بازدید 36762
محسن رضایی در دانشگاه علامه طباطبایی:

جناح اصولگرايي در روزهاي آخر عمر خود قرار دارد!

جبهه ايستادگي جبهه‌اي مستقل است و هرچند تفكر اصولگرايي دارد، در جناح اصولگرايي نيست، چون جناح اصولگرايي در روزهاي آخر عمر خود قرار دارد. همان‌ گونه كه جناح اصلاح‌طلبي از رده خارج شد، ولي انديشه اصلاح‌طلبي وجود دارد.
کد خبر: ۲۲۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۳ 18 February 2012
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: وارد دوره مهم و سرنوشت‌سازي به نام رويارويي سوم ايران و غرب پس از تنش زدايي دوازده ساله شده‌ايم كه اين رويارويي به ما تحميل شده است، البته مي‌تواند به نعمت بزرگي تبديل شود.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی در نشستی كه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشكده برگزار شد، دلیل رویارویی ایران و غرب را وحشت غرب از نفوذ ایران در منطقه و پیشرفت‌های داخلی دانست و اظهار كرد: امروز ایران از طریق سوریه، فلسطین، لبنان و عراق به سواحل مدیترانه نزدیك شده و در داخل پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: دورنمای ایران نشان می‌دهد كه سرنوشت اقتصاد آینده جهان را تعیین می‌كند؛ چرا كه نفت انگلیس طی 5 سال آینده و نفت آمریكا در 9 سال آینده تمام می‌شود و در آ‌ینده‌ می‌توانیم شاهد نفت بالاتر از 250 دلار باشیم و غرب نمی‌نشیند تا ایران به این نقطه برسد.

وی افزود: باید با قدرت وحدت و دیپلماسی به قله نهایی برسیم و دانشگاه‌ها در این مسیر موتور اصلی سعود ما به قله مورد نظر هستند.

وی همچنین با اشاره به شرایط خاص كشور، منطقه، انتخابات مجلس،‌ مباحث بین‌المللی، تحریم‌ها و حضور آمریكا در خلیج فارس گفت: یكی از كانون‌های پیدا كردن راهكار در شرایط کنونی دانشگاه‌های كشور ماست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این كه در انقلاب اسلامی دو پرچم مهم، بلند شد، توضیح داد: یك پرچم مطرح شدن صدای دیگری غیر از غرب و شرق بود و دیگری این كه ملت ایران می‌خواست، سرنوشت آینده خود را رقم بزند تا به شكوهی كه باید، دست یابد، اما برای رسیدن به این اهداف راه طولانی در پیش بود.

وی با بیان این‌كه ملت ایران قابلیت شایستگی پیمودن راه طولانی پس از پیروزی انقلاب را داشت، در غیر این صورت آن شعارها را مطرح نمی‌كرد، تصریح كرد: حركت در این راه با خطرات جدی روبه‌رو بود؛ بنابراین، پس از پیروزی انقلاب به مدت ده سال با قدرت‌های جهان روبه‌رو و درگیر بودیم و بر این اساس به ملت‌های منطقه و كشورهایی كه بیداری اسلامی در آنها شكل گرفته است، می‌گویم آماده شوید كه توفان‌ها به زودی سراغ شما هم خواهد رسید و قدرت‌های مسلط جهان، برای رسیدن به اهداف خود اگر صداهایی خلاف برنامه‌هایشان بلند شود، درگیری با آنها را آغاز خواهند كرد.

رضایی با اشاره به این‌كه سیاست تنش زدایی بین ایران و غرب در زمان ریاست جمهوری‌ هاشمی و خاتمی رخ داد، گفت: این حرف كه ما همیشه در تحریم به سر می‌بریم، از یك بعد درست نیست، چرا كه تحریم‌هایی را كه در پنج سال اخیر داشته‌ایم، حتی در دوران جنگ نداشته‌ایم.

وی با تأكید بر این‌ كه شانزده سال تنش زدایی در ایران مورد تایید نظام و رهبری بوده است، هر چند اجرای آن در دوران ریاست جمهوری آقایان‌ هاشمی و خاتمی انجام شده است، اظهار داشت: در این دوران، هدف این بود كه كمی تنفس داشته باشیم و آمریكایی‌ها هم همین تنفس را نیاز داشتند، اما به علت این‌كه شكاف عمیق بود. حتی در این دوره نیز مصالحه امكان پذیر نبود، در حالی كه از زد و خورد خبری نبود.

وی با اشاره به این كه در شانزده سال تنش زدایی بین ایران و غرب آمریكایی‌ها چهار سال زودتر بالای رینگ رفتند، گفت: در این چهار سال آنها را به نطنز راه دادیم، سانتریفیوژها را كاهش دادیم، اصفهان را تعطیل كردیم و رئیس جمهور کشورمان گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح كرد، اما بوش گفت كه عراق، ایران و كره شمالی محور شرارت هستند، برای همین، آنها برخورد با ما را آغاز کردند ایران پس از یک تاخیر با روی كارآمدن احمدی نژاد به ایستادگی روی آورد و رویارویی سوم ایران و غرب شروع شد.

وی با بیان این‌كه رویارویی سوم ایران و غرب به ما همچون جنگ عراق تحمیل شد، تصریح كرد: نام تحریم‌های اقتصادی را باید تحریم‌های تحمیلی بگذاریم، هر چند می‌توانیم این تحریم‌ها را مانند دوران جنگ به نعمت تبدیل كنیم، اما خلاف خواست نظام جمهوری اسلامی بود. به پیش بینی من این تحریم‌ها تا پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت، پس باید زندگی در شرایط تحریم را یاد بگیریم.

رضایی با تأكید براین‌كه همیشه باید به شرایط موجود امروز جامعه توجه كنیم، تصریح كرد: در شرایط کنونی مشاركت جدی در عرصه سیاسی اقتصادی و فرهنگی را نیاز داریم و كسانی كه در شرایط گذشته بوده و مانع شور و هیجان هستند مانند آنها كه انتخابات را تحریم كرده‌اند و می‌خواهند ملت ایران در انتخابات شركت نكنند، به تحریم‌ كنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی كمك می‌كنند، در حالی كه نیاز است بار دیگر شور و نشاط سیاسی در كشور ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محسن رضایی در پاسخ به پرسشی، مبنی بر این كه اوضاع آینده سوریه را چگونه می‌بینید، گفت: دو رویداد مهم، اما معكوس در سوریه در حال رخ دادن است؛ نخست، اصلاحاتی كه مردم و دولت به دنبال آن هستند و حركت درستی است كه جمهوری اسلامی آن را قبول دارد و حمایت می‌كند، اما حركت دیگری در جهت عكس اصلاحات در حال رخ دادن است، چراكه تركیه، قطر و عربستان و با فاصله‌ای از آنها ناتو و آمریكا نمی‌خواهند اجازه اصلاحات را به مردم و دولت سوریه بدهند تا خودشان دست به اصلاحاتی با هدف نجات اسراییل از فشار فلسطین و لبنان بزنند و ما مقابل این جریان دوم می‌ایستیم و بر این باوریم که دولت سوریه با سرعت بیشتر باید در راستای اصلاحات حركت كند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی، مبنی بر این كه شما چرخش خود را در حوزه سیاست از جمله در انتخابات ریاست جمهوری 84 و 88 توجیح می‌ كنید، توضیح داد: من این را نوسان نمی‌دانم، بلكه عقلانیت می‌دانم، چراكه در سال 84 وقتی در انتخابات شركت كردم و چند روز مانده به انتخابات كنار كشیدم، اعلام كردم كه به سود ملت ایران كنار می‌كشم، چون تعبیر من این بود كه انتخابات تبدیل به انتخابات شورای شهر شده و این موضوع آسیب به تشخیص مردم وارد می‌كند.

رضایی ادامه داد: همچنین در سال 88 وقتی به نتیجه انتخابات اعتراض كردم، عده‌ای به من گفتند شما حزب اللهی بوده‌اید، پس اعتراض نكنید. از سوی دیگر، عده‌ای پیشنهاد دادند كه مانند دیگران سوار بر وانت و بلندگو به دست اعتراض خود را مطرح كنم، اما من معتقد بودم، باید راه قانونی را از طریق شورای نگهبان پیگیری كنم. پس زمانی كه شورای نگهبان نتیجه را اعلام كرد، به قانون تمكین كردم.

وی افزود: اعتراض حق من و تمكین به قانون وظیفه مدنی من بود و شاید اگر دیگران هم این طور عمل می‌كردند، حوادث تلخی را كه شاهدش بودیم، اتفاق نمی‌افتاد.

رضایی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه آیا حمایت از دولت سوریه و بشار اسد درست است، گفت: ما به طور مشروط از سوریه دفاع می‌كنیم؛ یعنی دفاع ما مطلق نیست و دفاع می‌كنیم كه آمریكایی‌ها وارد آنجا نشوند، پس هیچ وقت حاضر نیستیم این فرصت تاریخی و سرمایه‌ گذاری را كه در سواحل مدیترانه كرده‌ایم، از دست بدهیم.

وی تصریح كرد: پس می‌دانیم وقایعی كه پس از سقوط سوریه علیه ما شكل می‌گیرد، چگونه خواهد بود و تلاش می‌كنیم، مانع آن شویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ پرسش دانشجویی در رابطه با علت اوضاع اقتصادی كشورمان و پیگیری نشدن سند چشم‌انداز در پاسخ به احساسات این دانشجو گفت: معلوم است كه سخنان شما از روی دلسوزی است و قصد تضعیف ندارید، اما آزادی خواهان بیشتر باید آزادی را مراقبت كنند تا از مرزهای آزادی عبور نشود.

وی با اشاره به این‌كه سند چشم انداز در سال 82 ابلاغ شد تا به مشكلات درونی كشور رسیدگی كند، تصریح كرد: برای نخستین بار ایران برنامه بلند مدت ارایه داد و رهبری بیش از همه در راستای تدوین، ابلاغ و اجرایی شدن سند چشم انداز پیگیری كردند. پس مشكل كشور ما مربوط به نظام، ملت و كشور و رهبری نیست، بلكه مشكل از مدیریت است، چرا كه شاهدیم در سی و چند سال گذشته و دولت‌های متفاوت متوسط نرخ توسعه در كشور نزدیک 5 درصد بوده است، چرا كه شاخص‌ها نشان می‌دهدت مشكل ما فراتر از دولت‌هاست و به مدیریت مربوط می‌شود كه هم در سبك مدیریت و هم افرادی كه در مدیریت قرار دارند، باید اصلاحاتی انجام شود.

وی با بیان تا زمانی كه فدرال اقتصادی در ایران درست نشود، نمی‌توانیم از جوانان بهره بگیریم، تصریح كرد: می‌توان از نظام پارلمانی كه مقام معظم رهبری به آن اشاره كردند برای رفع مشكلات بهره گرفت. یا بحث دولت ائتلافی را مطرح كرد، چراكه اگر مدیریت درست شود، نه رهبری نه نظام و نه مردم و نه ایران مشكلی ندارند.

رضایی تصریح كرد: چشم‌انداز 1404 نیز در برخی از جاها مثل بخش اقتصادی و دیپلماسی عقب ماندگی‌هایی داشته، اما در حوزه علمی و فناوری و قدرت سیاسی و نظامی بسیار جلو رفته است كه باید در این حوزه‌ها توازن ایجاد كرد.

رضایی در ادامه در پاسخ پرسش دیگری مبنی بر این‌كه تعریف شما از عقلانیت، پوزیتیویستی یا بر مبنای ادبیات اسلامی است، گفت: عقلانیت این است كه وقتی انسان از رهبری دفاع می‌كند، دفاع درستی انجام دهد.

وی افزود: دلایل حضور من در صحنه انتخابات این بود كه مشخص شود، تنها كاندیدای اصولگرایان در آن دوره آقای احمدی‌نژاد نیست و در مناظره‌ای كه با ایشان داشتم، صبر و بردباری و ادب را رعایت كردم و آیا این علایم عقلانیت نیست؟ هم‌چنین پس از انتخابات به مقام معظم رهبری تبریك گفتم و ایشان را فصل‌الخطاب دانستم و رهبری، شورای نگهبان را فصل‌الخطاب قرار دادند و علت محكومیت آن دو نفر در دوره انتخابات این بود كه در مسیر شورای نگهبان قرار نگرفتند.

رضایی با تأكید بر این‌كه به عقلانیت اسلامی معتقد هستم، اظهار كرد: در عقلانیت اسلامی باید از افراط و تفریط پرهیز كرد و اقدام به‌موقع همراه با منطق داشت. در حالی كه تمام رفتارهای ما در چهارچوب امر به معروف و نهی از منكر تفسیر می‌شود. پس اگر بیش از شما در راه رهبری نباشم، كمتر از شما نیستم و چهل سال است كه زندگی خود را در راه تثبیت نظام گذاشته‌ام و افراط و تفریط نمی‌كنم و البته در مسیر قانون پیش می‌روم.

وی هم‌چنین در پاسخ سوالی درباره لیست جبهه ایستادگی و این‌كه این لیست از طرف شماست؟ گفت: این لیست از طرف من نیست، بلكه از طرف دوستان من است، ولی من از آن حمایت می‌كنم.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با حمله غرب به سوریه و واكنش چین و روسیه، خاطرنشان كرد: حمله به سوریه در ژانویه قطعی بود، اما به چند دلیل این اتفاق نیفتاد؛ یكی این‌كه كسانی كه مقابل اسد قرار داشتند، مسیحی‌ها را تهدید كردند، و این ترس ایجاد شد كه پس از كنار رفتن اسد، مسیحیان را قتل‌عام كنند.

از سوی دیگر، فرانسه از ورود تركیه به سوریه ترسید و این تصور را داشت كه قرار است عثمانی بار دیگر شكل بگیرد. هم‌چنین شاهد پیروزی حزب پوتین در روسیه بودیم كه همگی این موضوعات، باعث شد این توقف صورت بگیرد. البته اکنون نمی‌توانیم بگوییم كه اگر حمله شود ما چه واكنشی خواهیم داشت، اما باید بدانیم كه ایران ساكت نمی‌نشیند و فكر نمی‌كنم مسأله به این راحتی حل شود.

رضایی همچنین در پاسخ به پرسشی، مبنی بر این‌كه آیا جبهه ایستادگی همان كارگزاران است، گفت: خیر، جبهه ایستادگی جبهه‌ای مستقل است و گرچه تفكر اصولگرایی دارد، اما در جناح اصولگرایی نیست، چون جناح اصولگرایی در روزهای آخر عمر خود قرار دارد. همان‌ گونه كه جناح اصلاح‌طلبی از رده خارج شد، ولی اندیشه اصلاح‌طلبی وجود دارد.

وی افزود: اندیشه اصولگرایی یك نماینده ندارد و همان‌ گونه كه از زمان مشروطه تا به امروز اندیشه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی وجود داشته، افراد و جناح‌های مربوط به آن عوض شده‌اند، امروز نیز شاهد پوست‌اندازی سیاسی در آرایش سیاسی كشور هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام هم‌چنین در جواب سوالی درباره عملكرد ‌هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: این سوال را باید از خودشان بپرسید؛ چون من نماینده ایشان نیستم. البته هر فردی بدون عیب نیست و انتقادات من از ایشان جدی است كه سعی كردم بخشی از آنها را مطرح كنم و با توجه به اختلاف سلایقی كه وجود دارد، همیشه تلاش داشته‌ام در بیان انتقادات خود راه صواب را در پیش بگیرم.

رضایی در رابطه با رخدادهای پس از انتخابات 88 نیز گفت: این حادثه هفت ماه به طول انجامید، اما می‌توانستیم آن را یك ماهه مدیریت كنیم.

وی هم‌چنین در رابطه با اختلافات اصولگرایان و این‌كه تنها راه عملی، ایجاد جبهه واحد سیاسی در كشور نیست، خاطرنشان كرد: در این صورت ایران تك‌حزبی می‌شود و این موضوع مفید نخواهد بود. در صورتی كه اگر اصلاح‌طلبان می‌آمدند و اصولگرایان نیز خود را احیا می‌كردند، در نتیجه شاهد احیای اصولی در اصولگرایی و اصلاح‌طلبی بودیم كه می‌توانست مفید واقع شود.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در رابطه با فضای انتخابات و چگونگی ایجاد ائتلاف با توجه به عدم حضور اصلاح‌طلبان اظهار كرد: مردم زندگی‌شان را برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نمی‌فروشند و اگر به سمت یكی از آنها می‌روند، به این دلیل است كه آنها را همراه خود می‌دانند.

رضایی افزود: در فضای انتخابات برای بالا بردن مشاركت دو پیشنهاد وجود دارد؛ نخست برگزاری مناظره در صدا و سیما و دوم ایجاد فضای باز در دانشگاه‌ها برای حضور كاندیداها است تا در نتیجه آن شاهد افزایش مشاركت مردم باشیم و به لحاظ حیثیتی و امنیتی به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی با اشاره به این‌كه در ایران مناظرات را دیر آغاز شد و تنها یك دوره آن را برگزار كردیم، تصریح كرد: اگر مناظره‌ها یك دوره دیگر برگزار می‌شد، فضای التهابی پایین می‌آمد، چرا كه باید تلاش كنیم التهابات را پایین آوریم و از راه گفت‌وگو به یكدیگر فرصت دهیم، چون اختلاف سیاسی خوب است، اما نباید تبدیل به دعوا شود.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در جواب این كه چرا انقلاب اسلامی را به انقلابی در سطح اقتصادی پایین می‌كشانید، گفت: مقام معظم رهبری سیاست اصل 44 را انقلاب بزرگ اقتصادی دانستند. پس انقلاب تنها فرهنگی و سیاسی نیست؛ افزون بر این که من هرگز نگفتم انقلاب اسلامی، اقتصادی بوده است، بلكه حرف من این بود كه در اوضاع کنونی باید اقتصاد را مدنظر قرار دهیم و این موضوع نیازمند تحول در حوزه فرهنگ هم خواهد بود و به طور كلی سیاست، فرهنگ و اقتصاد باید دچار تحول شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها