بازدید 6143
رويترز:

ايران «طرح كاري» جديدي را به آژانس ارايه كرد

يك ديپلمات مستقر در وين كه درباره اين مذاكرات صحبت مي‌كرد با بيان اين كه اين پاكت حاوي يك "طرح كاري جديد" بود ادعا كرد كه اين طرح در تضاد با ماهيت مذاكرات انجام شده كارشناسان آژانس تا آن زمان قرار داشت كه در طول آن براي تمركز بر گام‌هاي ملموسي از جانب ايران تلاش كرده بودند.
کد خبر: ۲۲۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۹ 07 February 2012
با وجودي كه رييس هيات مذاكراتي آژانس در تهران، سفر به ايران را "خوب" توصيف كرد و بر تعهد ايران براي حل مسايل باقي مانده تاكيد كرد، خبرگزاري رويترز در گزارشي مدعي ارايه يك برنامه كاري جديد از سوي ايران در اين مذاكرات شد و بر اساس آن تلاش كرد با ارايه نقل قول‌ از ديپلمات‌هايي كه هويت آن‌ها روشن نيست، نتيجه مذاكرات را نامطلوب جلوه دهد.

به گزارش ايسنا خبرگزاري رويترز با اشاره به سفر سه‌روزه هياتي شش نفره از مقامات عالي‌رتبه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران مدعي شد: عصر روز دوم مذاكرات، يك روز پيش از آخرين روز نشست‌ها در پايتخت ايران، هيات ديده‌بان هسته‌يي سازمان ملل كه به تهران سفر كرده بود، پاكتي را دريافت كرد كه ضربه‌اي به هرگونه اميد براي پيشرفت اساسي در مذاكرات بود.

يك ديپلمات مستقر در وين كه درباره اين مذاكرات صحبت مي‌كرد با بيان اين كه اين پاكت حاوي يك "طرح كاري جديد" بود ادعا كرد كه اين طرح در تضاد با ماهيت مذاكرات انجام شده كارشناسان آژانس تا آن زمان قرار داشت كه در طول آن براي تمركز بر گام‌هاي ملموسي از جانب ايران تلاش كرده بودند.

رويترز تلاش كرد به نقل از مقامات غربي اقدام ايران را وقت‌كشي جلوه دهد.

تيم آژانس در تاريخ 29 تا 31 ژانويه به رياست هرمان ناكارتس، معاون مديركل آژانس به ايران سفر كرد.

رويترز مدعي شد كه اين هيات بيش‌ترين وقت از زمان سومين روز مذاكرات را براي عبور از اين ابتكار ايران صرف كرد.

ايران و آژانس درباره پيشنهاد ايران اظهار نظري نكرده‌اند و به جزييات مذاكرات اشاره‌اي نكردند.

بر اساس اين گزارش، نماينده غربي ياد شده گفت: ايران تلاش داشت اين "برنامه كار را مطرح كند و آژانس نمي‌خواست به آن بپردازد. آن‌ها گفت‌وگويي بسيار صريح داشتند."

رويترز افزود: هيات ايران در آژانس براي اظهار نظر در دسترس نبود.

يك ديپلمات گفت كه مذاكرات ژانويه با يك پيش‌نويس از "گزارش مذاكرات" خاتمه يافت كه نكات مهمي كه آژانس پاسخ ايران به آن‌ها را خواستار بود شامل مي‌شد.

ديپلمات‌ها هم‌چنين مدعي شدند كه آژانس در سفر هياتش به ايران دسترسي به سايتي نظامي را خواستار شد، اما پاسخي روشن را از طرف ايراني دريافت نكرد.

آژانس درباره اين سفر به جز بيانيه رسمي يوكيا آمانو، مديركل آژانس، اظهار نظري نكرده است. آمانو در بيانيه‌اي اعلام كرد:‌ آژانس متعهد به گفت‌وگويي فشرده است. حصول پيشرفت بر مسايل اساسي هم‌چنان ضروري است.

آژانس اعلام كرد كه "نگراني‌هايش" را براي ايران توضيح داده و اولويت‌هايش را مشخص كرده است كه شفاف‌سازي ابعاد نظامي احتمالي را شامل مي‌شود.

در اين بيانيه هم‌چنين آمده است: آژانس هم‌چنين با ايران درباره موضوعات و گام‌هاي ابتدايي كه بايد برداشته شود و نيز درباره مداليته‌هاي مربوطه مذاكره كرد.

ديپلمات‌هاي غربي گفتند كه اين بيانيه روشن مي‌كند كه پيشرفت اندكي حاصل شده است.

اين گزارش حاكي است: ممكن است آژانس نيز اميدوار باشد كه طرف ايراني در نشست بعدي مقامات عالي‌رتبه نظير فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران را به مذاكرات بفرستد.

رويترز ادامه داد: علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، مذاكره كننده اصلي در نشست ژانويه بود. با وجودي كه وي يك مقام هسته‌يي عالي‌رتبه محسوب مي‌شود اما مقامات آژانس اغلب او را در وين ملاقات مي‌كنند.

اين گزارش در حالي مطرح مي‌شود كه بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه هرمان ناكارتس در بازگشت از سفر به ايران در فرودگاه وين به خبرنگاران گفت كه تيمش سفر "خوبي" به تهران داشته است.

وي اظهار كرد: ما سه روز مذاكرات فشرده درباره‌ي اولويت‌هاي‌مان داشتيم؛ ما به حل كليه‌ي مسائل باقي‌مانده متعهديم و ايراني‌ها گفته‌اند كه آن‌ها نيز متعهدند.

ناكارتس ادامه داد: اما البته هم‌چنان كار زيادي براي انجام دادن باقي مانده است و بنابراين ما سفر ديگري را در آينده‌اي بسيار نزديك برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا از گفت‌و‌گوها با ايران رضايت دارد؟ بدون اظهارنظر بيش‌تر گفت: بله، سفر خوبي داشتيم اكنون به مقر (آژانس) بازخواهم گشت و به مديركل درباره‌ي اين ماموريت اطلاع‌رساني خواهم كرد.

بر اساس اين گزارش، هيات اعزامي به تهران علاوه بر ناكارتس شامل رافائل گروسي آرژانتيني ، مرد شماره دو آژانس و پري لين جانسون آمريكايي، مقام حقوقي ارشد آژانس و نيز دو كارشناس تسليحات هسته‌يي به نام ژك بوت از فرانسه و نويل وايتينگ از آفريقاي جنوبي بود.

به گزارش ايسنا، علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان نيز اين مذاكرات را "خوب" توصيف كرد و گفت: در حقيقت قدم اوليه برداشته شد و اختلافات با آژانس در حال كم شدن است.

صالحي افزود: آن‌ها نظراتي داشتند ما نيز نظرات خود را ارائه كرديم و نقاط مشترك در حال افزايش و اختلافات در حال كم شدن است.

وي با بيان اين‌كه در مجموع نسبت به مذاكرات خوش‌بين هستم، خاطرنشان كرد: به هر حال اين مذاكرات فني و حقوقي است و بايد مطالب به صورت دقيق مطرح و پيگيري شود. ما نيز در حال رسيدن به جمع بندي واحدي هستيم كه وقتي آن‌ها به ايران مي‌آيند قدم‌هاي بلندتري برداريم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر