی به اجرا نمی‌رسد (مثل رخدادی که بهمن ماه پارسال روی داد)؛ به عبارت بهتر، هنوز نمی‌دانیم باید از شیر تولیدی برای تولید شیر خشک بهره بجوییم و با واردات مخالفت کنیم یا مثل مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، واردات شیر خشک را آزاد کنیم.

اواسط تابستان گذشته بود که دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با اشاره به کشتار دام‌های شیرده توسط دامداران، کاهش ۳۰ درصدی تولید شیر را پیش‌بینی کرد و گفت: «پس از حذف یارانه پرداختی به صنایع لبنی، بسیاری از صنایع لبنی کشور با مشکل مواجه و بسیاری از صنایع مجبور به کاهش تولید شده‌اند، ولی پیامدهای این مشکل برای دامداران کشور به مراتب سنگین‌تر بوده است و بسیاری از آنان به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مجبور به کشتار دام‌های شیرده خود شده‌اند. برآورد‌ها نشان می‌دهد میزان تولید شیر کشور با وضعیت کنونی تولید سالیانه ۹ میلیون لیتری شیر امسال به حدود شش میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد». اینجاست که با اعلام کاهش تولید ۱۵ تا ۲۰ درصدی شیر توسط مشاور ارشد صنایع شیر ایران در مهر ماه ۹۰، روند تحقق پیش‌بینی کاهش 30 درصدی تولید به درستی پیش رفته، ولی هنوز تدبیری برای توقف این روند اندیشیده نشده است و حتی گرانی‌های اخیر قادر به افزایش این آمار ناامیدکننده نیز هست؛ البته باید ببینیم که هشدار‌ها در سالی که قرار است از تولید حمایت بیشتری شود، کارساز خواهد شد یا متأسفانه...!
این در حالی است که در این کش‌و‌قوس‌های پیاپی، متأسفانه نه به تولید داخلی بها می‌دهیم و نه رضایت مردم را فراهم می‌آوریم که اگر این گونه بود، از سال گذشته تاکنون، نه از ۸۵۰ کارخانه صنایع لبنی کشور، سیصد کارخانه (البته با ظرفیت کم) تعطیل و نه بهای شیر خام با افزایش نزدیک ۹۰ درصدی روبه‌رو می‌شد!

به عبارت بهتر، در جنجال بر سر واردات یا عدم واردات شیر خشک، تولید شیر را به فراموشی می‌سپاریم و به ورطه‌ای می‌افتیم که تولید لبنیاتمان هم وابسته به شیر خشک وارداتی و احتمالا بی‌کیفیت خارجی خواهد شد، چرا که با این روند حمایتی از تولید داخلی، به راحتی می‌توان حدس زد که وضعیت نظارت بر محصولی وارداتی مثل شیر خشک به چه اندازه‌ای دقت دارد!

اینجاست که در کنار گرانی‌هایی که بازدارنده مصرف شیر هستند، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، از کاهش یک چهارمی محصولات لبنی خبر داده و احتمال کاهش چندباره تولید این محصول را بیان می‌کند تا افزایش افراد مبتلا به بیماری‌های اسکلتی و حرکتی مثل پوکی استخوان در کشورمان، ذهنمان را به چالش بکشاند که چرا صدای متولیان سلامت در برابر گرانی‌های شیر درنمی‌آید؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰۲
انتشار یافته: ۶۴
شیر که جای خود دارد .همه نوع مواد خوراکی بین 50تا100 درصد گران شده. تابناک محترم وساطت کن تا این یارانه هاپس بگیرند وقیمتها را به حالت اول بر گردونند.
پاسخ ها
ناشناس
| Sri Lanka |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
آخه این تابناک چه کاره است؟ تابناک خیلی زورش برسه خودش رو فیلتر نکنند!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
منتطر تصمیم تابناک هستند؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
این نتیجه شعار خودکفائی بدون تدبیره اخه وسط شهر دامداری که خوراک اماده میده به دام میخواهین شیر کیلویی چند تولید کنه چرا نباید وقتی مزیت نداریم تولید کنیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
شماها رو نميدونم ولي من كه همه يارانه رو ميدم پاي پول آب و برق و گاز و بنزين و.......ديگه چيزي براي خريد شير ولبنيات و گوشت و غيره نميمونه تازه كرايه خونه هم نميدم البته وام هاشو حساب نكردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
شیر یک لیتری پاژن (945 میل) 1500 تومان
شیر 1645 میل 2550 تومان

تو را به خدا یارانه ها را پس بگیرید حتی اینهایی که تا حالا هم دادید را پس بگیرید ولی قیمتها دیگر بیشتر از این نشود.
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
با سلام،کاش مساله فقط قیمت بود،فاجعه تولید شیر،ماست،دوغ وشیر خشک از مواد وارداتی که معلوم نیست چه پایه ای دارند رو دریابید!
آقا مصرف شیر اونقدرها هم که فکر میکنید کاهش پیدا نکرده! با اعمال نظارت مناسب! وزارت بهداشت وسازمان استاندارد بر پروسه تولید شیر،ماست،دوغ و...! اعتماد مردم به شیر های(مواد!) بسته بندی کاهش پیدا کرده و کسانی که دسترسی به روستا یا گاوداری های شیری دارن،ترجیح میدن مستقیما خودشون تهیه کنن.
الان متوجه میشیم که رییس جمهور محترم زمانی گفتند هر تصمیمی که میگیره سودش یکراست میره تو جیب مردم چقدر پر معنا بوده/. اینم از محاسن هدفمندیه ..؟؟
من بیشتر برای مسئولین صدا وسیما متاسفم که هیچ خبری در مورد تورم وبیکاری پخش نمیکنند انگار مسئولین صدا وسیما در این مملکت نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Sri Lanka |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
اتفاقا امشب درباره بیکاری برنامه داشت، بیکاری در اسپانیا و اروپا
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
ای بابا صدا سیما فعلا گیر داده به فرانسه انگلیس یونان المان و..... به صورت روزانه خبر سقوط سهام افزایش قیمت بنزین و نرخ تورم و..... این کشورهارو میده ام 1بار نگفتش بستنی x سال پیش 250تومان بود حالا چیجوری شده 1200 تومان یا شیر پاکتی سال پیش(قبل از هدفمندی) 550تومان بود حالا شده 1600تومان و.....
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
عوضش از بیکاری و گرانی در انگلیس و امریکا و.... همش خبر هست.اونجا 5% بره بالا صدا و سیما نشون می ده اینجا 30% هم چیزی نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
فعلا مشغول پوشش خبر بیکاری و تورم در انگلستان و اروپا و آمریکا هستن! تو ایران هم همه چیز آرومه و ...
جنوبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
برعکس صداوسیما امروز خبر داد که بحران اقتصادی و اجتماعی در غرب به شانزدهمین ماه خودش رسیده و مردم ناراضی اند!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
من نمی فهمم که چرا آلمانیها، ایتالیائیها، آمریکائیها و علی الخصوص یونانیها که عنقریب اقتصاد شان در حال فروپاشی است و بیکار ی از سر و کله شان مثل شپش بالا میره، پا نمی ش بیان ایران و ببینند که ما داریم چه حالی می کنیم ؟ بابا ول کنیدجهنم را و به بهشت رو آورید.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
آره دیگه تو بلاد کفر همه دارن از گشنگی میمیرن... فقط مائیم که داریم کیف میکنیم
کمرمون دیگه زیر بار گرونی شکست. به دادمون برسید. مثل اینکه هرچی ما نجابت به خرج میدیم و صدامون درنمیاد، گرونی بیشتر و بیشتر میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
شرمنده ولي به اين نجابت نمي گن ..
از ماست که بر ماست
پاسخ ها
با طرف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
واقعا که از ماست که برماست
سلام
اونایی که دم از موفقیت هدفمندی میزنند و هرکسی رو که از این طرح انتفاد میکنه را متهم میکنند کجا هستند.
دیروز شیر پاکبان رو 1200 تومان خریدیم و امروز 1500 تومان چه کسی مسول این گرانیها است؟
بابا همه چی هدفمند شده خدا رو شکر هیچمشکلی هم که نداریم فقیر هم که به حمدالله نداریم فقط مونده یه کنتور رو دهنمون بزنن واسه مصرف اکسیژن که باید هدفمند شه عجب حکایتی مثه ...
توی همین هفته هر روزی که برای خرید دوغ و ماست و شیر مراجعه میکردم هر ذفعه 200 روش گذاشته بود
یک بسته کاغذ A4 که قبل از عید 4500 تومن بود شده 12200 !!! یعنی تقریبا 3 برابر !!
شیر توشیره یا قمردرعقرب؟یکی به من بگه اینجا چه خبره؟بابل-سیدجمشیدجسینی
اخه تا کی قراره قیمت ها بره بالا و دستمزدها ثابت بمونه پس چرا هیچ موقع نظارت نیست به قیمت ها هر کی هر طور بتونه داره قیمت میبره بالا
من يه سوال دارم اين هدف مندي تا جاي كه ما داريم ميبينيم به نفعه دولته تا مردم شيره 150 تومني بايد بخريم 1100 تومن اونم كاش شير بود اب هست.
این گرونی ها نتیجش چندسال بعد کاملاً مشهود می شه
دزدی، تقلب، فساد و هزار تا مرض دیگه
شایع شده برای درست کردن شیر پاکتی به شیر خشکهای وارداتی برخی مواد شیمیایی زده می شود که برای بدن هم مضر است لطفا در مورد صحت یا عدم صحت آن اطلاع رسانی بفرمایید.
چرا رسانه ملی در برابر موج گرانیها و تورم سکوت کرده؟
مدیرانش از گرانیها و تورم وحشتناک اخیر خبر ندارند
مستقل نیستند و به آنها گفته شده سکوت کنید
برای مشکلات اقتصادی و فقر و بیکاری مردم اهمیتی قائل نیستند
اولویت اولشان دعوت مردم به حضور در انتخاباتها و راهپیماییهاست
اولویت اولشان نشان دادن فقر و بیکاری در کشورهای اروپاییست
مدیرانش با حقوقهای میلیونی گرانی و تورم و فشار سنگین بر مردم را لمس نمیکنند
تذکر و هشدار مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه در باب تورم و گرانی برایشان اهمیتی ندارد
...
همه موارد
هیچ کدام
سایر موارد
والا قبل از آزاد سازی یارانه ها وضع طبقه متوسط خیلی بهتر بود. یکی به این دولت محترم بگه : از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید!!!!
بنابر این شاهد هجوم لبنیات شیر خشکی به بازار خواهیم بود . البته بیش از پیش. لطفا در مورد بی کیفیت بودن لبنیات تهیه شده از شیر خشک و لزوم مطالعه برچسب محصولات پیش از هرید اطلاع رسانی کنید
باید به حال مدیران در بخش کشاورزی تاسف خورد.
تامین نهاده های دامی و تهیه شیر خشک وارداتی از اساسی ترین موارد در شرایط کنونی برای بهبود صنعت شیر و لبنیات می باشد.
صدا سیما کارش بررسی تورم و بیکاری تو سایر کشورهاست
ایران که بیکاری نداره!!
بیچاره پدر و مادرهایی که تو این تورم و گرانی از غصه بیکاری فرزندانشون دارن دق می کنند.
یاد فیلم جویندگان طلا چارلی چاپلین افتادیم از گرسنگی و فقر و تورم و بیکاری همه چیز رو شبیه خوراکی می بینیم
وقتی مسئولین زیر بار گرانی و مشکلات نمی روند مطمئن باشید همین آش و همین کاسه است!
--------------------------------
ما که دیگر عادت کردیم
یونان یونانی که اینها می گویند تورمش 1.6 درصد است!
ماشین ال 90 15.5 میلیون تومانی شده 19 میلیون تومان
وزیر گفته ما با این قیمت کنار اومدیم با خودروسازان!!!! و آنها هم قول دادن کیفیت ماشینها را بالا ببرند!(هنوز که نبردن!)
مرحمت بفرمایید حساب کنید تورم را؟(4 نمره)
تابناک تو رو به مقدساتی که اعتقاد داری حذف نکن
واقعا که خیلی از خانم هایی که به سن پیری می رسند به دلیل پوکی استخوان که ناشی از عدم خوردن شیر است لنگان لنگان راه می روند .همه روزه این خانم های پیر را در اطرافمان می بینیم .نظام شلامت کشور باید خجالت بکشد تو بقیه ی کشورها شیر را به دلیل این که مستقیما با سلامت مردم ارتباط دارد ارزان می فروشند ولی در کشور ما نه..........هزینه های بیمارستان واقعا سرسام آور است این وزیر بهداشت خودش دکتره میخواد جیب همکاراش ...
خوب شير نخوريد، ما كه دندان پزشك داريم، خيليهاشونم بندگان خدا بي پولند! در آينده همه پولمونو مي ديم دندون بچه ها مشكل نداشته باشه. خوب شوينده ها رو هم لطفا گرون كنيد راه داره هنوز.
از ماست که بر ماست...
نتیجه کم شدن سرانه مصرف شیر پنج ساله دیگه خودشو نشون میده وقتی که دندون بچه ها در سن پانزده سالگی شروع به خراب شدن کرد و این یعنی هزینه سرسام آور برای خانواده ها و بهداشت و درمان کشور
لبنيات در ايران نسبت به كشورهاي ديگر يك سوم قيمت مي باشد يعني شير در امريكا ليتري ٣ دلار است درضمن اين همه يارانه مي گيريد پس چرا اعتراض مي كنيد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
درامدشان چند برابر ایرانه؟
شير را از دامدار كيلويي 400 تومان مي خرند .كه منجر به ورشكستگي بسياري از دامداران شده است. ما به تفاوت اين قيمت به جيب چه كساني مي رود! لطفا در اين زمينه گزارشي تهيه نماييد
1- صنایع لبنی خیلی دلشون می خواد شیرخشک وارد بشه تا دامدار ها رو تحت فشار بذلرند. البته دلار گرونه والا اینقدر مرز داریم که قوانین مانع از واردات نمی شه - قیمت جهانی شیرخشک هم بالاست.
2- کارخانجاتی که غیر فعال شدند فقط شیر نایلونی تولید می کردند اونهم با شیر خشک دامی(مخصوص تغذیه دام)
3- هنوزم شیر قیمتش در حد آب رنگ شده(نوشابه است).
شیر 1150 تومانی شده 1500 تومان این یعنی 40 درصد نه 20 درصد.اما نسبت به شیر 750 تومانی پارسال می شود صددرصد تورم
دو خلبان نابینا که هر دو عینک‌های تیره به چشم داشتند، در کنار سایر خدمه پرواز به سمت هواپیما آمدند، در حالی که یکی از آن‌ها عصایی سفید در دست داشت و دیگری به کمک یک سگ راهنما حرکت می‌کرد. زمانی که خلبان‌ها وارد هواپیما شدند، صدای خنده ناگهانی مسافران فضا را پر کرد. اما در کمال تعجب دو خلبان به سمت کابین پرواز رفته و پس از معرفی خود و خدمه پرواز، اعلام مسیر و ساعت فرود هواپیما، از مسافران خواستند کمربندهای خود را ببندند.
زمزمه‌های توام با ترس و خنده در میان مسافران شروع شده و همه منتظر بودند، یک نفر از راه برسد و اعلام کند این ماجرا فقط یک شوخی یا چیزی شبیه دوربین مخفی بوده است. اما در کمال تعجب و ترس آنها، هواپیما شروع به حرکت روی باند کرده و کم کم سرعت گرفت. هر لحظه بر ترس مسافران افزوده می‌شد چرا که می‌دیدند هواپیما با سرعت به سوی دریاچه کوچکی که در انتهای باند قرار دارد، می‌رود.
هواپیما همچنان به مسیر خود ادامه می‌داد و چرخ‌های آن به لبه دریاچه رسیده بود که مسافران از ترس شروع به جیغ و فریاد کردند. در این لحظه هواپیما ناگهان از زمین برخاست و سپس همه چیز آرام آرام به حالت عادی بازگشته و آرامش در میان مسافران برقرار شد.
در همین هنگام در کابین خلبان، یکی از خلبانان به دیگری گفت: «یکی از همین روزها بالاخره مسافرها چند ثانیه دیرتر شروع به جیغ زدن می‌کنند و اون‌وقت کار همه‌مون تمومه!»
شما اکنون پس از خواندن این داستان کوتاه، با شیوه مدیریت دولتی در ایران آشنا شده‌اید!
صبح تا صبح فقط یه لیوان شیر میتونستیم بخوریم که اینم به لطف دولت دیگه مجبوریم قیدشو بزنیم
به نظر بنده در این گرانی ها هم دولت کوتاهی می کنه هم مجلس
این دو قوه فقط حرف می زنند عمل کیلو چند.................واویلا خدا به این داد این مملکت و ملت برسه
من لیسانس کامپیوتر دارم از فرط بیکاری پارسال با هزار بدبختی یه دفتر فنی زدم توی یه مغازه اجاره ای تو این یک ماهه قیمت هر بسته کاغذ َA4 سه برابر شده هزینه های دیگه هم همینطور ....دخل و خرجم با هم نمیخونه دارم در مغازه رو میبندم .تبریک به همه مسئولین که فقط ادعا دارن....
اول از هرچیزی دوست دارم برای اینکه سایت تابناک زحمت میکشند . واینجوری شفاف مشکلات مردم رو به انعکاس میدهند . تشکر ویژه وعرض میکنم خدا قوت تون بده دمتون گرم. والله بخدا دیگه همین شیر هم نمیتونیم بخریم. شاید باور نکنید . اما خرید نان که یه زمانی راحت میشد بچچه ها رو با اون سیر کرد هم مشکل شده
چرا اینجوری سر مردم دراوردند. چرا کارهایی که قرار بود مجانی باشه سر بفلک کشیده. چرا مسئولین به فکر ما نیستند. بخدا وضعیتمون بحرانی وزیر خط فقر داریم زندگی میکنیم.کار وکاسبی هم که خرابه .دیگه باید چیکار کنیم . دادمون به سر چه کسی بزنیم. کو گوش شنوا.
واقعاً متاسفم پارسال این موقع شیر دامداران 750 تومان بود دیروز خریدم 1400 تومان خیلی ارزون شده :)
با نظرات شخص من كار درست نمي شود. بهتر است مجريان طرح هدفمندي نظر بدهند واجرا كنند
قیمت نهاده های دامی از کیلوئی 250 تومان به 700 تومان رسیده بیجاره دامدار
صدا و سيما خودشو زده به ... فراموشي
فقط میگید تو آمریکا یا اروپا گرونیه یا بیکاریه...چرا یه بار نمی گید تو ایران گرونیه یا بیکاریه... وای خداااااااااااااااااااااااااااااااااا
پاسخ ها
memi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
مگه گرونیه؟؟
مگه بیکار داریم؟؟
واا
کدام تورم کدام گرونی اینا برای مردم مشکله برای مسولین تفریحه
ای کاش بیشتر به فکر مردم بودید.واقعا اوضاع اقتصادی مردم خیلی خرابه.می ترسم وقتی متوجه شیم که دیگه خیلی دیر شده باشه.
با سلام
حقیر یک مستمری بگیر ماهی 4000 هزارتومان از تامین اجتماعی هستم و 6نفر با خودم عایله مندم
یک بسته پنیر با برند ... در یک ماه 1500 تومان قیمتش اضافه شده
در ضمن همین پنیر در سه ماه پیش 1200تومان بود.
پنیر هم به تورم زیاد وابسته نیست
حالا با سران کشور کاری ندارم ولی از کاربران این سایت تقاضا دارم که برای حقیر برنامه ریزی بنویسند و راهنمایی کنند که با چه حساب 400هزار تومان فقط من و خانواده روز و شب نان و پنیر بخوریم و قبض اب و برق و گاز را هم پرداخت کنم البته با پول هدفمندی
کم نیاورم البته خودم با اینکه در ریاضی خبره هستم نتوانستم این معادله را جور کنم.اینها که گفتم والله خقیقت دارد
والعاقبت للمتقین
اكه تا بحال به اروپا وامريكا نرفته ايم ميگويند قيمت يك نوشابهوقيمت شير وقيمت مواد بهداشتي شويده(صابون وغيره)بقدري ارزان است كه فكر هزينه بربودن رانميكنند وفراوان مصرف مكنند
در اواخر سال 90آخرين جلسه هيات دولت بود كه با وزراء محترم مصاحبه كردند در خبر 20.30 و اصلاً اونها گراني رو به روي خودشون نياوردن /شير كه حالا چيزي نيست همه چي داره گرون ميشه هرروز گزون تر از ديروز و اين براي مردم داره به يك معضل تبديل ميشه چرا كه هركسي يك برنامهريزي داره و وقتي كم بياره از تفريحات و بعد پوشاك و ... بايد بزنه و براي خورد و خوراكش و اجاره خونش مصرف كنه .مسئولين محترم يك فكري به حال جوانان بكنيد كه من خودم موندم چي كار كنم.
خدا به دادمان برس ما نسل اینده نسل...
فقط مواد غذایی نیست، تورم سر به فلک کشیده. 6 ماه پیش کاغذ A4 خریدم بسته ای 5 هزار تومن، الان به هر مغازه ای بگی میگه فروشی نیست! اگر هم بده بسته ای 12 هزار تومن. واقعاً این اختلاف قیمت واسه چی؟ آیا قدرت خرید مردم به همون اندازه رفته بالا؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل