بازدید 2100

ولایت، نقطه‌ اتصال مشروعیت و مقبولیت نظام است

گفت‌وگو با پرويز سروري
کد خبر: ۲۲۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۰ 26 February 2012

«بنده در مجلس هفتم عضو كميسيون فرهنگي مجلس بودم و در مجلس هشتم عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و رئيس كميته امنيت داخلي بوده‌ام همچنين دبير مجمع نمايندگان تهران در دوره هفتم و هشتم نيز بوده‌ام. نقاط مثبت مجلس هفتم و هشتم اين بود كه توانست ريل فاصله جدي بين ملت و مجلس كه در مجلس ششم ايجاد شده بود را رفع نمايد. در واقع در مجلس ششم يك فاجعه سياسي در حال وقوع بود، خانه ملت كم كم در حال فاصله گرفتن از ملت بود. به اين دليل كه مطالباتي را كه مردم داشتند با مطالبات مجلس داراي تفاوت زيادي بود. مطالبات مردم معيشتي و اقتصادي بود و مطالبات مجلس صرفا سياسي و اين باعث شده بود كه مردم مجلس را متعلق به خودشان ندانند و به تعبيري يك رحل سياسي بين مردم و آنان اتفاق افتد. مجلس هفتم و سپس مجلس هشتم تلاش داشت اين نقيصه را بر طرف كند.»

پرويز سروري نماينده مجلس هشتم و نامزد جبهه ايستادگي در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي با بيان اين جملات به طرح بهترين دغدغههاي خود پرداخت. متن زير شرح كامل اين گفتوگو است:

با توجه به اينكه، كمتر از يك هفته به انتخابات مجلس نهم زمان باقي است جنابعالي به عنوان يك نماينده پرسابقه در مجلس ويژگيهاي مجلس نهم را چه ميدانيد؟

ويژگيهاي يك مجلس مقتدر، ويژگيهاي خانه ملت است. چون پايههاي اقتدار از حضور مردم نشأت ميگيرد. بزرگترين نقطه قوت و عزتآفريني كشور حضور مردم در عرصههاي گوناگون بوده است به همين دليل دشمن تلاش خودش را متمركز كرده تا اين نقطهقوت را مخدوش كند و نگذارد كه حضور مردم تجلي واقعي داشته باشد. مجلس مقتدر زماني حاصل ميشود كه يك مجلس مستقل، صاحب راي، ناظر و مقنن داشته باشيم. در حقيقت نمايندگان آن نبايد سرسپرده دولت باشند يا مجلسي تشكيل شود كه نمايندگانش ختم دولت باشند. در واقع مجلس زماني ميتواند اقتدار داشته باشد كه كشور اقتدار داشته باشد. كشور زماني ميتواند موضع اقتدار داشته باشد كه قواي مختلف آن در همكاري و هماهنگي كامل در عين استقلال باشند، يعني با حفظ حدود استقلالي شان اينبار هماهنگي را معطوف كنند بر عدم تقابل در ظرفيتهاي كشور و در واقع تعامل و همكاري براي رسيدن به يك هدف مشترك كه استيلاي ملت بر دشمنان و سعادتمندي و عزت و پيشرفت كشور است را داشته باشند. اين مسئله نقطه تعادل است. به واقع ما يك مجلس معتدل نياز داريم، مجلسي كه از افراط و تفريط به دور بوده و تلاش كند مصالح ملت را بر مسائل شخصي و گروهي ارجح بداند. مجلس مقتدر يك مجلس ولايت مدار است زيرا ولايت نقطه اتصال مشروعيت و مقبوليت نظام است بنابراين، اين نكته نقشي اساسي را در اقتدار مجلس ايفا مينمايد. امروز اقتدار ملي ما به يك اقتدار بينالمللي تبديل شده است. مجلس مقتدر بايد در جهت اجراي منويات رهبري به صورت قانوني و با نظارت داهيانه بتواند عمليات موثري را براي تحقق چشمانداز بيست ساله تعيين شده انجام دهد.

با توجه به اينكه جنابعالي سابقه نمايندگي در مجلس داريد نقطهضعف و قوت مجالس هفتم و هشتم را چه ميدانيد؟

بنده در مجلس هفتم عضو كميسيون فرهنگي مجلس بودم و در مجلس هشتم عضو كميسيون امنيتملي و سياست خارجي و رئيس كميته امنيت داخلي بودهام همچنين دبير مجمع نمايندگان تهران در دوره هفتم و هشتم نيز بودهام. نقاط مثبت مجلس هفتم و هشتم اين بود كه توانست ريل فاصله جدي بين ملت و مجلس كه در مجلس ششم ايجاد شده بود را رفع نمايد. در واقع در مجلس ششم يك فاجعه سياسي در حال وقوع بود، خانه ملت كمكم در حال فاصله گرفتن از ملت بود. به اين دليل كه مطالباتي را كه مردم داشتند با مطالبات مجلس داراي تفاوت زيادي بود. مطالبات مردم معيشتي و اقتصادي بود و مطالبات مجلس صرفا سياسي و اين باعث شد بود كه مردم مجلس را متعلق به خودشان ندانند و به تعبيري يك رحل سياسي بين مردم و آنان اتفاق افتد. مجلس هفتم و سپس مجلس هشتم تلاش داشت اين نقيصه را بر طرف نمايد.

در حال حاضر با مشكلات معيشتي و اقتصادي مواجه هستيم و همینطور با گرانيها و تورمهاي كمسابقهاي مواجه گشتهايم اكنون كه ديگر مجلس ششم نيست دلیل این وضع چیست؟

من فكر ميكنم دقت لازمي براي رفع اين نقيصه انجام نشد به اين جهت كه در مجالس هفتم و هشتم اقدامات اساسي و زير بنايي براي اقتصاد كشور به وجود آمد، يعني اقداماتي كه بر زمين مانده بود و آرزوي همه دولتها بود كه آن را اجرا كرده كه اين بسترها بتوانند زمينه را براي يك اقتصاد كاملا آسيب ناپذير فراهم نمايند. طرح سهميهبندي سوخت كه در مجلس هفتم به تصويب رسيد خود براي كشور ما يك شاهكار بود، به اعتراف همه كارشناسان اقتصادي و نفتي دنيا ما توانستيم مصرف شصت و هشت ميليون ليتر در روز را طبق اين قانون به مرحلهاي برسانيم كه پس از گذشت چند سال از اجراي اين قانون در حالي كه ماشينهاي ما به دو برابر رسيده است و طبيعتا مصرف بنزين بايد به چندين برابر ميرسيد، متوسط مصرف به پنجاه و هشت ميليون كاهش پيدا كرده است همچنين شش ميليارد دلاري كه براي واردات بنزين مصرف ميشد در حال حاضر به سيصد ميليون دلار رسيده است و سال آينده عملا به صادرات بنزين منجر خواهد شد. اگر اين موضوع را در كنار افزايش بنزين بگذاريم اكنون شاهد تاراج منابع عظيمي در كشور جهت واردات بنزين بوديم، بحث هدفمند كردن يارانهها از آن اقدامات اساسي و زير ساختي بوده است. البته همه اين موج تورمي متوجه اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها نيست، ضعفهايي كه در دستگاه اجرايي بعضا به وجود ميآيد به اين موج تورمي دامن ميزند. اما در بخش مسكن كه در سبد تقاضاي مردم به عنوان مهمترين مسئله وجود دارد، اقدامات طرح مسكن مهر را كه با مصوبه مجلس شاهد آن هستيم يك اقدام بيسابقه بوده است از آن جهت كه توانستيم قيمت زمين را از مسكن حذف نماييم و تسهيلاتي را در اختيار پيمانكاران مسكن مهر قرار دهيم و در مدت كوتاهي به ظرفيت سه ميليون واحد ساختماني دسترسي پيدا كنيم كه امسال، سال واگذاري اين مسكنها است.

چه ضعفهايي در اين راستا وجود داشته است؟

متاسفانه ما از تمام ظرفيتهايمان به درستي استفاده نكردهايم. گاهي اختلافاتي كه بين مجلس و دولت بروز ميكرد به ضرر ملت تمام ميشد. در بحث عرضه و تقاضا شاهد كوتاهي جدي بوديم، تاخيري كه در بسته اقتصادي دولت رخ داد آسيبهاي جدي به سبد مالي خانوادهها وارد كرد و اقتصاد كشور را با يك بنبست در ايام پايان سال كه اوج در آمدي كسبه و بازاريان است مواجه كرد. ما فكر ميكنيم كه اين اقدام توجيهناپذيري بوده است، دولت ميتوانست با اقدامات به هنگام و سريعتر با حضور مقتدرانه خودش در بازار عرضه و تقاضا و طلا مانع بروز چنين مسائلي باشد. قيمت كالاهايي كه بر اساس اين نوسان ارزي بالا رفته است غيرمنطقي است. عموم وارداتي كه در آن زمان صورت گرفت با ارز 1150 انجام گرفته است اما اين كالاها در بازار با همان افزايش قيمتي كه در بازار ارز صورت گرفت معامله شد كه ما اين را فقدان نظارت دولت بر بازار تلقي ميكنيم كه ميتوانست با اقدامات موثري اين موضوع را كنترل كند . دولت بايد دخالت جدياي در اين زمينه انجام دهد و قيمت برخي از كالاهايي كه بيرويه و بياساس افزايش پيدا كرده است را متعادل كند ولي اين مسائل مواجه با نقاط قوت و ضعف است كه ميتوان آنها را واكاوي كرد.

تركيب مجلس نهم را چطور ارزيابي ميكنيد؟

با توجه به تعدد ليستهايي كه ما شاهد آن هستيم احتمال اينهست كه ما با تنوع جديتري در مجلس نهم مواجه باشيم، بر اساس شرايط موجود فكر ميكنم كه فارغ از نگرانيهايي كه به علت كثرت رقابت بين اصولگرايان و سكوت معناداري كه در جبهه اصلاحطلبان ديده ميشود، روند موجود اگر به همان شكلي باشد كه نظرسنجيها و فضاي كنوني كشور نشان ميدهد، بهنظر من اكثريت غالب اكثريت اصولگرايان و مستقلين خواهند بود به علاوه جمع قليلي از اصلاحطلبان.

منبع: ویژه نامه ملت ما

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی