بازدید 29719

«نگاه شما»: نقد رگ حیات تویسرکان +تصاویر

کد خبر: ۲۲۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲ 22 February 2012
محسن یکی از بینندگان «تابناک» از تویسرکان در مطلبی نوشت:

قصد ارایه چنین مقاله‌ای در سطح کشوری درباره تویسرکان نداشتیم، زیرا دست‌کم برای مردم تویسرکان محروم خوب نیست؛ اما دیگر چاره‌ای باقی نمانده و تویسرکان در حال نابود شدن است.

شما می‌توانید این خبر از خبرگزاری فارس را مطالعه کنید تا متوجه شوید که تعداد کارخانه‌های تویسرکان هفت تاست و باعث تأسف است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901127000184

تویسرکان، با اینکه با کیفیت‌ترین گردو و معادن فراوان عالی‌ترین سنگ گرانیت مشکی جهان را دارد و حتی بهترین صنعتگران مبل و منبت ایران را دارد، به دلیل بیکاری، جمعیت آن در سال 1365 که 150 هزار نفر بود، در سال 1385 به 110 هزار نفر کاهش یافته است که همین روند سیر صعودی دارد و اگر مسئولین عدالت خواه هرچه سریعتر در پی اندیشه نباشند، تویسرکان در آینده‌ای نه چندان دور به تاریخ خواهد پیوست.
 
منظره‌ای از دشت تویسرکان با درختان فراوان گردو و کوه خان گرمز

امروز، تویسرکان کوچک در یک قدمی همدانی است که کوه الوند جدا سازشان بوده است و تویسرکان، سرگذشتی در قد و قامت شهرهای تاریخی ایران دارد که از گواهان بی دلیل آن، آرامگاه حبقوق پیامبر (ع)، شاهزاده ناصر (ع) که برادر امام رضا (ع)، درختان چنار سه هزار و پانصد ساله کمربسته سرکان و بسیاری شاهدان دیگر.
 
نقاشی رنگ و روغن از مسعود عربی، آرامگاه حیقوق نبی (ع)

در روزهای گذشته، تویسرکان برای خودش اسم و رسم‌هایی داشت و با شهرهای بزرگی همچون اصفهان مراودات پرثمری داشت و از ثمرات آن، میررضی، شاعر عارف مسلک که پدر ابراهیم ادهم، سید حسین طاهرزاده که موسیقیدان، شیخ محمدنبی تویسرکانی که معروف به محدث و خیل عظیمی از فرهیختگان گذشته تویسرکانی و باز تویسرکان در دهه‌های واپسین چرخه نخبه پروری خود را متوقف نکرد و بزرگانی همچون شهید سرتیپ بهرام آریافر، شهید محمد رضا انصاری، حاج علی فضلی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان و غیره را پیشکش اسلام نمود. و روح نوازانی همانند احمدرضا درویش، جعفر دهقان، سید حسین شیخ الاسلامی، رویا صدر و غیره را نزد جامعه هنری کشور به عاریت گذاشت.

تویسرکان امروز با اینکه با کیفیت‌ترین گردو و معادن فراوان عالی‌ترین سنگ گرانیت مشکی جهان را دارد و حتی بدون اغراق بهترین صنعتگران مبل و منبت ایران را دارد، دچار "سقوط توسعه یافتگی" شده است. هرچند مردم سخت کوش این دیار تلاش‌های فراوانی می‌کنند که اسناد بی دلیل آن، یک جوان پر از امید تویسرکانی، نخستین کارخانه ایران، در زمینه استحصال تانن از پوست گردو را که در صنایع بسیاری کاربرد دارد به سرانجام رساند اما بعد از چند سالی ورشکسته یا در تویسرکان اولین کارخانه فرآوری گردو احداث شد اما به سرانجام نرسید یا بیشتر صنعتگران منبت تویسرکانی بی تقصیر به شهر‌های همجوار مانند ملایر و همدان مهاجرت کردند یا کارگاه یخچال‌های صنعتی به راه‌ انداختند اما با چرایی آشنا تعطیل شد، حتی بدون اغراق تعداد کارخانه‌های فعال و نیمه فعال در شهر به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و سیل مدارک دیگر چرایی که چرا تویسرکان، دیگر مثل گذشته‌ها اسم و رسم‌هایی ندارد؟ 

امروزه هر شهری که بخواهد رشد کند، حتما نیازمند راه‌های روان است تا بتواند منابع مالی خصوصی و دولتی را به خود جذب نماید؛ پس مهمترین عاملی که تویسرکان دچار ضعف توسعه یافتگی شده، نداشتن راه‌های مواصلاتی مناسب است. در اوایل دهه 60 بود که به همت مهندس خیرخواه تویسرکانی و رییس دولت وقت، آقای هاشمی رفسنجانی قرار شد با احداث "تونل تویسرکان، سرکان به همدان" که قلب کوه الوند را می‌شکافت، تویسرکان را به جمع شهرهای پویا ملحق نمایند و کارهایی هم انجام شد اما به دلایل زیادی مثل کمبود منابع مالی دولت این «رگ حیات» تویسرکان به سرانجام نرسید و همین قضیه بن بست جغرافیایی همانند بیماری واگیردار به جان مردم تویسرکان افتاد که همه شاهد این هستند به دلیل نبود کار، جمعیت تویسرکان نه اینکه رشد نکرده، هر روزه در حال کاهش یافتن است زیرا بر اساس تحقیقاتی که دکتر رحیم محمودوند انجام دادند، جمعیت شهر در سال 1365 که 150 هزار نفر بود در سال 1385 به 110 هزار نفر کاهش یافته است و اگر میانگین‌گیری نمایی، سالی دو هزار نفر از تویسرکان به شهرهای با کار مهاجرت کرده‌اند که یک فاجعه است و امروزه در استان همدان، تویسرکان را به نام مسن ترین شهر استان می‌شناسند.
 

جاده ارتباطی تویسرکان به همدان

سرانجام پس از سی سال که مسأله مهم تونل تویسرکان، سرکان به همدان به فراموشی سپرده شده بود، در دور چهارم سفرهای استانی دولت که به تویسرکان کوچک تشریف آوردند، امام جمعه شهر، حجت الاسلام محمد علی ارزنده از دکتر احمدی نژاد خواستار خروج تویسرکان از بن بست جغرافیایی شدند که با بزرگواری دولت، این تونل بزرگ که بالغ بر صد میلیارد تومان هزینه دارد به تصویب رسید تا با کمک عدالت جویان دولت، فاصله تویسرکان به همدان از 85 کیلومتر فعلی به 25 کیلومتر در آینده مبدل شود تا در مناطق استانی و کشوری تحولات شگرفی حاصل شود.

امروزه، مردم تویسرکان با اینکه می‌دانند «رگ حیات» شهر در نزد دولت عدالت محور نسبت به «تویسرکان کوچک» سهمگین است، به این باور هستند که فقط دولت این راه میانبر شمال به جنوب کشور را که نماد رگ حیات تویسرکان است، احداث نمایند دیگر ما باقی پیشرفت و توسعه شهر را به ما واگذارید که سند بارز آن کارآفرین برتر ایران حاج محمد کاظم فضلی که بنیانگذار کارخانه گلرنگ و غیره است و مردم یاد دارند که در دور سوم سفرهای استانی هیأت دولت، نزدیک دو سال پیش تصویب شد که تویسرکان را به راه آهن غرب کشور که پروژه‌ای ملی است، متصل خواهند کرد و به راحت‌ترین شکل، انجام نشد، در حالی که توسعه ریلی حق شهرهای بن بست استان همدان بود. در نهایت، مردم تویسرکان "بی ادعا"، مکرراً  خواهان پیگیری هر چه سریعتر مسئولین برای احداث تونل «تویسرکان، سرکان به همدان» هستند تا قطعه‌ای از خاک ایران تاریخ ساز برای همیشه به تاریخ نپیوندد.

-------------------------------------------
پی نوشت شهرهای کوچک
1ـ یک نشانه هر ایرانی عشق به وطن خود است، پس به شهرهای کوچک بی ادعا که از خیلی مسائل پشتشان خالی است به این نقد کوتاه، خرده نگیرید.
2 ـ در این مقاله سعی شده است که نوری باشد در تاریکی نه...
3 ـ در این نقد آرام سعی شده است، نام مسئولین استانی و شهرستانی که امانتدار خوبی در امورشان نبوده‌اند، ذکر نشود.



«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۱۳
جای تاسف است که نماینده این شهرستان تا به حال کاری برای این شهر نکرده است
تویسرکان تا چند سال اخیر جزء استان کرمانشاه شهرستان کنگاور تلقی می شد اما بعد از پیوستنش به استان همدان وضعیت رسیدگی به این شهر بسیار نا مناسب شده است
باشد که مسئولانی باشند به این شهر با اصالت از یاد رفته برسد.
با تشکر
پاسخ ها
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
من خودم کنگاور زندگی می کنم یادم نمیاد تویسرکان جزو کنگاور باشه تا اونجا که یادمه همیشه جزو همدان بوده
من شیفته مردم خوب تویسرکان هستم هرچند تویسرکانی نیستم ولی به تویسرکان عشق میورزم چون یکی دوسالی اونجا بودم خدا وکیلی حیف است به آنجا رسیدگی نشود
با سپاس از اين گزارش منطقي و با تشكر از نويسنده آن . با اينكه بنده خوزستاني هستم ولي تويسركان را همچون شهر خودم رامهرمز دوست دارم چون هر دو شهر داراي سوابق تاريخي فراواني است . اي كاش مسئولين بيشتر به فكر همچون شهرهايي باشند. هميشه پاينده باشي تويسركان عزيز . بهبهاني
سپاسگذار از حسن نيت شما. خود ما يك خانواده 6 نفري از يكي از روستاهاي تويسركان به نام رودآور هستيم كه به علت نبود فرصت شغلي و همچنين نگاه متحجرانه حاكم بر تويسركان از اين شهرستان مهاجرت كرديم.
جانا سخن از زبان ما میگویی . اگرچه گردشگری بکل در کشور ما فراموش شده اما تویسرکان آنقدر جاذبه گردشگری و توریستی و تاریخی دارد تا ان شاء الله اگر دولت های محترم جمهوری اسلامی به آن عنایتی کنند و تویسرکان را از بن بست خارج سازند ، براحتی به شکوفایی خود برسد . شایسته نیست دارالمومنین استان همدان به چنین وضعی بیفتد . از مسئولین دولت درخواست رسیدگی داریم.
متاسفم که بگم گروهی ما در دبیرستان نمونه دولتی شهرستان تویسرکات در سال 79-80 درس میخوندیم به تعداد انگشتان دست هم در تویسرکان نمونده و برای سالهای قبل و بعد هم به همین منوال . نه به این علت که ما عاشق شهرمون نبودیم نه مگه میشه کسی بهشت غرب رو دوست نداشته باشه . بخاطر اینکه جایی نبود که بتونیم مشغول بکار بشیم . آرزو دارم دوباره در اون هوای مطبوع و دل انگیز زندگی کنم . دیدن تویسرکان رو در ایام عید بهمه توصیه میکنم . ضرر نمی کنید
افسانه تويسركان به تاريخ پيوسته است و فقط سينه به سينه بازگو مي شود.اي كاش ...
ولاشجرد یکی از روستاهای قدیمی تویسرکان است که در لغت نامه دهخدا از ان به عنوان شهری که مابین همدان و کرمانشاهان بوده یادشده و این روستا از زمان پلاش سوم یکی از پادشاهان ساسانی سابقه دارد جمعیت چند هزار نفری این روستا هم اکنون به علت نبود امکانات و دورافتادن از مرکز و عدم تخصیص منابع کافی و بیکاری گسترده جوانان مهاجرت نموده و به حدود هزار نفر رسیده است این روستا با وجود استعدادهای فراوان قابلیت یک مرکز مهم در غرب تویسرکان را دارد.
با سلام ممنون از چاپ این مقاله،البته بنده که تویسرکانی هستم با نظر مخاطب اول موافق نیستم چون تا اونجا که من میدونم تویسرکان از کنگاور بزرگتر و هرگز جزء کرمانشاه نبوده است.یکی از مهم ترین فاکتورهای پیشرفت راه های مواصلاتی میباشد که اگر تونل همدان تویسرکان درست شود تویسرکان به شاه راهی برای غرب تیدیل می شود.هوش و ذکاوت تویسرکانی ها که لازم به گفتن نیست.به امید افتتاح تونل مذکور
درود بر همه تویسرکانیهای عزیز
بنده اهل آمل هستم. ولی علاقه وافری به شهر زیبا و باستانی تویسرکان دارم.تویسرکان پتانسیلهای بسیار بالایی در ارتباط با کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری دارد و اگر چنانچه مطالعات آمایش سرزمینی صورت گیرد مطمئناً شاهد استعدادهای بیشتری خواهیم بود. البته یکی از راه های برون رفت از معضل بیکاری و به طبع آن مهاجرت ایجاد فرصتهای شغلی مرتبط با شرایط محلی و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت از این سرمایه گذاریها می باشد.به هر حالامیدوارم که با سعی و تلاش مردم خوب تویسرکان و با حمایتهای دولت هر چه زودتر شاهد بر طف شدن این معضل باشیم.
زنده باد بهشت غرب و مردمانش
با سلام وعرض تشکر
از مسئولین کشور تقاضا دارم توجهی داشته باشند حیف است شهرستانی با قدمتی 2800 ساله و طبیعتی چشم نواز الان چنین وضعی داشته باشد که از کمترین امکانات برخوردار می باشد
سوراخ كردن كوه رفع مشكل نيست بايد با مطالعات بيشتر به بررسي مشكل پرداخت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل