بازدید 3029
مخالفان پوتین: شبکه امنیت انتخابات روسیه را از کار می‌اندازیم

هكرها: اینترنت جهان را قطع می‌کنیم

کد خبر: ۲۲۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶ 20 February 2012
گروه هكرهاي ناشناس يا افرادي كه خود را وابسته به اين گروه معرفي مي‌كنند، تهديد كرده‌اند كه به زودي حمله سايبري يكپارچه‌اي از جانب اين گروه انجام گرفته و اينترنت در سرتاسر جهان از كار خواهد افتاد. از سوي ديگر هكرهاي روسي در تلاشند تا شبكه امنيتي انتخابات پوتين را از كار بيندازند. اين دو شايد مهم‌ترين رويدادهاي سياسي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات باشد كه پس از جنبش وال استريت قرار است به وقوع پيوندد.

به گزارش شرق، با اين حال «اف. بي.‌آي» در تلاش براي مبارزه با برنامه مخربي است كه رايانه‌هاي بيش از صد كشور را آلوده كرده و مي‌تواند هشتم مارس اينترنت را خاموش كند. اما در مقابل هكرهاي ناشناس قول داده‌اند كه هر جمعه حمله‌اي جديد را عليه وب‌سايت‌هاي وابسته به دولت آمريكا انجام خواهند داد تا به گفته خود دست هر سيستم شركتي و دولتي فاسد را از اينترنت كوتاه كنند.

بر اساس گزارش وايرد، «جري آيروين» يكي از اعضاي واحد ضربت ملي امنيت سايبري آمريكا مي‌گويد وقوع چنين حملاتي از اين پس رواج بيشتري پيدا خواهد كرد. به اعتقاد وي اين حملات از جانب ناشناس‌ها غيرقابل توقف هستند زيرا امنيت آنلاين در كشور از ضعف بالايي برخوردار است. در همين حال گروهي از هكرها تلاش داشتند تا شبكه‌اي وسيع از دوربين‌هاي آنلاين كه ولاديمير پوتين براي برگزاري انتخابات شفاف رياست‌جمهوري روسيه در ماه مارس دستور راه‌اندازي آن را داده بود، هك كنند.

پوتين كه پس از انتخابات پارلماني به اتهام تقلب در انتخابات مورد انتقاد شديد قرار گرفته بود دستور داد تا 182 هزار دوربين را در 91 هزار مركز راي‌گيري نصب كنند. سال گذشته مقامات امنيتي در استوني شش مرد را به اتهام دست داشتن در ايجاد يك كد رايانه‌اي مخرب به نام «اسب تراواي DNSChanger» بازداشت كردند. اين برنامه مخرب به محض رها شدن در وب توانست رايانه‌هاي بيش از صد كشور را آلوده كند كه از اين تعداد 500 هزار رايانه تنها در آمريكا بودند. DNSChanger يكي از شناخته‌شده‌ترين ويروس‌هاي دنياست كه به آرامي در رايانه‌هاي كاربران فريب‌خورده حركت مي‌كند و DNS (سيستم دامنه نام‌ها) را در محل «آدرس بار» وب مرورگر تغيير مي‌دهد.

به اين ترتيب، كاربر وارد صفحاتي مي‌شود كه با آدرس نوشته‌شده تفاوت دارند و اغلب محتواي ويروس‌هاي ديگري هستند كه در رايانه نصب مي‌شوند و اطلاعات شخصي قرباني را سرقت مي‌كنند.

گروه هيات تجسس كه همراه با كارشناسان Dcwg (كارگروه DNSChanger) همكاري مي‌كند به دنبال راهي براي خروج از اين موقعيت بحرانی و جلوگيري از خاموش كردن سرورها هستند اما تاكنون كسي هيچ اظهار نظر رسمي‌ای در اين خصوص ارايه نكرده است.

خاموشي جهاني؛ واقعيت يا تهديد

هيات تجسس فدرال آمريكا به منظور محاصره كردن آسيب‌ها سرورهايي را كه توسط DNSChanger استفاده شده بودند با سرورهاي سالم جايگزين كرد و اكنون اعلام كرده است كه اين عمليات هشتم مارس پايان مي‌يابد. اگر سيستم‌ها احيا نشوند سرورهاي سالم در اين روز بايد خاموش شوند. با قطع شدن سرورها ميليون‌ها كاربر در سراسر دنيا دسترسي خود به اينترنت را از دست مي‌دهند.

اما اين پايان ماجراي خاموشي اينترنت نيست چرا كه اگر مسوولان امنيتي آمريكا موفق به پيش‌روي اين ويروس شود، گروه هكرهاي ناشناس يا افرادي كه خود را وابسته به اين گروه معرفي مي‌كنند، تهديد كرده‌اند كه به زودي حمله سايبري يكپارچه‌اي از جانب اين گروه انجام گرفته و اينترنت در سرتاسر جهان از كار خواهد افتاد.

اين تهديد كه روي وب‌سايت ميزبان اطلاعات به نام Pastebin منتشر شده اعلام مي‌كند روز 31 مارس 2012 گروه ناشناس، اينترنت را از كار خواهد انداخت؛ ماموريتي كه آن را «ماموريت خاموشي جهاني» نامگذاري كرده‌اند. اين ماموريت از پشتيبانان خود درخواست كرده تا ابزار ويژه بالا بردن ترافيك شبكه را دانلود كرده و با استفاده از آن ترافيك 13 سرور نام دامنه اصلي يا DNS اينترنت را تا بيش از حد توانايي پردازش آنها بالا برده و منجر به از كار افتادن آن شوند.

در صورتي كه هكرها بتوانند اين دفترچه تلفن را از كار بيندازند، نوشتن آدرس وب‌سايتي روي نوار آدرس مرورگر نتيجه‌اي جز نمايش پيام خطا را در بر نخواهد داشت. ناشناس‌ها اعلام كرده‌اند كه اين خاموشي يك ساعت يا بيشتر يا حتي چند روز ادامه خواهد داشت. به گفته آنها اين خاموشي هر چه باشد، قطعا جهاني خواهد بود. «كيم ديويس» از ICANN نيز مي‌گويد: تنها 13 سرور اصلي براي اينترنت وجود ندارد، صدها سرور اصلي در ميان بيش از 130 نقطه مختلف و در كشورهاي مختلف وجود دارد و رقم 13 تنها به معني محدوديت تكنيكي طراحي شده و اين به آن معناست كه حداكثر ممكن تعداد ماموران رسمي شناخته شده كه وظيفه انتقال داده‌ها در مناطق اصلي را به عهده دارند 13 نفر باشد.

بر اساس گزارش MSNBC، به گفته متخصصان شايد هكرهاي ناشناس بتوانند حمله‌اي انجام دهند اما محدوده حمله آنها همان مكاني خواهد بود كه دستگاه مهاجم در آن واقع شده است و شايد بتوانند روي چند DNS اثر بگذارند اما احتمال اينكه بتوانند تمامي آنها را براي يك روز از كار بيندازند بسيار كم و تقريبا غيرممكن است.

در همين حال بر اساس گزارش فوربس، كمينسكي كارشناس امنيت معتقد است گروه هكرهاي ناشناس نيازي ندارند تا در روز 31 مارس كار ويژه‌اي انجام دهند، زيرا شدت تهديد به اندازه‌اي قوي است كه افراد در گوشه و كنار جهان درباره آنها سخن گفته و اين گروه را به يكديگر معرفي كنند.

برنامه‌اي هفتگي براي مبارزه با پوتين

انتخابات مجلس روسيه كه با مخالفت‌هاي گسترده‌اي از سوي مردم به دليل آنچه تخلفات انتخاباتي ناميده مي‌شد، همراه بود، موجب شد تا پوتين نخست‌وزير اين كشور را به اين عمل وادارد كه براي ايجاد اعتماد ميان مردم از صحت انتخابات، دوربين‌هايي را در مراكز دريافت راي، براي انتخابات رياست‌جمهوري نصب كنند. اما اين اقدام نيز با مخالفت‌هايي از سوي فعالان عرصه فضاي مجازي همراه بوده و واكنش‌هايي را از سوي آنها در پي داشته است.

در تازه‌ترين اين واكنش‌ها وزير ارتباطات روسيه به تازگي اعلام كرده كه اين شبكه دوربين‌هاي آنلاين كه تحت كنترل شركتي دولتي به نام «Rostelecom» قرار دارد قرباني حمله سايبري مشهور به حملات DDOS شده است كه به واسطه آن ترافيك سايت به شدت بالا رفته و شبكه از كار مي‌افتد. بر اساس گزارش رويترز، با اين همه آسيب واردشده به اين شبكه موقتي اعلام شده است. به گفته مقامات روسي اين حمله سايبري از داخل خود روسيه انجام گرفته است.

روسيه قصد دارد براي شفاف‌سازي انتخابات خود 434 ميليون دلار را صرف راه‌اندازي اين شبكه از دوربين‌هاي آنلاين كند و تاكنون حدود 54 هزار مركز راي به اين دوربين‌ها مجهز شده‌اند. با اين حال گروه هكرهاي ناشناس اين عمل را برنامه هفتگي خود اعلام كرده و گفته‌اند اين تنها بخشي از مبارزات آنها در مقابل فعاليت‌هاي پوتين است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل