بازدید 11144

واکنش ایران به وتوی قطعنامه ضد سوری

کد خبر: ۲۲۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲ 07 February 2012
سفر مجدد هیئت آژانس به تهران ،نامه جلیلی به اشتون به زودی،توصیه به مقامات غرب درخصوص 22بهمن، واکنش به وتوی قطعنامه ضد سوری، تکذیب بازداشت هیئت جوانان مصری از جمله اظهارات و مواضع سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در رابطه با سفری که هیئتی از آژانس به سرپرستی آقای ناکارتس معاون مدیر کل آژانس به کشورمان داشت این سفر را  در چارچوب همکاری معمول با آژانس و طبیعی می دانیم.

سفر مجدد هیئت آژانس به تهران در اسنفدماه

وی با بیان اینکه همکاری ما با آژانس به صورت کاملا شفاف ادامه دارد تصریح کرد: این همکاری ها می تواند به شناخت بهتر آژانس از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران بینجامد و زمینه ساز تامین حقوق ما باشد.

مهمانپرست فضای سفر هیئت آژانس را مثبت عنوان کرد وگفت: گفتگوهای خوبی در این سفر صورت گرفت و توافق شد مذاکرات ادامه یابد که در روزهای دوم و سوم اسفند با سفر مجدد این هیئت بحث ها دنبال خواهد شد.

نامه جلیلی به اشتون به زودی

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با مذاکرات ایران با گروه 1+5، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم ما از مذاکرات همه جانبه حول نقاط مشترک و در فضای مثبت که تعامل را دنبال کند استقبال می کنیم.

وی یادآور شد: آقای جلیلی به زودی نامه ای در پاسخ به نامه اشتون ارسال خواهد کرد و فکر می کنیم با اقدامی که توسط اشتون باید صورت بگیرد به سمت تعیین تاریخ و محل اجلاس بعدی خواهیم رفت.

از هیچ تحریمی استقبال نمی کنیم اما ...

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با امضای تحریم های جدید از سوی اوباما رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: تحریم هایی که کشورهای غربی دنبال می کنند موضوع جدیدی ندارد و سابقه ای بیش از 30 سال دارد. ما آن را اقدام خصمانه تلقی می کنیم و نشاندهنده این است که غربی ها ملت ما را نشناخته اند. اگر قرار باشد برای توقف پیشرفت کشورمان فشارهای غیر منطقی وارد شود پاسخ مطلوب آن از طرف ما داده خواهد شد.

مهمانپرست در رابطه با همراهی قطر و امارات با تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت: اینکه کشورهای دیگر با تحریم ها همراهی کنند باید بدانند منافع ملی خود را قربانی اهداف سیاسی نامشروع دیگران کرده اند در نتیجه خودشان متضرر می شوند.

وی تاکید کرد ما از هیچ تحریمی استقبال نمی کنیم. اما این تحریم ها که پایه و اساس و منطق ندارد و برای اهداف سیاسی در نظر گرفته شده نتیجه ای نخواهد داشت و منجر به حرکت سریعت تر ملت ایران خواهد شد.

توصیه به مقامات غرب

خبرنگاری در رابطه با تحریم های جدید آمریکا پرسید آیا ایران اموالی در آمریکا دارد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: بسیاری از اقدامات در فضای جنگ روانی و اقدامات تبلیغاتی دنبال می شود و خیلی موضوعات تاثیری در روند فعالیت های ما ندارد.

مهمانپرست با اشاره به اینکه در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، با بیان اینکه غربی ها می توانند پاسخ اقداماتشان را در روز 22 بهمن مشاهده کنند، گفت: من به آنها توصیه می کنم که در روز 22 بهمن هر کاری دارند کنار بگذارند و حضور مردم ما را در نقاط مختلف کشور به دقت تماشا کنند. دیدن حضور یکپارچه مردم ایران شاید برای آنها پیام هایی داشته باشد تا در اقداماتشان تجدید نظر کنند.

واکنش به وتوی قطعنامه ضد سوری

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدام چین و روسیه در وتوی قطعنامه ضد سوری، گفت: اقدامی که توسط برخی از کشورها در رابطه با سوریه دنبال می شد با احساس مسئولیت چین و روسیه در قبال برخوردهای یکجانیه و سیاسی غرب نشاندهنده این است که در دنیای امروز تصور تامین نظرات یکجانبه برخی کشورها به دیگران اشتباه در محاسبات آنهاست.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: کشورهای غربی باید به جای ادبیات زیاده طلبانه و تحمیل نقطه نظرات خود به سایر کشورها در مسیری حرکت کنند که در جهان امروز مشارکت همه در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: اقدام چین و روسیه درست و در جهت جلوگیری مداخله سایر کشورها در امور داخلی سوریه است و در پشت صحنه اقدامات علیه سوریه در هم شکستن جریان مقاومت و دفاع از رژیم صهیونیستی قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: بهترین راهکار برای حل مشکل سوریه انجام اصلاحات مطلوب در داخل سوریه توسط دولت و ایجاد فضای مناسب می دانیم و بهتر است جریاناتی که در این موضوع دخالت می کنند اجازه ندهند که با اقدامات آنها و مسلح شدن برخی گروه ها سوریه با مشکلات جدی تری روبرو شود.

آخرین وضعیت زائران ربوده شده در سوریه

مهمانپرست در رابطه با آخرین وضعیت زائران ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: اقدام به ربودن زوار ایرانی نمی تواند تلاشی برای نشان دادن حقانیت این گروه های رباینده باشد بلکه در جهت بر هم زدن ثبات داخلی سوریه تلقی می شود و اقدامی خلاف اصول انسانی، اخلاقی و تعهدات بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تلاش های زیادی برای آزادی زائران ایرانی صورت گرفته، گفت: در اولین بخش 11 نفر از زائران ایرانی با کمک کشورهای دوست آزاد شدند.

خصومت با ایران عکس العمل در پی دارد

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که نظر وی را در رابطه با طرح توقف فروش نفت به اروپا بعد از طرح این اتحادیه برای تحریم نفت ایران جویا شد، تصریح کرد: بیشتر از هر کسی از تحریم نفت ایران مردم کشورهای اروپایی دچار زیان خواهند شد و این جای تاسف  دارد که چطور مسئولان اروپایی بدون در نظر گرفتن منافع مردم خود وارد مسیری می شوند که مردمشان تحت فشار قرار گیرند.

وی با اشاره به بحران های اجتماعی و اقتصادی در اروپا گفت: مسئله وارد کردن مردم کشورهای اروپایی به مشکلات جدید که ناشی از اقدامات این کشورها است را باید مقامات اتحادیه اروپا پاسخگو باشند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تاکید کرد: ورود به بازی سیاسی و تسلیم فشار آمریکا شدن، اروپا را وارد مسیری می کند که امنیت مردم و رفاه آنها را به خطر می اندازد و پاسخ این سئوالات را باید مسئولان اروپایی بدهند که شروع کننده اقدامات هستند و با اقدامات نسنجیده مردم خود را دچار فشار می کنند.

مهمانپرست در رابطه با طرح ایران برای توقف فروش نفت به اروپا نیز گفت: نمایندگان ملت ما اقداماتی را در دستور کار دارند و این مسئله طبیعی است که اگر کشورهایی به دنبال خصومت با ما باشند عکس العمل هایی را در پی خواهد داشت.

وحدت گروه های فلسطینی شرط رسیدن به هدف نهایی

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با توافقنامه دوحه و اظهارات مقامات قطری مبنی بر گفتگو با ایران در بحث هسته ای، گفت: در رابطه با فلسطین مواضع ما کاملا روشن است باید به سمتی حرکت کرد که تمامی ملت فلسطین در سرزمین اصلی مستقر باشند و در فضایی آزاد انتخابات سراسری برای فلسطینی ها برگزار شود که این هدف مطلوب است. البته هر اقدامی که به صورت مقدماتی صورت بگیرد تا آشتی و وحدت را میان مردم و گروه های فلسطینی به دنبال داشته باشد مورد استقبال است و برای رسیدن به هدف نهایی مردم و گروه های فلسطینی باید در کنار هم باشند.

مهمانپرست در خصوص سئوال دیگر این خبرنگار، گفت: ما فکر می کنیم فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران چارچوب روشن و مشخصی دارد و بر اساس حقوق تعریف شده و رعایت معاهده ان پی تی است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر دوستانی مایل باشند از توانایی کشور ما در بخش هسته ای برای پیشرفت استفاده کنند ما آمادگی گفتگو و همکاری با کشورهای دوست را خواهیم داشت و هر کس مایل است از این توانایی ها برای پیشرفت بهره مند شود می تواند روی همکاری کشور ما حساب کند.

مردم ما خیلی هم ناراحت نیستند

خبرنگاری در رابطه با آخرین وضعیت روابط ایران و انگلیس سئوال کرد که مهمانپرست با شرح اتفاقاتی که در رابطه با کاهش سطح روابط سیاسی ایران و انگلیس و سپس تعطیلی سفارتخانه دو کشور صورت گرفت یادآور شد: فکر می کنم مردم ما خیلی از این مسئله ناراحت نیستند چون روابطی که بر اساس احترام به حقوق ملت ها بنا نشود نمی تواند پایدار و با قوت دنبال شود.

وی در عین حال گفت: ما در اصول سیاست خارجی به دنبال روابط با همه کشورها هستیم مگر کشورهایی که خصومت آنها با ما ثابت شده و ادامه دار باشد و نشانه هایی مبنی بر اصلاح مشاهده نشود.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با آخرین وضعیت روابط نیز گفت: آخرین وضعیت بحث هایی بوده که برای اقدامات در جهت تسهیلات کنسولی صورت گرفته و با اقدامات خوبی که در وزارت خارجه انجام شد خیلی از مسائل ایرانیان مقیم انگلیس برطرف شد و با ادامه روش های کمک به مسائل کنسولی جای نگرانی وجود ندارد.

مهمانپرست با بیان اینکه اجازه نمی دهیم این مسائل منافع مردم ما را با مشکل مواجه کند گفت: البته به دنبال این هستیم اگر توافقی صورت بگیرد تسیهلات کنسولی با توافق طرفین شکل مناسب تری داشته باشد.

تعلیق پذیرفتنی نیست

خبرنگار رویترز در رابطه با خواسته غرب مبنی بر تعلیق غنی سازی از سوی ایران سئوال کرد که مهمانپرست با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: خیلی صحبت ها صورت گرفته و نقطه نظرات طرفین کاملا روشن است. ما اقدامات زیادی برای به نتیجه رسیدن گفتگوها دنبال کرده ایم. یکی از موضوعات طرح مدالیته است که انجام شد و قرار بود همه ابهامات آژانس مطرح شود و بعد از رفع آن پرونده ایران روال طبیعی در آژانس به خود بگیرد که انجام شد و تمام سئوالات را پاسخ دادیم و ما نقطه درخشانی در همکاری ها در مدالیته داریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به بیانیه تهران اشاره کرد و گفت: در آن بخش نیز نشان دادیم که آماده همکاری هستیم.

مهمانپرست تاکید کرد: هر مسئله ای که ملت ما را از حقوق خود محروم کند، پذیرفتنی، قابل ذکر و قابل شرح نیست.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در رابطه با بحث تحریم ها علیه ایران با تاکید بر اینکه این تحریم ها هیچ تاثیری نخواهد داشت، گفت: این تحریم ها دست طرف مقابل را که مرتب تهدید به تحریم می کند خالی خواهد کرد چون وقتی بالاترین سطح توانایی برای تحریم یک ملت به کار گرفته شود و باز مردم مسیر خود را طی کنند نشان می دهد آنها توانایی متوقف کردن مردم را ندارند.

وی گفت: رویکرد اشتباه و محاسبات اشتباه نتیجه ای برای مقامات غربی به دنبال نخواهد داشت.

بازداشت هیئت مصری درست نیست

خبرنگاری در رابطه با بازداشت برخی اعضای هیئت مصری که در اجلاس جوانان و بیداری اسلامی در ایران شرکت کرده بودند در فرودگاه قاهره سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: خبری که اعلام کردید فکر نمی کنم درست باشد تا جایی که اطلاع داریم دستگیری از هیئت مصری نبوده و مسئله ای در گمرک صورت گرفته که عادی است و ما اطلاعاتی مبنی بر اینکه مشکل و مزاحمتی صورت گرفته باشد دریافت نکردیم.

مهمانپرست گفت: رفت و آمد مردم می تواند بسیار مفید باشد و مردم را به یکدیگر نزدیک کند.

خبرنگاری در خصوص مذاکرات آمریکا با طالبان گفت: این مسائل نشان دهنده این است که آمریکایی ها همچنان به دنبال مداخله در امورات سایر کشورها هستند و نتیجه 9 سال حضور آنها در افغانستان به جایی منجر می شود که نشان می دهد شعارهای آنان مبنی بر مقابله با افراط گرایی بهانه ای برای ورود به منطقه بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ملت افغانستان از ظرفیت لازم برای اداره کشور خود برخوردار هستند.

از مردم سوریه انتقام می گیرند

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در رابطه با اظهارات اخوان المسلمین سوریه مبنی بر همدستی ایران در کشتار مردم این کشور و اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه مطمئن نیست با توجه به مواضع ایران در خصوص سوریه ایران کشوری اسلامی باشد، سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ به سئوال نخست، گفت: ما به هیچ وجه دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم و مداخله سایر کشورها را نیز نادرست می دانیم که می تواند ثبات را به خطر بیندازد و اظهارات مختلف برای اینکه صورت وضعیت فلسطین برای همه بیان نشود صورت می گیرد در داخل سوریه بخشی ممکن است مطالباتی داشته باشند که اصلاحات توسط دولت سوریه پسندیده است. اما برخی کشورها و جریانات مایل به حل مسائل داخل سوریه نیستند و هر وقت بحث اصلاحات در این کشور مطرح می شود فضا را به هم می زنند و اتهامات به ایران برای این است که مسائل سوریه را به سمت درگیری پیش ببرند.

وی افزود: ما برای سوریه بهترین آرزوها را برای ثبات داریم و فکر می کنیم گناه اصلی آنها ایستادن در کنار مقاومت است که عصبانیت آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیانش را به دنبال داشته و آنها دارند از مردم سوریه انتقام می گیرند.

اشتباه محاسباتی برخی مقامات ترک

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دوم این خبرنگار گفت: فکر می کنیم برخی مقامات کشور ترکیه درباره سوریه دچار اشتباه در محاسبات شده اند که باید شناخت دقیق تر داشته باشند ما بهترین راه حل را فضای مناسب برای گفتگو، اصلاحات و کنار گذاشتن خشونت و عدم مداخله دیگران در این کشور می دانیم.

مسئولان امنیتی به دنبال حفظ ثبات

خبرنگاری در رابطه با ادعاهای رسانه های غربی مبنی بر فشار ایران به خانواده کارکنان رسانه های غربی از جمله بی بی سی سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه با تاکید بر اینکه رسانه های غربی به خصوص بی بی سی سابقه بدی در عملکرد دارند، گفت اگر قصد ایجاد فضای خصمانه را علیه ملت ما را داشته باشند نباید انتظار داشته باشند تسهیلات برای آنها فراهم باشد. مسئولیت رسانه ها انعکاس وقایع است و نباید ابزار قدرت های سیاسی شوند و طبیعی است مسئولان امنیتی هر کشوری برای حفظ ثبات با هر اقدام خصمانه مقابله خواهند کرد.

مهمانپرست در رابطه با اقدام آذربایجان در احداث برج در دریای خزر و مغایرت آن با مسائل زیست محیطی رژیم حقوقی دریای خزر، تصریح کرد: در چارچوب نشست هایی که بین نمایندگان 5 کشور صورت می گیرد موضوعات ادامه دارد و امیدواریم نشست ها با سرعت بیشتری دنبال شود بحث های محیط زیستی خزر در کمیسیونی بین 5 کشور ساحلی مطرح می شود که با فعالیت این کمیسیون و علاقه 5 کشور حتما همه مسائل می تواند در آن جلسات دنبال شود.

خوشحالی صهیونیست ها از اختلافات مسلمانان

خبرنگاری با اشاره به هفته وحدت اقدامات وزارت خارجه در خصوص تقریب مذاهب و نیز واکنش این وزارتخانه نسبت به اقدامات ضد شیعی در عربستان را جویا شد که مهمانپرست با بیان اینکه تقریب مذاهب از جمله اصول انقلاب اسلامی و جزو مهمترین اهداف نظام به حساب می آید گفت: وحدت جهان اسلام باید در اولویت قرار داشته باشد و مشترکات توسعه یابد و بحث های اختلافی کنار گذاشته شود.

وی تاکید کرد: کسانی که به اختلافات مذهبی دامن می زنند مستقیم یا غیر مستقیم منافع دشمنان امت اسلام را دنبال می کنند و هیچ رژیمی از اختلافات جهان اسلام خوشحال تر از رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه تصریح کرد: اختلافات مذاهب به هیچ وجه تامین کننده منافع ملت ها نخواهد بود هر کس به آن دامن بزند به ضربه ای به منافع جهان اسلام کمک کرده است و دشمنان اسلام را خوشحال خواهد کرد.

مهمانپرست در پایان اظهار داشت: متاسفانه برخوردهایی که توسط مقامات آمریکایی علیه شیعیان انجام می شود نقض حقوق بشر به شمار می رود و به بهانه پیشگیری از اقدامات تروریستی فشارهایی به شیعیان وارد می کنند که نشان می دهد تصمیم گرفته اند حقوق بخشی از مردم این کشور را نقض کنند.

رامین مهمانپرست در آغاز نشست خبری هفته وحدت، دهه فجر و روز نیروی هوایی را گرامی داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل