بازدید 18937

طرح سؤال از رئیس جمهور اعلام وصول شد

کد خبر: ۲۲۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷ 07 February 2012
طرح سوال از رئيس جمهورطبق ماده 196 آيين نامه داخلي با امضاي بيش از 72 نماينده در جلسه علني امروز- سه‌شنبه- در 10 محوراعلام وصول و قرائت شد كه طبق گفته باهنر، رييس‌جمهور در نيمه دوم اسفند براي پاسخ به سوالات نمايندگان در بهارستان حضور مي‌يابد.

به گزارش ايسنا پيش از قرائت متن محورهاي ده گانه سوال از رييس‌جمهور، محمدرضا باهنر در كسوت اداره كننده جلسه علني گفت: موضوع سوال از رييس‌جمهور از مدت‌ها پيش در مجلس شوراي اسلامي مطرح بوده و در رسانه‌هاي مختلف نيز به آن پرداخته شده است.

باهنر پس از اعلام وصول طرح سوال از رييس‌جمهور:

احـمـدي‌نـژاد نـيـمـه‌دوم اسـفـنـد بـه مـجـلـس مـي‌آيـد

وي افزود: بر همين اساس همواره اعلام كرديم كه بدون داشتن موضع، موظف هستيم اصول قانون اساسي و آيين‌نامه داخلي مجلس را رعايت كنيم و بر همين اساس سوال طبق ماده 196 آيين‌نامه وصول و به كميسيون‌ها ارجاع شد و كميسيون‌ها هم عموما كار خود را انجام دادند.

باهنر با قرائت ماده 196 آيين‌نامه گفت: طبق اين ماده چنانچه هنوز حداقل يك چهارم كل نمايندگان مجلس كه سوال را امضا كرده‌اند، از سوال خود منصرف نشده ‌باشند، رييس‌مجلس موظف است در اولين جلسه سوال آنان را قرائت و فورا براي رييس‌جمهور ارسال كند، اين سوال ظرف 48 ساعت تكثير و در دسترس نمايندگان قرار ‌گيرد.

باهنر افزود: ‌ما الان در اين مرحله هستيم، نمايندگان سوال‌كننده در كميسيون‌ها حاضر شده و به ما رسما اعلام كرده كه از سوال خود منصرف نشده‌اند، بنابر اين وظيفه ما الان اين است كه متن سوال را قرائت كنيم و به رييس‌جمهور ارسال كنيم كه ايشان يك‌ماه وقت دارد تا در مجلس حضور يافته و به سوال نمايندگان پاسخ دهند.

بر اساس اين گزارش نايب رييس مجلس پس از قرائت محورهاي 10 گانه سوال از رييس‌جمهور نيز ضمن بيان اين مطلب كه:‌ سوال از رييس‌جمهور با 10 محور در مجلس اعلام وصول شد، گفت: در نيمه‌ي دوم اسفندماه با تفاهمي كه با رييس‌جمهور انجام خواهد شد در جلسه‌اي علني پاسخ‌هاي ايشان را خواهيم شنيد و رييس‌جمهور موظف است ظرف يك ماه در صحن علني مجلس حاضر شده و به سوالات پاسخ دهد.

نايب رييس مجلس هم‌چنين اعلام كرد كه طبق ماده 196 آيين‌نامه متن سوال از رييس‌جمهور را فورا براي رياست جمهوري ارسال مي‌كنيم، همچنين اين متن به نمايندگان نيز داده خواهد شد.

محورهاي 10 گانه سوال از رييس‌جمهور

اميدوار رضايي عضو هيات رييسه‌ي مجلس، 10 مورد سوال از رييس‌جمهور را اعلام وصول كرد و گفت: اين سوالات به ترتيب اولويت توسط رييس‌جمهور در صحن علني مجلس پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش ايسنا اين عضو هيات رييسه‌ مجلس، 10 مورد سوال نمايندگان از رييس‌جمهور را به ترتيب زير اعلام كرد:

1-چرا قانون تسهيلات ارزي براي مترو تهران و كلانشهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها علي‌رغم نياز مبرم اين شهرها به روان‌سازي ترافيك، ابلاغ و اجرا نشده است؟

2 - نرخ رشد اقتصادي كشور در سال 89 حدود 5/4 درصد بوده، اگر نرخ اعلام شده از سوي صندوق بين‌المللي پول را بپذيريم اين نرخ حدود 3 درصد بوده است؛ در حالي كه طبق برنامه بايد حداقل 8 درصد باشد. آيا اين امر حاكي از ضعف مديريت بر اقتصاد كشور نيست؟ هم‌چنين با اين نرخ رشد، آيا ممكن است يك ميليون و 600 هزار شغل در كشور ايجاد شده باشد؟

3-در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها سهم بخش توليد صنعتي و كشاورزي تا كنون به درستي پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزينه‌ي توليد كالا و محصول و آسيب ديدن بنگاه‌هاي اقتصادي شده. چرا دولت مقيد به اجراي قانون مجلس نيست؟

4-مقاومت 11 روزه‌ي جناب‌عالي در مقابل حكم حكومتي رهبر انقلاب اسلامي مبني بر ابقاي حجت‌الاسلام مصلحي وزير محترم اطلاعات چه توجيهي دارد؟

5-اين سخن شما كه مجلس در راس امور نيست چه هدفي را دنبال مي‌كند؟

6-وزير ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشكيل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌اي غيرمعمول به مجلس معرفي شد. آيا اين امر نوعي تلاش براي گريز از اجراي قانون نيست؟

7- مبلغ 1500 ميليارد تومان بودجه ارتقاي شاخص‌هاي فرهنگي كشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزينه شده است؟

8- چه ضرورتي وجود داشت كه آقاي منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه در زمان ماموريت خود به سنگال عزل شود؟ به طوري كه علاوه بر تحقير شخصيت ايشان، نظام جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان آسيب ببيند؟

9- چرا جناب‌عالي با علم به اين‌كه انتقاد از برخي مجريان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملي موجب كاهش اقتدار نظام در اين حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامي در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلويزيوني، ضمن متهم كردن برخي مجريان اين قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظيفه دولت اسلامي از امر به معروف و نهي از منكر كه نيازمند اعمال قانون است، با اعلام اين مطلب كه راه حل اين مساله منحصر به كار فرهنگي است، از دولت سلب مسووليت نموديد و پس از مخالفت گسترده مراجع تقليد، ائمه جمعه، علماي بلاد و نمايندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه تلويزيوني بعدي اعلام كرديد كه سخن من همان است كه گفتم؟ اين رفتار شما چگونه توجيه مي‌شود؟

10- چرا نظريه ترويج مكتب ايراني به جاي مكتب اسلام را كه توسط رييس دفتر شما بيان شد، علي‌رغم ضديت با مباني انقلاب اسلامي و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ و دلسوزان نظام، تاييد و بر آن تاكيد نموده، باعث تنزل جايگاه انقلاب اسلامي و زنده شدن تعصبات قومي در ميان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامي گرديديد؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جريان انحرافي علي‌رغم هشدار و اعلام خطر علماي بزرگ، اعلام برائت نمي‌كنيد؟ بلكه از اين افراد دفاع مي‌كنيد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل