شناسايي قديمي‌ترين موسيقي طبيعي جهان

جيرجيرك‌هاي اوليه راست بال (bushcrickets) و دوزيستان خس خس کننده در ميان اولين حيواناتي قرار داشتند كه با مالش بخشهايي از بدن به يكديگر به توليد صداهاي بلند مي‌پرداختند.
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷ 07 February 2012
دانشمندان انگليسي موفق به بازيابي قديمي‌ترين موسيقي جهان با زنده‌كردن صداي يك جيرجيرك ماقبل تاريخ در 165 ميليون سال قبل شدند.

به گزارش ايسنا دانشمندان دانشگاه بريستول از روي ويژگي‌هاي بال ميكروسكوپي يك فسيل جيرجيرك در شمال شرق چين بازسازي شده كه نسل آن منقرض شده است.

اين بازسازي به محققان كمك مي‌كند تا صدايي كه تنها توسط دايناسورها و ديگر موجودات جنگلهاي ژوراسيک در تاريكي شب شنيده مي‌شده، اكنون نيز به گوش برسد.

حدود 165 ميليون سال پيش جهان ميزبان طيف گسترده‌اي از اصوات بوده است.

با وجود اشنايي دانشمندان از مكانيزم توليد صدا توسط جيرجيرك‌هاي راست بال كنوني شيوه توليد صداي جيرجيرك‌هاي اوليه و نوع دقيق صداي آنها تا به امروز ناشناخته باقي مانده بود.

تيمي از باستان‌شناسان چيني از دانشگاه كپيتال نرمال پكن موفق به كشف تعداد زيادي از فسيل‌هاي حشرات شده و آنها را در اختيار محققان بيومكانيك آواز حشرات در دانشگاه بريستول قرار دادند.

اين فسيل‌ها متعلق به اواسط ژوراسيك بوده و ويژگي‌هاي بال آنها به شكل مناسبي حفظ شده بود.

پيش از اين چنين اطلاعاتي در مورد فسيل يك حشره به دست نيامده بود. از اين رو محققان اين گونه را يك نمونه جديد معرفي كرده و آنرا Archaboilus musicus ناميدند.

محققان با بررسي ساختار آناتومي دستگاه آهنگين اين فسيل و مقايسه آن با 69 گونه زنده جيرجيرك راست بال به اين نتيجه رسيدند كه اين حيوان بايد به توليد آهنگهاي موسيقايي و پخش تک فرکانس‌هاي خالص پرداخته باشد.

اين تحقيقات كه در مجله PNAS منتشر شده بر اين اساس است كه محيط صوتي در 165 ميليون سال پيش با وجود اصوات يك زمان حيوانات زيادي مانند دوزيستان و بندپايان با صداهاي زمينه آبشارها، نهرها و بادها كاملا شلوغ بوده است.
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی