بازدید 3644

ديپلمات‌هاي طالبان به قطر وارد شدند

کد خبر: ۲۲۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴ 27 January 2012

يك تيم از ديپلمات‌هاي ارشد طالبان با هدف زمينه‌سازي جهت گشايش دفتر سياسي اين گروه در قطر وارد اين كشور شدند.

به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه ديلي تلگراف، اين دفتر سياسي ميزبان مذاكرات ميان آمريكا، شبه نظاميان طالبان و دولت افغانستان خواهد بود.

گروه طالبان پيش‌تر در اوايل ماه جاري اعلام كرده بود با كشورهاي ديگر نيز براي بازگشايي دفتر سياسي به توافق خواهد رسيد.

با اين وجود، هنوز برخي از اعضاي اين هيات طالبان جزو ليست تحريم سازمان ملل بوده و ممنوعيت سفر بين‌المللي دارند.

از جمله اين افراد، طيب آقا معاون سابق ملا عمر، رهبر طالبان است كه بيش از يك سال است در مذاكرات شبه نظاميان با آمريكا و ديپلمات‌هاي آلماني به عنوان ميانجي فعاليت مي‌كند.

از ديگر اعضاي اين هيات، شرمحمد عباس استانكزاي، معاون سابق وزير خارجه افغانستان و شهاب الدين دلاور، فرستاده سابق طالبان در رياض است.

محمد قلم‌الدين، از اعضاي ارشد طالبان به اين روزنامه گفت، تمام اعضاي اين هيات از افراد تحصيل كرده هستند كه به زبان انگليسي تسلط كامل دارند و از افراد ميانه‌رو اما متعهد به جنبش محسوب مي‌شوند.

وي در ادامه تصريح كرد كه اين سفر با اطلاع قبلي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) و آمريكا انجام شده است.

ذبيح الله مجاهد، يك از سخنگوهاي طالبان، اسامي افراد اعلام شده را تاييد نكرد اما گفت كه هياتي به منظور مذاكره وارد قطر شدند.

مقام‌هاي ارشد كابل تاكيد كردند كه نهايتا درباره‌ بازگشايي اين دفتر توافقي حاصل نمي‌شود و مذاكرات و رايزني‌ها سال‌ها به طول مي‌انجامد اما آنها ابراز خوش‌بيني كردند كه اين اقدام راه را براي روند صلح هموار سازد.

مارك گراسمن، فرستاده ويژه آمريكا در امور افغانستان در روزهاي گذشته در سفر خود به كابل اظهار كرد: طالبان بايد صراحتا اعلام كند كه خود را از گروه‌هاي تروريست بين‌المللي جدا كرده و به سازش سياسي با دولت افغانستان متعهد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل