بازدید 3431

راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای اراک تا سال 92

سوخت مجازي اين نيروگاه در داخل كشور ساخته شده، و اميدواريم در اواخر سال جاري اين سوخت به داخل رآكتور حمل شود، و ما بتوانيم آزمايش ها را با سوخت مجازي در رآكتور آب سنگين اراك شروع كنيم.
کد خبر: ۲۳۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰ 09 April 2012
وعده‌ها: معاون سازمان انرژي اتمي جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیشرفتهای بسیار خوب در رأکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک اعلام کرد، نیروگاه اراک تا یک سال دیگر راه اندازی می شود.

دكتر "محمد احمديان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: پروژه رآكتور تحقيقاتي آب سنگين اراك پيشرفت خيلي مناسبي داشته و نصب تجهيزات تا حد بسياري زيادي به دست متخصصان ايراني صورت گرفته است، و اين فرایند در ماه هاي آينده تكميل خواهد شد.

وی افزود: سوخت مجازي اين نيروگاه در داخل كشور ساخته شده، و اميدواريم در اواخر سال جاري اين سوخت به داخل رآكتور حمل شود، و ما بتوانيم آزمايش ها را با سوخت مجازي در رآكتور آب سنگين اراك شروع كنيم.

احمدیان خاطرنشان کرد: پس از انجام آزمايش ها و برطرف كردن نواقص احتمالي، امیدواریم که بتوانیم در سال 92 رآكتور آب سنگين اراك را با سوخت واقعي كه مراحل تكميلي خود را طي مي كند، راه اندازي كنيم.

معاون سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: رآكتور اراك بر اساس تجربيات ما در بوشهر و رآكتور تهران به دست متخصصان ايراني طراحي و ساخته شده است .

نصب 3 صفحه سوخت جدید در راکتور تهران

احمدیان مهمترین دستاورد ایران در سالهای گذشته را خود باوری دانشمندان و متخصصان جوان ایرانی در حوزه فناوری هسته ای دانست و گفت: ايران حدود دو سال قبل طبق رويه معمول براي تأمين سوخت رآكتور تهران از طريق آژانس بين المللي انرژي اتمي از كشورهاي توليد كننده سوخت درخواست كرد، ولی با مطرح شدن شرط هاي غيرمنطقي، اين موضوع از يك معامله خريد و فروش سوخت خارج شد و ايران اعلام كرد كه اگر اين رويه ادامه داشته باشد، خودش اين سوخت را خواهد ساخت.

وی افزود: در آن مقطع نه تنها رسانه ها بلكه مسئولان غربي نيز اعلام كردند كه ايران بلف مي زند، ولی خوشبختانه در مدت زمان كمتر از دو سال متخصصان ايراني توانستند اين سوخت را توليد كنند و اين سوخت در زمستان گذشته در رآكتور تهران كارگذاشته شد، و رآكتور تهران هم اكنون با اين سوخت فعاليت مي كند .  

احمدیان تأکید کرد: پس از آن اعلام شد كه تقريبا هر ماه يك صفحه جديد سوخت اضافه خواهد شد، و اين اتفاق تاكنون افتاده است و طبق برنامه زمان بندي شده رآكتور تهران در آينده كلا با سوخت توليد داخل اداره خواهد شد.

احمدیان خاطرنشان کرد: از ماه بهمن كه اولين صفحه سوخت در رآكتور تهران گذاشته شد، تقريبا هر ماه يك صفحه سوخت در اين رآكتور گذاشته شده، كه بنابراين سه صفحه سوخت نصب شده است.

بهره برداری از نیروگاه بوشهر در پاییز

احمدیان درباره راه اندازی نیروگاه بوشهر، و شایعات مربوط به ایمنی این نیروگاه گفت: در اواخر تابستان براي نخستين بار اين نيروگاه به شبكه سراسري برق كشور متصل شد و توليد آزمايشي خود را شروع كرد، به تدريج توان اين نيروگاه افزايش پيدا كرد و در روز 22 بهمن 90 قدرت واحد تا 75 درصد قدرت نامي افزايش پيدا كرد.

وی ادامه داد: اكنون آزمايش های اين نيروگاه در ظرفيت 75 درصد در حال انجام است، و در آينده نزديك به قدرت صد در صد درصد 1000 مگاوات خواهد رفت، و پيش بيني مي كنيم كه در پاییز سال جاري نيروگاه تحويل موقت به ايران شود.

ایمنی بسیار بالای نیروگاه بوشهر

احمدیان با بیان اینکه تبليغات زيادي علیه ايمني نيروگاه بوشهر با اهداف سیاسی شده بود، تأکید کرد: نيروگاه بوشهر از ايمني بسيار بالایي برخوردار است، هم در طراحي و ساخت و هم در بهره برداري.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: مسائل ايمني در ایران تحت نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد، و آژانس بر همه مراحل طراحي، ساخت ، راه اندازي و بهره برداري نيروگاه بوشهر به صورت مستقیم و غیر مستقیم نظارت می کند.

ایران بیشتر ازهمسایه ها به ایمنی نیروگاه بوشهر حساس است

احمدیان گفت: ما همكاري تنگاتنگي با نهادهاي بين المللي براي ايمني نيروگاه بوشهر داريم، البته باید توجه داشت که اين نيروگاه در داخل خاك جمهوري اسلامي ايران قرار دارد، و مساله ايمني آن براي ما از همه مهمتر است و ما بيشتر از همسايه ها به مساله ايمني اين نيروگاه حساس هستيم.

احمدیان ادامه داد: سازمان انرژي اتمي ايران برنامه ريزي کرده است كه در صورت لزوم همه اين فعاليت ها به دست متخصصان ايراني انجام شود؛ ولي اين امر استفاده از همكاري هاي بين المللي و دوجانبه را نفی نمی کند.

وی درباره نحوه تأمین سوخت نیروگاه بوشهر گفت: بر اساس تفاهمي كه با روس ها داريم آنها متعهد شده اند كه حداقل به مدت 10 سال سوخت نيروگاه بوشهر را به ما تحويل دهند؛ البته به موازات آن ما فعاليت هایي براي تولید اين سوخت در داخل داريم تا ايران در این مقطع زماني تصميم بگيرد كه تأمین سوخت با کدام روش اقتصادي تر و مناسب تر خواهد بود.

ایران می تواند سوخت نیروگاه بوشهر را تولید کند

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: متخصصان ما با توجه به دستاوردهایی که در تولید سوخت رآكتور تهران داشتند، به اين خودباوري رسیده اند که مي توانند سوخت رآكتورهاي قدرت را بسازند .. قرص سوخت در داخل كشور ساخته شده است، اين قرص بايد در ميله هاي سوخت قرار بگيرد و مراحل بعدي را طي كند.

ایران به همه سئوالات پاسخ داده است

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سئوال که ایران چگونه بايد غرب را قانع كند كه به دنبال سلاح هسته اي نيست، تأکید کرد: برنامه هاي ما كاملا شفاف است و هيچ نقطه مبهمي در آن وجود ندارد.

احمدیان با بیان اینکه هيچ سوالي باقی نمانده است که ایران به آن پاسخ نداده باشد، تأکید کرد: مساله ايران بسيار ساده و قابل حل است؛ ولی احتمالا غرب با فشارها و تحريم هايش به دنبال اهداف و بهانه هاي ديگري است.

نقطه تاریکی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد

احمدیان گفت: غرب به علت ارتباط ما با آژانس بين المللي انرژي اتمي و رفت و آمد بازرسان و كارشناسان آژانس به ايران، از صلح آميز بودن برنامه هسته اي ما اطلاع دارد .. ولی به علت خوي استعمارگرانه اش نمي خواهد كه كشورها به دستاوردهایي كه حق آنها است دست یابند.

وی ادامه داد: آنچه كه مي تواند مساله را حل كند، دست بر داشتن غرب از خواسته هاي غيرمنطقي خود است. نكته اوج اين فشارها ترور دانشمندان هسته اي ما با هدف ايجاد خلل در اراده متخصصان ايراني بود، ولي اين اقدام نتيجه عكس داد .. به دنبال هر ترور انگيزه كارشناسان سازمان انرژي اتمي و دانشجويان ايران بيشتر شده است، و ما پس از اين ترورها درخواستهای زيادي از سوی دانشجویان براي تغيير رشته به هسته اي دريافت كرده ايم.

احمدیان گفت: اين امور نشان مي دهد كه غرب با فشار نمي تواند به اهدافش دست پيدا كند، و روزي مجبور خواهد شد حقوق مسلم مردم ايران را به رسميت بشناسد.

احمدیان درباره مذاکرات آینده 1 + 5 گفت: مسلماً تيم مذاكره كننده ايراني با تكيه بر منطق كامل، استدلال روشن و گفتگوي شفاف به دنبال حقوق مسلم مردم ايران طبق قوانين، خواهد بود.

احمدیان همچنین درباره پاسخ ایران به درخواست احتمالی غرب در این مذاکرات مبنی بر توقف غنی سازی 20 درصد در مقابل تحویل سوخت، اظهار داشت: ما اکنون در موقعيت دو سال پيش نيستيم زیرا توانستيم نياز خودمان را تامين كنيم؛ بنابراين هم اكنون مي توانيم با دست بازتري پیشنهادها را بررسي کرده، و آنچه را كه مطابق با منافع كشورمان است، انتخاب كنيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی