بازدید 53921

سیگنال وتوی قطعنامه «سوریه» برای ایران چه بود؟

وزیر خارجه قطر در اجلاس امنیتی مونیخ، نه تنها با حمله نظامی، بلکه با اعمال تحریم‌های شدیدتر نیز علیه ایران مخالفت کرده و وزیر خارجه ترکیه هم گفته است: مسأله هسته‌ای ایران، در دو یا سه روز حل خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰ 06 February 2012
هرچند وتوی قطعنامه ضد بشار اسد در شورای امنیت سازمان ملل، همه توجهات را به کشورهای عضو شورای امنیت و همچنین سوریه معطوف کرد، همزمان این قطعنامه پیام روشنی هم برای ایران داشت.

به گزارش «تابناک»، قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه ، در حالی از سوی چین و روسیه وتو شده که آنان بر این باور بودند، تصویب این قطعنامه، مقدمه تغییر رژیم در سوریه و یا مجوزی برای حمله نظامی به این کشور خواهد شد. در عین حال، این دو کشور قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب را نامتعادل می‌دانستند، چرا که تنها خواهان پایان خشونت از سوی دولت سوریه است و موضعی مناسب در مقابل مخالفان مسلح در پیش نمی‌گیرد.

در همین باره، نشریه «تایم» گزارش داده است، با وجود این، بناست که روز پنجشنبه، وزیر خارجه روسیه به همراه رئیس اطلاعات خارجی این کشور به سوریه سفر کنند و احتمالا از بشار اسد خواهند خواست که اصلاحات اساسی در این کشور انجام دهد و اوضاع کشور را ثبات ببخشد و همچنین هشدارهایی به وی ـ در صورت انجام ندادن این خواسته ـ به وی خواهند داد، چرا که وزیر خارجه روسیه، چند روز پیشتر نیز گفته بود، خواسته روسیه، ابقای بشار اسد به صورت صد درصدی نیست.

اما پیام وتوی قطعنامه ضد روسیه به ایران چه بود؟

با توجه به شکاف و جدایی اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه، شرایط به گونه‌ای است که نشان می‌دهد، احتمالا در آینده، فشار برای تحریم و منزوی کردن ایران بی نتیجه خواهد بود، چرا که این دو کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز درک بسیار متفاوتی از کشور‌های غربی دارند. آنها مانند کشور‌های غربی، معتقد نیستند که ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است، ولی در عین حال می‌خواهند که ایران همکاری کامل با آژانس بین‌المللی هسته‌ای داشته باشد.

کشورهای منطقه هم که غرب از آنان انتظار داشت در مسأله هسته‌ای ایران برای ایجاد اجماع علیه ایران در شرایط خاص فعالانه رفتار کنند، با توجه به تحولات اخیر، موضع دیگری گرفته‌اند، به گونه‌ای که وزیر خارجه قطر اعلام کرده است، زین پس، قطر نه تنها مخالف هر نوع حمله نظامی به ایران است، بلکه با اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هم مخالفت خواهد کرد.

در همین زمینه، وزیر خارجه ترکیه گفته است: مسأله‌ای هسته‌ای ایران، در چند روز حل خواهد شد. اگر اراده ای جدی از سوی دو طرف برای حل این موضوع  وجود داشته باشد ، چرا که مسائل فنی بین طرفین چندان پیچیده نیست .


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار