بازدید 5345

شناسايي نخستين جنس باکتري ايراني

کد خبر: ۲۳۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱ 13 March 2012
محققان مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران موفق شدند ، نخستين بار يک جنس باکتري ايراني با نام"Alteribacillus bidgolensis " را از منطقه کاشان شناسايي و ثبت کنند.

به گزارش واحد مرکزي خبر ، دکتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رئيس مرکز درباره شناسايي و گزارش بين المللي اين ميکرو ارگانيسم جديد گفت : تا کنون 9200 گونه باکتري از بيش از 2000 جنس باکتريايي در کره زمين شناخته شده است که اين مقدار کمتر از يک درصد کل باکتريهاي جهان است و باکتري هايي که در شرايط بسيار سخت حيات مانند غلظت بالاي نمک در حد اشباع در درياچه هاي نمک، دماهاي بسيار بالا تا 120 درجه سانتي گراد مانند چشمه هاي داغ و جوشان و کوه هاي آتشفشاني و شرايط بسيار اسيدي يا قليايي زندگي کنند و به آنها اکستريموفيل يا سختي دوست گفته مي شود، بسيار مهم هستند.

وي افزود : شرايط سختي که اين ميکروارگانيسم ها در آن زندگي مي کنند ، شرايط حاکم بر اغلب فرآيندهاي صنعتي است که باعث مي شود اين گروه از ميکروارگانيسم ها و فرآورده‌هاي آنها در مقوله بيوتکنولوژي صنعتي مورد توجه قرار گيرند و از آنها به عنوان ميکروارگانيسمهايي با توانمندي خاص در توليد ترکيباتي نظير آنزيمها، رنگيزه ها و ترکيبات دارويي مختلف ياد شود.

فاضلي اظهار داشت : همچنين اين ميکروارگانيسم ها در پاکسازي زيستي و بخش هاي مختلف صنايع نظامي کاربردهاي فراوان دارند.

شاهزاده فاضلي افزود: جنس باکتري شناسايي شده جنس جديدي است که با نام علمي Alteribacillus bidgolensis در معتبرترين ژورنال بين المللي سيستماتيک ميکروبيولوژي ( IJSEM‌) منتشر و به عنوان اولين جنس باکتري شناسايي شده از ايران به صورت بين المللي گزارش شد.

اين ميکروارگانيسم به عنوان يک ذخيره ارزشمند هم اکنون در بانک ميکروارگانيسم هاي مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران نگهداري مي شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار