بازدید 103359

مهريه ملی؛ 110 سكه

مهديه تقوی راد
کد خبر: ۲۳۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸ 07 March 2012
ماده 24 لايحه حمايت از خانواده كه به موضوع مهريه مي‌پردازد، روز گذشته توسط نمايندگان مجلس بررسي شد و به تصويب رسيد. طبق قانون جديد ميزان مهريه متعارف 110 سكه بهار آزادي است كه مرد موظف است آن را پرداخت كند، در صورتي كه مهريه سقف مذكور را رد كند، دادگاه تمكن مالي مرد را براي پرداخت بررسي مي‌كند و تصميم مي‌گيرد كه فرد زنداني شود يا خير. با اين حال تمام كساني كه تمكن مالي پرداخت 110 سكه را نداشته باشند، به زندان مي‌روند. با اين حساب مي‌توانيم 110 سكه بهار آزادي را به عنوان «مهريه ملي» بدانيم.

آخرين تلاش‌ها براي سر و‌سامان دادن به اين موضوع توسط نمايندگان دوره هفتم مجلس صورت گرفت. نمايندگان مجلس با اين هدف كه همه قوانين و مقررات در كشور بايد براي آسان كردن تشكيل خانواده و بر پايه حقوق اسلامي باشد،‌ تصميم به تعيين سقف مشخصي براي مهريه گرفتند. نمايندگان مجلس قبلي اعلام كردند سقف مهريه ازدواج براي هر منطقه را كميته سامان ازدواج مشخص مي‌كند و رعايت اين سقف، ملاك صدور سند براي دفاتر ثبتي تعيين شد. اما اين موضوع به دلايل مختلف مورد تاييد قرار نگرفت و قرار بر اين شد تا به جاي تعيين سقف براي مهريه‌ها، فرهنگسازي در جامعه صورت بگيرد. به اين ترتيب گرهي كه با دست قانون باز مي‌شد به دندان فرهنگ سپرده شد تا مهريه به مثابه استخواني لاي زخم در گير و دار فرهنگ‌سازي باقي بماند و روز به روز به تعداد زندانيان مهريه اضافه شود. مجلس هشتم اما اين گام موثري براي حل اين مشكل برداشت.

مهريه كه از آن با عنوان صداق نام برده مي‌شود سالهاست باعث بحث و جدل‌هاي فراواني در جامعه شده است. بالا رفتن ميزان مهريه، ثبت مهريه‌هاي نا متعارف، زنداني شدن هزاران مرد به علت پرداخت نكردن مهريه، همه و همه از مشكلاتي است كه در خصوص مهريه مطرح مي‌شود. اين مشكلات قانونگذار را وادار كرده تا براي سر و سامان دادن به اين «معضل اجتماعي» به دنبال راهكار باشد. اگرچه گفته مي‌شود كه موضوع ازدواج و مهريه موضوعي شخصي است و قانونگذار نبايد به اين موضوع ورود پيدا كند اما ورود سالانه چند هزار نفر به زندان‌هاي كشور در اثر نپرداختن مهريه، باعث شد تا دولت در لايحه حمايت از خانواده نگاهي نيز به مهريه و نحوه پرداخت آن داشته باشد. پديده ناپسند زندانيان مهريه اين روزها به واقعيت انكار ناپذير جامعه‌مان تبديل شده، اين در حالي است كه اكثر مراجع و علما بر اين عقيده‌اند كه زندان رفتن مرد به دليل نپرداختن مهريه خلاف شرع است اما اين سخنان نيز نتوانسته از تعداد زندانيان مهريه كم كند.

وضعيت نابسامان مهريه به گونه‌اي است كه جلسات و مذاکرات متعددي در اين باره تشکيل شد، تعيين ماليات بر مهريه نامتعارف يكي از راهكارهايي بود كه هيچ گاه عملي نشد. طرح ثبت نشدن مهريه‌هاي نامتعارف نيز روي واقعيت به خود نديد و موضوع عندالاستطاعه و عند المطالبه مهريه‌ها نيز فقط بر سر زبان‌ها افتاد اما هيچ گاه در دنياي واقعي نمود پيدا نكرد و تعداد زندانيان مهريه كم نشد. اما روز گذشته طرحي در مجلس تصويب شد كه بر اساس آن ميزان مهريه متعارف در كشور 110 سكه تعيين شد. بر اين اساس پرداخت اين تعداد سكه براي مردان الزامي شد. بر اساس مصوبه مجلس اگر زوج از پرداخت اين مقدار سكه امتناع كند، مشمول ماده 2 محكوميت‌هاي مالي مي‌شود اما اگر مهريه بيش از اين ميزان باشد تمکن زوج مورد بررسي قرار مي‌گيرد. همچنين بر اساس ماده 24 لايحه حمايت از خانواده، دولت بايد از طريق دستگاه‌هاي فرهنگي و رسانه عمومي در راستاي ترويج فرهنگ ازدواج آسان و مهريه متعارف تلاش کند و طبق تبصره يک اين ماده ميزان مهريه متعارف هر سه سال يک بار از طرف قوه قضائيه اعلام مي‌شود.همچنين بر اساس تبصره 3 اين ماده اگر ميزان مهريه بيشتر از مهريه متعارف باشد پرداخت آن وابسته به توانايي مالي زوج است.

پيشنهاد قرار دادن 110 سكه براي مهريه را نيره اخوان بي‌طرف نماينده مردم اصفهان در مجلس عنوان كرد. اخوان با اشاره به اين نكته كه خيلي‌ها به خاطر مهريه‌هاي سنگين و عدم توانايي پرداخت آن در زندان هستند، گفت: «دولت بايد در اين رابطه اقدامات لازم را به عمل آورد و البته اينکه مي‌گويند مهريه را چه کسي داده و چه کسي گرفته درست نيست، چراکه هم مي‌دهند و هم مي‌گيرند.»اخوان اظهار داشت: «پيشنهاد مي‌کنيم که هرگاه مهريه تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادي طرح جديد باشد، وصول آن مشمول ماده ۲ قانون محکوميت‌هاي مالي شود و چنانچه بالاتر از آن شود، شرط تمکن زوج موردنظر خواهد بود.وي ضمن تاکيد بر فرهنگسازي براي تعيين مهريه افزود: ارقام نجومي در مورد مهريه مشکلاتي را ايجاد کرده که بايد به آن توجه کنيم.»

ورود قانونگذار به موضوع مهريه جاي تامل دارد

ورود دولت و نمايندگان مجلس از سه سال قبل تاكنون به بحث مهريه موافقان و مخالفان زيادي را داشته است. مخالفان اين موضوع با بيان اين كه مهريه موضوعي شرعي است و نبايد در آن دخالت كرد ورود دولت و قانونگذار به اين موضوع را مذموم شمرده و آن را باعث بروز مشكلات جديد در جامعه عنوان مي‌كنند. دكتر مجيد ابهري، آسيب‌شناس اجتماعي در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به اين نكته كه تعيين مهريه يك باور اجتماعي و سنت تاريخي است، مي‌گويد:‌ «در دهه اخير تعيين مهريه‌هاي غير متعارف مثل سكه به ارتفاع قله دماوند، به اندازه تاريخ تولد يا مهريه‌هاي غير متعارف مثل يك تن پوست پياز، يك خرمن گل سرخ، دو قوي وحشي و نظاير اينها هر چند كه ارزش مالي نداشته‌اند اما باعث ايجاد رقابت منفي بين خانواده‌ها و جوانان و به طور غير مستقيم سبب كاهش ازدواج شده‌اند.»

وي تصريح مي‌كند:‌ «ورود قانونگذاران به موضوع مهريه جاي تامل دارد چرا كه از نظر شرع اسلام و عرف و سنت مهريه حقي است كه با توافق يك زن و شوهر تعيين مي‌شود و نمي‌توان براي آن كف و سقفي تعيين كرد چرا كه چنين رفتارهايي باعث بروز ناهنجاري‌هاي ديگر مي‌شود، يعني ممكن است در ظاهر يك قانون رعايت شود اما در كنار آن و بر اساس توافق مخفيانه رفتارهاي ديگري انجام شود.»

ابهري با اشاره به وجود بيش از 3 هزار زنداني مهريه در زندان‌ها به تهران امروز مي‌گويد: «چنين قانوني فقط مي‌تواند آمار زندانيان را بالا برده و باعث بروز قانون شكني‌هاي ديگري شود به جاي اينگونه قوانين و ضوابط بهتر است در جامعه فرهنگسازي انجام شود. يعني كارشناسان و صاحب‌نظران در رسانه‌ها، هنرمندان در فيلم‌ها و سريال‌ها به موضوع مهريه بپردازند و خانواده و فرزندان آنها را از رقابت‌هاي منفي بازدارند.»وي تاكيد مي‌كند: «تعيين سقف براي مهريه نه تنها غير مقدور است بلكه ممكن است باعث بروز دروغگويي شود چرا كه هيچ كس تمكن و توانايي مالي خود را براي ديگران بروز نمي‌دهد پس اتفاقي كه خواهد افتاد بيان عدم توانايي در پرداخت است كه نتيجه آن زندان خواهد بود و تصور مي‌كنم اين حركت فقط باعث بروز ناهنجاري‌هاي رفتاري بيشتر و كاهش آمار ازدواج شود.»

پيچيدن يك نسخه براي همه صحيح نيست

توجه به جايگاه اجتماعي و فرهنگي خانواده‌ها در تعيين مهريه موضوع ديگري است كه ابهري به آن اشاره كرده و مي‌گويد: «در نظر گرفتن جايگاه خانواده و شرايط اجتماعي وفرهنگي دختر و پسر ايجاب مي‌كند كه مهريه شناور باشد. صدها سال است كه در كشور ما موضوع مهريه بين جوانان وجود دارد به جاي تصويب قوانين و تعيين حداكثر بايد قوانيني تصويب شود كه در همسان گزيني و شرايط قبل از ازدواج نظارت شود. علاوه بر آن ممكن است بر اساس روابط عاطفي يك پسر علاقه داشته باشد كه مهريه‌اي زيادتر از حد معمول براي همسرش تعيين كند و نبايد اينگونه خواسته‌هاي عاطفي متوقف شود. غلط يا درست بسياري از خانواده‌ها مهريه را ملاك احترام به دختر و علاقه داماد به عروس تلقي مي‌كنند. اين يك باور تاريخي است كه نمي‌توان در چند روز و چند سال آن را تغيير داد.»

عليرضا جاور، قاضي دادگاه خانواده نيز با تاكيد بر اين كه مهريه نوعي احترام از ناحيه مرد به زن است، به تهران امروز مي‌گويد: «مهريه تكريمي است كه خداوند براي زن تعيين كرده است. اندازه و مقدار اين مهريه هم به عهده زوجين گذاشته است. اصل واقعه يك كار ارتباطي، اجتماعي و اكرامي بين زن و شوهر است ولي در اثر نداشتن روش‌هاي سالم اين مسئله در خيلي جاها دچار يك بحران شده است.»

وي با اشاره به اين نكته كه مهريه در كشور ما به عنوان پشتوانه زن محسوب مي‌شود، تاكيد مي‌كند: «از نظر ديني مهريه پشتوانه نيست، بلكه ديدگاه اجتماعي باعث شده كه مهريه به عنوان پشتوانه زن تلقي شود. بنابراين وقتي اين ديدگاه تقويت مي‌شود، مهريه را به عنوان پشتوانه حساب مي‌كنند و فكر مي‌كنند هر چقدر بالاتر برود و بيشتر شود، اين پشتوانه قوي‌تر است. در صورتي كه دقيقا برعكس است. اما اگر بشود كه با همكاري قوه قضائيه و دولت مبلغي را براي مهريه تعيين كنند خوب است.»

جاور تصريح مي‌كند‌: «دولت نبايد نوع و ميزان مهريه را تعيين كند، بلكه بايد سقفي معين كند و بگويد در ازاي بالاتر از ميزان، تعهدي در برابر ميزان بالاي مهريه ندارد. دولت مي‌تواند به طور قانوني اعلام كند كه مثلا تا ميزان 50 يا 100 سكه را قبول مي‌كند. يعني بگويد ما تعهدات تا اين ميزان سكه را تعقيب مي‌كنيم و بقيه را ما دنبال نمي‌كنيم. اگر دولت تعقيب نكند بايد خودشان از همديگر بگيرند.»

بهمن کشاورز، رئيس كانون وكلا نيز با اشاره به اين نكته كه موضوع مهريه و ميزان آن مدت هاست مورد بحث و بررسي است، مي‌گويد:‌» اين مطلب چيزي نيست که با قانون و اعمال قوه قاهره و تصويب قوانين آمره بتوان با آن برخورد کرد. تعيين مهريه تابعي است از اراده طرفين و اين از مقولات و مواردي نيست که قانونگذار بتواند براي تقليل يا تعديل ميزان آن دخالت کند. تعيين ماليات نيز کاري غيراصولي و بيهوده خواهد بود زيرا به تنظيم اسناد عادي و توافق‌هاي محرمانه منتهي خواهد شد که ناچار کار دادگاه‌ها را که هم اکنون نيز زياد است زيادتر خواهد کرد.»

وي تاكيد مي‌كند: «با توجه به اين که هنوز در کشور ما بيشتر خانم‌ها استقلال مالي و اقتصادي ندارند، نمي‌توان با اصل تعيين مهر به عنوان نوعي تضمين و تامين اقتصادي براي خانم‌ها مخالفت کرد. هرچند که در بسياري از موارد که مهريه‌هاي غيرعادي و سنگين به ماخذ سکه‌هاي طلا تعيين مي‌شود، هم زن مي‌داند که مرد امکان پرداخت آن را ندارد و هم مرد در موقعيت و وضعيتي نيست که حتي در درازمدت توان تهيه و پرداخت چنان مهريه‌اي را داشته باشد.»

منبع: تهران امروز
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۳۵
110.000.000 رو از کجا بیاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طرح بسيار سنجيده و حساب شده اي است.مهريه يك معظل اساسي جامعه ماست.قرار دادن يك عدد منطقي متناسب با شرايط جامعه خوب است.به منظر من 110 مي تواند سقف مهريه باشد نه كف آن.مهريه به عنوان يك كادو و چشم روشني به زن است و اين چشم روشني زماني شيرين است كه واقعي و دست يافتني باشد نه رويايي و غير قابل دسترس.
پاسخ ها
مينا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
بازم مجلس محترم ايران قانوني براي حمايت از مردان و بي ارزش كردن زن به تصويب رساند .
الهام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
کاملا موافقم
خیلی خیلی مسخرس
یه مرد معطاد هزار کاره پدر زنشو در میاره پول مهرشم داره بده
اما با این قانون راحت از زیرش در میره
آخه بابا سکه الان 700 تومنه یعنی 110 تاش میشه 77 میلیون
آخه با 77 میلیون میشه یه 40 متریم خردید؟
آخه یه زن تنها کجا بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
مگه قراره مهریه صرف خرید خونه بشه؟!!!
a
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
اگه زن آدمه که هست اونم باید مثل مرد کار کنه و مهارت یاد بگیره تا هر وقت طلاق گرفت بتونه روی پای خودش بایسته. ز
بهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
مگه میخواد یه زن کاسبی کنه با پول مهریه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
حتماً منظور شما معتاد بود!!!!!!
حاجی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
فکر می کنی 77میلیون کمه . یک مرد همه عمرشو کار می کنه نمی تونه 77 میلیون بدست بیاره یعنی اینجو حساب کن ماهی 500 هزار تومن بگیره همه رو پس انداز کن بعد از 13 سال 70 میلیون میشه
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
بله . نمیشه توی شمال شهر خونه خرید!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
شوهرم 2 ساله بهم خیانت کرده و رهام کرده.. نه استقلال مالی دارم .. نه شغلی ... این قانون مردای بی مسئولیت رو پر روتر کرد... این مهریه کدوم دردم رو دوا میکنه؟
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
کمی سواد
فرشید
| Luxembourg |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
دوست عزیز که ظاهر خانم محترمی هستید...اشتباه بسیاری از خانمها در جامعه ما به قضیه مهریه متاسفانه تجاری و منبع درآمدی میباشد...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
زن تنها سر قبر پدرش بره
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
زن اگر زن باشه مردش هیچ وقت معتاد نمیشه .
خانم نیره اخوان نماینده محترمه، آیا 88 میلیون تومان مهریه سبکی است؟
برای کشوری که دستمزد ماهانه اش را کمتر از چهارصد هزار تومان تصویب میکنی با چه معیاری به این پیشنهاد رسیدی؟
.
.
.

مسئولان بجاي ريشه يابي و حل ريشه اي مشكلات جامعه

..

با طرحهاي اين چنيني باعث بروز مشكلات ديگر ميشوند


نمونه اش همين مهريه ملي كه باعث كاهش ازدواج دختران ميشود بعد فساد بيشتر ميشود و جوانان پاي چوبه دار ميروند و زندان
تعداد سوره های قرآن 114 تا است چرا 110 را ملاک قرا می دهید آدم یاد پلیس و ... می افتد. حساب ابجدی را که مثلا پایه قرار داده اید و به نام مبارک علی ختم می شود هیچ پایه علمی و قرآنی ندارد.
پاسخ ها
مهران
| Canada |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
کلمه نکاح هم طبق حروف ابجد 110 میشود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
تعداد پيغمبران الهي هم 124000 است دليل نميشه
.......
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
حروف ابجد جزو علوم غریبه هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
فکر کنم حرف ابجد اسم شریف علی ۱۱۰ می شود
آقايان كاري نكنيد حربه به مردان داه شود وتجديد فراش نمايند.
پاسخ ها
خودم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
کسی که بخواهد تجدید فراش نماید این موارد بازدارنده نخواهد بود
اگه مجلس میتونه کاری کنه 3 یا 4 صفر از مهریه رو حذف بشه
اينترنت ملي
خودروي ملي
بنزين ملي
مهريه ملي
. . .
با این حقوقا باید تعداد سکه ها30 عدد بشه یعنی سالی یه دونه
بعوان کسی که فامیل درجه یکم درگیر مشکلات مهریه می باشد، این قانون را صحیح می دانم
دم همه مجلسی ها گرم
مهریه هر جقدر باشد تحکیم ازدواج نیست..باید چاره اندیشید.
میکردن 11 تا حالشو ببریم. ای ول!
آیا در مقابل محدود کردن مهریه حقی به زنان بدبخت این مملکت دادین؟
دوستان می‌خوان ابروی طرف رو درست کنن می‌زنن چشمشو کور می‌کنن.
متاسفانه برای بعضی مهریه تبدیل به کاسبی شده
خوش به حال مردا
آیا زمان پیامبر و حضرت علی کسی را بابت مهریه به زندان می اندختند؟ خیر! برای این که مهریه همان آغاز ازدواج ستانده می شد و طبیعی بود اگر کسی توانش را نداشت، ازدواجی سر نمی گرفت. چه رسد به طلاق!
سلام و خسته نباشید .
ازدواج سنت پیامبر شده راه کسب و کار .
110 تا سکه یا 50 تا چرا ؟ برای حقوق 400تومان ، مخارج زندگی ، تورم . ماهی چقدر باید درآمد داشت ؟ خانم نيره اخوان مهریه شما چندتاست ؟ واسه هر کاری با کلمه "ملی" نباید اونو تصویب کرد . (چند روزه قانون تصویب میکنیم ، چند سال باید نقص ساشو رفع کنیم) قانونگذار قانون میذاره ، پاسبون قانون خودشو .
قانون خوبی است البته اگر به مرحله اجرا برسد
كار خوبي كردند. يك سري پرونده كلاهبرداري از همين مساله مهريه - توسط تعدادي خانم هفت خط - در اداره آگاهي تهران موجود است.
مرسی از این قانون بجا- همین یکماه پیش من و دختری که پس از 5 جلسه صحبت تصمیم به ازدواج گرفته بودیم، بخاطر اصرار پدر دختر مبنی بر 500 سکه +2 دنگ خانه کنسل شد، در حالی که نظر من 110 سکه بود. آه ه ه ...
حالا شما فکر کنید 1000تا سکه وقتی جونتونو به لبتون رسوند بعدم نداشت بده چیکار میکنین؟
نمیگین مهرم حلال جونم آزاد؟ حالا چه 110تا چه به اندازه کوه دماوند؟به نظر منم باید متعارف باشه نه 110تا نه 1000تا بینی و بین الله موقع مهریه گرفتن باید ببینن اگه دارن مهر کنن چه اشکال داره اگه هم ندارن یه چیزی که خدارو خوش بیاد و مکلی در پرداختش نباشه
مهریه عاملی برای کاسبی دختران ازپسران شده و دختران امروز باگران شدن سکه سرناسازگاری می گذارند ودنبال بهانه می گردند تا مهریه رو ازپسر بگیرند ومیروند دنبال خوشگذرانی خودشون.
اگرنصف درآمد مردرا بعد ازدرخواست مهریه جحت پرداخت تا پایان آن معقولتر است چون زن در زمان ازدواج میداند درآمد مرد چه حدودی است راضی به آن شده واستطا عت مرد هم بیش آن نیست
بازم زیاده 14 سکه باید بشه تا زنها اونو واسه خودشون حربه نکنن
عجب یه طرح درست و حسابی تو مجلس هشتم تصویب شد
خداوند هرچي ميخواهي به حق حضرت زهرا به شما عنايت فرمايد
به نظر من با توجه به اینکه زیادی مهریه عملا باعث ایجاد مفسده شده ،ورود قانونگذار کاملا عقلانی و صحیح است.
چطوريه كه همه ي كامنتهايي در موافقت با اين طرح بوده اين همه لايك خورده؟؟
اگر مجلس واقعاً به فکر دختر و پسرهای این مملکت هست ، در راستای بهتر نمودن حقوق زن فعالیت کند .
خوبه كه ما اصولا كارها را به دندان فرهنگ وا نمي‌گذاريم وبا همون دست قانون گره را كورتر مي كنيم!!!!
110 سکه
110 سکه برای جوانی که حتی برای جشن ازدواجش محتاج وام است مبلغ رویایی است چرا باید جوانی در شب عروسیش زیر بار میلیونها تومان قرض برود
بنده با مهریه سنگین موافق نیستم ولی آقایان قبول دارند که زن در زمان طلاق هیچ حقی جز مهریه نداره؟ با 88 ملیون زن کجا باید بره ؟ اصلاح قانون مهریه خویه یه شرطی که قوانین ضد رن هم اصلاح یشه که تعدادشم خدا رو شکر زیاده!
حالا که جدیدا همه چی یا ملی میشه یا هدفمند...

نمردیم و دیدیم که مهریه هم ملی شد...

به امید روزی که در تقویم ها بنویسند

روز ملی شدن صنعت مهریه تعطیل
مرداي اين دوره زمونه هر چي سرشون بياد حقشونه . به نظرم منم 110 سكه خيلي كمه و ظلم در حقه زنه . به جاي اينكه مهريه رو كم و زياد كنن يه قانوني بزارن كه مردا اينقدر راحت زن شون رو طلاق ندن . حق طلاق با مرده حتي بدونه دليل اين خيلي مسخرست
وقتي دم از برابري حقوق زن و مرد ميزنيم بايد حقوق اين مرد بيچاره هم در نظر بگيريم
شما كامنتها رو تاييد كنين به جايي برنميخوره ها!
شما كامنتها رو تاييد كنين به جايي برنميخوره ها!
مهریه همان طور که از اسمش پیداست هدیه ای است که مرد از روی مهر و علاقه ای که به همسرش داره
تو دنیایی که زن داره بیشتر از مرد درامد در میاره مهریه چه صیغه ایه اخه حالا که روزگار اینچنینه ،اره تنها بودن بهترینه
من کسی هستم که زنم طلاق گرفته ومن تاحالا200سکه بهش دادم وقراره ماهی یک سکه دیگه بدم خانم اخوان گل کاشتی واقعا زنا باید به مردانگی توافنخارکنن ممنون
سلام. لطفا معظل اصلی را حل کنید که همانا بی مسئولیتی مردان است. مردی که مهریه 110 سکه زنش را نمیدهد و هزار مشکل دارد و موقع جلب غیبش می زند زنش باید چکار کند؟ کجا برود برای زندگی؟
یکی نیست از اون خانوم اصفهانی بپرسه مگه وقتی آدم ها برگه عقد رو امضا میکنن از تو اجازه میگیرن که الان داری براشون تصمیم میگیری؟
از فردا هم برای نفس کشیدنمون هم قانون تصویب میکنند.
برای حمایت از خانم ها چکار کردن قانونگذاران ؟
با سلام وتشکر از این مصوبه. متاسفانه هماگونه که هر کس هر ملک خود را انگونه که دلش میخواهد ارزش گذاری میکند بدون هیچ گونه ضابطه ای! این در مورد مهریه نیز صادق است؟ که از جمع بندی مطالب فوق نتیجه میتوان گرفت که این مصوبه باعث رشد ازدواج وکم شدن سن ازدواج میباشد هر چند مشکل اصلی ازدواج که کار و تورم است همچنان باقیمانده است.
اینجانب خانمی کارمند هستم و به مهریه به عنوان یک پشتوانه مالی فقط پس از مرگ همسر نگاه می کنم. بر این اساس دو دانگ از خانه ای که متعلق به خودم بود، به نام همسرم نموده ام. از آنجا که این اقدام را با توجه به اینکه مهریه من بیشتر از دودانگ خانه بوده و در صورت فوت همسرم، به وراث وی تعلق نمی گیرد، انجام داده ام؛ لذا در صورتی که پس از مرگ وی نیز فقط من قادر به مطالبه 110 سکه باشم، عملاً اقدام اشتباهی نموده ام. خواهشمندم مرا در این خصوص راهنمایی نمایید تا در صورت جاری بودن این تعداد پس از مرگ همسرنیز، اقدام به اعاده دودانگ بنمایم
با سپاس از دولت مردانی که گوشه نگاهی به مسئله مهریه و این اهرم فشار که در ابتدای زندگی به خانمها میدهند تل یک مرد را تا آخر عمر به ترس از آن وادار به زندگی که اصلا خوشایندشان نیست بدهند.خانمها در قبال چه چیز از دست رفته شان این مقدار پول را طلب میکنند.مگر نه اینکه یک مرد نیز در زندگی نافرجام همان تایم زندگی و آینده را از دست میدهد،چه کسی تاوان آن را میدهد؟آیا خانمی که فییلش یاد هندوستان میکند و زندگی یک مرد را به تباهی میکشد و مطالبه یک عمر تلاش مرد را میکند قانونی وجود دارد که جلوی این ناعدالتی را بگیرد."به نظر من همین میزان مهریه را نیز باید به موجب زمانی که زندگی زناشویی طی شده است محاسبه شود"یعنی میزان 110 سکه لایق زندگی است که قدمت آن از 3 سال فراتر رفته باشد تا یک زندگی چند ماهه.
خيلي لطف كردن
آخه مردای ما که نمی تونن 2تاش بدن چرا سعی نمی کنند آدم بشن تا خانمهشون مهریه هاشون نذارن اجرا
بر اساس مصوبه مجلس اگر زوج از پرداخت اين مقدار سكه امتناع كند، مشمول ماده 2 محكوميت‌هاي مالي مي‌شود اما اگر مهريه بيش از اين ميزان باشد تمکن زوج مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
((من که فکر میکنم این باعث شد تا کسانی که 14 یا 23 یا رقمهایی زیر 110 مینوشتند دیگه پیدا نشند نه کسانی که بالاتر مینویسند))
ایا برای کسی که قبل از این قانون عقد کرده و 200سکه داشته هم صدق میکند
14 تاش کن خیرش وببینیم
خدا خير بده اون مجموعه اي را كه فكر مردمند و شان و شخصيت زن را بالاتر از اين چيزا ميدانند.
تعيين مبلغ مهريه كاربسيار خوبي است اين موضوع مهم وحياتي جامعه هم بايستي سامان مي يافت0
اصلاً هیچ کدوم این راه ها درست نیست
اين خانم مثل اينكه دل خوشي دارن
اگه میشه قوانین اسلام را تغییر داد خوب
چرا مهریه سقف ندارد
من 2000 سكه مهر كردم و جدا شديم
و براي مهريه يك باغ 6000 متري را براي 1000 سكه پرداخت كردم و با حقوق كارمندي ماهي 800 تومان و هر 2 ماه يك سكه تمام ميدهم. و تا الان حدود 80 سكه دادم ايا بايد باز هم پرداخت كنم؟
کارنمایندگان مجلس الحق والانصاف کاربه جائیه.
واقعا متاسفم خانم اخوان باز همون اقایون حقوق مارو بهتر رعایت میکنن'!
?
به نظر من باید فرهنگ سازی بشه که مهریه نه پشتوانه محسوب میشه نه ارزش دختر رو معلوم میکنه‏!‏ خود من میخوام مهریه ام رو 14 سکه بذارم اما خانوادم میگن مردم چی میگن چرا دست کم میگیری اما واقعن مهم فقط تفاهمه
من خودم بیشتر 110تا نمیدم اگه خانوادش قبول نکردن 100 درصد قیدشو میزنم چون نامردیه مرد قبل ازدواج این همه کارر میکنه تا پس انداز کنه بعد یه زن بیاد مفت بخوره بره ادعای مهریه هم بکنه اخه یکی نیست بگه تو ایران سنگین ترین کاری که یه خانوم میکنه چیه؟میرن سره کار تلفن جواب میدن یا خودکارو از رو میز بر میداران تو اروپا زن عین مرد تو ساختمان کارخانه و حتی جوب و خیابان تمیز میکنند
مهریه باید مقدارش کم باشد زنی که مهریه اش با لا میبرد به درد زندگی نمخورد اون زن کلاه بردار است
من مخالفم
110 سکه میشود 90 میلیون!!! کسانی که این قانون را گذاشته اند مگر عقل ندارند که کارمندی که 500 تومن حقوق میگیرید چطور باید 90 میلیون به زن بدهد؟؟؟؟؟
این قوانین مسخره ما فقط زمینه ساز کلاه برداری و افزایش طلاق است
اگه دوطرف واقعا همدیگررادوست داشته باشند 5سکه هم کافی هست مگه یک مرد واقعا برای چه کسانی کاروزحمت میکشد بخاطر زن وفرزندش .روایتی است که مهریه زیادباعث انتقامجویی میگردد.
قوانین مهریه عامل تزلزل خانواده‌هاست
حالا برعکس میشه راه طلاق برا مردا راحت شد
هر کسی داد زن خویش طلاق به خدایی خداوند خر است // چون با قیمت سکه امروز دیه از مهریه با صرفه تر است.
عزيزان يه سوالي دارم به نظر شما اين درسته وقتي يك زندگي درآستانه از هم پاشيدن هست وقتي هم مرد و هم زن، زندگي مشترك ندارند وقتي هم مرد و هم زن از جدايي ضربه هاي عاطفي و روحي فراواني مي خورند تكليف مرد اين باشه كه حتي با احتساب نرخ روز سكه مثلا هفتاد ميليون رو دستي دستي بازور به خانوم ببخشه اون خانوم به عنوان يك زن مطلقه هر روز مدل و تيپ ماشين و لباس و كلاس و .... را عوض كنه ومرد به عنوان اداي وظيفه ديني سماق طلايي بمكه .... من قصد توهين به هيچ كسي رو ندارم ولي
واقعا کار حساب شده ای بود. چون تو این سالها حربه ای بود برای زنهایی که فقط برای گرفتن مهریه ازدواج می کردند.
مهریه در کشور ما شده وسیله کاسبی برای دخترها
واقعا متاسفم
باتوجه به سابقه فعاليت درمحاكم ورويت اين معضل بين زوجين واستفاده ابزاري ازاين حقوق زن جهت مطلقه گرديدن زوجه به نظراينجانب مصوبه مجلس منطق قانوني دارد‎‎ْوزوج بايددربدوعقدهوشمندانه (برخلاف قدماكه باضرب المثل (كي داده وكي گرفته) اصراري بر دريافت مهرندارند)به اين موضوع بيانديشدومبناواصل رابرپرداخت پنداردزيرازندگي مشترك دائمادرنوسان است
به این نماینده خانم وامثال آن بگویید اگر واقعاهدف این است که زن با داشتن مهریه یک پشتوانه در برابر مردداشته باشد چرا زنهادنبال راهکارهای دیگر نمیروند
سلام ببينيد اگه خدايي نكرد بخواد اتفاقي بيفته مليارد ها هم ارزش نداره ولي فكرش كنيد چقدر جوان داخل زندان هستن براي ندادن مهريه بنظر من دولت فكر عالي كرده شايد يكي از بزرگترين مشكلات مملكت همين بوده
همیشه همه چیز به نفع مرده.
زن تو این کشور کمتر از یه حیوان بهش بها میدم
البته بی دقدقه
,,,,,,jjj
خدا پدر شون بیامرزه
مهريه به اجرا گذاشتن مخصوصا در دوره عقد كه زن هنوز باكره است اپيدمي و وسيله اخاذي زنان شده وهمه شاهد هستيم كه واقعا جوانهاي تحصيلكرده و نيروهاي فعال جامعه سر يك چشم بالا ابرو گفتن از طريق مهريه راهي زندان ميشوند
با توجه به اينكه زن در همان روزي كه قباله اش را به دادگاه مي برد در همان ساعت اول حكم توقيف كليه اموال مرد از قبيل ملك وماشين وخط موبايل و حساب بانكي را مي گيرد ديگر دليلي براي زنداني كردن وجود ندارد مرد جرمي مرتكب نشده كه مستحق زندان رفتن باشد خوب مشخص است كه جوانان امروز توان پرداخت مهريه هاي سنگين را نداشته و فقط از سر آداب و رسوم غلط و چشم هم چشمي و ابراز عشق و علاقعه خام شده اند و با زندان كردن مرد هيچ مشكلي كه حل نمي شود هزاران مشكل و مفسده ديگر هم ايجاد ميشود
آیا قانون تصویب شده شامل مهریه های قبل از تصویب قانون جدید می شود یا خیر ؟
اگر سقف 110 سکه قانونی میشد و در عقدنامه ها بیشتر از آن را قید نمی کردند بهتر بود به هر حال مهریه برای زنان زمان طلاق به عنوان پشتوانه خیلی مهمه و نه چیز دیگر
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
در عمل اثبات شد مهريه سنگين نه تنها باعث استحكام بناي خانواده نميشود بلكه حتي يكي از عواملي است كه خانواده را متلاشي ميكند
طرح خوب و مفیدی است
به خاطر این قانون جدید و عاقلانه از نمایندگان متشکریم
مهریه بالا فقط به خاطر قوانین تبعیضی هست
به نظر اینجانب مردانی که ازدواج می کنند بیشتر افرادی هستند که دارای درآمد و شغل می باشند یعنی کسانی هستند که از نظر اقتصادی به دوره بهره وری و دوره تولید خود رسیده اند به عنوان مثال جوانی که پس از سالهادرس خواندن و کسب تجربه مهارتی در کاری بدست آورده به سن سازندگی خود رسیده
مهریه اگه معقول باشه مردان هم داوطلبانه خود را ملزم به پرداخت آن در طول زندگی مشترک میکنند
از تموم قوانين غير عقلي تر از قانون حق حبس نداريم
به نظر من مسخره است
به نظر من مشكلات از اين جونهاي خوشتيپ و قيافه است
به نظر من ريشه مهريه به اجرا گذاشتن و شوهر زندان كردن كه اين روزها مد شده و شاهديم كه حتي در دوره عقد رخ مي دهد از سقوط اخلاقي جامعه خبر ميدهد سقوط اخلاقي كه از داشتن روابط نامشروع قبل و بعد از ازدئاج حكايت دارد كه تبلور آن در مهريه به اجرا گذاشتن ديده ميشود
مشكل مهريه به اجرا گذاشتن به نظر من ريشه در سقوط فرهنگي و اخلاقي جامعه دارد
به نظر من 110 تا سکه خیلی خوبه آخه این مردا چطور میتونن به شماره تاریخ تولد یه زن سکه بدن ای بابا آخرشم میرن زندان ! من میگم چرا باهم خوب نباشیم که فردا بخوایم سر مهریه جرو بحث کنیم " ولی بازم 110 تا خیلی خوبه
باسلام بهتره اول دولت باتوجه به تعيين خط فقر تا دوميليون تومان اين مبلغ را به كارمند پرداخت كند وبراي كاركنان مسكن مهر با بودجه خود بسازد وتحويل دهد واز حقوق آنها به اقساط بردارد ديگر نه حرف مهريه است نه طلاق.اگر باشد از ضعف مرد وزن در نفسشان است كه زيادي خواهند
مهريه تجارت جديد دختران ايراني شده و در واقع تلكه كردن از اين راه از روسپي گري زشت تر و غير اخلاقي تره
اولا دخالت دولت در امور خصوصي مردم خلاف قانون است . دوما در كجاي قانون و شرع گفته بايد دولت مقدار مهريه را تعيين كند ؟ سوما اين چه پيشنهادي است مگر وضع مالي همه مردم يكسان است كه نسخه 110 سكه اي براي همه مي پيچيد ؟ چهارما چرا به جاي اين پيشنهادهاي بدون منطق و استدلال از رويه و اصول كشور هاي ديگر مثل فرانسه كه قوانين ما هم از آنها گرفته شده استفاده نمي كنيد .
کاش به جای اینکه اینهمه به فکر مردهای زندانی بودن به فکر زنهایی بودن که از سر نداری هر شب تو یه خونه زندانی اند.البته مردهای زندانی بهونه بود تا بتونن زنهای بیشتری رو عقد کنن از اون خانم که جو گیر شد واقعا انتظار نداشتیم من که همیشه نفرینش میکنم
مرد و زن در برابر خداوند برابرند. پس لزونی نداره که من به اون یا اون به بدهی داشته باشه. مهریه نوعی هدیه داماد برای عروس محسوب می شه که بیشتر از 14 تا حماقته
خوبه فقط در صورتی که قانون نیز به دفاتر ثبت ازدواج احازه بیشتر از آن را ندهند یا یه سقف را مشخص کند که دفاتر ثبت ازدواج بیشتر از آن را ثبت نکنند.
مممم
زندگی که به مهریه ختم بشه بهتره نباشه
ن که نه تنها پول ندادم بلکه گرفتم
مشکل مهریه با این کارا حل نمیشه. در کشوری که برای زن حق طلاق قائل نیستند نبود مهریه یعنی بردگی زن.باید برای زن حق صدور صیغه طلاق قائل بشن و از اون طرف مهریه را کم کنند و گرنه بی فیاده است.
به نظر من تعین 110 سکه به عنوان مهریه ملی یه تعداد خیلی کمیه واسه مردای این زمونه.طرف با 514 تا سکه هزار تا بلا سر زن بیچاره میاره تازه زبونشونم درازه ببین حالا با 110 تا وضعیت زنای بیچاره چی میخواد بشه.به عقیده من اگه مجلس تو این مورد دخالت نمیکرد بهتر بود.با تشکر
اگه مردادم باشه زن خیلی باگذشته وقتی ادم نیست بهتره سختی بکشه تاادم شه
باسلام-مهریه من درسال 82-250 سکه بود-درحال جداشدن از همسرم هستم ومهریه ام را اجرا گذاشته ام.شوهرم هیچ چیزی برای دادن ندارد.می گویم طلاقم بده تامهرم راببخشمنمی دهد-با توجه به اینکه همه می گویند الان دیگه کسی روبه خاطرمهر زندان نمیندازن،ایا میتونم بندازمش زندان؟آیامهریه ی من هم 110سکه میشه؟توروخدازودجوابموبدید
طرح بسیار خوبی است .متشکرم
با سلام فکر کنم بجای مهریه بهتر باشد هنگام جدایی اموال نصف شود .زیرا تکلیف مردیکه به زنش اطمینان کرده و دار وندارش رابه نام زنش کرده است چه؟
كاملا با اين قانون جديد دولت مخالفم اينجوري ديگه هيچكس ازدواج نميكنه چون تضميني براي آينده نداره.
ديگه همه چي به نفع مرداس مردا همينطور توسرزنها بزنن قانون هم ازشون دفاع ميكنه تمام مال وداراييشونو پنهان ميكنن زن بيچاره بچشو چكاركنه اونم كه مال مرداس
سلام.20 هزار زندانی واسه مهریه کم نیست که بازم جا داره!!!!!!!!!!!!
الان با این تعداد 40هزار خانواده درگیر مهریه اند و زندان
اگه یه قانون درست نباشه زیان و ضررش تو جامعه بد جور نمایان میشه یکیش همین بالا رفتن سن ازدواج
خودتونو زیر سوال نبرید
زندگی رو که نمیشه با سکه اداره کنیم بلکه باید باعشق به هم اداره کنیم از قدیم مگه سکه بود
خانم اخوان بايدم همچین نظری بدین آخه شماخودتون شاغلین اصلابه مهریه احتیاج ندارین به فکرمابدبختام نیستین
بنظرمن اگه یه زن یا یه مرد نخواد باهمسرش زیر یه سقف بمونه نخواسته و حتی مهرزیاد هم تضمینی برای ادامه زندگیشون نیس.چون شواهدنشون داده خیلیا حاضرشدن سقف زندانو تحمل کنند تاسقف خونه خودشون.
کاملا واضح است مهریه نه تنها باعث تحکیم خانواده نشده بلکه باعث فروپاشی شده است زمانی مهریه مفهوم دارد که مرد تصمیم به طلاق زوجه بدون دلیل داشته باشد.
سلام
موضوع صحبت من زن و مردهای جوان هست:
اولا که گفتن 110تا برای کسانی که توان مالی ندارن اگه داشته باشن که بیشتر گرفتا میشه.
دوم امروز طلاق واسه خوانواده ها جا افتاده.امنیت استحکام خانواده فوقلاده پایینه.
دخترها در کناره شوهرشون با مشکلات مالی و تفاهمی نمی جنگن.و خیلی زود آماده برای طلاق میشن.
حالا اگه موقع طلاق مهریه 13xx باشه.
مرد یا باید واسه همیشه زندان بمونه،حتی 110 سکه هم اگه بشه داد مساوی با ز دست رفتنه کله زنگیه مرد میشه.
بدون پول با این وضعیت اقتصادی،حق زندگی ازش گرفته میشه.
در عوض اون دختر خانم با کسه دیگه ازدواج میکنه و همه چی براش فراهم میشه.
این اتفاق تو چندین سال گذشته بیشتر از هزاران بار اتفاق افتاده
برای گرفتن مهریه حتما نیاز نیست که مرد و زن از هم جدا شوند مهریه عنالمطالبه است
واقعا تصمیم خوبیه.مردا اگه سرشون درد نکنه زنشونو طلاق نمیدن.
مهریه زن من 1362 بوده که حدود 8 سال است پرداخت کرده ام ولی دیگر حقوق من صفر است و مدارک معتبر در دست است هر ماه قرض میکنم و زندگی بدی دارم تبصره ای نیست که دیگر این سکه با این مبلغ زیاد را پرداخت نکنم یا لااقل با توجه به حقوقم ریالی شود دیگر خسته شده ام و همه زندگی ام به باد رفت
پس از تصویب این قانون نامزدم مرا بیدلیل ول کرده و میگوید اگر میتوانی مهریه بگیر در صورتی ک من نمیخام زندگیم به اونجا برسه عوض اینکه مردا رو زیر فشار قرار بدن برا حفظ زندگی برعکس برای متلاشی کردنش تصویب میکنن
به نظر من مهریه باید شناور باشد و مبلغ آن برار دیه کامل یک مرد در زمان دریافت آن باشد به طور مثال 120ملیون در سال 91 اگر درخواست مهریه در سال 91 باشد.
بابت چی؟؟؟
چه زن و چه مرد تا زمانی که به استقلال خصوصا استقلال مالی نرسیده اند نباید ازدواج کنند.مسئله دگر اویزی!
به نظر من مهریه باید نسبت به طبقات اجتماعی خانم تعیین بشه.یعنی هرچه خانواده خانم ثروتمندتر باشن مقدار مهر خانم بیشتر و برعکس.و آقا باید با خانمی ازدواج کنه که از لحاظ مالی و فرهنگی در سظح خودش باشه.تا به مشکل بر نخورن.
من که حقوقم 500هزار تومن در ماهه فقط 100هزار تومن واسم سر برج میمونه چیجوری میتونم 110سکه بدم خدایش........ندیده هام هم نمیتونن بدن 110 سکه برابر 110 میلیون...
عزیز مهریه رو خود ما اینقدر معضلش کردیم .. یه خانمی در نظرات نوشته ن با77 میلیون چطور خونه بخرمم!!!!
مجلس بهتره یک فکریم به حال قانون طلاق کنه چون تو جامعه ما زنها به راحتی طلاق نمی تونن بگیرن و مهریه یه حربه برای رهاییشون هستش
بنده پیشنهاد می کنم به جای 110سکه ،عندالمطالبه بودن مهریه را در زمان عقد به اجرا گذاشته تا هرکسی متناسب با میزا ن تمکن مالی مهریه همسرش انتخاب وپرداخت نماید ودر قانون تصریح شود هرکس مهریه اش رادر زمان عقد مطالبه نکند وبه تعویق اندازد به منزله بخشیدن آن بوده وضمانت اجرایی ندارد این وقت است که طرف هنگام ازدوا ج به اندازه گلیمش پادراز می کند
جای تاسف دارد
تعیین مهریه فقط باعث به هم ریخته شدن روابط 2 خانواده از همون اول میشه و بس.
من میگم اصلا خودتونو ناراحت نکنید با این گرانی که تو کشور داره غوغا میکنه هیچ کس حتی فکر ازدواج رو هم نمیتونه بکنه چه برسه به اینکه مهریه سنگین رو بخواد قبول کنه یا اصلا کار به پرداختش برسه.
پرداخت 110سکه با افزایش قیمت سکه واقعاً زیاداست از تمام مسوولین خواهشمندم یک فکری برای بدهکاران مهریه بکنند حتی پرداخت سکه اولیه برای یک کارگر ساده مشکل است.
اینجوری باشه من مهریه همسر آیندمو 999999999 سکه تعیین میکنم، هم کلاسش بالاس هم دادنش مهاله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
این کار را نکنید چون در این مورد حدیثی هم از امام صادق علیه السلام نقل شده، با این مضمون که آن حضرت فرموده‌اند: «مردی که مهریه‌ای برای زنش قرار دهد و قصدش این باشد که آن را به او ندهد، همانند دزد است.»
آیا تصویب مجلس عطف بما سبق هم میشود یا فقط مهرهای بعد از تصویب را در بر میگیرد؟
به نظر بنده بجای مهریه اگر فهم و شعور وقدرت درک یاد جوانان داد و قانون بهتری جایگزین کرد دیگر نیازی به این همه فلسفه بافی نیست.چطور می شود که در طول مدت کوتاهی آنهم با اینهمه محدودیتها دو طرف به یکدیگر اعتماد کنند.یاد ضرب المثلی می افتیم که می گوید شما اول برادری خود را ثابت کن و بعد ادعای ارثیه کن.هنوز نه به بار است و نه به دار میگویند که یک خانه یا چند دانگ یک خانه را به نام عروس خانم بزنید.این را می شود گفت قمار بازی با زندگی و آینده.
بابا بیخیال
بابا بیخیال
خوبه تا حدی خوبه مرسی
به نظر من مهرييه تعيين كردن توهين به زوجينه.مثل اين ميمونه تو بري مغازه ايي چيزي بخري و براشم چونه بزني.اي كاش ميشد به جاي گذاشتن مهريه بين زوجين تعهد قلبي رو رواج ميدادن كه اين مشكلاتم پيش نمي اومد
در حین ازدواج .............قابل توجه اقا دامادها.......................

در سند ازدواج از امضائ کردن گزینه که زوجه را مالک نصف اموال مرد معرفی می کنه خودداری کنین چون در این صورت زوجه علاوه بر مهریه میتواند صاحب نصف اموالتان گردد (خصوصا در مورد اقا داماد های پولدار)



بعد از ازدواج ........................................................

مرد....

1.خوابیدن گوشه زندان به خاطر مهریه

2.دادن قسط مهریه زوجه تا پایان عمر

3.ذلت

4.از دست دادن نصف اموال به خاطر بند موجود در سند ازدواج

5.تحقیر شدن

6.حمالی مفت

زن.......................................................

1.اجرا گزاشتن مهریه و به ثروت های میلیاردی رسیدن خصوصا اگر طرف پولدار باشه

2.رسیدن به ازادی و لذت بردن از تحقیر مرد

3.رسیدن به عظمت و بزرگی با بدست اوردن تمامی اموال مرد

4.مالک نصف داراییهای مرد شدن

5.رسیدن به رفاه و اسایش

6.رسیدن به رویاها
با سلام
بر اساس تعالیم اسلامی پرداخت مهریه بعنوان چشم روشنی و مایه خشنودی زن از شوهر می باشد
هیچوقت راضی به اعمال فشار برای زن نیستیم و نخواهیم بود
به نظر من هنوز این قانون برای اصلاح شدن باید به مجلس برود.
به نظر من.کار درستی نیست
متاسفانه در جامعه فعلی همه چیز وارونه و به شکل غیره عادی نمود پیدا کرده است
من مادری هستم که برای جوانم زن گرفتم که تشکیل زندگی بدهد،ولی دخترخانم روزسوم عقدگفته بودکه من کس دیگری رامی خواهم وهفته ی سوم پس ازازدواج 600سکه ی مهریه ی خودرابه اجراگذاشته
در شرع ما و قانون ما جایگاهی برای حقوق زنان وجود نداره.
هر وقت قانون صيغه و ازدواج مجدد رو برداشتين سقف مهريه بذارين
مقامات مذهبي اسلامي ازدواج رو سنت پيامبر و
بر اجراي ان تاكيد دارند
با
عرض خسته نباشيد.بايد در خصوص مهريه چاره اي انديشيد
واقعا نميدونيم بايد سنت پيامبر اجرا كنيم يا گير بازي مسخره بيفتيتم كه جز ذلت و خواري براي مردان نخواهد بود بنظرم هر زمان بابت مهريه سكه در نظر گرفته شود به طبق توافق در ان روز و تعداد سكه توافقي بايد قيمت ان بر روز در سند نكايه ثبت شود مثلا 110 تا يا كمتر يا بيشتر بايد قيمت سكه هم ثبت شود و بعد از طلب مهريه مبلغش نسبت به تورم از سوي بانك مركزي محاسبه شود و پرداخت گردد و خيلي عاقلانه تره ..امروز سكه مهريه ميكنم 100 تومان فردا بشه 1000 تومان اين كجاي اسلام و دين شرع اومده و دور از تمام كرامت انسانيست
با سلام من حدوده 2 ساله با زنم اختلاف دارم و حدود 166 سکه دادم که به نرخ الان میشه 215000000 تومان الانم چون دلیلی بر طلاق نداره طلاقشم نمیدم و در دادگاه گفته من از شوهرم خوشم نمیاد و باهاش زندگی نمیکنم ایا انصافه به همچین زنی این مبلغ داده بشه الاتم هر 4 ماه 1 سکه میدم . اگه این قانون اجرا بشه منم میتونم به زندگی خودم سرو سامان بدم نه اینکه بلا تکلیف باشم
زمان آن رسیده که آقایان برای حقوق خویش همانند خانمها و حتی قویتر و متحدتر عمل کنند
مهریه شده وسیله ای برای کاسبیه خانمهابه خدااین درست نیست
آخییییییییی
چقده مردا مظلوم هستن
واقعا اشک تو چشام جمع شد!!
نترسین آقایون خوب بلدن چیکار کنن که طرف قید مهریشو بزنه مخصوصا اگه پای بچه وسط باشه

نمیخواد اینقد مظلوم بازی در بیارین
کاشکی همه ما ادما انسانیت داشتیم اون موقعه هیچ چیز مهم نبود
ازدواج نکنین!
بن نظر من بحث با خانمها فایده نداره
الان متاسفانه توی ایران همه چی به کام زنان ودختران است مرد بیچاره باید زحمت بکشه حالا زنا واسه مردا نازم میکنن که مهریشون و زیاد بزنن و بگیرن ولی خوشبختانه دولت خوب کاری کرده.اخه زنها بیشتر از110سکه نمی ارزند تازه باید خیلی هم کمتر باشه!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
انسان ارزشی فراتر از پول وطلا دارد با این گفته شما موافق نیستم خوب است که با راه حل های درست به رویارویی با حل مشکلات برویم
"تمام كساني كه تمكن مالي پرداخت 110 سكه را نداشته باشند، به زندان مي‌روند."
به نظر شما تموم شد؟
کسی که هنوز یکی دو سال از ازدواجش نگذشته بنظرتون با این وضعیت تورمی و گرانی که تونسته همون خوراک و پوشاک و مسکن زنش رو تامین کنه شاهکار نکرده؟
یکی نیست بگه که این قانون جدید بر اساس چه طبقه بندی روی درآمد های اقشار مختلف جامعه تصویب شده؟
چرا دادگاها طلاق زوج های که عقد هستند را طولانی می کند
آخه حداقل برایزنایی که دارن کار میکنن باید قانون فرق کنه
کسی ک خربزه خورده...
مهریه یعنی کاسبی
در کشورهای دیگر مهریه ای وجود ندارد در ایران فقط رسم تاریخ تولد مهریه باشه کدوم مرد 110 سکه میتونه به چه برسیم به تاریخ تولد
باسلام اخه مگه نمیگید سنت پیامبره
در مملكت قانون براي زن معني نداره
بنده با مهریه 110 سکه کاملا موافقم
بیچاره مدا
یعنی اکثر قانونهایی که تو ایران وضع میشه به نفع مرداس و به پایمال شدن حقوق زنان کاملا مربوطه!
درجامعه ای ک همه ی حقهاازخانومهاگرفته شده مهریه کمترین چیزیه ک حق واقعی خانومهاست.
احکام در قرآن برای مسلمانان می باشد.
سلام.تعیین سقف برای مهریه هم مزیت خوب وهم مزیت بدی داره اما اگرخوب بیندیشیم میبینیم که مزیت های خوبش خیلی زیاد هس
كاش كلاس تحكيم خانواده بر اساس مهريه استوار نبود
ھر چه که شعار برابری زن و مرد داغتر می شود مبلغ مھریه ھم بالاتر می رود و این

آشکارا دال بر دروغ بودن این شعار است
اقای امیر که میگی بخشی از سندازواج روکه میگه زن مالک نصف اموال مرده روامضانکنید.
آخه گجا آقایون مظلومن؟
باید بین کسی که همسرش را بدون دلیل میخواهد طلاق دهد با زنی که خودش اقدام به مطالبه مهریه اش میکند . فرق گذاشت .
مهر حق زنه
اونوقت مردها کلا چه غلطی میخوان بکنن!!!
مهريه حق زن است ودر شان خانواده و فرهنگش تعيين ميشه اگر اقايون قسط زندگي دارن چرا سر عرف و شرع جامعه چونه ميزنن؟
به نظر من مهریه بایستی کلا حذف بشه
آخه اگه داماد بدبخت بره زندان، چطوری میتونه پول مهریه رو جور کنه
مهریه به این شکل فقط در کشور ما رواج پیدا کرده است.
زنی که مهریه بالا می زنه و حجابش را رعایت نمی کنه جاو نامحرم و سیگار و مشروب می خره به خاطر مهریه بالا آیا این مهریه بالا درست است.
طرف میخاد با پول مهریه بره خونه بره..ههههههه
با سلام خدمت دوستان گرامي. به نظر شما 110 سكه كمه ؟
واقعامهریه شده کاسبی دختران یه نوع کلاه برداری
واقعامهریه شده کاسبی دختران یه نوع کلاه برداری من ازهرچه زندگی ودنیامتنفرم ارزوی مرگودارم شماروخدابراگرفتن مهریه ازدختراتحقیق کنیدببینیدواقعاحقشونه؟
اگه همه پسراحاضر بشن زن مطلقه ای رو بگیرن که به خاطر خیانت وبیکفایتی شوهر طلاق گرفته اونوقت مازنام از خیر مهریه میگذریم .مهریه حق زن بدبخته که همیشه مورد ظلم واقع شده
۱۱۰سکه بسیار کم است.ولی اگر مردها وفادار به زندگی
بودند همان ۱۴سکه کافی بود.افسوس
که همه دختر دار ها فکر آبروشان که شاید داماد خوب از کار

در نیاد هستندسعی میکنند مهریه را برای پشتوانه
دخترشان بیشتر بگیرنند.
مهریه پشتوانه دختره
دختری که ممکنه بعدا کارش به جدایی کشیده بشه خیلی چیزها و مهم تر از همه وجهه اجتماعیشو از دست میده در صورتی که بیشتر حق ها تو ایران برای یآقایان هستش .
مهریه کم خوب نیست زیادشم خوب نیست
مهریه حداقل 114 سکه باشه معقولانست
من شخص مذهبی هستم و خیلی روی این مساله مطالعه کردم با مقایسه کردن پیامبر با خودتون برای توجیه مهریه کم مطمئنا کلاه شرعی سر طرف میگذارید
دوستان با عرف پیش برید
عرف جامعه میگه مهریه معقول از خیلی طلاق ها جلوگیری میکنه
عرف جامعه الان 110 سکه است .
50تا سکه کافیه تا زن وسوسه بشه و زندگی رو.سیا کنه
سلام و عرض خسته نباشید.یک سوال دارم:آیا این راسته که میگن مهریه باید110سکه باشه و کمتر یا بیشتر نباشه.اگه کمتر یا بیشتر هم باشه همون110تا باید پرداخته بشه.
من چیکارکنم بنظرتون گفته پدرزنم 124سکه شیش دنگ خونه من چیکارکنم خاهشن جواب بدید
خب زن نگیرید پول ندارید والا چه کاریه دختر مردم بدبخت کنید
صدوده که هیچ همون دهتا هم زیاده
اين نماینده های مجلس نفسشون از جای گرم در میاد
خانم محترم فراموش نکنید همانطور که کسی
خودشو با حضرت رسول(ص) نباید مقایسه کنه
شما هم خودتونو با خاندان بزرگوار ایشون مقایسه نفرمایید ...
فقط یک بیمار (از نظر دل) تو این دوره زمونه میره زن میگره حداقل زن ایرانی!.
به نظرم سکه مهریه باید طوری باشه که زن سوار مرد نشه تو این وضعیت اقتصادی سخته بخاطر اشتباه روانه زندان بشی آقایون اولش گل و بل بل بعد ای داد بیداد..... زن نگیری بهتر
به نظر شما مهریه سنگین پشتوانه زنه یا عاملی برای وسوسه زن برای اجدا گذاشتن اون
متأسفانه چه مرد و چه زن اگه سازگار نباشن و بخوان طرف مقابل رو به عناوین مختلف اذیت کنن، مسائل مادی نمایون میشه، که این، هم در بعضی آقایون و هم در بعضی خانمها مشهوده! چه اون خانمهایی که چند روز بعد از عقد و یا با کوچکترین مشکل در زندگی درخواست طلاق و مهریه ش رو میکنن و چه اون آقایونی که از مرد بودنشون سوء استفاده میکنن و زن را بی ارزش میدونن و تهدید به تحمل هرگونه رفتارهای غیر اخلاقی خودشون میکنن! وگرنه در ازدواجهایی که مرد و زن عاشق واقعی همدیگه هستن، این صحبتا اصلاً جایی نداره و مهریه کم یا زیاد عامل خوشبختی و یا بدبختی نیس. به همین خاطر بهتره مسئولین به جای چونه زدن بر سر مقدار مهریه که یک سنته؛ آموزش درست زندگی کردن و ارزش متقابل زوجین به همدیگه رو در سطح وسیع فرهنگ سازی کنن تا شاهد اینهمه طلاق و یا زندانی شدن بر سر مهریه نباشیم! به امید داشتن جامعه ای پویا که که عشق به زندگی صدها برابر بیشتر از مسائل مادی برای مردان و زنان و کودکانش ارزش داشته باشه؛ انشاءالله.
با این اوضاع در سالهای آینده اکثر جوانهای ما مجرد می مانند چه دختر و چه پسر چون متاسفانه عدم صداقت و راستی و اعتماد کم شده در ضمن دختر خانمها هم باید از اول زندگی کاملی داشته باشند و مهریه آنچنانی که تا اوضاع رو بد دیدند اونو اجرا بزارم که اکثر پسرها نمی تونند از پس این بر ایند بیایید ترا به خدا دست از این افکار بیهوده بردارید وبه اصل زندگی مشترک که باعث همدلی و آسایش دو طرف میشه فکر کنید همچنین با توکل به خدا از سختگیری در ازدواج دست بردارید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل