بازدید 20269
خاموش، روشن، خاموش، روشن

خط لوله ترانس افغان، ایران را دور می‌زند؟

بازی بزرگ خط لوله‌ها ادامه دارد. روس‌ها نمی‌خواهند انرژی به عنوان ابزار فشار بر اروپا را از دست بدهند. غرب با جغرافیای خط لوله‌ها، دوستانش را تشویق و دشمنانش را تنبیه می‌کند. صادر کنندگان به دنبال سهم بیشتر از بازار و مصرف‌کنندگان نیز در پی انرژی ارزان و پایدار هستند. افغان‌ها هم سهمشان را می‌خواهند، به قیمت منافع ما در خط لوله صلح.
کد خبر: ۲۲۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳ 30 January 2012

سرویس اقتصادی ـ فراز و فرودهای پیشنهاد 6.7 میلیارد دلاری و 1040 مایلی خط لوله تاپی ( ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند) فراتر از آن چیزی است که هندی‌ها می‌‌اندیشیدند.

به گزارش «تابناک»، در 25 ژانویه، موضوع خط لوله تاپی بحث اصلی در دیدار رؤسای جمهور ترکمنستان و افغانستان بود. حامد کرزای برای دیدار با همتای ترکمن خود، قربان‌قلی بردی محمداف و در چهارچوب یک سفر کاری به شهر ترکمن‌باشی در ساحل دریای خزر رفته بود.

شبکه تلویزیونی آلتین آسیر گزارش کرده است که طرفین بر علاقه خود برای تلاش بیشتر درباره این خط لوله تأکید و به اهمیت کار گروه کاری و کمیته راهبری خط لوله تاپی اشاره کرده‌اند.

درباره شانس واقعی ساخت چنین خط لوله‌ای تردید است و بناست، این خط لوله سالانه 27 میلیارد متر مکعب (bcm) گاز طبیعی ترکمنستان را از میدان گازی دولت آباد در دریای خزر و از راه افغانستان و پاکستان به شهر Fazilka در هند برساند و طرفیت آن به تدریج به 33 bcm خواهد رسید. از bcm 27 فعلی، دو میلیارد متر مکعب به افغانستان می‌رسد و باقی‌ مانده آن بین پاکستان و هند به طور مساوی تقسیم خواهد شد.

مسأله مهمی که درباره این خط لوله مورد اشاره قرار می‌گیرد، این است که باید از دو کشور تقریبا در حال جنگ و درگیری گذر کند. مسیر خط لوله در افغانستان از ولایت‌های هرات، هلمند و قندهار می‌گذرد که در همه آنها، طالبان از قدرت فراوانی برخوردار است و بنابراین هم در زمان ساخت و هم در زمان بهره‌برداری به نیروی انسانی و پول فراوانی نیاز است تا از آن نگهداری شود.

روشن است که چرا کرزای مشتاقانه پیگیر ایجاد این خط لوله است. نخست این که وی می‌تواند در برابر رقبای خود ادعا کند که در افغانستان فراتر از شهردار کابل عمل می‌کند. به همین دلیل است که در اواخر سال 2010، وحیدالله شهرانی، وزیر معادن و صنایع افغانستان اعلام کرد که دولت برای حفاظت از این خط لوله، هفت هزار سرباز را به خدمت خواهد گرفت.

انگیزه دوم کرزای این است که از حق ترانزیت گاز این کشور به عنوان منبعی پایدار در تأمین بودجه دولت افغانستان استفاده کند. در حالی که 90 درصد بودجه افغانستان متکی بر کمک‌های خارجی است، درآمد تاپی برای افغانستان، 300 میلیون دلار در سال و تقریبا برابر با یک سوم درآمد داخلی دولت در سال (887 میلیون دلار) است.

چنین انگیزه‌هایی باعث شد، کرزای در نوزدهم دسامبر 2008، بانی مشترک قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل (قطعنامه 210/63 در مورد ترانزیت ایمن انرژی) شود که خواستار همکاری جهانی برای «تضمین انتقال امن انرژی به بازارهای جهانی از طریق خطوط لوله و دیگر سیستم‌های انتقال» است.

از سوی دیگر، ترکمنستان در پی تنوع‌بخشی به مسیرهای صادرات گاز خود است. در چهاردهم دسامبر 2009، ترکمنستان و چین بخش اول از خط لوله 1139 مایلی را افتتاح کردند که قرار است سالانه 40 میلیارد متر مکعب از گاز ترکمنستان را به چین برساند. ساخت این خط توسط شرکت ملی نفت چین (CNPC) تأمین اعتبار می‌شود، ولی خط لوله تاپی هنوز مشکل تأمین اعتبار ساخت نیز دارد.

چالش مهم ترکمنستان این است که تا جایی که می‌شود، از تسلط گازپروم روسیه بر مسیرهای صادرات گاز خود بکاهد. جدای از انتقال گاز ترکمنستان به ایران، این کشور در پی این است که نهایتا از شمال به روسیه، از شرق به چین، از جنوب از طریق تاپی و از غرب به اروپا گاز صادر کند. این پرسش برای ترکمن‌ها اهمیت یافته است که وقتی این همه گزینه متنوع هست، چرا این کشور باید گاز خود را به مسیر پرخطر تحت تسلط طالبان بفرستد.

وضعیت صادرات حال و آینده گاز ترکمنستان به قرار زیر است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۳
اقای حکمت یار رهبر حزب اسلامی افقانستان اعلام کرد حتی این حزب وبقیه گرو ههای شورشی چون این طرح را حافظ منافع ملی میدانند حاظرند خود از ان حفاظت کنند.
این وسط کشور غنی از ثروت خدادادی ما هم نخودی بازیه اینطور نیست تابی جون؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
بذارید یه چیزی هم گیر افغانی ها بیاد. یه افغانستان ثروتمند به نفع ماست به خدا
ببینید بودجه کل کشورشون برابر یک دوازدهم بودجه شهرداری تهرونه!
نه افغانستان و نه پاکستان هیچ وقت دارای ثبات و امنیت نبوده و نخواهند شد. بنابرین ترکمن ها دارند با سرمایه خود بازی می کنند و ریسک این کار برای آنها خیلی بالاست. بهترین کار برایشان این است که از طریق ایران اقدام کنند. اما تبلیغات پان ترکیست ها علیه ایران مانع از این می شود.
ترکمنستان یه زمان مال ما بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
تو توهم سیر نکن عزیز من
ناشناس
| United States |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
برو بابا تو هم دنبال اینی که کی و کجا چه وقتی مال ما بود! حالا این چه کمکی الانه بما میکنه، من نمیدونم!
هیچ دقت کردید که در خاور میانه و سایر مناطق اطرافمان همه دشمن ما هستند و دوست آمریکا !
و همه اهل نمک خوردن نمکدان شکستن .
راستی کسی هست به این سوال ها جواب بدهد
چرا جند میلیون افغانی را نگهداری می کنیم ؟
چرا راه عبور مواد مخدر را به اروپا بسته ایم ؟
و ده ها چرای دیگر اما یک چیز قطعی است و آن این که اگر ما از توانمان برای آزار همسایگانمان استفاده می کردیم الان هم از طرف غربی ها و هم از طرف همسایگانمان آدم خوبه ی ماجرا بودیم نه مثل الان که چوب دو سر طلا شده ایم .
پاسخ ها
مهاجر افغانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
خیلی منت میزاری چرا سری به گلزار شهدا وشهیدان کمنام نمیزینی که هزاران افغانی به دستور امام به جبهه ها رفتند ؟ ومیلیون افغانی که شما میگید غیر از حمالی ماری برای شما نکرده و مگر معدودی که کسب وکار دارند ! ما برای انقلابی که به ان عقیده داشتیم هزینه های زیادی پرداختیم جانی ومالی یکیش همین اوارگی هست اگر میدانستیم یک روزی فاشیستای مثل شما ایران را میگیرد غلط میکردیم وحالا باید بیندیشیم چه کلاهی به سرمان رفته است .
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
جناب مهاجر، شما چرا منت میذاری؟ اگه نیمده بودید ایران که همونجا باید می جنگیدید، بعد هم داریین کار میکنین، حمالی کدومه؟ کلاه سرتون نرفته، اومدید کاسبی کردید، کار هم یاد گرفتین، نه مالیات میدین، نه عوارض نه ... نوش جونتون، یک معامله بوده که هم شما بردین هم ما منت هم نداره
ناشناس
| United States |
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
مهاجر عزیز
منظور برادرمان حکومت های این کشورها هستند نه شما مردم که مثل خود ما زیر بار اینهمه گرفتاری هستید.
اگر برای انقلاب و عقیده اینقدر هزینه میدی برای یه حرف از کسی که معلوم نیست منظورش دقیقا شما هستی چرا ناراحت میشی؟
نقشه را خوب نگاه کنید ما از بندر چابهار میتوانیم یک بزرگراه ترانزیت به افغانستان ، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان ایجاد کنیم و تمام این کشور ها را به دریا متصل کنیم و ایجاد اشتغال کنیم برای شرق کشور و امنیت را در شرق کشور بیشتر کنیم میدانید چه جمعیتی تحت پوشش قرار میگیرد ؟ فکر میکنم با شرق ایران حدود 40 میلیون نفر
ببینید کشورهای جهان سوم چگونه بر سر صدور منابع ارزشمند خود البته بصورت خام و ارزان مسابقه گذاشته اند فروش گاز ان هم اینگونه هیچ ارزشی ندارد که ابران نخودی باشد یا نباشد، تاسف
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
احسنتم
افغانستان الان خط مقدم جهاد با استکبار است انها را نباید تنها گذاشت .
شما نگران این موضوع نباشید
هند و پاکستان مصرف گازشان بالاتر از این حرف هاست و با این حال برای تنوع بخشی به سبد خودشان هنوز به خط ایران نیاز دارند. در ضمن خط لوله گاز ایران الان آماده شده و به مرز پاکستان رسیده. اگر خواستند بخرند که هیچ
نخواستند، گاز رو جی تی ال یا متانول یا پتروشیمی میکنیم و منطقه بلوچستان و سیستان را قطب پتروشیمی میکنیم. جای نگرانی ندارد.
کسی برنده است که اقدام کند فقط در پارس جنوبی بجنبید!
اگه اين خط لوله از ايران مي گذشت هم طول آن كوتاهتر مي شد و هم بجاي دو كشور نا امن افغانستان و پاكستان از تنها ايران با ثبات تر عبور مي كرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان