بازدید 8855
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه؛

واردات توليد داخل را فلج كرده است

تنها نكته‌اي كه مدافعان واردكنندگان اقلام كشاورزي عنوان مي‌كنند، نگراني از آن است كه توليدكنندگان داخلي و مهمتر از آنها، كساني كه بازار داخلي دستشان است، از كمبود كالاهاي كشاورزي سوءاستفاده كرده و قيمت‌ها را بالا ببرند.
کد خبر: ۲۲۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۵ 07 February 2012
سرویس مجلس ـ واردات پديده مثبتي نيست و عقل و انصاف، حكم مي‌كند كه واردات جلوي رشد توليد داخلي را مي‌گيرد، در حالي كه به هر نحو بايد توليدات داخلي تقويت شوند.

به گزارش «تابناک»، رضا عبداللهي، نماينده ماهنشان گفت: به نظر من، واردات تنها براي مواقعي است كه احساس نياز به كالايي مي‌شود و اگر آن كالا وارد نشود، براي مردم و مصرف‌كنندگان مشكل درست مي‌شود؛ در چنين مواردي بايد از واردات استفاده كرد، در غير اين صورت، اين‌كه بي‌رحمانه و بي‌محابا اقدام به وارد كردن كالاهاي گوناگون كنيم، كمر توليدكننده داخلي را مي‌شكنيم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه افزود: به‌ طور كلي بايد سنجيده شود واردات كالا تا چه اندازه بنا بر نياز واقعي مملكت است و تا چه حد به آنها نیاز است. همچنين بايد در نظر داشت كه واردات زياد كالاها، موجب از بين رفتن توليدكنندگان داخلي و ايجاد مشكل براي آنها مي‌شود.

عبداللهی در انتقاد از کسانی که به دنبال توجیه واردات هستند، گفت: تنها نكته‌اي كه مدافعان واردكنندگان اقلام كشاورزي عنوان مي‌كنند، نگراني از آن است كه توليدكنندگان داخلي و مهمتر از آنها، كساني كه بازار داخلي دستشان است از كمبود كالاهاي كشاورزي سوءاستفاده كرده و قيمت‌ها را بالا ببرند.

وی در ادامه افزود: هر ساله ميزان واردات انواع برنج‌هاي هندي، پاكستاني، تايلندي و... با سياست‌هاي نادرست وزارت بازرگاني و وزارت جهاد كشاورزي در بازار بيشتر مي‌شود و مي‌بينيم به بهانه افزايش قيمت برنج‌هاي ايراني، آنها هم افزايش قيمت پيدا مي‌كنند و به‌ دنبال آن، واردات و عرضه آنها در كشور هم بيشتر مي‌شود؛ اين سياست نادرست را چه كسي بايد پاسخگو باشد؟

عبداللهی خاطرنشان کرد: دستگاه‌هاي اجرايي بايد تحليل و تفسيري درست از وضعيت توليد محصولات صنعتي و كشاورزي كشور داشته باشند تا بر پايه آن برآوردهاي واقعي، نياز كشور به واردات را بسنجند. همچنین اولويت كاري همه دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي كشور بايد بر حمايت از توليد‌كننده و مصرف‌كننده داخلي متمركز باشد تا مشكل‌هاي پرشمار كنوني در اقتصاد كشور، يكي پس از ديگري برطرف شوند.

نماینده ماهنشان و انگوران با بیان اینکه چند سال گذشته به ‌علت خشكسالي‌‌هاي پي‌درپي، ميزان توليد فراورده‌هاي دامي كشور كاهش داشته است و نياز به واردات اين محصولات احساس مي‌شود، گفت: كشورمان توانايي خوبي در توليد محصولات كشاورزي دارد، تصميم وزارت جهاد كشاورزي براي ممنوع كردن پنجاه قلم از كالاهاي كشاورزي در بخش محصولات باغي و زراعي، تصميم عاقلانه و مناسبي است و اميدواري‌هاي كشاورزان را به آينده بيشتر مي‌كند.
 
تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس «تابناک» بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
نظر این نماینده صحیح می باشد. مخصوصا در واردات لوازم الکترونیکی از بعضی کشورهایی که ما را تحریم می کنند مثل کره و ژاپن باید دقت شود. آیا مردم ما به انواع تلویزیون 3D و LCD و ... آنچنان نیاز دارند که این کالاها باید از کشورهای دشمن همین مردم وارد شود آنها این اجناس را به ما می دهند اما وقتی همین مردم هواپیمای مسافری می خواهند این امکان وجود ندارد.
خيلي جالب هست. در شرايطي كه اكثر توليد كنندگان قطعات و كالاها براي وارد كردن مواد اوليه خارجي مشكل دارن اما محصولاتي مثل ميوه و غلات و ديگر اقلام توليد داخل به راحتي و با حجم زياد وارد كشور ميشن
واقعا پس کشور برادر چین رو چیکار کنیم که دلش میشکنه!!!!
واردات بي رويه = شاغل بودن كارگر ، كشاورز و كارمند كشورهاي خارجي = بي كار بودن مرد و زن جوان ايراني
متولي رسيدگي به واردات بي رويه كيست؟ امان از دست كالاي بنجل و بي كيفيت خارجي + هدر رفتن پول و ارز
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد .متاسفانه در سالهای اخیر برای اینکه کشور ما برای چین دارای اهمیت اقتصادی شده و در نهایت بهره برداری های سیاسی در مجامع بین المللی بدست آید اقدام بی رویه برای ورود کالاهای نامرغوب توسط دولت و بازرگانان صورت گرفته است در حالی که عوارض بعضا جبران ناپذیری این سیاست به دنبال داشته است.
کدوم واردات بنده خدا؟!!
اگه منظورت کفش و لباس و ... بنجل چینیه که اونا رو خودتون وارد می کنید!
کو گوش شنوا؟
بايد ديد محصولات داخلي با چه كيفيتي و چه قيمتي ارائه مي شود وقتي گردو از چين با كشتي حدود 20روز طول مي كشد تا به ايران برسد و عوارض گمرگي را نيز پرداخت نمايد باز قيمتش نصف قيمت گردوي ايراني است يا كفش /كيف/و هزاران قلم كالاي ديگر كه ما آنها را بي كيفيت و اجناس خودمان را با كيفيت ميشماريم پس ما بايد واسطه ها را اغز بين ببريم نه واردات چون اگر واردات نداشته باشيم خود به خود گراني را اشاعه داده ايم
تمام این سیاست ها از جمله واردات بی رویه . تورم بالا بردننرخ ارز و سکه فقط برای ایناستکهکشور در برابر تحریمها شکننده تر شود
باید تفاوت نرخ ارز را به فال نیک بگیریم و از فرصت بدست آمده استفاده ببریم ، تفاوت نرخ ارز به سود تولید داخل است زیرا مردم بدلیل گران بودن کالای خارجی به کالای ایرانی روی میآورند در نتیجه چرخ تولید به راه افتاده و جوانان بیکار در کارخانه ها و مراکز تولیدی مشغول بکار میشوند و معضل بیکاری بر طرف میشود . انشاءالله .......
تولید داخل که کلا فلجه! قبول دارم که لازمه برای حمایت از تولید داخل توو بحث واردات با دقت وارد شد. ولی یه مثال ساده:
الان حدود 7-8 سال هست که واردات خودرو (با تعرفه های گزاف) آزاد شده. کلی به این تولید کننده های داخلی هم گفته بودن که خودتون رو آماده کنین که کم کم تعرفه ها کاهش پیدا میکنه. به نظرتون توو این مدت چقدر تولیدات داخل خودشون رو رقابت پذیر کردن؟! خب با این وضع اگه واردات رو محدود کنیم، از تولید داخل (توو این مثال میشه خودرو) حمایت کردیم یا مصرف کنندگان رو مجبور کردیم 2-3 برابر قیمت جهانی از داخل خرید کنن؟!!
در مورد بقیه اجناس هم تقریبا همینه، مثلا چطوریه که شکر از اون سر دنیا (برزیل) میاد ایران با قیمت نصف محصول داخلی عرضه میشه!!! (همه چی که دامپینگ نیست) خب تولید ما کلا فلجه حالا از چی باید حمایت بشه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
به نظر من علت آن ثابت نگه داشتن قیمت دلار در طول سالیان گذشته بوده است به نحوی که در سالهای 78-79 قیمت دلار حدود 800 تومان و حقوق کارگر 27-30 تومان بوده است که تولید را در آن زمان منطقی میساخته است ولی در حال حاضر ....
((واردات توليد داخل را فلج كرده است))
چرا کسی کاری نمی کند؟ چرا فقط حرف میزنیم؟
تولیدات داخل هم مردم را فلج کرده است !
کارشناس محترم عزیز دل برادر : اول تولید را افزایش دهید - رقابتی کنید و با کیفیت سپس جلوی واردات را بگیرید که در غیر اینصورت به دلیل وابستگی صنایع و کشاورزی به واردات این کار یعنی قطع وارداات و نبود منابع داخلی این کار شما باعث ورشکستگی صنایع بدلیل عدم تغذیه مواد اولیه مورد نیاز خواهد بود همان اتفاقی که الان بدلیل عدم امکان پرداخت های خارجی داره فشار به صنایع ما و از جمله گاوداری و مرغ داری ها میشه و چند روز دیگه اگر اقدام مناسب و سریع صورت نگیره خدای ناکرده مشکل تامین برنج و گندم را خواهیم داشت . این را از برادر کوچک تر که مدرکش فقط دیپلم دبیرستانه داشته باش .
مثلا ما تولید کننده یک محصول پتروشیمی بودیم الان کارخانه را تعطیل کردیم برای باعث و با نی اش صلوات می فرستیم!!!!
شما هم بفرستید!
انصافا تولید کننده گان ایرانی جنبه این را دارند که ازشون با عدوم ورود واردات کلا حمایت شود
فقط کافی یه کالایی را احساس کنند می توانند 2 تومان به مصرف کننده گران بفروشند حتما این کار را می کنند
بدبختی اینجاست که اگر احساس کنند یک جنسی را حتی بصورت مقطعی می توان 2 برابر گرانتر بفروشند حتما این کار را می کنند
آقا با همان واردات این تولید کننده ها باید کنترل کرد
به نظر مي رسد عده اي هماهنگ با برنامه هاي استعماري دنبال متلاشي كردن توليدات كشاورزي و صنعتي هستند.
اگر این واردات مثل برنج و کا لاهای اساسی نباشد بازاری و تاجر و دلال پوست از سر مردم میکشند . دیدید طرف چی گفت ؟!!! گفت قحطی میاید !!! هنوز فکر میکنند دور دوره ناصر الدین شاه است که باید کالا را بار الاغ کرد .
این یعنی توسعه اقتصادی به روش گروه انحراف!
و ادعای احمدی نژاد در مجلس!
ایا برنج داخلی نیازهای داخلی تامین میکند ایامردم توان خرید برنج داخلی دارند اگر واردات برنج حذف شود فقط به نفع تعداد اندکی وبه ضرر مدم خواهد بود
چه زود فهمیدید!
باز تمام مشکلات ما کار خارجیهاست!! خودمون هم که بی تقصیر!
به دنبال قطع واردات كوشت دامداران عزيزمان ٤٠درصد قيمت دام را افزايش دادند و در اخر دامشان را به مرزهاي غربي برده وبا دلار كشور همسايه معامله كردند و ضمنا أمار هاي واقعي نشان از ان دارد كه جمعيت دامي ما جواب نياز داخل را نميدهد اين بد نيست كه با واردات وايجاد رقابت ميان تجار و دامدار قيمت راكنترل نماييد تا سر سفره همه كوشت باشد.
راستى چين هـم واسه نفتمون تاغچه بالا گذاشته وگفته بجاى پول نفت باربى بهـتون ميدم!ميخواين بخواين نميخواين نخواين!
برای اینکه واردات کم بشود بهترین کار این است که ارزش پول ملی کاهش پیدا کند که همه ما با ناراحتی به این مسئله نگاه میکنیم اما اقتصاد دانان اینطور میگند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار