بازدید 2544

برخی رقابت را در تخریب و هتاکی می‌بینند

محمد نبي رودكي در گفت‌وگو با تابناك
کد خبر: ۲۲۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴ 27 February 2012
محمدنبی رودکی، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، 8 سال به عنوان فرمانده گردان، فرمانده تیپ و فرمانده لشگر 19 فجر استان فارس در کنار سایر رزمندگان اسلام در دفاع مقدس حضور داشته است.او بعد از خاتمه جنگ تحمیلی، سالها در کنار شهید سپهبد صیاد شیرازی در بازرسی کل نیروهای مسلح به خدمت مشغول بوده و در سال 1383 با کسب بالاترین آرا به عنوان نماینده اوّل شیراز به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد .وي نامزد انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و عضو جبهه ایستادگی است.

گفت و گوي تابناك با وي را درباره فضاي انتخابات و جريان اصولگرايي در آستانه انتخابات مجلس نهم مي خوانيد.

تابناک: انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را شايد بتوان به عنوان تاريخ انشقاق جريان اصولگرايي اعلام كرد.اين موضوع را چه طور ارزيابي مي كنيد؟

رودکی: اگر به سوابق بزرگان جبهه متحد اصولگرايي دقت كنيم حضور آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی نشان بارزي از اقتدار اين جريان است. اين دو بزرگوار علاوه بر سوابق درخشان سی و سه ساله انقلاب، اطاعت از امام و رهبری بلکه در قبل از انقلاب نیز جزء مبارزین و زجر کشیدگان دوران مبارزه هستند و به عنوان یک مرجع و لیدر سیاسی و اعتقادی برای جبهه متحد فعاليت مي كنند.اين دو بزرگوار تلاش هاي بسيار و هماهنگي هاي زيادي انجام دادند و تلاش های زیادی را انجام دادند تا بین جبهه متحد اصولگرایان و دوستانی که در جبهه پایداری هستند، اتحاد ايجاد شود. آیت الله مصباح یزدی نيز جبهه پايداري را به وحدت دعوت کرد، اما دوستان در ساز و کار وحدت با جبهه متحد قرار نگرفتند.

تابناک: جبهه پایداری مدعی است که به دغدغه هایشان توجه نشده و برای همین جدا شده اند؟

رودکی: تاجایی که من در جریان قرار گرفته ام راهکارهای متفاوت و متعددی برای وحدت مطرح شد.حتی بحث‌هایی در جلسات جبهه پایداری و جبهه متحد در یک یا دو ماه گذشته مطرح شد که بیست و پنج نفر از اعضاي ليست را اعضا لیست جبهه متحد تشکیل دهند و 5 نفر از جبهه پایداری. اما این طرح مورد استقبال قرار گرفته نشد. حتی ساز و کار دیگری هم وجود داشت و آن این بود که با توجه به سوابق مدیریت کاندیداها یک لیست واحد داده شود .اما بالاخره متاسفانه موضوع تبدیل به وحدت نشد و به دو لیست تبدیل شدند. این دو لیست هم الان تنها 4 تا 6 نفر را مشترک دارد و فکر می کنم که با توجه به چاپ عکس ها، پوسترها و زندگی نامه کاندیداها دیگر زمینه یک لیست شدن و یا وحدتی در این موضوع وجود نداشته باشد.

تابناک: این تعدد لیست های اصولگرایی باعث كاهش مشاركت نمي شود؟

رودکی: مردم به چهره ها، سوابق انقلاب ،تدين و کارآمد بودن کاندیدها نگاه می کنند و بسيار هوشیار هستند . بدون ترديد ارائه ليست واحد بسيار بهتر بود، اما شرايط فعلي نيز نمي تواند خللي در مشاركت ايجاد كند. مردم با اگاهي و بصيرت به چهره کاندیداها و سوابق کاندیدهای تمامي ليست ها دقت مي كنند. بالاخره تعیین نماینده با ملت است. با دقت چهره هاي متدين، شجاع و كارامد و با سابقه انقلاب و درخشان را براي 4 سال آينده و درددست گرفتن سرنوشت آنها را انتخاب مي كنند. از یک سو لیست‌های متعدد می‌تواند خوب باشد که باعث افزایش شور باشد، ایجاد شور انتخاباتی و به موجب آن افزایش میزان مشارکت خواهد شد. اما متاسفانه با نفوذ جریان انحرافی و فتنه در برخی گروههای مدعی اصولگرایی ناب، شاهد آن هستیم که برخی رقابت را در تخریب و هتاکی می بینند.

تابناک: بحثي كه از طرف دكتر رضايي مطرح شد مبنی بر اینکه  جريان اصولگرايي به پايان عمر خود رسيده است،  اما برخی برداشت های دیگری از آن داشتند، نظرتان دراین باره چیست؟

شخصا اين موضوع را پيگيري كردم. جايگاه جريان اصولگرايي براي شخص من به عنوان كسي كه  به عنوان فرمانده لشكر در طول  8 سال دفاع مقدس در كنار شهيد همت و صياد شيرازي بودم و از كاروان شهدا عقب افتادم از اهميت زيادي برخوردار است.  منظور گفتمان اصولگرايي نيست بلكه منظور جرياني است كه به صورت ساختاري اصولگرايي را راهبري مي كند، مي باشد. گفتمان اصولگرايي در متن انقلاب اسلامي ما است و اين گفتمان ادامه خواهد داشت و به هر حال همه كساني كه دلشان براي اين انقلاب مي سوزد و به مباني نظام و به مباني انقلاب و به قانون اساسي اعتقاد دارند، اصولگرا هستند. اين موضوع به معني نفي تعدد سلايق نيست.اين تعدد سلايق نبايد زمينه توهين جريان ها به يكديگر شود. سفارشات مقام معظم رهبري در مورد انتخابات مجلس نهم اين بوده است كه انتخاباتي با حضور گسترده مردم و شور و نشاط برگزار شود. فرمايشات مقام معظم رهبري بايد الگوي خطوط كلي حركت نظام باشد. شكل گيري مجلسي كارآمد و متعهد و ولايي جز با حركت در مسير فرمايشات مقام معظم رهبري امكان پذير نيست. امروز متاسفانه شاهد بيان برخي الفاظ و بيانات از  درون برخي از ليست هاي جريان اصولگرايي هستيم كه بقيه جريان ها را به موارد متعددي متهم مي كنند. اين رويه نادرست است. اين همان چيزي است كه دشمن انقلاب به دنبال ان است. دشمن مي‌خواهد مشاركت را ضعيف جلوه دهد.مردم با ديدن اين اتهامات و جدل لفظي كه بين كانديداها و ليست هاي متعدد بروز مي كند از شركت در انتخابات دلسرد مي شوند. نبايد در ميدان دشمن بازي كنيم. سلامت انتخابات را زير سوال ببريم. نبايد با اتهام و تهمت به يكديگر، مردم را نسبت به حضورشان دلسرد كنيم. چرا كه اين اختناق خواست دشمن است. بنابراين بايد بحث ها اميدوار كننده و بانشاط باشد. اين جمله اي كه مقام معظم رهبري اخيرا فرمودند در باب اين موضوع بايد به صورت راهبردي و الگو مدنظر قرار گيرد.مشاركت ضعيف آرزوي دشمن است. دشمن انقلاب نمي خواست انتخابات رقابتي باشد .كانديداها بايد به جاي نسبت دادن صفات ناروا به هم، به ياد داشته باشند كه رهبر انقلاب به دنبال وحدت است.

تابناک: انگيزه اين تخریب‌ها چيست؟

رودکی: جبهه متحد اصولگرایان به دلیل حضور آیت‏ الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی، لیست‌ اصلی اصولگرایان است. آنهایی که تخریب می کنند می خواهند پشتوانه  اصولگرایی را دچار خدشه کنند. دلیل تخریب، دست های پنهان و مشکوکی که همگرایی نیروهای انقلاب را بر نمی‌تابند، می باشد. برخی که شعارهای خارج از قائده به فتنه می دادند و در مقطعی در مقابل انحراف سکوت کردند و اکنون شعارهای خارج قائده به باند انحرافی می دهند و از طرف دیگر جبهه متحد را مورد هتاکی قرار می دهند، حتما در پنهان دست در جیب باند فاسد و قدرت طلب انحرافی دارند.

تابناک: اشتراكات ليست ها را چه طور ارزيابي مي كنيد؟آيا اين اشتراكات مفهوم واقعي رقابت را زير سوال نمي برد؟

رودکی: نه . نمي توان اين ارزيابي را كرد. مردم حق انتخاب آزاد را دارند. به طور مثال در حال حاضر شخص من و دوست بزرگوارم سردار محمد كوثري فرمانده لشكر محمدرسول الله هردو علاوه بر حضور در ليست هاي خودمان، در ليست ايستادگي نيز حضور داريم. اين مقياس درستي نيست.

تابناک: ليست جبهه متحد اصولگرايي از نگاه شما عمر انتخاباتي دارد؟

رودکی: مجلس نهم از آن جبهه متحد اصولگرايان است.اين جبهه پايه هاي اعتقادي را دارد كه هرگز با گذر از يك دوره انتخابات عمر آن به سر نمي آيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها