حمید خرمی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشته است:
یادم میاد وقتی کوچیک بودم و صحبت از شغل کسی میشد و میگفتن طرف توی شرکت خصوصی کار میکنه،همه میگفتن:خب،الحمدلله وضع مالیش توپه و جای با کلاسی کار میکنه!
اما الان که صحبت از این میشه که قراره یه مجموعهای به بخش خصوصی واگذار بشه همه ماتم می گیرن چون فورا" بی نظمی ، عدم نظارت درست، گرانی و ...در ذهنها نقش میبنده!
براتون مثال میزنم.
سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی داخل شهری به بخش خصوصی واگذار شد.
محل سکونت بنده در تهرانسر(شهرک دریا) است.این نکته را هم یادآوری کنم که سه مسیر شرکت واحد اتوبوسرانی ازمیدان آزادی به شهرک دریا(تهرانسر)،مترو صادقیه به شهرک دریا و مترو صادقیه به تهرانسر شرقی دایر است که حدود 8 ایستگاه بین این سه خط مشترک است و اتوبوسهای این سه مسیر در این ایستگاهها برای سوار و پیاده کردن مسافر توقف میکنن.
حالا ببینیم این خصوصی سازی چه محاسن و چه امکانات خوبی را برای این مسیر به ارمغان آورده.
1- ریالی و گران شدن کرایهی این خطوط. وقتی اتوبوسها بلیتی بودن 3 تا بلیت میدادیم میشد 75 تومن،اما حالا 300 تومن پول میدیم.
2- استفادهی 90 درصدی( میترسم بگم 100 درصدی) از همان اتوبوسهای قدیمی (بلیتی). حتما" به خاطر صرفه جوییه دیگه؟!
3- این اتوبوسهای قدیمی که الان در نقش اتوبوسهای بخش خصوصی در حال کار هستند امکانات ویژهای دارند مثل:
الف- در زمستان اکثر آنها به مانند یخچال در مقابل یخچال فریزر هستند.یعنی سرمای هوای بیرون اتوبوس راسرمای یخچال فریزر در نظر بگیرید و سرمای داخل اتوبوس را سرمای یخچال.
بماند که در بعضی از این اتوبوسهای فوق مدرن برای تهویهی هوای داخل اتوبوس سیستم بعضی از پنجرهها را طوری طراحی کردهاند که این پنجرهها در چاله چولهها یا پس از طی مسیری خودبهخود باز میشوند و برای بستن آنها یک نفر باید مرتب آنها را ببندد و در اعتراض به راننده هم هزار و اندی جوابهای قانع کننده میشنویم!
ب- در تابستان هم برای خنک شدن، بهخاطر صرفه جویی در مصرف سوخت و آلوده نشدن هوا،با باز کردن پنجرهها از باد لطیف، طبیعی ، گرم ، پر از دود و سرب بیرون استفاده میکنیم !
4- مهربان شدن رانندگان این اتوبوسها نسبت به مسافرین!
بیشتر توضیح بدم؟
توضیح میدم.
الف- خیلی از این عزیزان زحمتکش برای جلب رضایت مسافرین در مکانهایی غیر از ایستگاههای تعیین شده اقدام به سوار و پیاده کردن مسافرین مینمایند و به این نکته توجه ندارند که این کار آنها باعث میشود فرهنگِ غلطِ سوار و پیاده شدن خارج از ایستگاه جا بیفتد که دو پیامد مهم به دنبال دارد.
اول این که حق افرادی که میخواهند سر موقع به کارشان برسند - ولو چند دقیقه دیرتر باشد- ضایع میشود که این حقالناس است و دوم این که بعد از مدتی از طرف مسئولین محترم قانون سخت گیرانه (که البته درست هم هست ولی دیر اقدام شده) وضع میشود که فقط در ایستگاههای مشخص شده مسافرین سوار و پیاده شوند. حال برای پیاده کردن این فرهنگ جدید و صحیح، کمترین هرینهی پرداختی، داغون شدن اعصاب خود رانندهای است که باید این فرهنگ جدید را پیاده کند.
ب- دراتوبوسهای بلیتی،راننده به محض حرکت کردن از ایستگاه ، جز خیابان هیچ چیز دیگری نمیدید و اگر مسافری که چند متر با ایستگاه فاصله داشت و با عجله میدوید که به اتوبوس برسد را سوار نمیکرد ویا رویش را آن طرفی سمت آیینه میکرد که مثلا" دارد آیینه را میبیند و مسافر بیرون را ندیده است(البته بعضی از این رانندگان عزیز دوباره ماشین را نگه داشته و مسافر را سوار میکردند و انصاف نیست که بگوییم همه مانند هم بودند)اما حالا خیابان را نگاه نمیکنند و فقط دنبال مسافران جا مانده هستند تا قدم به قدم آنها را سوار کنند.
ج- در صورت پر بودن و لبریز بودن مسافرین سرپایی داخل اتوبوس(به لطف خصوصی شدن که تعداد اتوبوسها زیاد وفاصلهی زمان حرکت آنها از یکدیگر کم شده) ، بعضی از این رانندگان اجازهی سوار شدن مسافرین را در قسمت جلوی اتوبوس ، در کنار دست خود هم میدهند تا مسافر بیچاره به کارش برسد در صورتی که در اتوبوسهای بلیتی ، اگرراننده این کار را میکرد و از طرف بازرس اتوبوسرانی مشاهده میشد ،راننده را جریمه میکردند.اما حالا به خاطر تکریم مسافر یا جریمه نمیکنن،یا جریمه فدای مسافر،یا...؟
د- دراتوبوسها قسمت خانمها و آقایان از هم جدا میباشد که در اتوبوسهای بلیتی رانندگان عزیز خیلی این مطلب را رعایت میکردند و اجازه ورود خانم یا آقا را به قسمت غیر خودشان نمیدادند و علت این کار را جریمه شدن میگفتن.اما حالا آنقدر با گذشت و مهربان شدهاند که بیخیال جریمه و این حرفا شده و کاری ندارند کی کجا نشسته است و فقط نگاه میکنند که صندلی خالی نباشد و راه بیفتن. بعضی مواقع مشاهده کرده ام (انشاالله گربه بوده!!!) که رانندهای از سر دلسوزی و مهربانی به آقایان گفته : آقایون برید صندلیها را از جلو پر کنید تا خانومای سرپایی بشینن و زودتر راه بیفتیم ! چی بگم؟
5- راهاندازی سیستم سالم ودرست کارتخوانها در اتوبوسها (فقط از هر10تا، 7 تاشون یا خرابند یا کد نگرفتن یا کار نمیکنن یا سیستم یه هویی قطع میشه یا براشون این سیستم صرف نداره یا…)
این مواردی را که گفتم برای مسیر آزادی- تهرانسر و مترو صادقیه- تهرانسر و تهرانسر شرقی است و به مسیرهای دیگر کاری ندارم.
«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته را در نظر داشته باشند:1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.مشخصات فنی1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv, flv, wav, mp3, wma)