بازدید 19255

نگاهی که «کارلوس کی‌روش» دارد و مدیران فوتبال ندارند

در حالی که فوتبال ما به سیاق چند سال گذشته، درگیر مسائل پیش پا افتاده و سخن چینی‌های کودکانه ای است و از رئیس فدراسیون گرفته تا مربیان لیگ برتر، همه و همه درگیر جنجال لفظی روزنامه‌های زرد هستند، مربی تیم ملی با نگاه یک سیاستگذار از رشد فوتبال ایران پس از راهیابی به جام جهانی سخن می‌گوید تا شاید فرای این القاب سوبله، چوبله‌ای، فوتبال ایرانی به جایگاهی درخور برسد!
کد خبر: ۲۲۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲ 29 January 2012
سرویس ورزشی ـ چندی پیش، «کارلوس کی‌روش» در مصاحبه‌ای دلایل راهیابی ایران به جام جهانی را برشمرد؛ دلایلی که نشان از نگاه کلان و متفاوت این مربی به مسائل فوتبال ایران دارد؛ نگاهی که در کلام و گفتار مربیانی که در چند سال گذشته، سکان هدایت تیم ملی را در اختیار داشتند، دیده نشده و از آن اسفبارتر اینکه حتی در کلام مدیران فوتبالی کشور هم این نگاه جهانی و کلان دیده نمی‌شود.

به گزارش «تابناک»، در حالی که فوتبال ما به مانند چند سال گذشته، درگیر مسائل پیش پا افتاده و سخن چینی‌هاي کودکانه ای است و از رئیس فدراسیون گرفته تا مربیان لیگ برتر، همه و همه درگیر جنجال لفظی روزنامه‌های زرد هستند، مربی تیم ملی با نگاه یک سیاست‌گذار از رشد فوتبال ایران پس از راهیابی به جام جهانی سخن می‌گوید که اگر می‌خواهید فوتبالی در کلاس فوتبال جهانی داشته باشید، صعود به جام جهانی، نخستین کاری است که باید انجام دهید.
 
معمولا در نگاه غیرحرفه‌ای فوتبالی ما ایرانی‌ها، رسیدن به یک نقطه، هدف غایی و نهایی به شمار می‌آید. راهیابی به جام جهانی، تلاش برای قهرمانی در جام ملت‌ها، صعود به المپیک، همه و همه اهدافی بود که در مقطعی به بزرگترین هدف فدراسیون بدل می‌شد و می‌شود و هر مدیری، دستیابی به یکی از این پیروزی‌ها را برگ برنده کارنامه خود می‌داند، چنان که فدراسیون‌های دادکان و صفایی فراهانی از این جهت همچنان محبوب به شمار می‌روند، ولی تا کنون هیچ گاه رئیس فدراسیونی از توسعه پایدار فوتبال پایه در کشور سخن به میان نیاورد یا هیچ کس جام جهانی را عاملی برای توسعه فوتبال کشور قلمداد نکرد و بعضا رسیدن به جام جهانی نقطه پایان فوتبالی ما به شمار می‌رفت و نتایج به دست آمده در جام جهانی اصلا اهمیتی پیدا نمی کرد. حتی هیچ یک از رؤسای فدراسیون فوتبال یا مدیران فوتبالی کشور، سودای کسب کرسی جهانی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا را نداشته‌اند و یا اگر داشته‌اند، گاهی مانند کفاشیان به آسانی آن را از دست می‌دهند و اهمیت چندانی برای آنها ندارد.

در این باره باید گفت که مدیران تنها به دنبال ثبت این افتخار در کارنامه خود هستند و هیچ گاه رسیدن به جام جهانی، گامی ساده در راه گسترش فوتبال کشور قلمداد نمی‌شد و نمی‌شود.

کی روش در مصاحبه هفته گذشته، دلایل مهم راهیابی ایران به جام جهانی را چنین برشمرد؛ نخست اینکه وقتی به جام جهانی راه می‌یابید، به دنیا اعلام می‌کنید که عاشق فوتبال هستید و اعتبار، شهرت و احترام کشورتان با صعود به جام جهانی بالا می‌رود.

دلیل دوم آن که درهای فوتبال جهان به روی فوتبال کشورتان باز می‌شود و بازیکنان و مربیان ایرانی، می‌توانند در فوتبال جهان حضور پیدا کنند و بازیکنان خوب که در سطح جهانی هستند، می‌توانند وارد فوتبال ایران شوند و شما فوتبالتان را به جهان می‌شناسانید.

سوم این که فیفا در جام جهانی گذشته، به هر تیمی که به جام جهانی راه می‌یافت، 9 میلیون دلار پاداش داد که ما می‌توانیم این مبلغ را که در سال 2014 افزایش هم خواهد یافت، خرج توسعه فوتبال پایه کنیم.

دلیل چهارم هم این که وقتی احترام و ارزش لازم را به دست بیاورید و به جام جهانی راه یابید، مسئولان می‌توانند آسانتر به کرسی‌های بین‌المللی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا برسند که مهمترین آن، عضویت در هیأت رئیسه‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفاست که با عضویت در این هیأت رئیسه، می‌توانیم از منافع فوتبال ایران دفاع کنیم.

اکنون جای شکرش باقی است، در فوتبالی که مربیانش بیشتر از آنکه به دنبال بازی زیباتر و بهبود تکنیکی خود باشند، به دنیال لقب‌های سوبله چوبله برای خود هستند.

رئیس فدراسیونش به لطایف‌الحیلی در آستانه انتخابات فدارسیون، به دنبال احیای صندلی خود است تا افتخاراتی را که در چند سال گذشته نصیب فوتبال ما کرده، تکرار کند. دست‌کم یک مربی با تفکر جهانی و در کلاس جهانی، سکاندار هدایت تیم ملی ماست که نگاهش به فوتبال کشور چنین است.

اما هنوز برای ما جای پرسش است که مربی در کلاس کی روش، چرا باید با فدراسیونی مانند فدراسیون فوتبال ما همکاری کند؟!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۴
خوشم میاد که توی مقاله نویس پرسپولیسی همچنان داری میسوزی، بسوز، بسوز0 عمرا اگه نظرمو پخش کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
به عنوان یه استقلالی، لقبهای سبک و بی ارزش کودکستانی به خود دادن را در بالاترین سطح مربی گری فوتبال ایران را نشانه و نماد طرز فکر سطح پایین حاکم بر این فوتبال قلمداد میکنم که باید چاره ای برایش اندیشیده شود
هه هه پرویز خان سوبله چوبله رو عشقه . (الان 6 تایی رو که زمان کودکی پدر بزرگشون زدن رو میکشن وسط !)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
برادر حالا گیریم استقلال 10 تا بزنه دو سال بعدش پرسپولیس ببره سال بعد سپاهان....هی توی خودمون تو سر کله هم بزنیم و فکر کنیم فوتبال هم بلدیم آخرش که چی؟ این فوتبال با این کیفیت هیچ چیزی برای مردم نداره نه لرت تماشا نه اعتبار و کسب اغتخار بینالمللی
این چه سوالیه میپرسی تابناک؟ بر چشم بد لعنت ...
دراینکه کییروش مربی بزرگی هست شکی نیست ولی درایران بستر لازم برای درست کردن تیم ملی منسجم مانند سالهای 96الی98 نیست دیگه استعدادیابی تو ایران به تاریخ پیوسته بازیهای لیگمون چندان تفاوتی با زمینهای خاکی ومحلات نداره همه در دیدن بازیهای لیگ به گفته های من پی مبریم
کارلوس کی رش مربی است که به درد فوتبال ما می خورد. امیدواریم بتواند فوتبال ملی ما را به آن چیزی که لیاقتش هست برسونه.
متاسفم از اینکه داخلیها چوب لا چرخ فوتبال میگذارند و لی خارجیها دل میسوزن برای فوتبال کشور. این مسئولان و مربیان و دلالها مشکل فوتبال مملکت هستن..خجالت بکشین از کی روش..درس یاد بگیرید و اخلاق حرفهای
فوتبال ما ایرانی ها خلاصه شده در دعوا و حسادت و 100 البته در مافیای کوچک و بزرگ، رکورد بی سابقه تغییر مربی های باشگاه ها خودش نشانه مافیاست، یک مربی میارن از کنارش 100 میلیون میخورن دوباره تصمیم میگیرن تغییرش بدن تا از بغل مربی دوم 100 تای دیگه بخورن! این بودجه ای که بخش دولتی و خصوصی به مدیران ورشی میده باید نظارت بشه
عدم نظارت = فساد

حالا بنده خدا کیروش در این فوتبال ما چه نتیجه ای خواهد گرفت الله اعلم
این مربی کاردان میگوید با این وضع زمین های مسابقه و تمرین به هیچ کجا نمی رسید اما مدیران ما بعید است تا 100 سال آینده متوجه این جملات کیروش بشوند و طبق معمول در هزار مورد بی ارزش خرج می شود اما کماکان 2 تا استادیوم با زمین چمن استاندارد نداریم.
بیچاره کیروش
تحلیل خیلی خوبی بود
واقعاً!
واقعاً راست میگی. جای تعجب است
ما ایرونی ها بدنبال کمیت های زودگذریم در حالیکه کمیت بدون کیفیت میشه محصولات چینی وارداتی...
کم مونده تیم های ورزشی ایرونی بخاطر مشکلات نقدینگی بازیکن هاشون رو هم از چین وارد کنند...
اینکه میگن مدیر به لفظ ساده است اما مدیر بودن و مدیر فکر کردن هنر بزرگی است که در نژاد ما ایرونی ها اگه هم باشه خیلی ها اون را بر نمی تابند...
همونطور که گفته میشه به ورزشهای پایه توجه بشه، همینطور که از سخنان آقای "کی روش" بر میاد پاداشی که فیفا به تیم های راه یافته به جام جهانی، ما آن را خرج توسعه فوتبال پایه کنیم، این حقیر هم پیشنهادی به سیستم آموزشی و اجرایی کشور دارم که با دیدی کلان دست به تغییرات جدی در نحوه آموزش و کتب درسی بزنند و از کلیشه ای کار کردن و ... بپرهیزند و سعی در تربیت نسلی مقتدر با خصوصیاتی همچون به روز بودن از لحاظ علمی، مدیر و مدبر، کوشا و پویا، دقیق و نکته سنج و... باشند که بتوانند اداره امورات کشور را در سالهای آتی به نحو احسن اجرا کنند...
واقعا تحلیل بجایی بود ممنون از شما. ما نه در فوتبال بلکه در همه چیز دچار روزمرگی شده ایم و اصولا سیاست گذاری کلان و دراز مدت در عمل جایی ندارد. نان را به نرخ روز میخوریم و حداکثر توانمان در حل مشگلات همان روز یا هفته است. بحران ارز و طلا نمونه اش
از استقلالی جماعت بی جنبه تر خودشه...
طرف داره واقعیت ورزش ایران رو میگه که مربیان واسه خودشون لقب میزارن این اومده میگه پرسپولیسی و استقلالی!!!!
نگاه کنید فقط : ژنرال - سوبله و .... این فقط زاییده فوتبال ماست... حالا چه استقلالی چه پرسپولیسی... تا ریشه ای بازیکن سازی و استعداد یابی نشه فوتبال ما به هیچ جا نمیرسه.. حتی با وجود مربی کاردانی مثل کی روش فقط میشه جرقه بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
دمت گرم .
امان از این خود کوچک بینی بعضی از خود فروخته ها!!
حالا اگه همین حرفها رو یک ایرانی می زد براش تره هم خورد نمی کردید!!
نه آقا جون واقعیت اینه که مربیان داخلی به مراتب باهوش تر ، متعصب تر و بهترند ، فقط کافی است که به آنها بها بدهیم تا مجبور نباشیم پول بی زبان بیت المال را صرف مربیان درجه چندم خارجی بکنیم!
برای مثال ؛ خداوکیلی اگه پرسپولس در بازی با نفت آبادن مربی هم نداشت بیشتر از 4 گل می خورد ؟!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
شما نگو مربی بگو اگه دروازه بان نداشت کمتر از 4 تا میخورد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
برادر یعنی میخواهی بگی مربیان داخلی ما از مزبی منچستر یونایتد و رئال مادرید و تیم ملی پرتقال کارکشته تر و فوتبال شناس ترند! امان از خود بزرگ بینی بعضی از وطن دوست ها! هر چه که خارجی باشه را ندیده و نشنیده رد میکنند.
فکر کنم کی روش بیچاره اشتباه می کنه! اینهمه نتایج گوهر باری که طی چندین سال گذشته بدست آورده ایم حاصل زحمات مدیریت عالی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مربیان کارکشته !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! امکانات پیشرفته !!!!!!!!!!!!! واز همه مهمتر بازیکنان پرتلاش و باغیرت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! می باشد، اینهمه بی انصافی نکنید.
اگر میخواهید فوتبال پیشرفت کنه برید اول پولهایی را که به این ورزش تزریق کردهاید خارج کنید و بعد استعداد یابی کنید و برای 8 سال آینده تیمی قوی خواهید داشت
تا مبالغ قرار دادی وسوسه انگیز در فوتبالایران وجود دارد وضع همین است
کسی دیگر به خاطر ایران و تعصبش بازی نمیکند به خاطر پول و ساق پاهایشان بازی میکنند
بنظر من دید کیروش اصلا در فوتبال ما جواب نمیده
چون تمام جوانب در نظر گرفته نشده
خواهید دید که ما با مصدومیتهای شدید ملی پوشان در تابستان 91 مواجه خواهیم بود که آثار برنامه ریزیهای غلط است
كي روش رو فقط ترابيان راضي كرد تا به ايران بياد و گرنه مسئولان فوتبال كه فقط در حال خنده و هره هستند
جواب دهید :
حقوق یک کارمند تربیت بدنی ؟
حقوق یک بازیکن یکی از تیم های پیروزی یا استقلال ؟
مدرک تحصیلی یکی از بازیکنان پیروزی یا استقلال ؟
و.....
ای ایرانی از ماست که بر ماست.
"...مربی در کلاس کی روش، چرا باید با فدراسیونی مانند فدراسیون فوتبال ما همکاری کند" خیلی راحت ... جاسوسی از قدرت فوتبال ما برای استکبار جهانخوار !
مربی در کلاس کی روش، چرا باید با فدراسیونی مانند فدراسیون فوتبال ما همکاری کند؟!
جواب 1 کلمه است: پول!!!
بسیار عالی نوشته بودین
چقدر خوبه که نگاه خردمندانه امثال شما در فوتبال هست که می تونه خوب رو از بد برای اهالی فوتبال روشن کنه.
واقعا چقدر عالی می شه، اگه نود هم به جای جار و جنجال فوتبالی بیاد و این پیشنهادات رو نقد کنه و مدیران و فدراسیون ها رو به چالش بکه!
نكته، نكته خوبي بود بزرگوار!
چهار روز دیگه که در مسابقات آماده سازی نتایج خوبی نگرفتیم. خواهیم دید که این مربی را عجولانه اخراج گرده کلی هزینه میکنیم و تازه شاید هم به صهیونیست بودنش برسیم. مگه داستان ایویچ یادمون رفته که تیم را به اون خوبی جمع کرد ولی با اولین نتیجه جلوی آ اس رم اخراجش کردیم و هرچه بیچاره فریاد زد که بابا صبر داشته باشید. ما فقط در صدد شوی مدیریت و لیاقت نداشته بودیم.
از وزیر ورزش پرسیدند که از چی کفاشیان خوشت میاد از مدیریت از کفایت و یا فنی بودنش گفت از هیچی ولی خندهاش منو کشته برای همین میخوام نگه دارمش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل