بازدید 5677
۷

احتمال احداث مونوریل در یکی از مناطق تهران

کد خبر: ۲۳۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰ 14 March 2012
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر مطالعات تکمیلی طرح جامع ترافیک مشخص کند که سیستم تفریحی و سبک مونوریل برای منطقه 22 تهران که قرار است به قطب گردشگری تهران تبدیل شود مناسب است مقاومتی برای اجرایی کردن آن نداریم.

به گزارش مهر، سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به این که طرح جامع ترافیک تهران براساس قانون بعد از پنج سال باید بارنگری شود گفت: بسیاری سیاستهای ما درخصوص معبرها ،پارکینگ، حمل و نقل غیر موتوری، ریلی باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد. ممکن است در برخی موارد همان مصوبات قبلی دوباره تایید شود و در موضوعات دیگر اصلاحاتی انجام شود.

وی درادامه در پاسخ به این پرسش که امکان بازنگری در یک خط مونوریل پیش بینی شده در طرح جامع نیز وجود دارد گفت: مادر طرح جامع ترافیک خط مونوریل و یا یک خط ترن هوایی نداشته ایم. در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک مجموعا 8 خط درون شهری مترو دیده شده است،4 خط اکسپرس حومه ای و 3 خط فیدر که می تواند این خطوط BRT، مونوریل و ترانوا باشد که این خطوط هم حتما مورد تجدید نظر قرار می گیرد به خصوص در منطقه 22 که گسترش خوبی را در این منطقه شاهد بودیم و بسیاری از کاربریهای تفریحی و تجاری شهر به این سمت سوق پیدا کرده است مانند پروژه "هزار و یک شب"،"چهار باغ" و فروشگاه های زنجیره ای بزرگی که در آینده در این محدوده ساخته می شود .

معاون شهردار تهران ادامه داد: برای این محدوده نیاز به امکان حمل و نقلی خوب داریم که مطالعات به ما می گوید که این نیاز از چه جنسی باشد، آیا یک سیستم تفریحی و توریستی مثل مونوریل باشد و یا سیستم سبک جا به جایی مانند ال آر تی و یا تراموا  و یا سیستم سنگین جا به جایی.

تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که امکان دارد در منطقه 22 که در حال تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری است یک خط مونوریل تعریف شود گفت: مونوریل یک سیستم حمل و نقلی است که در فضاهای تفریحی و گردشگری و پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد اگرنتیجه مطالعات این سیستم برای این منطقه مناسب تشخیص داده شود ما مقاومتی برای احداث آن نمی کنیم اما اگر این سیستم را مناسب ندیدیم حتما آن اجرا را نمی کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
باز دوباره میخوان بسازند و خراب کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
سلام ، شما را بخدا قسم بياييد از فضاهاي سبز بين اتوبان ها كه بسيار مساعد هم هست ، براي نصب قطار شهري يا منوريل يا هر وسيله اي كه صلاح مي دانيد استفاده كنيد (بانصب پايه ) و به اندازه ظرفيت تمام اتوبوس هاي درون شهري در حمل و نقل مسافر بهره بگيريد . به اندازه ساخت يك ايستگاه مترو هم هزينه ندارد .
حرفش را خوب می زنند اما از اجرایش خبری نیست
اين خط هاي ويژه اتو بوسراني را كه فضاي خياباتهارا اشغال كرده برداريد وبجاي آن منوريل نصب كنيد آخر كي مياد خيابان پر رفت وآمدي مثل اتوبان بسيج كه كمربندي شهر است اين جوري اشغال كند تا ساعتي يك اتوبوس از آن رد شود ؟پس تكليف مردمي كه ميخواند با ماشين از اين كمربندي عبور كنند واز تهران خارج شوند چه ميشود اين اتوبان كه محلي نيست
نخست اینکه سیستم به اصطلاح تفریحی-توریستی برای تهرانی که حدود سیزده و نیم ملیون جمعیت دارد جز یک اسراف لوکس نیست و اگر قرار است با هزینه سنگین خط منوریل با ظرفیت محدود احداث شود و پس از چند دهه بقه علت فشار تقا ضا و ترافیک حاصل از افزایش جمعیت که هیچگاه هم متوقف نمیگردد، دوباره تخریب و تبدیل به خطوط زیرزمینی گردد، چه دلیلی دارد که چنین کاری انجام گیرد؟ صبر کنیم همان موقع که خطوط زیرزمینی بسازیم بهتر است تا احداث سیستم به اصطلاح تفریحی-توریستی منوریل که با آنهمه هزینه هیچ بازدهی در کاهش ترافیک ندارد که هیچ به سبب مکانهای قرارگیری پایه های آن برای رفت و آمد جاده و ترافیک روزمینی هم محدودیتهائی فراهم میکند و تازه اگر هم در نهایت قرار است پس از مدتی خطوط زیرزمینی بسازیم بهتر است زودتر و در زمانی که ارزانتر تمام میشود اینکار را بکنیم.
و دوم اینکه بر اساس اسناد و نقشه های منتشره در سایت شهرداری www.tehran.ir دو خط از خطوط طرح قدیم موسوم به خطوط هشت و نه (8 و 9 ) از خط زیرزمینی ظاهرا بنا به تقاضای شورای عالی ترافیک تبدیل به منوریل شده اند که بسیار برای شهروندان سئوال برانگیز است زیرا هردو از ناحیه بسیار پرجمعیت و متراکم جنوب شرقی شهر آغاز شده و یکی از آنها با گذر از جنوب غرب پرجمعیت به شمالغرب شهر میرود و دیگری از شمالشرق که خود ناحیه پرجمعیتی است بسوی شمال غرب می رود و برای هر شهروندی که تهران را بشناسد بسیار واضح و آشکار است که این خطوط بصورت منوریل مطلقا پاسخگوی ظرفیت ترافیک مسافری در این مسیرها را ندارد. پس چرا باید پول برای ساخت چیزی خرج شود که همه میدانند از همان اول از حیز انتفاع خارج است و باید هنوز ساخته نشده دنبال بودجه تبدیل آن به خطوط زیرزمینی بدویم؟ و آنگهی آن نواحی که این دو خط منوریل فرض شده از آنجا شروع شده، گذشته و بدانها ختم میگردد مناطقی از تهران هستند که همچنان در حال افزایش جمعیت زیادی هستند.
و درنهایت هم این نکته را فراموش نکنیم که وقتی مطالعات اولیه مترو در پیش از انقلاب انجام شد و منجر به طرح حاوی نه 9 خط مترو گردید جمعیت تهران در حدود سه و نیم ملیون نفر بو در حالیکه امروزه جمعیت تهران در حدود سیزده و نیم ملیون نفر است یعنی حدود چهار برابر و با افزایش جمعیتی در حدود ده 10 ملیون نفر!!! که نشان میدهد همین نه 9 خط هم بطور قطع جوابگو نخواهد بود و باید به فکر خطوط جدیدتر و علاوه بر این خطوط باشیم که توسعه برخی خطوط مانند خط یک مترو تا تجریش بهمین دلیل بوده است. بیاد داشته باشیم که حتی خطوط راه آهن سراسری در جنوب شهر را پس از حدود 80 سال مجبور شده ایم بسبب افزایش جمعیت و مزاحمت ترافیکی به زیر زمین منتقل کنیم زیرا در زمان احداث آنها در آن حوالی همه جا بیابانهای خارج از تهران بود پس چرا باید در داخل تهران که همه جاده ها و ساختمانها ساخته شده است بر روی زمین مترو بسازیم؟ حتی خرید ساختمانهای معارض سرراه منوریل هم بتنهائی هزینه ای بیش از احداث تونلهای مترو دارد.
پيشنهاد ميشود خط متروئي كه در مسير بزرگراه همت از استاديوم آزادي بسمت شرق قرار بوده به منوريل تبديل شود فورا بهمان صورت زير زميني مانند ساير خطوط احداث شود زير در اين مسير همت روزانه بيش از 200 هزار وسيله نقليه در رفت و آمد ميباشد و با توجه به زمان مورد نياز ساخت آن ديگر بزرگراه همت به پاركينك ثابت تبديل خواهد شد. ساخت منوريل براي حمل و نقل عمومي جنايت بزرگ است و ثروت ملي بر باد خواهد رفت
لطفا مترو پردیس را اجرا کنید .یه ذره ام به فکر رزمندگان . فرهنگیان و اقشار ضعیف باشید .
تابی جون پیگیر باش.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل