بازدید 30833

آیا سفیر باکو در تهران نیز اخراج خواهد شد؟

در حالی که رسانه‌های رژیم باکو به اهانت‌های آشکار و تبلیغات علیه مرجعیت شیعه ادامه می‌دهند، «نمایندگی وزارت امور خارجه در شهر مقدس قم»، دیدار میان سفیر دولت باکو با مراجع تقلید را هماهنگ می‌کند. این در حالی است که این سفیر، پس از دیدار، با نشریات مصاحبه کرده و مراجع تقلید را به بی‌اطلاعی متهم می‌کند و چند روز بعد نیز تلویزیون این کشور، کاریکاتور مراجع تقلید شیعه را نمایش می‌دهد!
کد خبر: ۲۲۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰ 06 February 2012
مطبوعات، شبکه‌های تلویزیونی و سفیر رژیم باکو در تهران به صورت هماهنگ، تبلیغات و اهانت به ساحت مرجعیت شیعه را ادامه می‌دهند، حال آن که هنوز وزارت امور خارجه، واکنشی به این اهانت‌ها و گستاخی‌های دولت  ضد اسلامی باکو نشان نداده است.

اما در این میان، عملکرد «نمایندگی وزارت امور خارجه در شهر مقدس قم» نیز بسیار تأمل برانگیز است.

در حالی که رسانه‌های رژیم باکو به اهانت‌های آشکار و تبلیغات سیاه علیه مرجعیت شیعه ادامه می‌دهند، نمایندگی وزارت امور خارجه در شهر قم، به کدامین دلیل، دیدار میان سفیر دولت باکو با مراجع عظام تقلید را هماهنگ می‌کند؟

در این باره باید گفت که این سفیر، پس از این دیدار با برخی نشریات مصاحبه کرده و مراجع عظام تقلید را به بی‌اطلاعی و یا داشتن تصویری نادرست از اقلیم تحت حاکمیت خاندان علی‌اف متهم می‌کند!

ناگفته نماند که دستگیری عزاداران حسینی، پخش فیلم‌های مستهجن در ایام محرم از شبکه‌های تلویزیون دولتی باکو، افتتاح کارخانه مشروب‌سازی در روز عاشورا توسط الهام علی اف، تصویب قوانین و صدور بخش نامه‌های ضد اسلامی مانند محرومیت دانش آموزان و دانشجویان محجبه از تحصیل، ممنوعیت آموزش قرآن و علوم اسلامی در مدارس دولتی، تعطیلی حوزه‌های علمیه تأسیس شده پس از فروپاشی شوروی، ممنوعیت پخش اذان از مساجد و دستگیری و شکنجه فعالان اسلامی، از جمله کارهای دولت ضد اسلامی حاکم بر جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر است.

تخریب گسترده مساجد جمهوری آذربایجان یا تعطیلی و تغییر کاربری آنها توسط دولت ضد اسلامی باکو، اقدام فاجعه باری است که دولت باکو آن را ادامه می‌دهد. این اقدام ننگین خانواده علی اف با حساسیت و واکنش مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و مراجع تقلید شیعه در ایران روبه‌رو شد. مردم تحت ستم و مظلوم که از ظلم وجود خاندان حاکم (خاندان علی اف‌ها) به تنگ آمده‌اند، هنگام اقدام مأموران دولتی برای تخریب مسجد بزرگ فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها‌ ـ گرد مسجد حلقه زده و حاضر شدند با فدا کردن جان خود، از تخریب مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) جلوگیری کنند. دولت باکو ده‌ها تن از اهالی را دستگیر کرد و سرانجام اعلام نمود که این مسجد غیر قانونی ساخته شده و تخریب خواهد شد.

در این باره باید گفت، تخریب مساجد، کار ننگینی است، حتی حکومت کمونیستی شوروی نیز تا آنجا که می‌شد از انجام آن خودداری و به جای آن، بیشتر مساجد را تعطیل یا آنها را به انبار کالا و... تبدیل می‌کرد.

اما دولت باکو، تخریب مساجد را آشکارا از دوره حاکمیت حیدر علی اف ـ که از مأموران کهنه‌کار سازمان جاسوسی شوروی بود ـ آغاز کرد. حیدر علی اف که تجارب بسیاری از مبارزه با اسلام و مسلمانان در دوره شوروی به دست آورده بود، در هماهنگی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، اقدامات گسترده ای برای مقابله با رشد اسلام و بیداری اسلامی در میان شیعیان سرزمین‌های قفقازی ایران انجام داد.

او ممنوعیت آموزش قرآن و تعلیمات اسلامی و تعطیلی حوزه‌ علمیه‌ای را که پس از فروپاشی شوروی به دست فعالان دینی بازگشایی شده بود، صادر کرد. حیدر علی اف به صراحت اعلام کرد: آنچه برای ما مهم است، رقص و موسیقی و تاریخ و آداب و رسوم قومی است، نه اسلام».

بنا بر این گزارش، برای نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، به دستور حیدر علی اف، مسجد «کهنه گونشلی» به سال 1381 در منطقه خطایی باکو تخریب شد و پس از آن مساجد متعددی آماج حملات قرار گرفتند.

مسجد جامع (جمعه) باکو که یکی از کهن ترین مساجد جهان اسلام و جلوه درخشانی از معماری اسلامی ایران است، پس از فروپاشی شوروی، توسط اهالی مؤمن باکو، بازگشایی و به یکی از مساجد فعال این شهر تبدیل شد و مردم و به ویژه جوانان به این مسجد روی آورده و کلاس‌های آموزش قرآن کریم را دایر کردند.

این گزارش یادآور می‌شود، به دستور حیدرعلی اف، نخست مسجد را به بهانه بازسازی تعطیل و امام جماعت آن را دستگیر و زندانی کردند و پس از مدتی، دولت باکو در پاسخ به مراجعات پی در پی مردم برای بازگشایی مسجد جامع، اعلام کرد که مسجد جامع به «موزه» تبدیل شده است!

مسجد «زاویه» در شهر نخجوان، یکی از مساجد قدیمی این منطقه است که به سالن آرایش و آموزش رقص تبدیل شده است.

در هر حال، تداوم روند تخریب مساجد در مناطق گوناگون از جمله باکو، گنجه و... و کمک خواستن مسلمانان جمهوری آذربایجان از مراجع تقلید و علمای جهان اسلام، موجب دخالت مراجع تقلید و آیات عظام قم در موضوع شد.

مراجع عظام تقلید که در تاریخ، رهبری مردم در ایستادگی در برابر ظلم و جور شاهان و حاکمان خودکامه و ستمگر را بر عهده داشته و نهضت‌های رهایی بخش مانند «حرکت تحریم تنباکو»، «مقابله با کشف حجاب»، «انقلاب اسلامی» و... به رهبری آنان رقم خورده است، این بار نیز در راستای مقابله با ستمگری‌ها و اسلام ستیزی‌ها و خونریزی‌های دولت صهیونیستی ضد اسلامی باکو وارد عمل شدند.

آیات عظام صافی گلپایگانی و سبحانی تبریزی با نگارش نامه‌هایی خطاب به الهام علی اف، وی را به پرهیز از تخریب مساجد و احترام به عقاید مردم شیعه جمهوری آذربایجان فراخواندند.

اما در این میان، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، نقش ویژه‌ای داشتند. ایشان در سخنانی در درس خارج خویش، به دولت باکو هشدار دادند که دست از رفتار ننگین و ضد اسلامی بردارد.

پس از گذشت مدتی، با استمرار حرکت ضد اسلامی دولت باکو و پافشاری سران وابسته این دولت، مبنی بر تخریب مسجد حضرت مسجد حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت آیت الله مکارم شیرازی ـ دام ظله العالی ـ اقدام قاطعی برای جلوگیری از ستمگری‌ها و دین ستیزی‌های دولت باکو انجام دادند. حضرت آیت الله مکارم اعلام کردند؛ در صورتی که دولت باکو به اقدامات ضد اسلامی و تخریب مساجد ادامه دهد، حکم مقاومت خواهند داد بدین گونه که هر کس در ایستادگی برای جلوگیری از تخریب مساجد، کشته شود، شهید است.

اعلام این موضع از سوی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دولت باکو را در آشفتگی فرو برد. مطبوعات و رسانه‌های وابسته به رژیم باکو، شروع به اتهام پراکنی علیه مراجع تقلید کرده و حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، سبحانی تبریزی و مکارم شیرازی را به دخالت در امور داخلی باکو متهم کردند و حتی پا را از این فراتر نهاده و اهانت‌هایی نیز درباره مراجع شیعه منتشر کردند که البته انجام این کارها از سوی دولت ضد اسلامی باکو بعید نبود، چرا که پیش از آن، مقالاتی در برخی مطبوعات وابسته به دولت باکو مانند «نشریه صنعت» در اهانت به قرآن کریم و پیامبر اعظم (ص) منتشر شده بود.

به دنبال بیانات قاطع حضرت آیت الله مکارم شیرازی ـ دام ظله العالی ـ و احتمال صدور حکم مقاومت از سوی ایشان برای مسلمانان جمهوری آذربایجان که می‌توانست پیامدهای خطرناکی برای دولت باکو داشته باشد، دولت باکو به قدرت مرجعیت شیعه پی برد و برای کاستن از قدرت تأثیرگذار مرجعیت شیعه در جمهوری آذربایجان، اقدامات متعددی انجام داد که دو مورد آن برای افکار عمومی قابل توجه است:

1 ـ تبلیغات گسترده در درون جمهوری آذربایجان به وسیله مطبوعات، شبکه‌های تلویزیونی و مقاله نویسان ضد دینی،
2 ـ مأمور کردن سفیر باکو در تهران (جوانشیر آخوندف) برای ارتباط با مراجع تقلید و ابلاغ اخبار و گزارش‌های دروغ از دولت باکو.

تبلیغات ضد مرجعیت شیعه و اهانت به ساحت مرجعیت توسط رژیم ضد اسلامی باکو همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که در روزهای اخیر، این گونه تبلیغات و اهانت‌ها افزایش یافته است.

در روزهای اوایل بهمن ماه 1390 شبکه‌های تلویزیونی «لیدر» و «آ.تی.وی» که هر دو از شبکه‌های وابسته به حکومت الهام علی اف هستند، با پخش گزارش‌های ضد دینی، ساحت مرجعیت شیعه را نیز مورد اهانت‌های پی در پی قرار داد و همزمان با پخش گزارش، تصاویر کاریکاتورهایی از مراجع تقلید شیعه را نیز پخش کرد.

همزمان با این گونه اقدامات ضد دینی رژیم باکو در داخل جمهوری آذربایجان که به قصد تأثیرگذاری بر افکار عمومی شیعیان و کاستن از تأثیر اقدام مراجع عظام تقلید در این منطقه انجام می‌گیرد، «جوانشیر آخوندف»، سفیر کنونی رژیم باکو در تهران ـ که سال‌ها پیش از فروپاشی شوروی به عنوان مامور در پوشش مترجم در ایران فعالیت داشته و زبان فارسی را نیز به خوبی می‌داند ـ با سفر به شهر مقدس قم، تلاش می‌کند تا گزارش‌های دروغی را در اختیار مراجع و آیات عظام قرار دهد؛ از جمله چنین وانمود می‌کند که دولت باکو در سال‌های اخیر،‌نزدیک دو هزار مسجد ساخته یا بازسازی کرده است، در حالی که این خبر اساسا دروغ بزرگی است که اعلام اینچنین دروغ بزرگی، تنها در رسانه‌های رژیم باکو و سفیر آن جوانشیر آخونداف امکان‌پذیر است!

اما خبر درست این است که با فروپاشی شوروی و حتی ماه‌ها پیش از فروپاشی، با سست شدن شیرازه حکومت کمونیستی، مردم مسلمان جمهوری آذربایجان که از زنجیر حکومت ضد دینی رها شده بودند و سالها در حسرت بازگشایی مساجد بودند، خودجوش به بازگشایی و بازسازی مساجد پرداختند. این مساجد از ده‌ها و صدها سال پیش از حاکمیت کمونیست‌ها در مناطق مسلمان نشین قفقاز ساخته شده بودند. مسلمانان افزون بر بازگشایی و بازسازی مساجد به راه‌اندازی حوزه‌های علمیه در شهرهای باکو، گنجه، نخجوان و... پرداختند.

جوانشیر آخوندف، سفیر رژیم باکو در تهران، بی شرمانه در محضر مراجع تقلید شیعه دروغ‌پردازی نموده و اقدامات ضد اسلامی دولت باکو مانند ممنوعیت حجاب اسلامی و تخریب مساجد را منکر می‌شود و می‌گوید: آزادی دینی در جمهوری آذربایجان برقرار است!

سفیر رژیم باکو در تهران، پس از دیدار با برخی مراجع تقلید، با کمال وقاحت و بی شرمی، نه تنها به دروغ‌پردازی‌های خود ادامه می‌دهد، بلکه در اهانتی آشکار به ساحت مراجع تقلید، این بزرگواران را به بی اطلاعی متهم کرده و بی شرمانه اعلام می‌کند که تصویر نادرستی از جمهوری آذربایجان در ذهن آنان (مراجع تقلید) شکل گرفته است!

اهانت آشکار سفیر رژیم ضد اسلامی باکو به ساحت مراجع عظام تقلید، کاری نیست که پنهانی انجام گرفته باشد؛ جوانشیر آخوندف، این جملات موهن را در گفتگو با یک نشریه محلی چاپ تبریز (آذر 1390) گفته است.

گفتنی است، کاردار اسبق سفارت باکو در تهران (عین الله مدداف) نیز به علت اهانت به ساحت حضرت سید الشهدا (ع) و اعتراضات گسترده مردم و روزنامه‌نگاران آذربایجان به ویژه اهالی تبریز از ایران بیرون شد.

اکنون نیز در حالی که مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی و افراد حکومتی باکو در جمهوری آذربایجان، به اهانت‌های آشکار به ساحت مرجعیت شیعه ادامه می‌دهند، سفیر دولت باکو در تهران نیز، مراجع عظام تقلید را متهم می‌کنند که «تصویر نادرستی از جمهوری آذربایجان در ذهن دارند»!

اما در این میان، عملکرد «نمایندگی وزارت امور خارجه در شهر مقدس قم» نیز بسیار تأمل برانگیز است؛ در حالی که رسانه‌های رژیم باکو به اهانت‌های آشکار و تبلیغات سیاه علیه مرجعیت شیعه ادامه می‌دهند، نمایندگی وزارت امور خارجه در شهر قم، به کدامین دلیل، دیدار میان سفیر دولت باکو با مراجع عظام تقلید را هماهنگ می‌کند، حال آن که این سفیر، پس از دیدار، با برخی نشریات مصاحبه کرده و مراجع عظام تقلید را به بی‌اطلاعی و یا داشتن تصویری نادرست از اقلیم تحت حاکمیت خاندان علی اف متهم می‌کند؟!

ناگفته نماند که سکوت وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این باره تأمل برانگیز است، به گونه‌ای که تاکنون خبری درباره واکنش وزارت امور خارجه به اقدامات رژیم باکو و جوانشیر آخوندف، سفیر این رژیم ضد اسلامی منتشر نشده است!

در این باره باید افزود که افکار عمومی منتظر واکنش قاطع وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی به گستاخی‌ها و بی‌ادبی‌های دولت باکو و سفیر آن است؛ آیا وی نیز مانند برخی دیگر از مأموران سفارت باکو در تهران بیرون رانده خواهد شد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار