بازدید 11296

سلاح مؤمن دعاي او است

حدیث روز
کد خبر: ۲۲۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰ 08 February 2012
حدیث:
روي عن الصادق(عليه‏السلام) قال: قال النبيُّ(صلَّي‏الله‏عَليه‏وَ‏آله‏وَسلَّم):
 أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ يُنْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ.[1]

ترجمه و شرح:
روايت از امام صادق(صلوات‏الله‏عليه) منقول است كه حضرت فرمودند که پيغمبر اكرم خطاب به جمعي فرمودند: آيا شما نمي‏خواهيد كه شما را راهنما شوم به سلاحي كه شما را از دشمن ايمني بخش است و رهايي مي‏دهد و روزي‏هاي شما را فراوان مي‏كند؟ آن جمع در جواب عرض كردند بله، بفرمایيد. حضرت فرمودند: «تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ»؛ یعنی دعا كنيد در شب و روز.  بعد هم علّتش را فرمودند: «فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ»؛ چون سلاح مؤمن دعاي او است؛ يعني همان درخواست‏هايش از خداوند.

ما روايات متعدّدی داريم كه در آنها همين مضمون هست. حتّي در روايتي از امام هشتم(عليه‏السلام) آمده كه ايشان اصلاً از دعا تعبير مي‏كنند به «سلاح انبيا». روايت اين است كه حضرت فرمودند: «عَلَيْكُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِيَاء قِيلَ وَ مَا سِلَاحُ الأَنبِيَاءِ قَالَ الدُّعَاء».[2] حضرت فرمودند بر شما باد به سلاح پیامبران؛ به حضرت گفته شد كه سلاح انبياء چيست؟ حضرت در پاسخ فرمودند اسلحه انبيا دعا است.

ما در روايات بسياري داريم و اصلاً جزء متن معارف ما است كه معجزات و كرامات انبيا و اولیای خدا، بر اثر دعاهاي آنها بوده است. حضرت عيسي(علیه‏السلام) مرده را با دعا زنده مي‏كرد. شنيده‏ايد و در قرآن هم دارد که با دعا مرده را زنده مي‏كرد. پس كرامات اوليا و انبيا مربوط به دعاي آنها بوده است. لذا در این روايت دارد: «عَلَيْكُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِيَاء»؛ امام رضا(عليه‏السلام) این‏طور فرمود. پيغمبر هم فرمود: «فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ».

اين سلاح بُردش در زمان‏های مختلف، مختلف مي‏شود. بُردِ دعا يعني چه؟ یعنی «سرعت اجابت» كه زودتر به اجابت مي‏رسد. يك زماني است كه همين سلاح را به كار مي‏بري، ولی طول مي‏كشد تا به اجابت برسد. يعني این سلاح مُسلّماً ‌بُرّا است و به طور قطع اثر و  بُرش دارد؛ اما این برّایی در بعضی مقاطع خاصّ زمانی سرعت بیشتری دارد و زودتر به اجابت مي‏رسد.

حالا يك روايت ديگر مي‏خوانم. «رُوِيَ عَنِ البَاقِرِ عَلَيهِ‏السَّلَامُ قَالَ إِنَّ يَوْمَ عَرَفَةَ يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ».[3] یکی از آن مقاطعي كه اين اسلحه بُردش بيشتر است و در اجابت سرعت دارد، ‌روز عرفه است. حتّي تعبير امام باقر(عليه‏السلام) این است كه اصلاً‌ روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است. يعني در اين مقطع زماني بخصوص سرعت اجابت دعا بیشتر است.

اين روايت را هم ديده‏يد كه محدّث قمّي هم در مفاتيح‏الجنان نقل مي‏كند كه امام زين‏العابدين(صلوات‏الله‏عليه) روز عرفه‏ای ديدند که عدّه‏اي دارند از مردم درخواست مي‏كنند و به قول ما تكدّي مي‏كنند؛ فرمودند واي به حال شما! آیا در این روز از غير خدا چيزي مي‏خواهيد؟! امروز، روزي است كه اميد اين مي‏رود كه جنين‏هايي كه در رحم مادرها هستند و سياه بختند، ‌بر اثر دعا خوشبخت شوند. يعني دعا امروز اين‏قدر بُرد دارد.

حالا به دوستان مي‏خواستم سفارش كنم که اين چند ساعت را غنيمت بشمارید. بدانيد اگر مي‏خواهيد مشكلاتتان را حل كنيد ـ‏که همه ما ‏مشكلات داريم‏ـ بياييد ‌اين چند ساعت را درِ خانه خدا برويد و از او بخواهيد؛ چه حاجت‏های مادّي را و چه معنوي را، همه را از او بخواهید. چون امروز بُردِ دعا خيلي زياد است. بخصوص درباره ديگران اگر دعا كنيد، ما در روايت داريم که خدا چند هزار برابر به شما اعطا مي‏كند. از همه شما التماس دعا دارم؛ من را هم فراموش نكنيد و دعا كنيد.[4]

منبع: دفتر اطلاع رسانی آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
 
________________________________________
[1] . كافي، ج2، ص468
[2] . كافي، ج2، ص 468
[3] . وسائل‏الشيعة، ج 10، ص 465
[4] . سه‏شنبه، 25 آبان 89 ؛ روز عرفه؛ مسجد جامع بازار تهران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار