بازدید 39523

«غار سهولان» دومين غار آبي ايران +تصاوير

«سهولان» به زبان كردي به معني يخبندان است و مردم محلي غار را «كونه كوتر» يعني لانه كبوتر نيز مي‌نامند دليل اين نامگذاري وجود تعداد زيادي لانه كبوتر درون غار است.
کد خبر: ۲۲۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴ 26 February 2012
«غار سهولان» از شگفتي هاي آفرينش است و بعد از «غار عليصدر» همدان دومين غار آبي ايران به شمار مي‌آيد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين غار در روستاي سهولان 42 كيلومتري جنوب شرقي مهاباد در استان آذربايجان غربي واقع شده است.

ارتفاع سقف «غار سهولان» تا سطح درياچه به 50 متر مي‌رسد و عمق آب در برخي جاها به 30 متر مي‌رسد اختلاف دماي درون و بيرون غار بين 10 الي 15 درجه است.

«سهولان» به زبان كردي به معني يخبندان است و مردم محلي غار را «كونه كوتر» يعني لانه كبوتر نيز مي‌نامند دليل اين نامگذاري وجود تعداد زيادي لانه كبوتر درون غار است.

اين غار در فهرست آثار طبيعي ملي ايراني قرار دارد و در منطقه اي خوش و آب و هواي مهاباد قرار گرفته و هر چهار فصل سال در اين منطقه شكوه خاص چشم انداز زيبايي دارد.

خصوصاً كوه هاي برفگير بلند و پوشش كياهي آن شهرستان مهاباد را از نظر پيدايش به دوره دوم زمين شناسي نسبت مي دهند.

مساحت داخلي «غار سهولان» حدود 600 مترمربع است و محتويان غار سنگ هاي آهكي است؛ همچنين اين غار روزانه پذيراي حدود يك هزار گردشگر است كه از همه‌ نقاط كشور براي ديدن اين پديده طبيعي به مهاباد سفر مي‌كنند.

مطالعات غارنشينان نشان مي‌دهد كه اين غار بر اثر فعاليت هاي زمين شناسي به اواخر دروه كرتاسه بر مي گردد كه قدمت آن به 70 ميليون سال قبل باز مي‌گردد.

اين غار 100 سال پيش براي اولين بار توسط ژاك دمرگان فرانسوي مورد كاوش و بررسي قرار گرفت، پس از آ‌ن در سال هاي جنگ جهاني دوم نيز توسط هيئت انگليسي مجدد مورد بررسي قرار گرفت و در مهر سال 73 توسط غارشناسان ايراني شناسايي شد.

تنها موجودات زنده اين غار كبوتر چاهي و خفاش است كه قسمت هايي از غار را به عنوان آشيانه انتخاب كردند و به دليل تاريك بودن و نبود نور هيچ نوع جلبكي در آب درياچه اين غار رشد نكرده و به غير از جانداران ميكروسكوپي هيچ موجود ديگري زيست نمي‌كند.

درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بين 10 تا 13 درجه سانتي گراد در نوسان است و رطوبت حاكم بر غار بين 70 تا 80 درصد متغير است كه در اثر رطوبت بالا روي سنگ ها و صخره ها با خزه هاي سبز و قهوه اي پوشيده شده و گاهي آب از بالاي ايوان ها به روي سطح آب مي‌چكد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۱۶
ایا ممکن است نام این غار تغییریافته کلمه"سواولان"باشد که در زبان ترکی به معنی جایی است که درانجا اب وجود دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
نه دوست عزیزم
در کردی سهول=sahol به معنی یخ میباشد. و سهولان به معنی مکان یخ
این غار در روستایی به همین اسم قرار دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
من تا بحال دوبارديدمش ولي عكس هاي شما اصلا زيبايي هاي آنرا منعكس نكرده ..شنيدن كي بود مانند ديدن.ضمنا دوستان همزبان آذري.ساهولان لغت كردي است به همون معني كه تابناك اشاره كرده.نگاهي به تاريخچه مهاباد بياندازيد
به شباهت اسمی کوه سبلان و غار سهولان در زبان ترکی عنایت داشته باشید! ساوالان سولان
کوه سبلان در قله دارای آب واست و غار سهولان نیز دارای آب!
سو=آب سو اولان= دارای آب
مساحت داخلي «غار سهولان» حدود 600 مترمربع است باید تصحیح شود 6000 مترمربع است
بسیار زیباست شایسته است که اینگونه گزارشات از کشور پهناورما ن تهیه تا مردم با آن آشنا شونند
سلام
خواهش میکنم سری به غارسراب باباحیدر واقع در استان چهار محال بختیاری بزنید بعدبزنین دومین غار آبی - درصورتی که غار سراب باباحیدر از دوغار جداگانه تشکیل شده یکی آبی ودیگری خشکی که در وسط مسیر غار آبی به هم وصل شده اند ولی متاسفانه کسی نیست که حتی خبری آن این غار درخدمت عموم آزاده ایران زمین بگذارند چون از لحاط توریستی بهترین مکان برای دانشمندان زیست محیطی وگونه شناسی پرندگان می باشد
در اصل نام اصلي اين غار سوالان =سو آلان و به تركي يعني داراي آب = " آب گرفته " است . غار " كتله خور " زنجان هم بسيار زيباست اگر نديده ايد برويد ببينيد .
از دوستان خواهشمندم که این قدر انحصار گرانباشند همه جا که واژه ها ترکی نیست عزبزان سالیان ساله که اسم این محل سهولان بوده و هست معنیشم ذکر شده همه قومیتها محترم هستند
در مورد وجه تشابه سبلان و سهولان در جواب برادر ترکمان:

سهول در زبان کردی به معنی یخ هست، اسم غار قبل از کشف توسط اینگلیسی ها یا فرانسوی ها روی این غار بوده و در ایام قدیم مردم از غار ها برای تهیه یخ و یا نگهداری موراد خوراکی فاسد شدنی استفاده می کردند و وجه اسمی غار به کلمه سهولان(جایی که یخ(سهول) از ان تهیه می کردند) در زبان کردی بر می گردد نه به سو.
با تشکر
غارچالنخجیر دراستان مرکزی که دلیجان ونراق واقع شده هم یکی اززیباترین غارهای آهکی جهان است که دارای قندیلهای بسیارزیباوشگفت انگیزی است. این غاررانیزبه مردم معرفی بکنید تادرتعطیلات مردم ازدیدن زیبایی های این غارلذت ببرند.
جای دیدنی و بسیار جالبی است ارزش دهها بار دیدن و پی بردرن عجایب خلقت و قدرت خداوند رادارد. حتما درمسافرتها ی خود گذرتان افتاد خانواده ممنونتان خواهند شد.
مقدم شمارا گرامی می داریم.هورامان.اورمان.پاوه.غار قوری قلعه
بنده به همراه خانواده در تايستان سال 90 جهت بازديد از اين غار به مهاباد سفر کرديم. بجزء محيط با صفاي غار مناظر طبيعي و جالب مهاباد تا محل غار چشم نواز است.
معنی ساوالان : به سبلان در زبان محلی تالشی سَوالون گفته میشود. سَ به معنی سر و وا به معنی برف و لون به معنی لونه کلاً یعنی جایی که سرش برف لونه کرده یعنی سبلان
قابل توجه کارشناسهای زبان فوق :
سهول در زبان کردی به معنای یخ می باشد
سهولان : یخبندان
لطفاً به متن هم توجه کنید نه فقط به عکس
در ضمن سهولان در جاده بوکان به مهاباد واقع است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار