بازدید 3176
۱

مردم این دوره لیستی رای نمی‌دهند

جواد محمدی
کد خبر: ۲۲۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱ 26 February 2012
نحوه لیست بندی ها و عدم حضور برخی افراد کارآزموده م سرشناس در لیست جبه متحد از ابتدا مورد انتقاد عده‌ای از بدنه اصولگرایی قرار گرفت تا آنجا که لیستهای متعدد از درون این انتقادات شکل گرفت. با دکتر جواد محمدی از کاندیداهای مشترک جبهه ایستادگی و جبهه پایداری به گفت‌وگو پرداختیم. که در ادامه شما را به مطالعه مشروح این گفت‌وگو فرامی‌خوانیم.

تابناک: در انتخابات مجلس نهم برعکس آنچه که برخی ریش سفیدهای اصولگرا مدنظر داشتند، اصولگرایان زیر چتر یک لیست جمع نشدند. تحلیل شما از فضای موجود چیست؟

محمدی:  الحمدالله جریان انتخابات، جریان خوبی است و این در حالی است که برخی تلاش‌ می‌کنند فضای انتخابات را به هم بریزند.

اختلاف سلیقه خوب است و سبب می‌شود فضای رقابت انتخاباتی نیز گرمتر شده و گستره بیشتری از نامزدها با سلایق مختلفی را در معرض انتخاب شهروندان و سیاسیون قرار می‌دهد. اگر یک لیست باشد، خوب مردم می گویند باید همین یک لیست را انتخاب کنیم ولی اگر بیش از یک لیست داشته باشیم، افراد می توانند در لیست ها بگردند و افراد صالح و مطابق با سلیقه خود را انتخاب کنند و فضای انتخاب بازتری در اختیار مردم قرار می گیرد.

نمایندگانی باید به مجلس شورای اسلامی راه یابند که ضمن عدم وابستگی به محافل قدرت و ثروت، از تهدیدات بیگانگان و زورگویان نهراسند و محکم در پای اصول و ارمانهایشان بایستند و بر سر عقیده خود با کسی معامله نکنند.

بصیرت و آگاهی مردم ما در دنیا، زبان‌زد و خاص است و همین بصیرت  و آگاهی است که توانسته دشمنان این آب و خاک را عقیم بگذارد.

اقتدار نظام به دلیل محبوبیت، مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی است و یکی از زمینه های بروز قدرت نرم ملت ایران، اتحاد و یکپارچگی ملت است که در عرصه های انتخابات‌ مختلف از جمله انتخابات مجلس که در پیش رو داریم خلاصه می‌شود.

تفرقه افکنی و شکاف در اتحاد مردم، سبب پایین آمدن قدرت نرم جمهوری اسلامی می‌شود و هر برخوردی که باعث کاهش مشارکت شود، باعث کاهش قدرت چانه زنی ما در خارج از کشور خواهد شد.

به جای اینکه طیف های مختلف اصولگرا به انتقاد و تخریب هم روی بیاورند، بهتر است هر یک به تشریح برنامه ها و مزایای خود بپردازند و برنامه های خود را در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای مردم تشریح نمایند. این عمل، مردم را به آینده کشور امیدوار می کند و با تحقیق و تدبری که در لیستها و برنامه های نامزدهای انتخاباتی انجام می دهند، از بین نامزدهای موجود، بهترین افراد را برای نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی برمی‌گزینند.

تابناک: در شهرهای بزرگ و به خصوص شهری مثل تهران تعدد کاندیداها و تعداد افرادی که باید انتخاب شوند، برای مردم کار را سخت می کند که یک به یک، بیش از صد نامزد مختلف را برررسی کنند و از بین انها 30 نفر را انتخاب کنند، در این صورت چه باید کرد؟ فکر می کنید در این دوره مجلس شورای اسلامی مردم چند درصد لیستی رای می دهند؟‌

محمدی : به نظر من رشد سطح عمومی آگاهی مردم و بصیرتی که از خود در شرایط مختلف نشان داده‌اند، به گونه‌ای است که بعید می‌دانم مردم به صورت چشم و گوش بسته به یکی از لیستها رای بدهند و بر اساس ملاک‌ها و شناختهای خود از بین نامزدهای لیستهای مختلف، افرادی را برمی‌گزینند. البته ممکن است در این بین بگویند در بین لیستهای ارائه شده اعتمادمان به افراد حاضر در این لیست بیشتر است اما اینکه کل لیست را در برگه رای خود بنویسند، اینگونه نیست. اما قطعا اصولگرایان، به خصوص در تهران اکثریت را به خود اختصاص می دهند.

اتفاقا یکی از رسالتهای رسانه‌ها این است که از کاندیداها برنامه‌هایشان را بگیرد و با انتشار طرح‌ها و برنامه‌های افراد مختلف مردم در انتخاب فرد احسن یاری رسانند. برخی از افراد متاسفانه به گونه‌ای بوده‌اند که بودن یا نبودن آنها در مجلس تاثیر خاصی ندارد. در آن دنیا از تک‌تک این افراد می‌پرسند که شما که می دانستید توانایی نداری چرا رفتی یک صندلی را اشغال کردی؟ چرا نگذاشتی رقیب تو که می توانست با نشستن در این پست و مسند تاثیر گذارتر از تو باشد، در این مسند قرار بگیرد؟ اگر نماینده مردم ملاکش رضای خدا باشد و نگاهش الهی باشد، در این صورت است که هر کسی جرات نمی‌کند برود و یکی از کرسی های مجلس را اشغال کند و اگر این نگاه در فضای کشور قالب شود، فرد به جای اینکه در رای دادن خود رضایت اشخاص برایش مهم باشد، رضایت خداوند را مد نظر قرار می‌دهد.

تابناک: در جایی که ما شاهد هستیم اکثر بدنه اصولگرا نسبت به لیستی که قرار بود شاخص وحدت اصولگرایان باشد، انتقاد جدی دارند و تا جایی در مقابل این انتخاب موضع گرفته‌اند که تصمیم به ارائه لیست دیگری کرده اند، چگونه می‌توان از مردم انتظار داشت که خود لیستی سی نفره، آن هم بر اساس شاخص های عمیقی که اظهار کردید انتخاب کنند؟

محمدی: البته اشتباه یا کم کاری دیگران باعث نمی شود که بار مسئولیت از دوش مردم برداشته شود و تک تک احاد جامعه به لحاظ شرعی موظفند بهترین ها را از بین نامزدهای موجود برگزینند چرا که آنها نیز باید در برابر انتخاب خود پاسخگو باشند. به حمدالله مردم از این لحاظ بالاتر از شاخص های جهانی قرار دارند و در هوشیاری و دفاع از اصول خویش در سطح دنیا مثال زدنی هستند.

اما نخبگان نیز باید اعلام کنند که اساس معیارهای آنها برای لیست هایی که ارائه داده اند چه بوده است؟ آیا ملاک‌های گزینش آنها ولایت پذیری، تخصص، برنامه های مدون، میزان اشراف فرد به حوزه‌هایی که تا کنون در آنجا فعالیت ‌کرده، بوده است؟

تابناک: مردم چگونه به افرادی که عضو یکی از لیستها هستند باید اطمینان کنند که در صورت راهیابی به مجلس منافع آنها را بر منافع گروهی ترجیج دهند؟ چرا افرادی که محافظه کارتر هستند در لیست های خاص قرار می گیرند و افرادی که مواضع انتقادی دارند، سعی می شود از دایره اصولگرایان خارج شوند؟

محمدی: در لیست‌ها افراد منتقد هستند اما منتقد عاقل می تواند درد مملکت را علاج کنند و منتقد غیر منطقی به درد مملکت نمی خورد. حرف زدن و نقد کردن خیلی ساده است اما شما وقتی انتقاد می کنید باید راه حل هم بدهید. وقتی کسی قانونی یا شیوه اجرایی را نقد می کند، باید راه حل بهتری هم داشته باشد و ارائه بدهد.

تابناک: سوال خودم را واضح تر بگویم. اولا بحث دو لیست جبهه متحد یا پایداری نیست. منظور کلیت لیست بندی ها است. چرا به جای اینکه معیارهای کلان تری دیده شود، مسایلی همچون نحوه نگرش فرد به دولت یا ترکیب احتمالی هیئت رئیسه آینده مجلس در راس ملاک ها قرار می گیرد؟

محمدی: من هم منتقد برخی از این لیست بندی ها هستم تا آنجا که بعضا به جای اینکه به تخصص افراد و کارآیی آنها نگریسته شود، لیست بندی ها به یک سهامی خاص شده و حالت سهمیه بندی پیدا کرده است. البته مهم ترین چیز این است که مردم انتخابشان، انتخاب دقیقی است و بعید می دانم عموم مردم به دنبال افرادی باشند که به جای اینکه به مسایل اصلی بپردازند به مسایل جنجالی و حاشیه‌ ای می پردازند، چرا که می دانند این افراد اگر هم رای بیاورند به جای اینکه به دنبال مسایل مردم باشند، به مسایل حاشیه ای خواهند پرداخت.

تابناک: آیت الله مهدوی کنی اعلام کرده اند که ما جبهه پایداری را قبول داریم، اما آنها هستند که ما را قبول ندارند. شما به عنوان یکی از اعضای این جبهه چرا ایشان را قبول ندارید؟

محمدی: جبهه پایداری می گوید آنها لیست خود را ارایه دهند ما هم لیست خودمان را می دهیم. اما اینکه بگوییم ما باید در یک لیست مشترک باشیم را، دوستان ما در جبهه پایدری قبول ندارند. می گویند ما یک سری معیارهایی داریم، شما هم معیارهای خود را دارید، ملاک ها برای هر کس محترم و هر دو هم اصولگرا. اما به نظر ما باید موضعگیری فرد درباره ولایت فقیه، جریان فتنه و جریان انحرافی کاملا مشخص باشد. به خصوص بحث ولایت فقیه که در قانون اساسی هم به وضوح آمده است و کسی را که در این قضیه پایش می لنگد، نمی توان به عنوان اصلح به مردم معرفی کرد.

تابناک: آیا تائید شورای نگهبان نمی تواند فصل الخطابی بر این صلاحیت هایی که شما برشمردید، باشد؟

محمدی: شورای نگهبان خیلی ها را تایید کرده است. اما جبهه پایداری یک سری اصول و ملاک هایی دارد و افرادی را می خواهد به مردم معرفی کند که یک سری برتری هایی در این زمینه نسبت به سایرین داشته باشند. جبهه پایداری با این سهمیه‌بندی‌هایی که انجام شده مخالف است.

تابناک: مقام معظم رهبری در خطبه 14 بهمن، خواستار گسترده تر شدن دایره تایید صلاحیت شدند و برخی از کاندیداهای جبهه پایداری منتقد حجم زیاد رد صلاحیت ها بودند. این را با سخنان خود چگونه جمع بندی می کنید؟

محمدی: بله، این مطلب درستی است. باید ناظرین دارای سعه صدر بیشتری باشند اما این دلیلی نمی شود که یک گروه دیگر هر چه می گوید ما هم بپذیریم. من هم معتقدم فضای انتخابات باید باز باشد تا رقابت های داغ تری ایجاد شود و همه گروه‌ها از جمله جبهه ایستادگی، اصولگرایان متحد، صدای ملت و حتی گروه های اصلاح طلب نیز در انتخابات حاضر شوند و به رقابت با یکدیگر بپردازند. اما کدام منطق است که بپذیرد حالا که شورای نگبان عده ای را تایید کرده همه لیستها همه یک شکل شوند. من به عنوان یک شهروند نظر و عقیده خودم را دارم و حتی به افرادی که می خواهم رای دهم بر اساس این الویت ها رای می دهم. البته از طرف دیگر هم باید قبول کرد که افراد دیگری هم که در لیست های دیگر وجود دارند به آرمانهای انقلاب پایبندند ولی سلیقه ها و الویت‌بندی عامل اصلی در لیست بندی های مختلف است. محدودیت ها برای معرفی افراد که مثلا در تهران 30نفره است،ٰ سبب می شود افرادی که در بعضی از لیستها وارد نمی‌شوند، برای رقابت با سایر کاندیداها ائتلاف های دیگری تشکیل ‌دهند.    
 
تابناک:  چندین بار به بحث سهمیه بندی ها اشاره کردید. این مقوله ای که شما و اکثر منتقدان لیست جبه متحد به آن تاکید دارند چه ضررهایی را به روند سیاسی اصولگرایان وارد خواهد کرد؟

محمدی: شما به این لیست دقت کنید. ببینید چه افرادی در لیست جبهه متحد وارد شده اند. افرادی که انتخاب شده اند در چهارسال گذشته چه عملکردی داشته اند؟ فردی که چهار سال نماینده بوده اما یک مصاحبه یا عملکرد محوری داشته است؟ جبهه‌ای که ادعای محوریت اصولگرایان را دارد، باید افرادی را به مجلس بفرستد که خود جریان ساز باشند و نقش محوری در بحث‌های تخصصی مجلس داشته باشند. نه اینکه به دنبال این باشد که ببیند بقیه چه می گویند و نقش دنباله رو را داشته باشد.

تابناک: برخی متاسفانه مجلس را به چشم یک کارگاه آموزشی و سکویی برای مطرح کردن افراد نزدیک به جریان یا تفکر خود می بینند. این نوع نگاه با نظر حضرت امام خمینی(ره) که مجلس را عصاره فضایل ملت می دانستند، چقدر در تقابل است؟

محمدی:  مجلس جای مطرح کردن افراد نیست. افرادی باید برای مجلس انتخاب شوند که قبلا سابقه علمی، اجرایی و تئوری خوبی از خود به نمایش گذاشته باشند. نه اینکه به صرف نزدیکی به فلان آقا و یا فلان گروه در لیست ها وارد شوند تا دارای سابقه شوند و برخی هم توجیه کنند که برای آینده کادر سازی می کنند. مجلس محل کادرسازی نیست. افراد صاحب نظر و مدرس گونه نیاز مجلس است. افرادی که بدانند برای چه آمده اند و برنامه های کاملا مشخصی برای اداره کشور و تصویب قوانین داشته باشند. نه اینکه طرف وارد مجلس می شود و تازه می خواهد الفبای سیاست‌گذاری را بیاموزد. شما کسانی را در داخل مجلس و در لیست های دوره‌های قبل می بینید که اگر از شما بپرسند این آقا یا خانم در چه حوزه ای تخصص دارد، نمی توانید بگویید و متاسفانه باز می بینیم این فرد دوباره می خواهد با استفاده از سهمیه گروه خود، وارد مجلس شود. مسلم این است که اگر این فرد دوباره انتخاب شود، فقط سخنگوی گروه خود هستند، نه مدافع منافع ملت.

تابناک: شما الویت فعلی کشور را برای حضور در این انتخابات چه می دانید؟

محمدی: شورای انقلاب فرهنگی در مقایسه با مجلس در حوزه علم و فرهنگ بسیار موفق تر عمل کرده است. البته باید گفت که توان علمی که شورا در این خصوص دارد قابل مقایسه با مجلس نیست. چرا؟ چون در اینجا افراد بسیار متخصص و کاملا مشرف به حیطه فعالیت خود در کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی حاضر می شوند. اما سوال من این است که مجلس چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌کند؟ مجلس باید سازوکاری را تدبیر کند که بتواند مصوبات شورا را به قانون تبدیل کند تا زمینه اجرایی آن در کشور مهیا شود و صد البته با حضور موثر در بحث های تخصصی، نظر نمایندگان مختلف نیز در متن و جریان تصویب مصوبات شورا نقش بازی می کند. نه اینکه همانند دو جزیره جداگانه به وظایف خود عمل کنند. نباید به گونه ای باشد که حضور نمایندگان تشریفاتی باشد.

حلقه مفقوده صنعت و علم و تفکرات دانش بنیان در عرصه صنعت کشور مهم‌ترین دغدغه بنده است. برنامه دارم که از ظرفیت شورا نهایت استفاده را برای برنامه ریزی مدون علمی در جهت حل مشکلات امروز کشور از جمله بیکاری، به کار گیرم.تدوین قوانین و سیاستهایی برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت، به منظور پرورش نیروهایی که مورد نیاز صنعت، کشاورزی و بخش خدمات است، از جمله محورهای برنامه هایی است که به نظر من الویت امروز ماست.

تابناک: فکر می کنید ترکیب بندی منتخبین تهران چگونه باشد؟

محمدی: برداشت من این است که لیست جبهه پایداری بیشترین موفقیت را در تهران خواهد داشت و پس از آن لیست جبهه متحد اصولگرایان. از لیست صدای ملت هم احتمالا نفر اول که همان آقای مطهری است بتواند وارد مجلس شوند. البته این امکان وجود دارد که انتخابات در تهران به مرحله دوم کشیده شود.   


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
اتفاقا همین هم هست !دیروز دو هزار کارگران یک شرکت تصمیم گرفتند در تهران به لیست ها همراه خانواده و بستگانشان رای ندهند و گلچین کنند بین تمام گروه هائی که اعلام همبستگی ندارند !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر