بازدید 12821

گاف تازه در كشف استعدادهاي آفريقا!

به اين ترتيب از ده وزير آفريقايي، تنها يك تن دعوت را پذيرفت و به تهران آمد و اين در حالي بود ‌كه پس از ماه‌ها هماهنگي، هزينه‌هاي گزاف اقتصادي و نيز اعتبار فراوان از جمله قرار دادن برنامه ديدار با رئيس‌جمهور و سخنراني معاون اول رئيس‌جمهور و دو وزير صرف اين همايش شده بود...
کد خبر: ۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۳ 28 November 2007
خبرنگار «تابناك» گزارش داد: برخي سوءتدبيرها در كنار انتخابات غيركارشناسي كشورهاي دعوت‌شده به همايش «فرصت‌هاي تجاري ايران و آفريقا»، موجب برگزاري اين همايش در سطحي پايين و با رونق كم شده است.

گفته مي‌شود، در اين همايش كه از سوي وزارت بازرگاني و سازمان توسعه تجارت، معاونت اقتصادي وزارت خارجه و نيز با همكاري اتاق بازرگاني برگزار شد، وزراي بازرگاني و تجارت، رؤساي اتاق بازرگاني و فعالان ارشد بخش خصوصي ده كشور آفريقايي به ايران دعوت شده بودند، اما به رغم حضور رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني و چند فعال بخش خصوصي برخي از اين كشورها، به غير از وزير تجارت خارجي مغرب، هيچ‌يك از وزراي اين كشورها، دعوت همايش را اجابت نكرده‌اند.

با وجود آن‌كه پس از ماه‌ها هماهنگي، هزينه‌هاي گزاف اقتصادي نظير ارسال سه بليت رفت و برگشت رايگان براي هر كشور و استفاده از سالن همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما و نيز اعتبار فراوان از جمله قرار دادن برنامه ديدار با رئيس‌جمهور و سخنراني معاون اول رئيس‌جمهور و وزراي خارجه و بازرگاني صرف اين همايش شده، كل ميهماناني كه از خارج براي شركت در اين همايش به تهران آمده‌اند، كمتر از پانزده نفر آن هم در سطحي نازل بوده كه با استفاده از حضور سفرا و نمايندگان اين كشورها در تهران و مسئولان ايراني، بخش كوچكي از سالن همايش‌ها اشغال شده است.

گفته مي‌شود، اين همايش با توجه به تأكيد برخي مقامات اجرايي به گسترش روابط با آفريقا برگزار شده است.

با وجود آن‌كه گسترش روابط تجاري با كشورهاي آفريقايي و استفاده از بازار آنها براي فروش توليدات كشور،‌ تاكتيكي درست است، اما به نظر مي‌رسد يكي از دلايل استقبال نشدن از اين همايش، انتخاب نادرست اين كشورها براي تبديل آنها به بازار هدف ايران بوده است.

رئيس سازمان توسعه تجارت در توضيح دلايل انتخاب ده كشور آفريقايي براي حضور در همايش فرصت‌هاي تجاري ايران و آفريقا عنوان كرده: «مصر به عنوان كهن‌ترين و داراي تمدن بالا در آفريقا از الجزاير و سودان به عنوان وسيع‌ترين كشور‌هاي قاره‌اي، آفريقاي جنوبي غني‌ترين و پيشرفته‌ترين كشور، ليبي به عنوان دارا بودن بيشترين درآمد سرانه، تونس موفق‌ترين كشور در جذب سرمايه‌گذاري، سنگال به دليل رشد دمكراسي و چاد و كنيا به عنوان دروازه شرق آفريقا براي حضور در اين همايش برگزيده شدند». حال آن‌كه مهم‌ترين عامل ارتباط تجاري با اين كشورها، بايد پتانسيل تبديل به بازار مصرف خوبي براي كالاهاي ايراني باشد.

برخي شنيده‌هاي تأييد نشده، حاكي از آن است كه مقرر شده همايشي نظير اين همايش با حضور كشورهاي آمريكاي لاتين هم برگزار شود.

«تابناك» آمادگي دارد توضيحات مسئولان وزارت بازرگاني و سازمان توسعه تجارت را درباره كم و كيف اين همايش و دستاوردهاي آن منتشر كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
باسلام
درخصوص اينگونه همايشها از دومنظر ميتوان به ان نگاه كرد نخست انكه ايجاد ارتباط بين كشورهايي كه بازار هدف باشند واز نظر ديگر كشورهايي كه داراي صنعت وتكنولوژي پيشرفته باشند كه بتوان كمبودها ونيازهارا برطرف كرد.
البته ناگفته نماند كه درهردو صورت توان وبنيه مالي كشورها بايد مد نظر قرار گيرد.
درخصوص كشورهاي افريقايي كه بازار فروش اروپا و اسيا وامريكا هستند وانهم با توجه به كمكهاي صندوقهاي بين المللي وجهاني وبعضا كمكهاي بلا عوض معلوم نيست برپاكنندگان اين همايش به دنبال چه هدفي بودند.
اگر بازار هدف داشتند بايد گفت در كدام زمينه؟ وچه نوع كالايي؟ اياتوان رقابت باساير وارد كنندگان كالا به كشورهاي افريقايي را داريم؟
ايا ضريب اطميناني براي سرمايه گذاري باتوجه به رقابتهاي روز افزون براي صادركنندگان ايراني وجود دارد؟تضمين كننده اين امر كيست ؟ ايا تا بحال كالاهايي كه بهكشورهاي افريقايي صادر شده است مقرون بصرفه بوده ؟ايا بهاي ان پرداخت شده است؟
آنچه نوشتید کاملا درست است اما باید دانست که همایش های غیر اقتصادی سالهای اخیر هم دقیقا به همین نحو هستند یعنی بلیط رایگان و پرداخت همه هزینه های میهمان . اما غیبت میهمان اصلی یعنی وزیر دعوت شده ...
بهتر بود به جاي تصميم گيري عجولانه براي برگزاري اين اجلاس مدتي قبل دعوتنامه براي ميهمانان ارسال مي شد تا در صورت دريافت پاسخ مثبت در تاريخ مقتضي اين اجلاس برگزار مي شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار