بازدید 3286

توسعه فضای فرکانسی موبایل در کشور

براین اساس و با توجه به عبور مشترکان موبایل از مرز 5 میلیارد نفر پیش بینی می شود که با تامین پهنای باند لازم در سطوح مختلف شبکه‌های موبایل و گسترش خدمات باند پهن حداقل تا ده سال آینده در منطقه آسیا – اقیانوسیه استفاده کاربران موبایل از اینترنت باند پهن در بالاترین سطح نسبت به سایر مناطق جهان قرار گیرد.
کد خبر: ۲۳۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶ 14 March 2012
فناوریهای جدید رادیویی در نسلهای جدید شبکه‌های موبایل در دنیا باعث افزایش 20درصدی پهنای باند فرکانسی برای این شبکه‌ها خواهد شد و براین اساس تامین نیاز فضای فرکانسی رادیویی کشور نیز در برنامه سال آینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد.

به گزارش مهر، با وجود سپری شدن دو دهه از ظهور شبکه‌های موبایل در جهان، سرعت رشد بازار و نوآوری در فناوری این شبکه‌ها همچنان بالا است به نحوی که اغلب دولت‌ها در ابتدای راه بهره ‌برداری از شبکه‌های نسل سوم هستند و برخی دیگر شبکه‌های مبتنی بر فناوری LTE – نسل چهارم- را نیز به کار گرفته اند.

خدمات باند پهن در شبکه های موبایل گسترش می یابد
 
با توجه به افزایش سرعت حجم ترافیک دیتا در شبکه‌های موبایل که پس از عملیاتی شدن سرویس‌های متعدد باند پهن صورت گرفته امروزه امکان ارتباط تلفنی از طریق گوشی موبایل تنها یک امکان مقدماتی در میان دهها خدمت پیشرفته این فناوری محسوب می شود به نحوی که با گسترش سرویسهای باند پهن موبایل، رشد ظرفیت ترافیکی اطلاعات در شبکه‌های موبایل تفاوت چندانی با شبکه‌های کابلی نخواهد داشت.

براین اساس و با توجه به عبور مشترکان موبایل از مرز 5 میلیارد نفر پیش بینی می شود که با تامین پهنای باند لازم در سطوح مختلف شبکه‌های موبایل و گسترش خدمات باند پهن حداقل تا ده سال آینده در منطقه آسیا – اقیانوسیه استفاده کاربران موبایل از اینترنت باند پهن در بالاترین سطح نسبت به سایر مناطق جهان قرار گیرد.

استفاده از فضای فرکانسی شبکه های موبایل به اوج می رسد

به گزارش مهر، بررسی ها نشان می دهد درحال حاضر حدود 380 مگاهرتز باند فرکانسی در هر کشوری از منطقه آسیا - اقیانوسیه در دسترس شبکه‌های موبایل است و با توجه به اینکه پیش بینی شده در بازه زمانی سالهای 2016 تا 2018 میلادی این نیاز به اوج خود برسد؛ لازم است برای تامین بستر فرکانسی توسعه پرسرعت انتقال دیتا دولت‌های منطقه آسیا – اقیانوسیه نسبت به آزادسازی و تخصیص باندهای فرکانسی بیش‌تر برای شبکه‌های موبایل اقدام کنند.
 
همچنین طبق مطالعات انجام شده حجم ترافیک اطلاعات در جهان در سال‌های 2010 تا 2015 بیست و شش برابر خواهد شد که در آن ترافیک اطلاعاتی منطقه آسیا – اقیانوسیه با حجم 39 درصدی از ترافیک جهانی به 2700 پتابایت در ماه خواهد رسید به این معنی که در هر سال ترافیک اطلاعات حدود 2 برابر خواهد شد و این درحالی است که تا ژانویه 2011 هفتاد و سه اپراتور در این منطقه نسبت به ارائه خدمات باند پهن اقدام کرده اند.
 
گوشی های موبایل هم به شبکه های باند پهن متصل می شوند
 
به گزارش مهر، هم اکنون گوشی های مشترکان نیز در حال تبدیل شدن به گوشی‌های هوشمند، رایانه همراه، تبلت و لپ تاپ هستند و تاکنون بیش از 20 درصد بازار پایانه‌های همراه را به خود اختصاص داده‌اند که اغلب این تولیدات قادر به ارتباط با شبکه‌های اجتماعی باند پهن بین المللی ایجاد شده در اینترنت هستند و تاکنون بیش از پانصد میلیون مشترک شبکه‌های اجتماعی را در برگرفته‌اند.
 
نیاز به افزایش 20 درصدی پهنای باند فرکانسی موبایل احساس می شود
 
حال با وجودی که فناوری های جدید رادیویی در نسل‌های جدید شبکه‌های موبایل، کارایی استفاده از طیف امواج رادیویی را افزایش داده این فناوریها در آینده نزدیک قادر به پوشش ترافیک فزاینده اطلاعات در شبکه نخواهد بود چرا که با در نظرگیری رشد 100 درصدی ترافیک اطلاعات و اثر جبرانی فناوریهای جدید، حداقل نیاز به افزایش سالانه 15 تا 20 درصدی پهنای باند فرکانسی در اختیار لایه دسترسی شبکه‌های موبایل برای سالهای آینده پیش‌بینی می‌شود.
 
به عبارت دیگر پهنای باند مورد نیاز در سال 2015 نسبت به سال 2010 تا 2.5 برابر خواهد بود که برخی دولت‌ها قبلاً برای تامین نیاز فوق برنامه ریزی کرده‌اند.
 
برای نمونه دولت آمریکا تا پنج سال 300 مگاهرتز و تا ده سال برای 500 مگاهرتز بیشتر، دولت ژاپن 300 مگاهرتز بیشتر تا 2015 و دولت استرالیا به طور کل برای در دسترس قرار دادن 932 مگاهرتز فضا برای شبکه‌های موبایل برنامه‌ریزی کرده‌اند.
 
برنامه های ایران برای افزایش فضای فرکانسی شبکه های موبایل
 
به گزارش مهر، در ایران تاکنون 250 مگاهرتز فضای فرکانسی در دسترس شبکه‌های تلفن همراه قرار داده شده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای سال‌های بعد در دو فاز به مقدار 269 مگاهرتز و پس از آن به مقدار بیش از 100 مگاهرتز دیگر فضای فرکانسی درنظرگرفته که آماده سازی فضای فرکانسی مورد نیاز هم اکنون در فاز اول شروع شده و محل تامین فضای فرکانسی فاز دوم در دست مطالعه است.
 
مجامع منطقه‌ای نیز در حال تلاش برای تامین تکه باندهای فرکانسی بین المللی مشترک اضافی برای شبکه های موسوم بهIMT یا (International Mobile Telecommunications )هستند که قرار است در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی مطرح شود و در صورت تصویب، مطالعات آن برای تامین نظر جامعه بین‌الملل آغاز و در سال 2015 براساس آن تصمیم گیری صورت گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان