بازدید 18366

اطلاعیه بانک مرکزی درباره پیش فروش سکه

کد خبر: ۲۳۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۵ 07 March 2012
در حالی روز گذشته برداشتهای غلطی از اظهارات کمره‌ای مدیرکل نشر بانک مرکزی درباره تحویل اوراق بهادار به جای سکه شده بود که بانک مرکزی طی اطلاعیه رسمی اعلام کرد:سکه های پیش فروش شده در زمان مقرر تحویل داده خواهد شد.

به گزارش فارس، در این اطلاعیه آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ بر اساس دستورالعمل پیش فروش سکه، در زمان مقرر اقدام به تحویل سکه های ثبت نامی خواهد کرد.

بانک مرکزی تصریح کرد: از آنجا که به دلیل عرضه سکه های پیش فروش شده ، در سررسید مقرر امکان افت قیمت و در نتیجه متضرر شدن خریداران وجود دارد ، براین اساس یکی از راهکارهای قابل بررسی توسط بانک مرکزی برای جلوگیری از این موضوع، ارایه اوراق بهادار به خریدارانی است که خود متقاضی تحویل اوراق بهادار به جای سکه هستند.

در پایان بار دیگر تاکید می شود بانک مرکزی سکه های پیش خرید شده را در زمان مقرر تحویل خواهد داد.

* کمره‌ای: تحویل اوراق در صورت افت شدید قیمت سکه و برای جبران ضرر است/مردم نگران نباشند

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با تأکید بر اینکه تحویل اوراق بهادار به جای سکه‌ برای جبران ضرر در صورت افت شدید قیمت سکه است و برخی رسانه‌ها خبرش را بد منعکس کردند، گفت: سکه‌ها را موعد مقرر تحویل می‌دهیم و مردم نگران نباشند.

عباس کمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره برنامه بانک مرکزی برای تحویل اوارق بهادار به جای سکه های پیش فروش شده اظهار داشت: بانک مرکزی الان نگرانی دارد که اگر در یک ماه 4 میلیون و 200 هزار سکه تحویل خریداران دهد، درصورت کاهش قیمت سکه برخی از افراد دچار ضرر و زیان شوند.

وی افزود: برای اینکه نگرانی مذکور برطرف شود بانک مرکزی به راهکارهای مختلفی فکر کرده است که از جمله آنها این بوده که ثبت نام کنندگان حتماً‌ سودی را داشته باشند.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی ادامه داد:‌ برای اینکه ثبت نام کنندگان سودی را از این محل بدست بیاورند می توان راهکاری متخلفی را در نظر گرفت به عنوان نمونه این اختیار باشد تا افرادی که دیدند قیمت سکه پایین آمده یا سود مورد انتظار را ندارد این سکه ها را به اوراق تبدیل کند تا هم سود سرمایه گذاری را داشته باشد و از این ریسک در امان باشد.

کمره ای تأکید کرد: اینکه بانک مرکزی به جای سکه 100 درصد اوراق به مردم تحویل خواهد داد به هیچ وجه صحت ندارد.

وی با تأکید براینکه از 29 فروردین 91 اولین گروه سکه های پیش فروش شده تحویل داده خواهد شد، گفت: تحویل سری اول سکه ها به طور حتم در موعد مقرر انجام خواهد شد.

خبرنگار فارس گفت: آقای کمره‌ای موردی که امروز به نقل از شما مطرح شده مردم را نگران کرده است که شاید بانک مرکزی اصلاً قصد تحویل سکه های پیش فروش شده را ندارد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در پاسخ با بیان اینکه مردم نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند، تصریح کرد: برخی دوستان خبر را بد منعکس کرده‌اند؛ بنده چند بار اشاره کردم که آقای بهمنی هم به اداره مربوطه تأکید کرده که سکه ها را به موقع تحویل مردم دهیم.

وی افزود: در صحبت‌های خود تأکید کردم بانک مرکزی نگران است که اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند و مردم سود مورد نظرشان را نبرند چه کاری باید انجام داد؛ به همین منظور یکی از راهکارهایی که می توان برای جلوگیری از ضرر مردم انتخاب کرد این موضوع است.

کمره ای با بیان اینکه بانک مرکزی راهکارهای گوناگونی برای جلوگیری از ضرر مردم در طرح پیش فروش سکه دارد،‌ اظهار داشت: تحویل اواراق بهادار هم یکی از این راهکارهاست که بانک مرکزی به آن فکر می‌کند.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه سکه های پیش فروش شده به موقع تحویل داده خواهد شد، گفت: اگر بانک مرکزی بخواهد هر گونه تغییری در شیوه تحویل سکه های پیش فروش شده داشته باشد اعلام خواهد کرد.

وی تأکید کرد: بانک مرکزی نگران است که اگر 4 میلیون و 200 هزار سکه در فاز اول پیش فروش تحویل مردم داده شود ولی قیمت طلا کاهش پیدا کرده باشد، چه اقدامی باید انجام داد.

کمره‌ای ادامه داد: بانک مرکزی نگران مردم است؛ اگر این اتفاق بیافتد مردم ضرر می کنند؛ اگر عرضه سکه های پیش فروش شده با کاهش طلا همزمان باشد مردم ضرر می کنند.

وی گفت: اگر بانک مرکزی میخواست تحویل سکه را به موقع انجام ندهد اصلا سایت پیش فروش سکه به صورت اینترنتی راه اندازی نمی کرد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی تصریح کرد: حتی در صحبت هایم اشاره کردم که اگر بانک مرکزی نمی خواست به تعهدات خود عمل کند هرگز اقدام به راه اندازی سایت اینترنتی پیش فروش سکه نمی کرد.

کمره ای تأکید کرد: تحویل اوراق به جای سکه فقط در حد یک ایده است؛ این مورد بحث حقوقی و مطالعاتی دارد که بانک مرکزی باید روی این مسائل کار کند؛ بنابراین نرخ سود اوراق هم اصلا مطرح نیست.

این مقام مسئول بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در صورتی که متقاضیان خودشان بخواهند می توانند از بین گزینه های موجود یکی از گزینه ها را انتخاب کنند. اگر بخواند سکه می گیرند اگر هم اوراق عملی شد می توانند اوراق بگیرند.

وی افزود: تولید و ضرب سکه های پیش فروش شده آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد تا سکه های این طرح به موقع تحویل داده شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان