بازدید 25408

«نگاه شما»: تیوب سواری در پیست چالچالیان

کد خبر: ۲۲۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰ 08 February 2012
علیرضا اسلام پناه در تصاویر و مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشته است:

این روزها در حالی که بسیاری از مردم اوقات فراغت خود را در نیمۀ جنوبی شهرستان شاهرود به کویرنوردی و  بازديد از روستاهای محصور شده در رمل‌هاي ماسه اي خوارتوران سپری می کنند، خیلی ها نیز مشغول باد زدن تیوب ها هستند. البته منظورم این نبود که خودروی آنها پَنچر شده.

خیر ! بلکه آنها قصد دارند به یک گردشگری و یا شاید هم یک ورزش زمستانی شاد در نیمۀ شمالی قاره کوچک بپردازند.

تیوب سواری در پیست چالچالیان جاده شاهکوه در 38 کیلومتری محور شاهرود - گرگان شیوه جدید سرگرمی شاهرودی ها در فصل زمستان است که تنها چند سالی از رونق آن می گذرد و اخیراً مشتری های پرو پا قرصی هم از سوی گرگانی ها پیدا کرده. روزهای تعطیل خصوصاً جمعه ها بیشترین استقبال از این جاذبه گردشگری مهیج به عمل می آید.

از شاهرود که راه می افتیم هوا نسبتاً خوب است و هر چه به سمت شاهکوه و ارتفاعات البرز شرقی می رویم هوا سردتر می شود.

در جادۀ مجن از کنار شاهوار عبور می کنیم عظمت این قلّه با ارتفاعی بالغ بر 4000 متر که بلند ترین قلۀ شمالشرق کشور است توجه همه را به خود جلب می کند در بین راه جاذبه های طبیعی بسیاری است اما هدف ما پیست اسکی چالچالیان است.

در بین راه تیوب ها کوچک و بزرگی که با طناب بر سقف خودرو ها بسته شده و آوازخوانی دسته جمعی سرنشینان قابل توجه است گویا بر سر اینکه تیوب چه گروهی بزرگتر از بقیه است کل اندازی می شود.

دوراهی تاش و شاهکوه که رسیدیم به سمت چپ می رویم 7 کیلومتر دیگر باقی مانده و پس از عبور از منطقۀ مرغزار آرام آرام به جنگل های زیبای چالچالیان می رسیم این منطقه دارای گسترده ترین جنگل های اُرس (اَوَرس) در ایران بوده و يك محدوده 600 هكتاري از اين جنگل ها بعنوان ذخيره گاه انتخاب شده و از سوی محیط بانان منابع طبیعی شاهرود حفاظت می شود سمت راست جاده که رو به آفتاب قرار گرفته خشک است و در عوض سمت چپ جاده مملو از برفی است که در روزهای گذشته باریده است.

در سمت چپ جاده رودخانه باریکی است که از پیوستن آب چندین چشمه بوجود آمده و بعضی از خانواده ها به خصوص افراد مسن در کنار آن اتراق کرده اند.

عرض جاده کم است چندین پیچ خطرناک را که رد می کنیم از دور انبوه ماشین هایی که در کنار جاده پارک شده اند را می بینیم که برخی اوقات در هنگام بارندگی برخورد هایی بوجود می آید البته قصد منصرف کردن شما نسبت به این جاذبۀ زیبای زمستانی را ندارم فقط خواستم عنوان کرده باشم تا مشکلات آن به زودی رفع شود.

در این منطقه بر خلاف تصور ما زیاد هم سرد نیست شاید هیجان و شادی بچه هاست که سرمایی حس نمی شد. یکی از این پیست های طبیعی که چشم انداز قلۀ شاهکوه در آن خودنمایی می کند و طولانی تر و شیب مناسبی دارد بیشتر از همه استفاده می شود و خانواده ها از بزرگ و کوچک گرفته تا زن و مرد به بالاترین نقطه تپه می روند و با چند قدم استارت همگی بروی تیوب سوار می شوند و مسیر 200 متری را با هیجان تمام سیر می کنند که گاهی اوقات پس از عبور از یک دست انداز و یا برخورد با تیوب دیگری، هم سرنشینان آنها هر کدام به سویی پرت می شوند.

و برخی هم که پیشرفته ترند از لوازم اسکی استفاده می برند. موضوعی که توجه ما را حین بازدید از پیست چالچالیان به خود جلب کرده بود ارتقای فرهنگ استفاده از منابع طبیعی در کنار افزایش گردشگری بود و شاهد بودیم که مردم زباله های خود را در نایلون جمع آوری و با خود به شهر می بردند و حتی کسانی که قصد داشتند از چوب درختان اُرس برای آتش استفاده کنند با تذکر جدی مردم مواجه می شوند و مایۀ افتخار است در شهری زندگی می کنیم که طبیعت گردی از عادات هفتگی مردم بوده و حفاظت از محیط زیست را سرلوحه گردشگری قارۀ کوچک می دانند. 

در پایین تپه در کنار جاده خانواده ای آتش روشن کرده بودند و با یک چای داغ آویشن ما را میهمان خود کردند. مردم نیز از اینکه یک روز جمعه را به ورزش و شادی سالم می گذرانند راضی اند اما گلایه هایی هم از بسیاری از کمبود ها مثل نبود پارکینگ، سرویس های بهداشتی، رستوران و امکانات جانبی داشتند که امیدواریم با توجه تمامی مسئولان ضمن فراهم نمودن امکانات در آینده شاهد پیست حرفه ای چالچالیان شاهرود برای ورزشکاران خصوصاً جوانان است، و نیز توسعه گردشگری و ترویج شادی های سالم مردم باشیم.





















«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۰
حالا کمیته استعداد یاب اسکی بیاد از بین این دوستان برای المپیک ورزشهای زمستانی ، استعداد کشف کنه.راستی اگر اسکی با تیوب هم جزء رشته های المپیک بود ایرانیا بصورت خود جوش و بدون مربی قهرمان بلامنازع جهان میشدن.
واقعا شاهرود نگينه كويره
خیلی کیف میده اما خطرناکه
تازگی ها یه جوان 21 ساله با تیوب در تبریز جان خودش رو از دست داد
از مسئولین خواهشمندم امکانات تفریحی و سالم را در این مناطق بر پا کنند تا جوانان امکانات بیشتری برای تفریح در محیط های سالم داشته باشند.چون شاهرود خیلی خیلی قشنگه و جاهای ناشناخته زیادی داره شاید به خاطر همین ناشناخته بودن است که بکر و سالم مانده است از مسئولین خواهشمندم جلوی احداث جاده ای که از جنگل ابر به علی آباد عبور میکند را که با قطع درختان زیاد همراه است بگیرند
واقعاً زیبا بود تابی جون متشکریم ...
آیا تعداد کشته ها و قطع نخاعیهای این به ظاهر پیست ها را که به سبب استفاده از این وسایل غیر متعارف و غیراستاندارد پیش میآید میدانید؟
ایول طبیعت شاهرود بی نظیره به فاصله 30دقیقه به کوهستان و برف می رسیم (البرز شرقی) به فاصله 30 دقیقه به سرکویر مرکزی می رسیم به فاصله 30 دقیقه از شاهرود به جنگل (ابر) می رسیم بیابان دشت کویر جنگل کوهستان در کمترین محدوده به قاره کوچک مشهور شده ...
سلام تو رو خدا مردم این کار خطرناک رو انجام ندن. حتما نباید یک نفر بیاد جلومون رو بگیره. این کار غیر از پیاده رویی که ابتدا باید کرد و به نول تپه رسید هیچ فعالیت ورزشی دیگه ای نداره. هر سال عده زیادی در اثر این کار زخمی و عده ای نیز متاسفانه فوت می کنند. لطفا اطلاع رسانی کنید. من خودم این کار رو انجام دادم. وقتی داری میای پایین هیچ کنترلی روش نداری.
عاشق استان سمنانم کویر وکوهستان
شاهرود قاره کوچک-سرزمین 72 اقلیم
واقعا شاهرود هر فصلش زیبایی خودش را دارد بهار شقایق کالپوش تابستان جنگل ابر پاییز برگ ریزان جنگل و باغهای اطراف شهر و زمستان برف زیبایش نشاط آور است
در كرمان منطقه-ي سيرچ كه حدودا 12كيلومتر تا مركز استان فاصله دارد هم چنين فضايي وجود دارد كه متقاضيان زيادي دارد ولي همين سال گذشته براي فرزند خود من مشكلي پيش آمد كه به لطف خدا خيلي جدي نبود و من مجدانه از همه--ي هم وطنان عزيز مي خواهم چنين كار خطرناكي را انجام ندهند كه احتمال قطع نخاع از ناحيه-يگردن بسيار زياد ميباشدو يك عمر فلج در انتظار آنان است
شاهرود شهر من با تمام زیبایهایت دوستت دارم جنگل ابر و اولنگ بهشت خداوند بر روی زمین و جاده توسکستان
چقدر زیبا می باشد در هر فصل زیبایی خودش را دارد حتی زمستان و قله 4000 متری شاهوار و رشته کوههای شاهکوه
و کویر توران و پارک حفاظت شده خارتوران همه از زیبایهای شهر کوچک و
زیبا شاهرود میباشد همراه با مردم مومن و مهربان شاهرود شهر من
اینارو که نشون میدید دل مایی که اسیر خونه ایم میسوزه
این یکی از ده ها جلوه طبیعت شهرستان شاهرود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی