بازدید 25986

«نگاه شما»: اتوبوسهای خصوصی

کد خبر: ۲۲۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰ 08 February 2012
حمید خرمی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشته است:

یادم میاد وقتی کوچیک بودم و صحبت از شغل کسی می‌شد و می‌گفتن طرف توی شرکت خصوصی کار می‌کنه،همه می‌گفتن:خب،الحمدلله وضع مالیش توپه و جای با کلاسی کار می‌کنه!

اما الان که صحبت از این می‌شه که قراره یه مجموعه‌ای به بخش خصوصی واگذار بشه همه ماتم می گیرن چون فورا" بی نظمی ، عدم نظارت درست، گرانی و ...در ذهن‌ها نقش می‌بنده!

براتون مثال می‌زنم.

سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی داخل شهری به بخش خصوصی واگذار شد.

محل سکونت بنده در تهرانسر(شهرک دریا) است.این نکته را هم یادآوری کنم که سه مسیر شرکت واحد اتوبوسرانی ازمیدان آزادی به شهرک دریا(تهرانسر)،مترو صادقیه به شهرک دریا و مترو صادقیه به تهرانسر شرقی دایر است که حدود 8 ایستگاه بین این سه خط مشترک است و اتوبوس‌های این سه مسیر در این ایستگاه‌ها برای سوار و پیاده کردن مسافر توقف می‌کنن.

حالا ببینیم این خصوصی سازی چه محاسن و چه امکانات خوبی را برای این مسیر به ارمغان آورده.
 
1- ریالی و گران شدن کرایه‌ی این خطوط. وقتی اتوبوس‌ها بلیتی بودن 3 تا بلیت می‌دادیم می‌شد 75 تومن،اما حالا 300 تومن پول می‌دیم.
 
2- استفاده‌ی 90 درصدی( می‌ترسم بگم 100 درصدی) از همان اتوبوس‌های قدیمی (بلیتی). حتما" به خاطر صرفه جوییه دیگه؟!
 
3- این اتوبوس‌های قدیمی که الان در نقش اتوبوس‌های بخش خصوصی در حال کار هستند امکانات ویژه‌ای دارند مثل:

الف- در زمستان اکثر آن‌ها به مانند یخچال در مقابل یخچال فریزر هستند.یعنی سرمای هوای بیرون اتوبوس راسرمای یخچال فریزر در نظر بگیرید و سرمای داخل اتوبوس را سرمای یخچال.

بماند که در بعضی از این اتوبوس‌های فوق مدرن برای تهویه‌ی هوای داخل اتوبوس سیستم بعضی از پنجره‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که این پنجره‌ها در چاله چوله‌ها یا پس از طی مسیری خودبه‌خود باز می‌شوند و برای بستن آن‌ها یک نفر باید مرتب آن‌ها را ببندد و در اعتراض به راننده هم هزار و اندی جواب‌های قانع کننده می‌شنویم!

ب- در تابستان هم برای خنک شدن، به‌خاطر صرفه جویی در مصرف سوخت و آلوده نشدن هوا،با باز کردن پنجره‌ها از باد لطیف، طبیعی ، گرم ، پر از دود و سرب بیرون استفاده می‌کنیم !
 
4- مهربان شدن رانندگان این اتوبوس‌ها نسبت به مسافرین!

بیشتر توضیح بدم؟

توضیح می‌دم.

الف- خیلی از این عزیزان زحمتکش برای جلب رضایت مسافرین در مکان‌هایی غیر از ایستگاه‌های تعیین شده اقدام به سوار و پیاده کردن مسافرین می‌نمایند و به این نکته توجه ندارند که این کار آن‌ها باعث می‌شود فرهنگِ غلطِ سوار و پیاده شدن خارج از ایستگاه جا بیفتد که دو پیامد مهم به دنبال دارد.

اول این که حق افرادی که می‌خواهند سر موقع به کارشان برسند   - ولو چند دقیقه دیرتر باشد- ضایع می‌شود که این حق‌الناس است و دوم این که بعد از مدتی از طرف مسئولین محترم قانون سخت گیرانه (که البته درست هم هست ولی دیر اقدام شده) وضع می‌شود که فقط در ایستگاه‌های مشخص شده مسافرین سوار و پیاده شوند. حال برای پیاده کردن این فرهنگ جدید و صحیح، کمترین هرینه‌ی پرداختی، داغون شدن اعصاب خود راننده‌ای است که باید این فرهنگ جدید را پیاده کند.

ب- دراتوبوس‌های بلیتی،راننده به محض حرکت کردن از ایستگاه ، جز خیابان هیچ چیز دیگری نمی‌دید و اگر مسافری که  چند متر با ایستگاه فاصله داشت و با عجله می‌دوید که به اتوبوس برسد را سوار نمی‌کرد ویا رویش را آن طرفی سمت آیینه می‌کرد که مثلا" دارد آیینه را می‌بیند و مسافر بیرون را ندیده است(البته بعضی از این رانندگان عزیز دوباره ماشین را نگه داشته و مسافر را سوار می‌کردند و انصاف نیست که بگوییم همه مانند هم بودند)اما حالا خیابان را نگاه نمی‌کنند و فقط دنبال مسافران جا مانده هستند تا قدم به قدم آن‌ها را سوار کنند.

ج- در صورت پر بودن و لبریز بودن مسافرین سرپایی داخل اتوبوس(به لطف خصوصی شدن که تعداد اتوبوس‌ها زیاد وفاصله‌ی زمان حرکت آن‌ها از یک‌دیگر کم شده) ، بعضی از این رانندگان اجازه‌ی سوار شدن مسافرین را در قسمت جلوی اتوبوس ، در کنار دست خود هم می‌دهند تا مسافر بیچاره به کارش برسد در صورتی که در اتوبوس‌های بلیتی ، اگرراننده این کار را می‌کرد و از طرف بازرس اتوبوسرانی مشاهده می‌شد ،راننده را جریمه می‌کردند.اما حالا به خاطر تکریم مسافر یا جریمه نمی‌کنن،یا جریمه فدای مسافر،یا...؟

د- دراتوبوس‌ها قسمت خانم‌ها و آقایان از هم جدا می‌باشد که در اتوبوس‌های بلیتی رانندگان عزیز خیلی این مطلب را رعایت می‌کردند و اجازه ورود خانم یا آقا را به قسمت غیر خودشان نمی‌دادند و علت این کار را جریمه شدن میگفتن.اما حالا آنقدر با گذشت و مهربان شده‌اند که بی‌خیال جریمه و این حرفا شده و کاری ندارند کی کجا نشسته است و فقط نگاه می‌کنند که صندلی خالی نباشد و راه بیفتن. بعضی مواقع مشاهده کرده ام (انشاالله گربه بوده!!!) که راننده‌‌ای از سر دلسوزی و مهربانی به آقایان گفته : آقایون برید صندلی‌ها را از جلو پر کنید تا خانومای سرپایی بشینن و زودتر راه بیفتیم ! چی بگم؟
 
5- راه‌اندازی سیستم سالم ودرست کارتخوان‌ها در اتوبوس‌ها (فقط از هر10تا، 7 تاشون یا خرابند یا کد نگرفتن یا کار نمی‌کنن یا سیستم یه هویی قطع میشه یا براشون این سیستم صرف نداره یا…)
 
این مواردی را که گفتم برای مسیر آزادی- تهرانسر و مترو صادقیه- تهرانسر و تهرانسر شرقی است و به مسیرهای دیگر کاری ندارم.



«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۳
واي به چه چيزي اشاره كردي.
مشكلي كه تمام ما شهروندهاي كه وسيله عمومي سوار ميشيم داريم.
ماقبلا مسير راهن.وليعصر را در 15 دقيقه طي ميكريدم ولي از وقتي خصوصي شده كمتر از يك ساعت به مقصد نميرسيم.
تمام مشكلاتي كه تو آن مسير
تهرانسر گفتي فقط شامل همان مسيرنميشه بلكه تمام مسيرهاي كه خصوصي شده همان مشكل داره.
وقتي هم به شماره1888 روابط عمومي وانتقاد وپيشنهاد كسي پاسخ مناسب نميدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
به زیبایی نوشتید ولی این مشکلات در همه خطوط تهران دیده می شود و همه ما از همه خطوط ناراضی هستیم. واقعا از نوشته شما ممنونم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
آی گفتی تقاطع پارک وی + جمهوری + انقلاب تا میتونند دیر حرکت میکنند و حداقل 10 دقیقه می ایستند تا مسافر بیشتری بیاد یه بار یه مسئولی نا محسوس بره ببینه هر چند مسئولین که سوار اتوبوس نمیشن
تومشهدهم دقيقا همينجوريه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
مشهد به نظر من بهتره من هر وقت میریم مشهد اتوبوس سوار می شم خیلی خلوت و با کلاسه البته مسیر ما سمت اه آهنه
خوب نوشته آفرین.
دمت گرم
آقای عزیز شما اگر در روزهای پنجشنبه بعد از یک ساعت معطلی در مسیر هفت تیر به صادقیه همان یک اتوبوس خراب را با بدترین امکانات را هم اگر توانستی پبدا کنی سلام ما را برسان.
باتشکر بنده هم می خواستم بگویم که در مسیر جمهوری - بهارستان هم وضوع به همین منوال است سر چهارراه بخصوص مخبرالدوله اگر چراغ سبز هم باشد اتوبوس حرکت نمی کند تا همه از مترو پیاده بشوند و ماشین کامل پرشود بعد حرکت کند یا ایستگاه جمهور را هم قبل از چهارراه یعنی فروشگاه رفاه نگه می دارند هم ده قدم آن طرفتر یعنی بعد از چهارراه در چهارراه حافظ هم به همین صورت هم این طرف چهارراه می ایستند هم آن طرف چهارراه گاهی ماشینهای کنترل اتوبوس در خیابانها در تردد بود که متاسفانه یا اصلا نیستند بین دو ایستگاه هم آنقدر قدم به قدم مسافر سوار می کنند که یک مسیر بیست دقیقه ای یک ساعت طول می کشد یا قیمت اتوبوس 175 تومان است که علنا می گویند 200 تومان به مسئولین خط هم گفته ایم فرمودند خوب 200 تومان بدهید چه می شود مگر در هر حال کنترل این اتوبوسها از دست مسئولین در رفته خواهش می کنیم برای این کار هم یک رئیس انتخاب کنید
آفرين
ممنون
خوب بود، البته من درباره اتوبوساي مسير خودم اين انتقادا رو دارم غير از يكي: اتصافا از وقتي خصوصي شده اتوبوسا نو نوارن قبلا از اين قديميا بود
اکثر خط ها به همین شیوه خدمت رسانی(!!) می کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
متاسفانه این مشکلات در همه خطوط دیده می شود.
دقيقا همه خطوط تهران همين جوري هستند
متاسفانه من هم این موارد را تائید میکنم و باید بگویم که اتوبوس رانی در تهران نباید خصوصی شود مسئولین تجدید نظر کنند اتوبوس باید دولتی و زیر نظر شهرداری باشد
همین امروز صبح به علت اینکه برف می آمد همه خطوط دولتی سر موقع آمدند ولی خط پایانه افشار هفت تیر باز نیامد که خصوصی است اطفا رسیدگی فرمائید
در همه جاي دنيا اتوبوس ها دائم در حال حركت هستند و تاكسي ها در جاي ايستاده و به دنبال مسافر هستند اما در ايران برعكس است و اتوبوسها در ترمينالها ايستاده و تاكسي ها در شهر خالي حركت مي كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
شهرداری تهران اول مشکل حمل و نقل را حل کند که واجب است
بعد چقدر تبلیغ میکنند با وسیله شخصی بیرون نیایید
واقعا حرف دل ما را زدی مخصوصا مهربانتر شدن رانندگان بخش خصوصی که وقتی بلیطی بود پیاده نشده و یا سوار نشده اتوبوس حرکت می کرد اما حالا به خاطر پولی شدن خیلی با ما مهربانند !!!!!!!!!!
حقا که حرف دل ما را زدی - الان اتوبوسهای خصوصی بیشتر از تاکسیهای گردشی توقف و حرکت دارند.
مثلا" خط اتوبوسرانی راه آهن - هفت تیر در بین مسیر و خارج از ایستگاه دائما" مسافر پیاده و سوار میکنند.
بخاری آنها هم خراب است. اکثرا" 250 ریال مانده پول را نمیدهند به بهانه نداشتن پول خرد - کارت خوان آنها نیز راه اندازی نشده است. نظارت شرکت واحد هم (...).- از ساعت 20/30شب به بعد هم غیبشان میزند و نیستند.و الی آخر ...
اتوبوسهاي مسير7تير-پارك وي هم درمبدا مردم را اذيت مكنند.هم دروسط مسير. وهم درانتهاي مسير. چرا هيچكس به عملكرد رانندگان اين خط رسيدگي نميكند.مثلا آقايان راننده درجلوي مسجد الجواد براي خودشان ايستگاه كذائي درست كرده وكلي وقت مردم را ميگيرند.
چي بگم .
متاسفانه چيزي كه اصلا براي آقايون معني نداره وقت و شخصيت مردم است .
با سلام به همه عزيزان
اگر هزار بار ديگر هم اين مسائل را عنوان كنيم هيچ چيزي عوض نمي شود. هر كس كار خودش را انجام مي دهد. اين مشكلات مربوط به تمام خطوط است. مشكل ديگري كه از قلم افتاده البته اگر اسمش را مشكل بگذاريم سوار و پياده شدن خود ما مسافرين اتوبوس ها مي باشد . اگر متوجه شده باشيد وقتي مسافرين به ايستگاه مي رسند ومي خواهند پياده شوند مسافرين كه ميخواهند سوار شوند اجازه پياده شدن را نمي دهند.
این ربطی به مسیر و دولتی و خصوصی بودن نداره وگرنه هر جای دنیا راننده دنبال مسافر و نفع خودش هست چرا فقط ما این مشکل رو داریم؟

مشکل به ضعف مدیریت بر می گرده

خطوط بی آر تی تبریز هم دولتیه فرق دولتی با خصوصی هم اینه که دولتیا از مسافر گریزون هستن هر کاری می کنن تا مسافر کمتری سوار کنن تا جایی که می بینی قطار شدن پشت سر هم ایستگاهها رو می گذرونن هرف اینه که تعداد سرویسی که دارن رو طی کنن نه حمل مسافر

نمیدونم تا کی باید شاهد مدیریت ظعیف توی چنین سطوحی باشیم
بارها در خصوص نرخ گذاری کرایه های تاکسی و اتوبوس دیده ایم که مبالغ تعیین شده بگونه ای است که مشتری و خدمات دهنده بگونه ای متضرر می شوند . مثلا کرایه فلان خط را 225تومان تعیین می کنند . حال آنکه نرخ گذار واقف است که پول های خرد مثلا 75 تومان یا 25 تومانی خیلی کم در اختیار مردم است . لذا مشکلی که پیش می آید این است که خدمات دهنده یا مشتری باید از خیر 25 تومانی خود بگذرد . ممکن است گفته شود که این پول چه ارزشی دارد ولی بهر حال خیلی از افراد هستند که تمایلی به پرداخت هزینه اضافی یا ضرر کردن ندارند و ناراحت می شوند . در واقع نرخ گذاران ان شاء الله نا خواسته پول حرام را در بین مردم به گردش در می آورند .

چاره کار واضح است ، کافی است قیمت ها رند شده و بگونه ای طراحی گردد تا از این طور مشکلات رخ ندهد .
من فكر مي كنم يه مقدار بي انصافيه كه بخوايم اين موارد رو به همه خطوط نسبت بديم. من توي اين دو سال اخير واقعا تفاوت رو در سيستم اتوبوس راني تهران احساس مي كنم. خيلي خيلي بهتر از قبل شده و تعداد اتوبوس هاي قديمي و بي تجهيزات خيلي كم شده.
بايد اين نوشته را با آب طلا زينت و جهت مسئولين مربوطه كه دائما توصيه به استفاده از وسايل نقليه عمومي و عدم استفاده از ماشين هاي تك سرنشين و آلودگي هوا دم مي زنند ارائه نمود. انشااله
توی شیراز که دو ساله خصوصی شده و دقیقا همین مشکلات وجود داشته ... من که دیگه کلا قید اتوبوس رو زدم تا اعصابم راحت باشه !
قبلا" كه بليطي بود با آمدن اتوبوس قبلي يا پرشدن صندلي ها اتوبوس حركت مي كرد اما حالا تا دم در اتوبوس پرنشود حركت نمي كنند بيچاره مردمي كه در ايستگاهاي بين راه هستند بايد به زور و مثل قفسه كتابخانه چسبيده به هم سوار شوند . براي مثال صبح ها يا بعد از ظهرها سري به خط آزادي ونك بزنيد و مسير رفت را كنترل كنيد يا بعد از ظهر به بعد در ابتداي ايستگاه فرودگاه به مقصد ونك سر بزنيد اتوبوس ها با تاخير تا ميدان آزادي بيشتر نمي روند ولي كرايه تا ونك را مي گيرند . بعد هم مي گويند از وسيله عمومي استفاده كنيد با كدام مديريت .
یه سری هم به اتوبوسهای شهر قدس (قلعه حسن خان) بزنین ضرر نمیکنین واقعا محشره اونا فریزرن تا یخجال بعد تا خرخره هم پر میکنن هر موقع عشقشون بکشه حرکت میکنن با نیم ساعت (حداقل) تاخیر میان ایستگاه بدترین برخوردارو با مسافرا دارن کسی هم کنترل نمیکنه چون همه دستها تو یه کاسه و بدبخت مسافر یا کارگر بیچاره که میخواد مثلا ساعت 9 شب برسه پیش خونواده
اتوبوس های خصوصی همه کارت خوان هاشان را خراب میکنند یا اینکه از کار میاندازند و میگویند که شرکت واحد پول ما را نمیدهد
مسیر بلوار ارتش به حقانی که واویلاست. هزار بار انتقاد کردم و دهها بار به 1888 زنگ زدم . انگار نه انگار
من خواهش میکنم یه سری به خط7 میدان راه اهن تجریش بزنید ببینید چه خبره ببینید درایستگاهای چهاراه جمهوری و چهارراه ولی عصر ومیدان ونک چه خبره خاهشمندم یه گذارش از این 3استگاه تهیه کنید بعد خودتان قضاوت کنید
راننده ها انگار ماشین عروس میرونن .. تمام خطای خصوصی این مشکلات را بد جور دارن .. راننده ها بد برخورد میکنن .. اتوبوس ها یسیار کثیف و کهنه ..
از همه مهم تر .. یه زمان ما مسیری رو اگه 20 دقیقه ای میرفتیم الان حداقل کمتر از 40 دقیقه نیست .. مصیبت بعدی بحت کرایه حساب کردن هست .. انصافا مسئولانی که این طرح رو دادن خودشون چند بار سوار شدن ؟ تا اتوبوس پر نشه به هیچ عنوان راه نمیفتن .. پشت چهارراه ها صبر میکنن تا چراغ قرمز بشه و مسافر سوار کنن .. معمولا 2برابر ظرفیت پر میکنن برای پول بیشتر !!!
واقعا خیلی مطلب مهمی بود .یکی از مشکلای اصلی تو مشخصا حمل ونقل عمومی بخش دولتی نبود انگیزه است.اخه هممون میدونیم شغلی که از صبح تا شب با هزاران نفر سرکار دراه اولا باید روحیه خدمتگذاری داشته باشه در ثانی صبور باشه به مسافرا به عنوان دردسر نگاه نکنه بلکه اون باید از اینکه چن نفرو به خونشون یا سرکارشون به موقع میرسونه خوشحال باشه .واقعا روحیه خدمت رسونی خیلی لازمه که تو استخدام این افراد باید احرازش کنن.
اين بي آر تي ها به اصلاح اتوبوس هاي تندرو كه تو تهران گذاشتن مسير آزادي به تهران پارس افتضاحه ! اولاً كابين خانوما يه ذره است همه اتوبوس براي آقايايونه بعدشم اين اتوبوس به اصلاح جديدا كه آوردن اصلاً صندلي نداره خيلي مسخره است فقط هي هر روز كرايه اشو گرونتر مي كنن ولي كيفيت پايين مياد اينقدر شلوغ مي شه اين اتوبوسا كه جاي سوزن انداختن نيست بابا يه فكري به حال اين مردم بيچاره بكنين كه مثل شما ماشين شخصي ندارن كه برن و بيان.
دوستان یه مطلب جالب هم که شاید بهش توجه کرده باشید اینه که ما هنوز نفهمیدیم اتوبوس تو ایستگاه اول با چه معیاری باید مسافر بزنه؟ وقتی 15 دقیقه نشستی و آقای راننده با رئیس خط چای میخوره میگن ما زمان داریم باید فلان دقیقه پر بشه. اما وقتی 2 دقیقه اول اتوبوس پر میشه حرکت میکنند.
البته وای به زمانی که هی باید راننده رو صدا کنی که آقا بیا ماشین پرشد نیم ساعته اینجا وایستادیم....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی