به‌روز شده در: ۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
تعداد بازدید: ۱۴۱۰۴
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
شاید به تناسب نقشی که دولت و مجلس در وضعیت اقتصادی کشور دارند، به عملکرد آنها توجه نمی‌شود. به زبان ساده، قصد این نوشته این است که به گوشه‌ای از نقش مجلس در مشکلات اقتصادی کشور پرداخته شود؛ ظلمی بی بازخواست!
کد خبر: ۲۲۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
یکی از آسیب‌های جدی رفتار سیاسی و البته انتخاباتی ما غفلت و یا تغافل از نقش اقتصادی نمایندگان مجلس است.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان همه دوره‌های مجلس نقش پر رنگی در وضعیت اقتصاد کشور دارند، در حالی که عادت کرده‌ایم خوبی و بدی اقتصاد را به دولت‌ها منتسب کنیم. در این نوشته در قالب سه بخش به گوشه‌هایی از مشکلات اقتصادی و سیاسی ناشی از عملکرد نمایندگان مجلس و رابطه دولت و مجلس پرداخته می‌شود.

حکایت نخست: از پروژه‌های نیمه تمام تا پروژه‌های غیر منطقی

در متون و کتاب‌هایی که درباره اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی نگاشته شده، به نقش فشار نمایندگان ادوار گوناگون مجلس در شکل‌گیری پروژه‌های ناتمام پرداخته شده است.

به زبان ساده، کلنگ برخی پروژه‌ها به این دلیل به زمین می‌خورد که دستگاه مجری از یک نماینده مجلس حمایت کند و یا از حمایت وی برخوردار شود؛ برای نمونه، همه طرح‌هایی را می‌شناسیم که به نادرست و به دلیل فشار نمایندگان مجلس، مکان‌یابی شده‌اند و یا تغییر جا داده‌اند؛ البته به تغییر راه جاده‌ها و راه‌آهن هم می‌شود اشاره کرد.

این گونه پروژه‌ها در حالی که ابزاری تبلیغاتی در دست نمایندگان مجلس هستند، هزینه‌های بسیاری بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کنند؛ برای نمونه، دیروز یکشنبه، تابناک مطلبی در باره سرنوشت تلخ هشت طرح فولادی با هزینه چند میلیارد دلاری منتشر کرد. اگر اظهارات نمایندگان این شهرها در مورد این پروژه‌ها را در اینترنت جستجو کنید، یکی از ریشه‌های از میان رفتن سرمایه‌های عظیم عمومی را کاملا حس می‌کنید.

حکایت دوم: شباهت لایحه بودجه و پایان‌نامه دانشجویان

زمان دانشجویی، در دانشکده چند پند همیشگی درباره نحوه ارایه پایان‌نامه به اساتید داور و راهنما وجود داشت؛

سعی کنید استاد داور کسی باشد که فرصت و یا حوصله خواندن پایان‌نامه شما را نداشته باشد و یا زمانی پایان‌نامه را به آنها تحویل دهید که فرصت نکنند آن را بخواند.

اساتید به هر حال به پایان‌نامه شما گیر می‌دهند، مقداری غلط املایی و نگارشی، لازم است تا دچار گرفتن اشکالات محتوایی نشوید!

با تأسف تمام، درباره لایحه بودجه دقیقا همین داستان است. مهمترین قانون سالانه اقتصادی کشور با 57 روز دیرکرد به مجلس می‌رسد و در مقابل نماینده محترم هم پیش از رویت متن آن می‌گوید: حتما لایحه با تغییرات شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

مسأله قضاوت درباره لزوم تغییر یا عدم تغییر شدید لایحه بودجه نیست، موضوع مهم چرایی شکل‌گیری چنین تفکراتی در دولت و مجلس است.

حکایت سوم: رابطه مجلس و کانون‌های قدرت و ثروت

مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس آشکارا آنان را از نزدیک شدن به مراکز قدرت و ثروت پرهیز دادند؛ اما آیا در کشور ما، دولت از مهمترین مراکز قدرت و ثروت نیست؟

حال این پرسش پیش می‌آید که در یک فضای سالم سیاسی و اقتصادی و انتخاباتی، رابطه دولت و نمایندگان مجلس باید چگونه باشدك

ما در طرفین افراطی یک گروه هستیم.

از سویی، عده‌ای حمایت نمایندگان مجلس از دولت را ذنب لایغفر می‌دانند. این پرسش مطرح است که آیا حمایت وکیل‌الدوله‌ترین نمایندگان مجلس از دولت در ایران، از حمایت نمایندگان مجالس دیگر کشورها از دولت‌های هم‌حزبی خود شدیدتر و غلیظ‌تر است؟ البته این پرسش هرگز به معنای نفی ضرورت ایستادگی در برابر اشتباهات دولت و لاپوشانی نکردن اشتباهات آن نیست.

از سوی دیگر، این پرسش مطرح است که حد سفارش و فشار نمایندگان به دولت برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌های اقتصادی و اجرایی کجاست، یا به عبارت دیگر، چه باید کرد که قدرت و ثروت دولت، باعث رابطه نادرست و مفسده‌آمیز بین نمایندگان مجلس و دولت نشود.

آیا نباید این را مطرح کرد که ضوابط حاکم بر رابطه نمایندگان مجلس با دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی دولتی و غیردولتی کدام است؟

اگر به یاد داشته باشیم که سفارشات و دخالت‌های آگاهانه و غیر آگاهانه نمایندگان مجلس در بروز دو پدیده شهرام جزایری و گروه آریا، کارساز بوده است، لازم نیست ساز و کار ارتباط مجلس با بیرون از آن بازبینی شود؟

آیا ممکن است نامه‌ها و سفارش‌های نمایندگان مجلس از طریق مرکزیت واحد و تحت نظارتی به دولت برسد؟

انتصاب مقامات اجرایی استانی و محلی و حتی کارمندان برخی سازمان‌ها که قطعا بر مسیر کشور تأثیر دارد، تا اندازه بسیاری تحت نفوذ و دخالت نمایندگان مجلس است؛ این رابطه دولت و مجلس چه زمانی باید اصلاح شود؟

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
3
65
احسنت. ولی کو گوش شنوا
پاسخ ها
هادي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
اکثر درآمد ايران از نفت اما تعداد نماينده هايي که مدرک مرتبط با مديريت انرژي داشته باشن از تعداد انگشتان يک دست کمتر.. در بحث ارز و بورس واقتصاد هم که وضعيت مشابه... وقتي تعهد خالي به جاي تعهد + تخصص ملاک بشه اين مشکلات جبران ناپذير واسه ملت پيش مياد
ا. معینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
92
32
بهمین دلائی و هزارها دلیل مشابه است که این حقیر به صدای بلند فریاد میکنم که در جهان سوم دموکراسی جواب نمیدهد، نه بخاطر اینکه مردم برشد نرسیده اند، بلکه بدلیل اینکه پست و مقام نه مسئولیت بلکه یک فرصت با سرقفلی نگریسته میشود. علاج مسائل جهان در یک حکومت ولائی با یک رئیس یاعلی و قدرتمند است که بقیه همه بگویند چشم و اگر هم شوری لازم باشد خود همان رئیس کم و کیفش را موردی معین و امر خواهد کرد. شورا و دمکراسی و این حرفها اتلاف وقت و در بهترین حالت درجا زدن است و نه بیش.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
به شدت موافقم
ناشناس
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
2
14
chera nemigi keshvar ra ??? keshvar ra be birahe mibarand . naamardi nanevisi
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
2
55
مجلسه دیگه! چه توقعی دارید؟!
soldoz
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
1
56
در شهر ما نماینده کمی مانده کارمندان جزئ راهم جابجا کندتابهتر مسئولیت نمایندگی راانجم دهد!
حاجی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
12
28
تا بوده چنین بوده و تا هست چنین هست.خودتون رو ناراحت نکنید.باید به این وضع عادت کنید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
2
48
این مطالب را همه می دانند که رابطه دولت و مجلسیون رابطه بده و بستان است رابطه ای که نهایتا بنفع منافع ملی تمام نشد وقتی که مجلس خود در زوال قدرت خود پیش دستی می نماید دولتیان را چه باک که هر خلافی را بدون واهمه انجام دهند وقتی که کار بجای می رسد که سخن بنیانگزاز نظام نقص می گردد و مجلس را بالاترین ارکان نظام می شمارد هاند اما چیزی دیگر می شنویم ر واقع این جابجائی قدرت متاسفانه بدست مجلسیون رقم خورده است . براستی چه سازکاری وجود دارد که دخالت مجلسیون در امور اجرائی کشور کاهش یابد و نقش اساسی و اصولی مجلس به آن بازگردد. آسیب شناسی کاهش قدرت مجلس چیزی نیست که بسادگی از کنار آن گذشت تلاش دولتیون برای چذب حامیان بیشتر در مجلس واقعا بنفع چه کسی تمام می شود دولت - مردم - و یا فرد و شخص نماینده . اصولا باز شناسی ارتباط نامحسوس دولت با مجلسیون را چگونه می توان شناخت و مسئول این دیده بانی چه ارگانی است . چه قانونی را می توان برای ایجاد یک ارتباط مناسب نماینده مجلس را با دولت می توان تدوین کرد.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
8
44
هرموقع نمایندگانی مانندمدرس داشتیم میتوان به مجلس امیدواربود
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
46
6
با تیترت خواستی مثلا بگی از دولت حمایت میکنی، ولی محتوای نوشته ات همون بود که قبلا بود!
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
آخه کدام کار دولت قابل دفاع است؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
5
25
از راهنمایی تان ممنونم من درحال نوشتن تز هستم!!!!
ناشناس
|
CANADA
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
24
خصوصیات فرهنگی ما ایرانیان مستقل از وجود دولت وحکومت اینگونه است یعنی نیروی زاینده درونی ما دارای برابند خروجی است که حاصلش در دورانهای متفاوت تاریخی همین گزارش تابناک است.ودر واقع موقعی که میشنویم ومطلع میشویم اعتراض میکنیم مگر اینکه خودمان هم آلوده(منتفع)باشیم.اینجاست که میگن انقلاب رو باید از خودت شروع کنی!
پاسخ ها
سجاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
اصل مطلب همینه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
49
3
غربیها وقتی دیدند ایران مهد کشتی است و نمیشه حریف ایران شد زود آمدند کشتی فرنگی را مطرح کردند و چند سال ایرانیها را دچار زحمت کردند تا عاقبت آنرا نیز بخوبی کشتی خودمان یاد گرفتیم . در سیاست هم اینطوری بود که هروقت رومی ها با ایران باستان سرشاخ میشدند زمان کم می آوردند چون تا می آمدند در مجلس به اصطلاح اعیانشان به شور بگذارند ایران میرفت بساطشان را بهم میریخت تا عاقبت سزار خواست ادای حکومت ایران را در آورد و دستوری عمل کند اما همان نماینده ها در مجلس کشتنش . وقتی انقلاب شد ذوق کردند که ایران قاعدۀ بازی جمهوریت را بلد نیست و وقتشه که طومارش پیچیده بشه. جنگ راه انداختند که بلکه بشه اما نشد و به خواست خدا کم کم داریم فوت و فنّ جمهوریت را نیز یاد میگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
نسل من و تو که عمرمون بر باد رفت. حالا دلتو خوش کن به آینده. کی از آینده خبر آورده که چی میشه!!! مطمئنی بهتر میشه؟
شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
3
12
به چه موضوع جالبي پرداخته شد. متاسفانه دخالت نمايندگان در دستگاههاي اجرائي موجب طرح و استمرار پروژه هايي مي گردد كه داراي توجيه كارشناسي و اقتصادي نبوده ولي متاسفانه به دليل فشار نمايندگان بر وزارتخانه ها و ترس از استيضاح وزير محترم ذيربط در مجلس ، چنين پروژه هايي تصويب و پول و اعتبارات كشور بطور ناصواب و ناعادلانه هزينه مي گردد. ضمن اينكه به نظر ميرسد اين موضوع بايد در مجلس شوراي اسلامي مطرح و قانوني براب عدم دخالت نمايندگان در دستگاههاي اجرائي هرچه زودتر تصويب گردد در كوتاه مدت نيز شايد چاره گاه ، جلوگيري از چنين اخلاق ناپسنديده سياسي توسط آيات عظام باشد. بطور نمونه كافي است به سدهايي كه تحت فشار نمايندگان در كشور ساخته شده توجهي بفرمائيد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
33
فقط خدا می داند که این به اصطلاح نمایندگان مجلس چه کارها که انجام نمی دهند در واقع آنان نماینده مردم نیستند بلکه نماینده عده ای خاص و حافظ منافع مادی خود در مجلس هستند من که در جریان کار یکی از نمایندگان شهر ... هستم شاهد قدرت نمایی ایشان در عزل و نصب روسای دانشگاه آزاد و سایر ادارات می باشم.
'Administrator'
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
8
آفرین تابناک به بزرگترین مشکل اداری اجتماعی اقتصادی کشور اشاره کردید کاش میشد در دستور کار نمایندگان محترم قرار میگرفت و بدون غرض ورزی قانونی برای اینکار میگذاشتند که شده یک فساد عظیم در شهر ما هم تا مدیریت منابع انسانی یک شرکت صنعتی تولیدی نیز توسط نماینده مجلس تحمیل می شود با رانت خواری دولتی باج در برابر باج بدون قانون وضابطه من نمی دانم این نمایده های مجلس که اینقدر به دولت گیر میدن چرا خارج از قانون اینقدر با جزئی ترین شاخه های دولت زد وبند دارند وایویلایی است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
2
9
خيلي ممنون از صداقت و صراحت شما. ضمنا اصل تفكيك قوا كجا رعايت ميشه؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
30
4
به گفته رهبر معظم اگر همه به قانون اساسي احترام گذاشته و عمل كنند خيلي از مشكلات حل ميشود
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
2
34
نمایندگی نان و آب دارد. اگر نداشت که این همه داوطلب نمایندگی نداشتیم. اگر نمایندگی سود نداشت که این همه برایش سر و کله نمی شکستند!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
2
35
كانديدايي نقل به مضمون مي فرمود:
دوستي دارم كه قبل از اينكه وكيل الدوله شود با داشتن ليسانس بيكار بود .
دست بر قضا كانديد شد و با حمايت شيخ قوم راي آورد و چند دوره اي هست كه بر كرسي سبز محكم تكيه زده.
مي فرمود:فوق ليسانس گرفته اند؟؟؟؟؟؟؟
دانشجوي دكتري هستند؟؟؟؟؟؟؟؟/
عضو هييت علمي بزرگترين دانشگاه آزاد هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودش و زنش لكسوسسسسسسسسس دراند؟؟؟؟؟
بچه اش براي رفتن به مهد كودك راننده ويژه دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هميشه با خانواده سفرهاي خارجي مي روند؟؟؟؟؟؟؟؟
در شمال شهر تهران در خانه اي بزرگ و مجاني با نكهبان و دوربين هاي كنترلي از راه دور زندگييييييييييي مي كنند؟؟؟؟؟؟
پولدار پولدار است.
با وزرا و روساي بانك هاي بزرك مي پرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصلا معاون وزير رو قبول نداره؟؟؟؟/
بعد از اينكه با احتمال كم راي نياورد كم كمش وزير اقتصاد مي شود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و.............
و پس چرا من ناينده مجلس نشوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باور بفرماييد من نمايندگان زيادي مي شناسم كه همه چيزشون منافع م ن ا ف ع و م ن ا ف ع و م ن ا ف ع است؟؟؟؟؟/
ببينيد كانديداهاي محترم در هر دوره قبل از انتخابات سراغ زر و زور و تزوير هستند يا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
(تو رو خذا تابي عزيز و بي علاقه به مجلس و بي علاقه به زور زر و تزوير كامنت منو حذف نكن )
'Administrator'
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
2
9
البته حر ف های درستی است ولی برای نمایندگان که آگاهی نسبی داشته باشند. یک ماه پیش مجلس و با هییت رییسه اش در مورد حق جذب کارکنان وزارت بهداشت رای گیری کرد. و 117 رای از 200 رای حاضرین موافق بود و رای آورد ولی با تذکر یک نماینده که با برنامه 5 ساله مغایر است ،گفتند نیاز به 2/3 رای دارد تا تصویب شود. البته بعد از اعتراض نماینده وزارت از دایره حقوقی مجلس استعلام کردنند که با نامه به لاریجانی نوشت : اصلا مغایر نیست (نامه در آدرس http://mujazb.blogfa.com/ موجود است) بردار جان مجلس ما خیل وقته تعطیله...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
17
تا نظام پارلمانی ما قائم به اشخاص ومبتنی بر احزاب نباشد آش همین آش وکاسه همین کاسه است مجلس کار آمد به خوبی یا بدی نمایندگان ربطی ندارد بلکه به خوبی یا بدی مشی و برنامه احزاب تشکیل دهنده ودارای کرسی در مجلس ارتباط دارد لازمه دمکراسی برنامه محور بودن است نه شخص محوری وبقول معروف با یک گل بهار نمیشه بیاموزیم که خوب بازی کردن در گرو رعایت قواعد بازی است ...
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
فعلا که قراره همین اشخاص و نه احزاب، نخست وزیر تعیین کنند
mkhd
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
18
اگه امكانش بود مشخصات ده‌ها پروژه سدسازي كه صرفا با اعمال نفوذ نمايندگان و بدون هيچگونه مطالعات امكان‌سنجي و زيست محيطي در كشور ساخته شده و به پايان نرسيده يا پس از پايان حتي يك قطره آب پشت آن جمع نشده را اعلام مي‌كردم.
فرافكني و تقصير را گردن اين و آن انداختن و فرار از مسئوليت هنر مسئولان جهان سوم است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
3
21
تا زمانی که احزاب قدرتمند در کشور وجود نداشته باشد وحزب پاسخگوی عملکرد فرد به عنوان رئیس جمهور یا نماینده نباشد وضع از این بهتر نمی شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
3
7
با سلام
حرف‌ها بی‌ربط و غلط نیست ولی قلم، مربوط به یکی از کانون‌های نزدیک به دولت است که همه‌ اشتباهات را به گردن مجلس انداخته است. نوع نگاه نگاه افراط به این طرف است درحالی که امروز ما به اعتدال نیاز داریم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
13
اقا تمام گرفتاری های این کشور ریشه در مجلس داره. ما اگر اینچنین مجلسهایی نداشته باشیم، رانتها کمتر و مشکلات کمتر خواهد بود.
الف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
2
9
بالاخره یک سخن حق هم از تابناک شنیدم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
6
به زبان ساده اگر رئيس هدفمند و با تدبير امور را در زير مجموعه خود رهيري و هدايت کند آقايان مجلسي هم حساب کار را کرده و شغل نمايندگي ملت را درست اجرا مي کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
9
حرف های درست زیاد زده شده اما متاسفانه پوستها کلفت تر از این حرف هاست. کیسه لازم است تا چرک ها پاک شود شاید پوست ها نازک شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
7
حرف های درست زیاد زده شده اما متاسفانه پوستها کلفت تر از این حرف هاست. کیسه لازم است تا چرک ها پاک شود شاید پوست ها نازک شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
10
نماینده هایی که اون 8 طرح رو دنبال کردن، قوه قضائیه باید محاکمه کنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
11
ایکاش زمانی که فردی کاندید میشه برای نمایندگی مجلس وانتخاب میشه دارائیش مورد بررسی قرار بگیره وزمان اتمام نمایندگیش هم دارائیش رو بررسی مجدد بکنن ببینن فرقی کرده یانه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
26
وقتي آقايون سازمان برنامه وبودجه را با ان همه سابقه وتجربه يه شب حذف كردند بايد اين روزها رو هم پيش بيني مي كردند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
پروژه های نا تمام مال همون زمانه اقا
گل
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
آفرين واقعا موافقم.كاش يه نفر پيدا ميشد حداقل دليل اين كارشونو مي پرسيد هر چند كه جواب درست حسابي نمي دادند.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
6
فقط مجلس در این موارد دخیل نیست خیلی از مسئولین سازمانها یا نهادهای دیگر نیز در این قضایا دخیل هستند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
2
7
به نظر می رسه ،در تایید و تعیین معیار صلاحیت کاندیدا های مجلس ،صرف پرداختن به اعتقاد ایشان به مبانی نظام کافی نبوده و صلاحیت علمی و تعهد به همه مردم ایران (نه تنها مردم یک منطقه ) بایستی مد نظر باشد و یکی از راهکارهای آن رو میتوان تو دسته بندی واقعی احزاب جستجو کرد. چرا که در ایران بطور واقعی احزاب سیاسی وجود ندارد و نمایندگان با کوچکترین تلنگری (سیاسی ،اقتصادی و ...) تصمیماتی می گیرند که به نفع کشور نیست و در نهایت برخی از این افراد از مقام نمایندگان واقعی مردم به وکیل الدوله تنزل می یابد و بله قربان گو دولت می شوند ،که البته در این مجالس اخیر از این موارد بسیار فراوان دیده شد و جایگاه مجلس ،با مجلس مورد نظر بزرگ مرد تاریخ ایران امام (ره ) که فرمود مجلس در راس امور است فاصله بسیار خواهد گرفت.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
23
دیروز تو اخبار شنیدم که اوباما طرح بودجه 2013 رو به مجلس داده است .
هنوز 320 روز نا پایان سال میلادی 2012 مونده ...اما تو کشور ما دویت هر سال با تاخیرهای ماهیانه بودجه به مجلس میده که تازه به بودجه خودش عمل هم نمیکنه !!؟ اما مجلس هم عین خیوالش نیست چون کاری انجام نمیده معلوم نیست که این مجلس کارش چیه و نماینده کیه ؟؟!!
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
6
3
هر پایان نامه ای و هر استادی چنین نمی اندیشد و چنین نمی کند!! معلومه که نویسنده مطلب از چنین افرادی بوده و گرنه زیر سوال بردن نتایج تلاش علمی اساتید و دانشجویان به این راحتی توسط افراد بیسواد خدشه دار نمی شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
4
4
بهر حال انتخابات فراموش نشود کاچب بهتر از هیچ است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
7
نه فقط 8 طرح فولاد بلکه بسیاری طرحهای دیگر مثلا تقریبا تمام طرحهای پتروشیمی استانی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
5
مهمترين توصيه هابه انتصاب مديران استاني بانكها برميگردد كه زمينه ساز انواع فسادهاست يك مدير استاني طي چند ماه چند ارتقا مي يابد تا جايي كه به عضويت هيات مديره يا مديرعاملي ان بانك برسد برويد رزومه اكثر اعضاي هيات مديره بانكها را با افراد هم سابقه و باسوادتر از انها مقايسه كنيد يارگيري فساد از همين جاها شروع ميشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
1
8
تا زمانی که احزاب قدرتمند در کشور بوجود نیاد وضع همینه،وقتی احزاب با برنامه هاشون قدرتمند ظاهر شوند مردم هم میتوانند تصمیم درستی بگیرند،اغلب کاندیداها از ترس اینکه نتوانند راءی بیارند جرات نمیکنند نام حزبی را که به آن منتصب هستند به زبان بیارند،فقط میخوان رای بیارن به هر قیمتی/کاش زیر پوسترهای تبلیغاتیشان نام احزاب هم قید میشد و روءسای احزاب هم در صدا سیما مفصل درباره برنامه های آتی توضیح میدادن مردم هم تصمیم درست و بجایی میگرفتند و نمایندگانی متعهد و مقتدر و مدبرو دیندار و دارای بهترین برنامه را به مجلس میفرستادند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
2
به نظر من با استانی شدن انتخاب نمایندگان بسیاری از این مشکلات حل می شود. بسیاری از مردم هیچ درکی از شان نمایندگی و مجلس ندارند و این به خواص آن جامعه و به تبع نمایندگان انتخاب شده تسری می یابد. این مشکل در حوزه های انتخابی شهرستان های کوچک بسیار فجیع است و به نظر من یک تهدید جدی برای جمهوریت نظام است. زیرا اکثر این نمیندگان فقط در حد یک کار چاق کن هستند و مناسبات آن ها با مدیران دولتی آن شهرستان بسیار فساد آفرین است.
دامغان - کلاته رودبار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
3
ماباید یاد بگیریم که در قالب حزب کارکنیم . برنامه های قوی و عقلایی احزاب را مطالعه و به کاندیداهای همان حزب رای بدهیم . در مجلس قرار نیست که یک نفر نماینده از یک حوزه ای با ارائه برنامه هایی هرچند هم که خوب باشد بخواهد کارها راپیش ببرد . تقریبا مجلس ما به تعداد نمایندگان سلیقه و جزیره وجود دارد و نتیجه این هست که می بینیم . شعار من وابسته به هیچ حزب و گروه و ... نیستم و مستقل هستم شعار کاملا غلطی است . امروز در دنیا همه کارها حتی مسائل علمی و پیشرفتهای آن به صورت تیمی پیش می رود ...
قلمدونی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
0
5
نمایندگانی که فرق بین خوب و بد را نمی دانند و فقط بفکر منافع خود هستند، توقع بیش از این اجحاف در عدالت است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
0
2
به نظر من در پایان هر دوره مجلس یک بیلان کاری 4 ساله از نمایندگان منتشر بشه که مردم بدونن نماینده هاشون چیکار کردند ...
ر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
0
4
من يه پيشنهاد دارم بجاي وارد كردن تكنولوژي صنعتي بهتره از كشورهاي مثل ژاپن مدير وارد كنيم تا به اين وضع نابسامان سامان دهند چونكه ژاپنيها به خداوند معتقد هستند در سونامي كه اخيرا در آنجا اتفاق افتاد در تلويزيونها ديديم كه اجناس مغازه ها در كف زمين ولو بود اما آنها دستبرد نزدند زيرا به حلال و حرام معتقد بودن بخدا هر چه ميكشيم از بي اعتقادي بخالق است همه ما رياكاريم بخودمان هم دروغ ميگوييم راه نجات بشر دست خود اوست خداوند فرشته نجات از آسمان نخواهد فرستاد .نظر شما چيه؟
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
0
2
با سلام و سپاس
مقاله جالبی بود ، من هم با نظر دوست عزیز در مورد فعالیت حزب ها با برنامه های مشخص و جهت گیری های مشخص موافقم ، در واقع به نظر من نماینده باید به حزب و حزب به مردم پاسخ گو باشد و این تنها با فعالیت بیشتر احزاب گونانگون در چهارچوب قانون اساسی و اسلام امکان پذیر است ، نه اینکه تنها از احزاب اسمی باقی مانده باشند و نمایندگان به صورت فردی وارد عمل شوند.
به نظر شما مردم می توانند از نماینگان به صورت فردی در خصوص نحوه عملکرد مثبت یا منفی آنها سوال کنند ؟
باز هم سپاس
نام:
ایمیل:
* نظر: