بازدید 20563

دلیل عمده رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان

کد خبر: ۲۲۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۶ 28 January 2012
سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري اين هفته خود با خبرنگاران پس از تشريح مصوبات ارسالي از مجلس شوراي اسلامي و اعلام نظر نهاد متبوعش، به ارائه گزارشي از رسيدگي به بررسي صلاحيت ثبت‌نام كنندگان نمايندگي مجلس پرداخت.

به گزارش ايسنا، عباسعلي كدخدايي گفت: ما اكنون در فرصت رسيدگي به بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان هستيم تا اول بهمن ماه نوبت رسيدگي در هيات‌هاي نظارت استاني با كسب نظر از هيات‌ مركزي بود و پس از آن از تاريخ دوم بهمن تا 21 بهمن ماه به مدت 20 روز فرصت دريافت شكايات و رسيدگي به آن‌ها در جلسه عمومي شوراي نگهبان است.

وي ادامه داد: جلسات فوق‌العاده شوراي نگهبان هفته گذشته آغاز شد و امروز هم جلسه‌اي داشتيم و اين جلسات همچنان ادامه دارد تا در تاريخ بيست و يكم بهمن ماه نتيجه نهايي بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان به داوطلبان اعلام شود.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با بيان اين‌كه «در بررسي صلاحيت‌ها دقت لازم صورت گرفته و خواهد گرفت» تصريح كرد: در مجموع نسبت به مجلس هشتم حدود 17 درصد افزايش تاييد صلاحيت‌ها را داشتيم. بيش از دو هزار و 700 نفر از ميزان چهار هزار و 877 نفر تاييد صلاحيت شدند كه در حقيقت 55 درصد از اين تعداد تاييد صلاحيت شده‌اند. تاكنون حدود 1200 نفر عدم صلاحيت داشتيم كه اين رقم روز به روز در حال كاهش است و ميزان عدم احرازها نيز به زير هزار رسيده است و ما اميدواريم با دقتي كه در بررسي‌ها صورت مي‌گيرد اين رقم بسيار پايين بيايد. از تعداد ثبت‌نام كنندگان اوليه، 333 نفر انصراف داده و 172 نفر نيز تاكنون شكايتي نكرده‌اند و اميدواريم تا بيست و يكم بهمن ماه ميزان عدم تاييدها و عدم احرازها كاهش يابد.

وي درباره انتخابات ميان دوره‌اي مجلس خبرگان با بيان اين‌كه «اين انتخابات در استان‌هاي خراسان جنوبي و كردستان برگزار مي‌شود» گفت: اقدامات اوليه انجام شده و كساني كه بايد در آزمون شركت مي‌كردند روز جمعه هفته قبل در آزمون مربوطه كه در شهر قم برگزار شد، شركت كردند و ما تا روز دوشنبه فرصت اعلام نتيجه اوليه را خواهيم داشت و پس از آن فرصت بررسي اعتراض‌ها وجود دارد.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه علت ردصلاحيت برخي افراد با عنوان عدم التزام عملي به اسلام چيست؟ گفت: بر اساس ماده 28 قانون انتخابات، شرايطي وجود دارد كه اين شرايط بايد احراز شود. در موضوع عدم التزام به اسلام مواردي مطرح شده است. آيا كسي كه نماز و روزه و ... انجام مي‌دهد التزام به اسلام دارد يا خير؟ انتظار ما اين است كه اگر فردي بخشي از اين وظايف را انجام ندهد، اين موضوع، التزام عملي به اسلام را مخدوش مي‌كند. ممكن است نماز بخواند ولي مرتكب عمل ديگري شود.

وي تصريح كرد: ممكن است فردي بخشي از وظايف را انجام بدهد و بخشي از وظايف را انجام ندهد. در آن بخشي كه انجام وظيفه نشده اين بحث عدم احراز را مطرح مي‌كنند به عنوان مثال كسي كه مرتكب كلاهبرداري شود ممكن است وظايف خود را انجام ‌دهد ولي چون كلاهبرداري كرده از نظر ما اين مساله التزام عملي به اسلام نداشته است. ما هيچ تعريضي نه به نمايندگان و نه به مردم داريم، ما ناچار هستيم بر اساس اعلام نظر مراجع رسمي، اعلام نظر كنيم. اگر كسي تخلف يا گناهي را مرتكب شده است آن تخلف مي‌تواند التزام عملي فرد به اسلام را مخدوش كند.

وي تصريح كرد: به هر حال هر كدام از عزيزان ترديدي دارند، مدارك‌شان را مي‌توانند بياورند و هم با اعضا و هم با كارشناسان ملاقات داشته باشند، ما هم قول مي‌دهيم كه بررسي دقيق انجام شود و حقي از كسي تضييع نشود.

خبرنگار ديگري درباره كميته‌اي كه ميان شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي در مورد ردصلاحيت‌ها تشكيل شده بود، سوال كرد كه كدخدايي پاسخ داد: ما هيچ كميته‌اي را به صورت رسمي با هيچ نهادي نداشتيم اما با نهادهاي مختلف رايزني‌هايي صورت گرفته است.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه چه تعداد از نمايندگاني كه ردصلاحيت شده بودند اكنون تاييد صلاحيت شده‌اند؟ گفت: تعداد نمايندگاني كه تاييد نشده بودند آن چيزي بود كه در هيات‌هاي اجرايي اعلام شد. از روز پنج‌شنبه كه جلسات ما برگزار شد تعداد زيادي در شورا مطرح و تاييد صلاحيت شدند كه البته آمار دقيقي در اين رابطه ندارم ولي تا يكي دو روز آينده خبرهاي خوبي را اعلام مي‌كنيم.

اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه علت عمده ردصلاحيت‌ها چه بود؟ گفت: اكنون نمي‌توانم به صورت تفكيكي بيان كنم، در آينده مي‌توان آن را اعلام كرد كه البته بخش عمده‌اي از آن، عدم ارائه مدارك به موقع بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار