بازدید 23728

شناسایی 10میلیون پردرآمد برای حذف یارانه

کد خبر: ۲۲۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷ 27 January 2012
در ماه های اخیر دولت متوجه شد این تغییرات ارزش پول پیش از آن که مبتنی بر یک فرایند طبیعی اقتصادی باشد مبتنی بر اخلال در بازار است و دولت خود وارد صحنه شد و به کمک بانک مرکزی آمد و کلیه جوانب موضوع را بررسی کرد و گفت نوسانات ارزی در ماه های اخیر صرفا منشاء اقتصادی ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، محمدرضا فرزین معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی که در گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب بعنوان نماینده دولت در این برنامه شرکت کرده بود گفت: متولی ساماندهی وضعیت ارزی کشور و حفظ ارزش پول بانک مرکزی است و بانک مرکزی در طی سال های گذشته و حتی در سال جاری وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

وی تصریح کرد: اما در ماه های اخیر دولت متوجه شد این تغییرات ارزش پول پیش از آن که مبتنی بر یک فرایند طبیعی اقتصادی باشد مبتنی بر اخلال در بازار است و دولت خود وارد صحنه شد و به کمک بانک مرکزی آمد و کلیه جوانب موضوع را بررسی کرد و گفت نوسانات ارزی در ماه های اخیر صرفا منشاء اقتصادی ندارد.

فرزین اضافه کرد: بنابراین رئیس جمهور از یک ماه پیش کارگروه ساماندهی ارزی را تشکیل داد و تا یک تعریف دقیق از وضیعت ارزی کشور داشته باشد و با تحلیل های کارشناسان به این نتیجه رسید که این تحولات منشاء اقتصادی نمی تواند داشته باشد.

وی در خصوص چرا دولت زودتر وارد صحنه نشده و اطلاع رسانی دقیق به مردم نکرده است افزود : متاسفانه فضای بازار ارز کشور به گونه ای دچار اخلال شده بود که صحبت های مسئولین نیز در این مدت نمی توانست کارساز باشد در حالیکه اطلاع رسانی توسط دولت و بانک مرکزی صورت گرفته بود ولی دولت احساس کرد بیشتر یک اخلال اقتصادی است بایستی سایر دستگاهها به کمک بانک مرکزی برای مدیریت بازار وارد عمل شوند و بتوانند با یک جمع بندی بازار را مدیریت کنند بنابراین فضایی در کشور بوجود آمده بود که ممکن بود حرف مسئولین اقتصادی به گوش عاملین نرسد انشاء الله فضای اقتصادی به طور مستمر از طرف مسئولان پیگیری و اطلاع رسانی می شود.

* صادرات 40 میلیارد دلار در سال جاری

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: تحلیل کارشناسان دولت در سال گذشته نشان می دهد تراز بازرگانی 40 میلیارد دلار مثبت بوده و بیشتر از واردات است و در اقتصاد یک تراز حساب جاری واردات خدمات نیز به این بخش اضافه می شود و تراز تجاری و مازاد سال جاری 25 میلیارد دلار بوده که در طی چندین سال حساب جاری مثبت است.

**درآمد 5/82 میلیارد دلاری ارزی از صادرات در سال 90

وی تاکید کرد: بانک مرکزی به دلیل برخورداری از پشتوانه ارزی مطمئن در سال 90 در طی هشت ماه گذشته 55 میلیارد دلار نفت فروخته و 5/27 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته و توانسته 5/82 میلیارد دلار ارز از صادرات کسب کند.

فرزین یادآوری کرد: کشور ما در طی این هشت ماه اخیر از کل واردات حدوداً 40 میلیارد دلار درآمد بدست آورده و تراز تجاری و بازرگانی در این مدت به 8/42 میلیارد دلار رسید.

*** سوء استفاده اخلال گران سبب ایجاد بازار ساختگی ازر شد

وی درباره دلیل افزایش نرخ ارز در کشور گفت: از آنجا که انتظاراتی عاملین اقتصادی دچار اخلال شده بود و تحلیل هایی که با روش های متفاوتی صورت گرفت و نیز دولت وضیعت ارزی مناسبی نداشت و احتمال افزایش ارز را در بخش های مختلف داشت تا جاییکه بخشی از نقدینگی از سایر بازارهای موازی به سمت بازار کاذب هدایت شد و عده ای افراد سودجو نیز شروع به خرید و فروش ارز ساختگی در بازار کردند و اختلالاتی را در نرخ ارز بوجود آوردند.

فرزین تاکید کرد: طی 9 ماه گذشته 65 میلیارد دلار ارز فروخته و به بازار تزیق کردیم و کل واردات9 ماهه 44 میلیارد دلار بوده و بانک مرکز بیش از نیاز ارز فروخته است اتفاقی که افتاد تقاضای ارز سه دلیل داشت یک عده ای تقاضای احتیاطی( ارز را می خریدند و در آینده کالا را وارد بازار می کردند) و دسته دیگر تقاضای بورس بازی یا سفته بازی برای معاملات در بازار داشتند و اتفاقی که در این دو ماه بوجود آمد و ارز از سیستم بانکی خریده شد و همچنین در کشور طبق یک نظام ارزی مشخص، ارزی که بانک مرکزی می فروخت در دو بازار ملی یا سرزمین اصلی (در داخل) و فرعی (مناطق آزاد تجاری) بود.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: سال گذشته 64 میلیارد دلار واردات داشتیم و بانک مرکزی نیز 66 میلیارد دلار ارز فروخته است امسال به دلیل تقاضایی وجود داشت بانک مرکزی نرخ شکنی کرد تا نرخ ارز بالا نرود و شروع به فروش ارز تداخلی کرد تا تقاضای کاذب کاهش پیدا کند. و به دلیل تقاضای مازاد بسیار زیاد نمی تواند پاسخگوی این نیاز ها باشد و بخش عمده ای ارز را به فروش رسانید.

**** تاکید مدوام بر تک نرخی شدن

فرزین افزود: مسئولان دولتی در تصمیمات کارگروه به این نتیجه رسیدند که نرخ ارز تک نرخی شود و نرخ ارز دو نرخی منشاء فساد و بسیاری از اختلا لات اقتصادی است و تلاش دولت در طی این مدت این بود که بازار را به سمت ارز تک نرخی هدایت کند.

وی خاطر نشان کرد: ارز تک نرخی از امروز در کشور به قیمت 1226 تومان به فروش می رسد و صرافان نیز در یک محدوده کوچک به دلیل هزینه عدد کمی را به نرخ فروش خود اضافه می کنند دیگر در کشور ارز دو نرخی نخواهیم داشت.

فرزین به تصمیماتی که در کارگروه گرفته شده است اشاره کرد و گفت: سامانه ای طراحی شده است که مسئولان واردات کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان توسه تجارت، ثبت سفارش کالا را انجام می دهند و همه کالایی که وارد کشور می شود در این سامانه ثبت می کنند و هر کالایی را وزارت بازرگانی ثبت کرد بانک مرکزی متعهد می شود ارز در اختیار آنها قرار دهد و سیستم بانکی ارز مورد نیاز را تامین می کند.و بعد از این کالا با سیستم گمرگ چک می شود و ورود کالا انجام می گیرد و در صورت وارد نشدن کالا ارز از وارد کننده اخذ می شود.

وی با تاکید بر این که دیگر ارز خارج از شبکه بانکی کاربرد ندارد افزود: در ارز مسافری برای مسافران نیز به حواله داده می شود که در پشت فرودگاه ارز را تحویل بگیرد و با این روش یک نظام نظارتی برای مدیریت ارزی در کشور به وجود می آید و طی این مدت سامانه در بانک مرکزی راه اندازی شده و گمرگ و نظام بانکی و سازمان توسعه تجارت به هم متصل هستند که فرایند ثبت کالا و تامین ارز مشتریان را انجام دهند.

***** اطمینان بخشی به عاملین اقتصادی

فرزین ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی در جریان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها توانستیم تورم را کنترل کنیم و از یک لنگر های استفاده کردیم برای تثبیت نرخ ارز در نظام ارزی با توجه به این که نظام ارزی یک نظام ارزی شناور است و با یک رِنج محدودیت نوسان نیز اداره می شود و هدف دولت همچنان نرخ شناور ارزی مدیریت شده است و فراتر از این نوسان بانک مرکزی دنبال نمی کند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در حال حاضر موظف است تمام نیازهای ارزی کشور را با نرخ 1226 تومان تامین کند بنابراین عاملین اقتصادی اطمینان داشته باشند با همین واردات مورد نیاز آنها را برطرف می کند.

******* بی اطلاعی از نرخ ارز در بودجه سال 91

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی از موضوع نرخ ارز در بودجه 91 اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هنوز این موضوع نهایی نشده است و نرخ ارز بعد از اینکه اعداد اعلام شود بررسی در آن صورت می گیرد و در حال حاضر طی یکی دو هفته گذشته جلسه ای برگزار نشده است.

******* کاهش شدید نرخ رشد نقدینگی در سال جاری

فرزین ادامه داد : در حدود 20 سال گذشته سالانه به طور متوسط نرخ رشد نقدینگی حدود 27 درصد بوده و در سال جاری با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا مهرماه نرخ رشد به 5/8 درصد رسیده است بنابراین نرخ رشد نقدینگی نسبت به یک روند بیست ساله شدیداً کاهش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: نرخ رشد متاثر از دو نرخ است نرخ رشد پایه و ضریب فزاینده، بنابراین در جریان قانون هدفمند کردن یارانه ها نرخ پایه پولی با 4 درصد کاهش و ضریب فزاینده با 5/13 در صد افزایش داشته که بیانگر رشد پول درونی است و نیز نشان می دهد که با وجود انضباط مالی در حال حاضر نرخ رشد نقدینگی کمتر از سال گذشته بوده و دولت توانسته مبتنی بر یک روند انضباط مالی حرکت کند.

******** حذف 10 میلیون نفراز لیست هدفمندی یارانه ها

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی از حذف 10 میلیون نفراز لیست هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: از دو ماه پیش اعلام کردیم که به دنبال حذف خانوارهایی هستیم که از تمکن مالی برخوردار هستند بنابراین اسامی 10 میلیون نفر نهایی شده و از هفته آینده اطلاع رسانی می شود و نامه نگاری نیز در این خصوص صورت می گیرد لذا به تمامی استانداری ها و فرمانداریها اعلام خواهیم کرد که با موضوع خود انصرافی ( افرادی که از تمکن مالی برخوردارند) همکاری کنند.

وی یادآور شد: کارگروه ساماندهی کار خود را به منظور اطلاع رسانی مستمر انجام می دهد و در نظام بانکی مشکل ارزی نداریم و تلاش دولت براین است که یک نظام تک نرخی را در کشور تشکیل و مدیریت کند.

فرزین اضافه کرد: نرخ سکه معلول دو چیز است یکی نرخ اونس طلای جهانی و دیگری انتظارات واهی برای نرخ ارز است که سبب شده قیمت سکه افزایش یابد وقتی حباب ارز از بین برود حباب سکه از بین خواهد رفت.
وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی بانک مرکزی پیش فروش سکه را انجام می دهد یعنی از سکه به عنوان سیاست پولی برای جمع آوری نقدینگی استفاده می کند و یک پشتوانه خوبی برای بهبود وضیعت نقدینگی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۰
مطمئنید که درست شناسایی کردید!!!؟
پاسخ ها
مجيد
| Switzerland |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
واقعاً دولت چطور مي‌خواد دلال‌ها و بازاري‌هاي با شغل آزاد را كه معمولاً چيزي به نام خودشون نيست شناسايي كنه؟؟
بنظر مي‌رسه باز مي‌آد سراغ كارمندهاي بيچاره كه همه‌چيزسون آشكاره...
Ali
| Switzerland |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
درسته، من كارمندم با حقوق ماهيانه 800 هزار تومن و ماليات كسرشده سالانه‌ام بالغ بر 1 ميليون تومن مي‌شه، اما پسر عموم مغازه لباسفروشي داره با حداقل 6-7 ميليون در ماه ولي سالانه 300 هزار تومن ماليات ميده و منو مسخره ميكنه...
آخه اين انصافه!
حتماً دولت ميخواد اينجوري تشخيص بده
یارانه حق همه هست چه فقیر چه غنی ما که مدعی پیروی از منش حضرت علی (ع) هستیم این رو باید بدونیم روایت معروف ایشان و برادرشان عقیل را حتما شنیده اید؟!!!
پاسخ ها
کمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
( یارانه حق همه هست چه فقیر )
درسته ، همونطور که نفت مال همه ی ملت ایران است چه غنی و چه فقیر ، یارانه هم مال است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
یارانه یک نوع کوپنه که به صورت عام بین مردم توزیع میشه. از کی تا حالا پولدارها کپونی خرید میکنند؟
دون كيشوت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
يعني چي يارانه حق همه است؟؟!! مگه ماليات رو همه بايد بدن كه يارانه رو همه بگيرن؟ قاعده مشخصه: ماليات بيشتر براي ثروت بيشتر و يارانه بيشتر براي فقر بيشتر. مسلما اين قاعده نظام ثروت و فقر رو جابجا نميكنه بلكه باعث بالا رفتن اندك رفاه عمومي ميشه. اين نه فقير پروري يه نه ثروتمند كشي. جو گير نشين تو رو خدا.
مهدی00
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
دوست عزیز کسی که ماهی یک میلیون درآمدش هست دیگه این یارانه براش پول خورده فکر نکنم امام علی راضی باشه این جور افراد با یک خانواده کم درآمد یکسان باشند
محمود
| United Arab Emirates |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
برادر عزیز و بزرگوار یارانه حق نیست بلکه ابزاریست در دست دولت تا برای کمک و همایت از اقشار ضعیف جامعه که هیچ سازو کاری برای امرار معاش ندارند به کار ببرد شما فکر میکنید 40000 تومان برای کسی که یک تی شرت با فلان مارکش 120000 تومانه چقدر میتونه از مشکلاتش کم کنه ولی در مقابلش 80000 تومان چه کار که نمیتونه برای مستحقش انجام بده؟ به نظر شما کدومش عدالت علی(ع) محسوب میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
با چه مکانیزمی شناسایی می کنید. یک نفر ممکنه میلیونها پول رو خارج از سیستم بانکی ومالی قابل کنترل دولت به صورت سکه و.. نگهداری کنه . این جور پولدارها که کمم نیستن ایا قابل شناسایی هستن. اصلا یارانه بیت المال وحق همه است. در جامعه اسلامی به همه بیت المال داده میشه . چرا هیچکس رو مالیاتهای بی حساب از حقوق بگیرهای بیچاره نظارت نداره. دولت اول یه نگاه به هزینه ها وتورم ومثلا هزینه یک دندان پر کردن ناقابل کند
بابا بیخیال مردم کلی گرفتاری دارن این همه ذهن مردم درگیر نکنید
دوباره شديد ميره بالا چون به صافي ها كه أرز نميدن
من هم با اینکه با نزدیک 20 سال کارمندی دولت، مستأجرم.
نظر دوستمان را قبول دارم.
اگر تقسیمی از بیت المال صورت بگیرد، حق همه است. فقیر و غنی هم یکسان اند.
کنار گذاشتن 10 ملیون نفر علاوه بر اینکه در اصل درست نیست، وجه دیگری نیز برای نادرستی دارد و آن وجه این است که شناسایی و متمایز کردن آنها کاملاً غیر قابل اعتماد است.
يارانه براى گروهـى از جامعه بسيار ضرورى است
کسی که ثروتمند است شاید بیشتر تلاش کرده تا ثروتمند شود و کسی که فقیر است شاد به خاطر تنبلی اوست . این حذف یارانه عادلانه نیست. همه باید مساوی باشند.
10 ملیون کارمند بدبخت شناسایی شدند. کسبه با خیال راحت به فعالیت اقتصادی خود بپردازند.
بیت المال متعلق به تمامی ملت است و نبایستی به بهانه برخوردار بودن عده ای را از دریافت یارانه محروم نمود مگر خودشان نخواسته باشند.
فقرا که از کمیته امام میگیرند این حق همه مردم است نباید قطع کنند
دولت نباید یارانه کسی را قطع کند هر کسی حق خودش است
حتی اغنیا از بیت المال سهم دارند. این تصمیم مبتنی بر قوانین اسلامی نیست
حتما برای حذف یارانه کافی است حقوق یک خانواده اندکی از یک میلیون بیشتر باشد بدون در نظر گرفتن مشکلات دیگر خانواده تحصیل اقساط کرایه خانه بیماری و............
آیا حسابهای بانکی را کنترل نمودید؟ آیا رفتید از بقال کوچه پرستید علی آهن فروش یا حسن آقا سرمایه اش را کجا گذاشته و فرزندش چه خودروهایی دارد و کدام دانشگاه می رود؟ و آیا این حساب و کتاب و سرمایه از ارث آبا و اجدادش است که فتحعلی شاه یا قاجار یا به قارون منصب میشود و آیا از بدو تولد سرمایه داشته و بعد از ظهر مسافرکشی مینموده؟
آیا تعقیب نموده اید فرد را یک روز ببینید به کدام طرحهای احداث شده و هتل و مسکن و زمین و شرکت عمرانی و مشاورش سرکشی میکند؟
نیز آن که سرمایه دارد عقل هم دارد که راههای فرار را بهتر از من بداند.
آیا کل ریز جزئیات خرید و فروش و تجارت صنوف را کنترل میکنید و شبکه منسجم دارید؟
به فاکتورهای جعلی سازمانها چگونه کنترل دارید؟
مسلما خیر.
در واقع نمیتوانید به نتیجه برسید.
این فرمایش ایشان مبنی بر اینکه دیگر ارز خارج از سیستم بانکی نداریم یعنی چه؟ مثلا اینکه من بخواهم به صرافی مجاز یا بانک مراجعه کنم و مقداری دلار بخواهم آیا مثل سالهای قبل با نرخ رسمی اعلام شده به من خواهند فروخت یا خیر؟ اگر نه که پس چجوری تک نرخی می کنن چونکه مسما بازار سیاه ارز برای موارد فردی وجود خواهد داشت!
دولت حق ندارد بیت المال رابه افرادی بدهد و گروه دیگری را به بهانه تمکن مالی محروم کند. همه افراد جامعه در دریافت یارانه اعم از غنی و فقیر، شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان برابرند.
در حکومت امام علی(ع) چه ثروتمند و چه یک فقیر به طور یکسان و برابر از بیت المال استفاده میکردند و اساسا جنگ امام با امثال طلحه و زبیر بخاطر تمامیت خواهی و زیاده طلبی آنها بود و جالب اینکه امام هرگز سهم اینگونه سرداران زیاده خواه را از بیت امال قطع ننمود چه برسد به مردم عادی! به کجا میروید؟!
بسیار عالی است
یا سلام
معنا و مفهوم یارانه یعنی سهم از نفت بعنوان سرمایه ملی و این یعنی سهم داشتن تمامی ایرانیان چه فقیر و چه غنی
تاریخ دقیق حذف این 10میلیون را میشه اعلام کنید تاخیالمان راحت بشه که چه کسانی ازدریافت یارانه محروم میشن
یارانه جزئی از در آمد ملی است و حق همه افراد است. می خواهید افرادیکه خقوقشان بالااست حذف کنید در حالی که افرادیکه در آمد هر روز آنها به انداره یکسال این افراد است خذف نمی شوند چون اطلاعی از در آند آنها ندارید.
علی (ع) همانی را که به طلحه و زبیر داد به عقیل نیز داد که بسیار فقیر و عیالوار بود...، بیت المال حق تمام افراد است به یک میزان... "اُو غنیاً و فقیرا" به قول آقای قرآئتی قانون یکسان است "اُو بنزاً و ژیانا...
فکر کنم من جز 10 میلیون باشم ! آقایان فراموش کرده اند اسم مرا یادداشت کنند!
دوستان شما هم هستید؟
اولا طبق اسلام و منطق شرع و سنت و... همه ایرانی ها باید به یک میزان از بیت المال بهره مند شوند و فقیر و غنی ندارد.
دوما خیلی مسخره است که من نوعی و همسرم که هرکدام بیست سال درس خوانده ایم و یک حقوق دومیلیونی داریم و برای این کشور ارزش افزوده علمی- صنعتی ایجاد می کنیم و فیش حقوقمان دست دولت است از یارانه کذایی بی بهره باشیم ولی آقای دلال یا بازاری محترم که فقط تورم ایجاد می کنند و حتی از پرداخت مالیات فراری اند چون حسابشان معلوم نیست یارانه بگیرند.
در مورد یارانه ها اگر به بخشی داده نشود باعث احساس تبعیض می شود و قشری که یارانه نمی گیرد به این بهانه که یارانه نمی گیرد قیمت اجناس را بالا می برد که در نهایت به ضرر قشر یارانه گیر تمام می شود.

در مورد دلار هم تجربه نشان می دهد که هنوز زود است قضاوت شود.
ولله این یارانه که چیزی نیست که در مورد فقیر یا غنی هم بحث داشته باشیم، بیت المال مال همه است نه مال فلان کوچه یا فلان بخش از شهر. آیا کسی که شب و روز زحمت می کشد و درآمد زیاد دارد باید از این مواهب الهی که حق همه شهروندان است محروم بماند؟
نظرات همه محترم ، خیلی ها نوشته بودند یارانه ها از محل ثروت ملی و حق همه است و نباید کسی از آن محروم شود . تا اینجا را قبول دارید؟
وقتی در کلان شهری یک میلیارد دلار جهت رفع آلودگی هوا از محل ذخیره ارزی تصویب می شود ، در همان شهر مترو - تونل ، بزرگراه ، آزاد راه ، انواع و اقسام تفرجگاه فرهنگسرا ، خانه تئاتر و... و.... و... از محل ثروث های ملی ساخته می شود سهم آن روستایی ساکن در مناطق محروم مرزی و جای جای دیگر این مملکت در استفاده از این امکانات چقدر است ؟ آیا محرومین در هزینه های انجام شده حقی نداشته اند؟ جواب بدهید ممنون می شوم .( با احترام - برادر هموطن تان)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها