بازدید 15004

نخستین انتقاد رسمی روسیه از بشار اسد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای نخستین بار زبان به انتقاد از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گشود
کد خبر: ۲۳۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۰ 14 March 2012
خبرآنلاین نوشت:

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با اعضای پارلمان کشورش برای نخستین بار سکوت در برابر سیاست های بشار اسد را شکسته و ادعا کرد که بشار بسیار دیر به فکر اصلاحات افتاده و به نصابح مسکو گوش فرا نداد. لاوروف در این خصوص گفت: متاسفانه بازتاب نصایح ما در رفتارهای بشار اسد بسیار دیر نمایان شد. این مساله حقیقت دارد که او در نهایت تن به اصلاحات بزرگی زد اما باید اعتراف کنیم که این اصلاحات با تاخیر زمانی بسیاری همراه بود.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی روسیه اینچنین از سیاست های بشار اسد در سوریه انتقاد می کند.'سرگئی لاوروف' در ادامه سخنانش با مواضع پیشین تاکید کرده و گفت: مسکو مخالف مداخله خارجی در امور داخلی سوریه است و رویکرد مبتنی بر مداخله را غیرقابل قبول می داند.  فقط ملت سوریه می تواند، تعیین کند که چه کسی باید در راس حکومت این کشور باشد.
وی در باره حمایت کشورش از دولت بشار اسد افزود: ما در موضوع سوریه از عدالت و حق مسلم مردم این کشور برای انتخاب دمکراتیک خود پشتیبانی می کنیم.  هدف ما برقراری صلح و سازش در سوریه و حفظ جان انسانها در این کشور می باشد.

وی در ادامه افزود: مسیر دیگر غیر از این رویکرد ،وقوع جنگ داخلی با پیامدهای غیرقابل پیش بینی برای منطقه است. کشورش با تمام طرف های مناقشه شامل حکومت سوریه و گروه های مخالف آن و نیز اتحادیه عرب و بازیگران منطقه ای و بین المللی در شورای امنیت همکاری می کند. در سوریه باید بصورت هماهنگ آتش بس فوری برقرار شود و طرف های مناقشه باید آن را رعایت کنند.

لاوروف بکارگیری زور برای حل مسایل سوریه را رد کرده و خاطرنشان کرد: هر گونه تلاش برای حل مسایل با بکار گیری زور بدون توجه به قوانین بین المللی و تصمیمات گرفته شده و نقض قطعنامه های شورای امنیت همان طور که در مساله لیبی شاهد بودیم غیرقابل قبول می باشد.  مسایل افغانستان و عراق نشان می دهد که با شیوه های نظامی حل مسایل امکانپذیر نیست و فقط باعث پیچیده تر شدن آنها می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل