بازدید 24468

نامه‌نگاری «ملاعمر» و «باراک اوباما»

ملاعمر همان کسی است که به همکاری بن لادن، حکومت طالبان را تأسیس و ادعا کردند که حملات یازده سپتامبر را انجام داده‌اند. دو جنگ برای دستگیری وی ترتیب داده شد، اما اینک وی و رئیس‌جمهور آمریکا برای روابط بهتر، نامه‌نگاری می‌کنند.
کد خبر: ۲۲۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴ 04 February 2012
 ملا محمد عمر، رهبر طالبان با فرستادن نامه‌ای به باراک اوباما، نسبت به انجام گفت‌و‌گوها برای پایان جنگ در افغانستان ابراز تمایل کرده است.

به گزارش «تابناک»، این نامه در واقع سال گذشته برای اوباما فرستاده شده، اما تاکنون خبری از آن منتشر نشده بود.

در همین باره، «آسوشیتدپرس» گزارش داده است که بنا به گفته مقامات آمریکایی ـ‌که نام آنها فاش نشده ـ نامه منسوب به ملا عمر بدون نام و امضا بوده و از طریق یکی از واسطه‌های طالبان برای کاخ سفید فرستاده شده است؛ بنابراین، افرادی که نامه را دیده‌اند، اصالت آن را تصدیق می‌کنند، ولی برخی مقامات آمریکایی نیز گفته‌اند که نمی‌توانند با قاطعیت درباره اینکه نامه مربوط به شخص ملاعمر باشد، اظهار نظر کنند.

دولت اوباما تاکنون پاسخی به این نامه نداده، ولی از آن زمان تاکنون، ارتباطات خود را با فرستادگان ملاعمر بیشتر کرده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، افرادی که از وجود این نامه خبر داده اند، چیزی درباره محتوای دقیق آن نگفته‌اند، ولی یکی از این مقامات اظهار داشته که مضمون آن، اعلام تمایل طالبان برای اعتمادسازی با آمریکا بوده است؛ افزون بر این، گفته شده که ملاعمر در این نامه اقدامات آمریکا را برای ایجاد اعتماد نسبت به مذاکرات کافی ندانسته و مواردی از قبیل آزادی زندانیان طالبان را که در زندان گوانتانامو هستند، خواستار شده است.

اعلام خبر فرستادن این نامه از سوی رهبر طالبان در شرایطی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر، موضع آمریکا برای مذاکره با رهبران طالبان روز به روز قوی تر شده و هم‌اکنون مقدمات برگزاری جدی‌تر این مذاکرات در حال فراهم شدن است، حال آن که اقدام آمریکا مبنی بر مذاکره با طالبان، با مخالفت‌ها و انتقادات متعددی در درون و بیرون از این کشور روبه‌رو شده است.

این روزها مهمترین مخالفت‌ها در این رابطه از سوی جمهوری خواهان ابراز می‌شود که «میت رامنی»، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یکی از آن‌هاست. این افراد دولت اوباما را به دلیل تلاش برای «مذاکره با دشمن» مورد انتقاد قرار می‌دهند. برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که تلاش آمریکا برای مذاکره با طالبان، پس از یک دهه کوشش برای نابودی آن‌ها، نشان از شکست آمریکا در سیاست‌های بلندمدت خود است.

به این ترتیب، شاید بتوان اعلام خبر فرستادن نامه رهبر طالبان را در شرایط کنونی، تلاشی از سوی دولت اوباما برای تغییر شرایط به سود خود ارزیابی کرد؛ بنابراین، دولت آمریکا می‌تواند ادعا کند، از آنجا که رهبران طالبان در بالاترین سطح با برگزاری مذاکرات صلح موافقند، اقدام آمریکا در این رابطه کاری سنجیده و درست بوده است.

با توجه به عدم تصدیق رسمی دریافت نامه از سوی کاخ سفید و حتی مشخص نبودن دقیق فرستنده واقعی آن، می‌توان انتشار این خبر را سیاستی از سوی اوباما برای همراه کردن افکار عمومی با خود در موضوع مذاکره با طالبان دانست. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر