بازدید 16298
۶

رئیس «مجمع عمومی» سازمان ملل، خواستار حذف «حق وتو» شد

«حق وتو» در واقع همراهی همه اعضای شورای امنیت با قطعنامه‌های غیر رویه‌ای شوراست که اگر همراهی حتی یکی از آن پنج عضو با قطعنامه‌ای نباشد، قطعنامه شورا تصویب نخواهد شد.
کد خبر: ۲۳۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۹ 05 March 2012
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار حذف حق وتو از شورای امنیت ملل متحد شده است.

به گزارش «تابناک»، «ناصر عبدالعزیز الناصر»، به روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» گفته است که حق وتوی پنج کشور، آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین در زمان کنونی، نباید اعتباری داشته باشد، چرا که چنین حقی، صلح و امنیت جهانی را به مخاطره خواهد افکند.

وی همچنین افزود: هنگامی که سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد، 51 کشور آن را راه‌اندازی کردند و ‌هم‌اکنون این سازمان باید اصلاحاتی در خود برای برآورده کردن نیازهای زمانه ایجاد کند.

ناصر که دوره ریاستش بر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر آینده به پایان خواهد رسید، از کشورهای عضو شورای امنیت خواسته است برای اداره بهتر جهان به قدرت‌های نوظهور توجه بیشتری داشته باشند.

اکنون تلاش برای تغییر ساختار شورای امنیت با لابی‌گری اعراب در جریان است، چرا که آنان از وتوی قطعنامه ضد روسی شورای امنیت توسط چین و روسیه ناراضی هستند و درصددند این معادله را بر هم بزنند. از آغاز پیدایش رژیم اسرائیل تا کنون، صدها قطعنامه علیه این کشور در شورای امنیت تصویب و همه این قطعنامه‌ها با وتوی آمریکا روبرو شده است و هیچ یک از اعراب هم به این روند اعتراض نکرده‌اند.

این در حالی است که فلسفه وجودی ایجاد شورای امنیت، ایجاد راهکار برای جلوگیری از جنگ بین کشورهای قدرتمند بوده است، زیرا از هنگامی که شورای امنیت تشکیل شده تا کنون، میان کشورهای قدرتمند جنگی درنگرفته است؛ اما همواره جنگ‌هایی بین کشورهای کوچکتر و همچنین یک ابر قدرت با کشورهای کوچکتر درگرفته که این، نشان‌دهنده آن است که وجود شورای امنیت برای ایجاد صلح و امنیت جهانی نیست، بلکه برای ایجاد صلح و امنیت کشورهای عضو این شوراست.

هم‌اکنون بنا بر ساختار موجود، شورای امنیت سازمان ملل، دارای پنج عضو دایم و ده عضو غیر دایم است؛ پنج عضو دایم که پنج کشور فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین را شامل می‌شود و اعضای غیر دایم هم به مدت دو سال از کشورهای گوناگون در قاره‌ها برگزیده می‌‌شوند. هر قطعنامه در موضوعات غیر رویه‌ای برای تصویب در شورای امنیت ملل متحد، لزوما باید رأی پنج عضو دایم را داشته باشد و اگر حتی یکی از این پنج عضو با قطعنامه‌ای مخالفت کند، آن قطعنامه تصویب نخواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۷
انتشار یافته: ۶
انشاله حق وتو حذف بشه که بیشتر از این شاهد گل کاریهاو زیاده خواهی های امثال روسیه و چین نباشیم
واقعا حق وتو مسخره ترین چیزیه که توی دنیا وجود داره. این 5تا کشوری که حق وتو دارن با استفاده از همین امتیاز تا بحال به کل کشورهای دنیا جفا کردن
واقعاتاسف باره که چند کشوربه راحتی بتونن هرتصمیمی رو وتوکنن
اخه خدایی حق وتو چه معنی داره باید زودتر برش می داشتن...
انحلال شورای سلطنت(نا امنیت) لبخند بسیار مبارکی به آزادی و حقوق بشر است.
وتو آخر خوب است یا نه؟ اگر روسیه و چین طرح شورای امنیت را در مورد سوریه وتو نمی کردند که الان سوریه درگیر جنگ شده بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل