بازدید 2575

تلاش براي افزايش حضور زنان در مجلس

گفت‌وگو با لاله افتخاري
کد خبر: ۲۲۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۱ 26 February 2012

دكتر لاله افتخاري نامزد انتخاباتي جبهه ايستادگي و نماينده فعلي مجلس شوراي اسلامي از جمله زنان سياستمداري است كه در طول سالهاي گذشته فعاليتهاي بسياري را براي پررنگ نمودن نقش زنان در مديريت اجرايي كشور داشته است.وي كه دكتراي علوم قرآني دارد بيش از 21 اثر پژوهشي و دو تاليف قرآني دارد و از سوي موسسه فرهنگي شجره طوبي عنوان زن نمونه كشوري را دريافت كرده است. لاله افتخاري معتقد است كه براي حضور زنان در مجلس نياز به فرهنگسازي است و اين مهم از اولويتهاي وي در مجلس نهم شوراي اسلامي خواهد بود.

براي داشتن يك مجلس مقتدر نمايندگان چه ويژگيهايي را بايد داشته باشند؟

براي داشتن يك مجلس مقتدر در واقع نمايندگان بايد از دو ويژگي تعهد و تخصص كه در قرآن كريم هم به آن اشاره شده است برخوردار باشند. قرآن كريم درباره حضرت يوسف در آن جايي كه ميخواهد مسئوليت و حكومت را به عهده گيرد ميگويد حفيظ و عليم يعني هم متعهد است و هم امانتدار. يعني هم به حكومت از ديد امانت نگاه ميكند و نسبت به آن دقت دارد و از سوي ديگر داراي تخصص حكومتداري است. بنابراين، افرادي كه ميخواهند به مجلس وارد شوند بايد داراي اين دو ويژگي باشند. تعهد به اين دليل مهم است كه چه بسا افرادي تخصص داشته ولي تعهد نداشتهاند و اقداماتي خلاف امنيت و منافع و در راستاي اهداف دشمن صورت پذيرفته است. از منظر ديگر اينكه هر چه فرد تعهد داشته ولي تخصص نداشته باشد كاري را نميتواند پيش ببرد.

جنابعالي چه برنامههايي براي رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم در نظر داريد؟

با توجه به اينكه ملت در آغاز هدفمندي يارانهها به سر ميبرند نياز است كه مجلس با دقت بر قانون هدفمندي نظارت داشته باشد مشكلاتي كه اكنون بر مردم وارد ميشود به دليل طرح هدفمندي يارانه است. البته اجراي اين طرح، دستاوردهاي بسيار ارزشمندي داشته است ولي به دليل ضعف اجراي آن دچار مشكلات زيادي در اين زمينه هستيم. بنابراين، براي رفع اين مشكل بايد به اشتغال و استاندارد توجه شود. همچنين نظارت و پيگيري اجرايي شدن قانون حمايت شركتهاي دانشبنيان. به اين دليل كه بنده مسئوليت فراكسيون حمايت از نخبگان را دارم نسبت به اجرايي شدن اين امر برنامههايي را داريم و همچنين مسئوليت كميته امور دانشجويان خارج از كشور بر عهده من است كه با همكاري نمايندگان تامالاختيار چهار وزير اطلاعات، وزيرخارجه، علوم و بهداشت كه در جلسات ما شركت ميكنند. مسائل ارزي، تحصيلي و فرهنگي را پيگيري ميكنيم و آنها با بنده در ارتباط هستند.

همچنين بنده به عنوان رئيس فراكسيون قرآن و عترت فعاليتهايي را در اين زمينه داشتم. همچنين برنامههايي را براي حمايت از زنان داشتهايم مانند، ارتقای توانمندي آنان و همچنين بيمه بانوان خانهدار كه در دستور كار است و طرح آن تهيه شده است.

طرحي براي افزايش حضور بانوان در مجلس داريد؟

اين مسئله از طريق فرهنگسازي قابل اجراست. ما رايزنيهايي از اويل مجلس هشتم با مسئول مجلس و مسئولان ذيربط انجام داديم همچنين نامهاي را به آيتالله مهدوي كني نوشتيم و ايشان نسبت به اين امر نظر مساعد داشتند.

با توجه به اينكه كمتر از يك هفته به انتخابات مجلس باقي است جايگاه اخلاق را چطور ارزيابي ميكنيد؟

ما پيرو ديني هستيم كه آورنده آن هدف رسالت خود را مكارم اخلاق دانستهاند. بنابراين نمايندگاني كه ميخواهند به اين مردم خدمت كنند بايد بيش از هر چيزي رعايت اخلاق را بنمايند. براي تحقق اين امر نبايد به يكديگر اتهام وارد كرده و از زير سوال بردن يكديگر خودداري كرده اين مسائل در حقيقت بداخلاقيهايي است كه بايد از آن پرهيز كرد. نبايد خدمات گذشتگان را ناچيز شمرد از طرف ديگر هم نمايندگان بايد آن چيزي كه در دست دارند كه همان توانمنديهايشان است را براي مردم ارايه كرده و اجازه دهند مردم اين افراد را بشناسند. همچنين وعدههايي دهند كه در نهايت قابل اجرا باشد.

تركيب مجلس نهم را چطور ارزيابي ميكنيد؟

همانطور كه مردم در انتخابات شوراها و ادوار مجلس نهم و دهم نشان دادند اينبار هم تركیب مجلس يك تركيب اصولگرا خواهد بود البته احتمالا گروهي از مستقلين و افراد ديگر هم ميآيند. پيام ما براي مردم و سياستمداران اين است كه تا وقت باقي است در راه وحدت حركت كنند تا بتوانيم مجلس مقتدري را داشته باشيم.

منبع: ویژه نامه ملت ما

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس