بازدید 16082

جزییات ربایش 11 ایرانی در شمال سوریه

کد خبر: ۲۲۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲ 27 January 2012
شماری از زایران یك كاروان بدون مجوز اعزامی از شهر مرودشت در استان فارس به سوریه پنجشنبه شب جزئیات ربودن 11 نفر از اعضای این كاروان را تشریح كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در دمشق ، این كاروان با 49 زایر با یك دستگاه اتوبوس چهارشنبه شب از طریق تركیه وارد سوریه شده و پس از ورود به این كشور بامداد پنجشنبه از شهر حلب در شمال سوریه به سمت دمشق حركت كرده است.

دقایقی پس از خارج شدن اتوبوس حامل زایران مزبور از حلب حدود 20 فرد مسلح همراه با 9 دستگاه خودرو در منطقه ' خان شیخون ' در شمال سوریه با جلوگیری از ادامه مسیر خودرو این زایران آنان را وارد یك مسیر فرعی كرده اند.

افراد مسلح در ادامه ضمن گرفتن تلفن همراه و گذرنامه زایران با پیاده كردن 11 مرد جوان حاضر در بین زایران از جمله راننده ، آشپز و مداح كاروان آنان را با خود برده اند.

كاروان پس از این اقدام افراد مسلح به سوی دمشق حركت كرده و دقایقی پس از آن نیز افراد راهزن ضمن ممانعت از ادامه مسیر اتوبوس اقدام به ربودن برخی از اموال و دارایی زایران ایرانی از جمله ، طلا ، جواهر و پول نقد كرده اند.

38 زایر باقی مانده این كاروان شامل 3 كودك و 35 زن و مرد سالخورده عصر پنجشنبه پس از تحمل مشكلات مزبور وارد دمشق شده و از سوی سازمان حج و زیارت و دیگر نهادهای ایرانی در یكی از هتل های منطقه زینبیه اسكان داده شدند.

'كمری محمودیان' پیر مرد سالخورده مرودشتی از اعضای این كاروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق گفت : ما از استان فارس عازم دمشق بودیم تا پس از زیارت عتبات مقدسه در سوریه از طریق این كشور عازم عراق شویم.

وی با اشاره به این كه پس از ورود به سوریه ابتدا تصمیم داشتیم تا به مشهد النقطه (راس الحسین(ع) در حلب برویم ، افزود : به علت بسته بودن این محل پس از حضور در نزدیك آن تصمیم گرفتیم تا ساعت 5/3 صبح به سمت دمشق حركت كنیم .

این زایر ایرانی ادامه داد: نیم ساعت پس از خروج از حلب چند ماشین جلو اتوبوس ما را گرفتند و ضمن سئوال از ملیت ما و پس از اطمینان از ایرانی بودن ما اعلام كردند كه جاده امنیت ندارد و ما شما را از مسیر امن به سمت دمشق می بریم .

محمودیان گفت : شش خودرو جلو افتادند و سه خودرو نیز پشت سر ما حركت كردند و پس از چندین كیلومتر حركت در مسیر های كوهستانی ما را وارد یك خانه خرابه كردند و در آنجا تلفن همراه و گذرنامه ما را گرفته و در ادامه نیز 11 مرد جوان حاضر در كاروان را پیاده كردند.

وی با اشاره به این كه افراد مسلح از این جمله ما كه بشار اسد رییس جمهوری سوریه و محمود احمدی نژاد همتای ایرانی وی با هم دوست هستند ، خشمگین شده و ما را تهدید به كشتن كردند ، افزود : در ادامه نیز ما به راه افتادیم و یك گروه دیگر نیز راه ما را سد كردند و این بار كیف ، پول و طلای خانم های زایر را گرفتند.

آنها برخورد بسیار بدی با اعضای كاروان داشتند و سه نفر نیز پس از سرقت دارایی ها سوار اتوبوس ما شده و در بین راه از آن پیاده شدند و راه شام را به ما نشان دادند.

'محبوبه زارع ' یكی از زنان عضو كاروان مرودشت نیز گفت : ساعت 11 شب وارد سوریه شدیم و مشكلی نداشتیم و ساعت 1 وارد حلب در سوریه شدیم و چون راس الحسین (ع) بسته بود به طرف دمشق حركت كردیم و بعد از خارج شدن از حلب افراد مسلح راه ما را سد كردند و پس از گشتن وسایل ما 11 نفر از مردان جوان را با خود بردند و ما را رها كردند.

وی با اشاره به این كه برخی خانم های حاضر در اتوبوس نگران وضعیت بودند ، گفت : ما ضمن دلداری به آنان از سوی گروه دوم مورد سرقت قرار گرفتیم و برخی از این افراد شلوارهای كردی و بعضی نیز لباس عربی بر تن داشتند و صورت های خود را پوشانده بودند.

این زایر ایرانی ادامه داد : راهزنان تهدید كردند كه در صورت ندادن دارایی ها اقدام به پرتاب نارنجك می كنند و با توجه به ترس و وحشت ایجاد شده و تهدید برای پیاده كردن خانم ها پول و دارایی اعضای كاروان را گرفتند.

زارع از توجه و رسیدگی نهادهای ایرانی از جمله سفارت پس از ورود آنان دمشق برای تامین هتل و دیگر امور تشكر و قدردانی كرد .

'علی قربان قاسمی' دیگر زایر ایرانی نیز در این ارتباط گفت : گروه اول توهین نمی كردند ولی اقدام به ضرب و شتم اعضای كاروان كردند و گروه دوم یعنی راهزنان بیش از افراد مسلح به ما توهین كردند.

وی با اشاره به این كه كاروان هنگام ثبت نام به ما اعلام كرده بود كه ما مجوز داریم و شما را بیمه می كنیم ، گفت : ما پس از ورود به سوریه پی بردیم كه نه تنها كاروان مجوز نداشته است ، بلكه زایران نیز بیمه نیستند.

قاسمی با اشاره به این كه پیش از این شماری از بستگان ما به سوریه سفر كرده بودند ، ادامه داد : آنان از طریق سوریه به عراق رفته و پس از 15 روز سالم به مرودشت بازگشتند.

وی در ادامه خواستار حل مشكل این زایران و آزادی افراد ربوده شده شد.

'عرفان نظرزاده ' شاگرد راننده اتوبوس نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا در دمشق گفت : بعد از وارد شدن به سوریه از راننده ها در مسیر در ارتباط با امنیت راه سئوال كردیم و آنان اعلام كردند كه مشكلی وجود ندارد و فقط باید مراقب بارش باران و لغزندگی جاده بود.

وی افزود : چون راس الحسین (ع) بسته بود ، تصمیم گرفتیم تا به سوی دمشق حركت كنیم و پس از خروج از حلب افراد مسلح به زور وارد اتوبوس شدند و با تهدید راننده خودرو را وارد جاده فرعی كردند و در ادامه نیز ابتدا مدیر كاروان و سپس برخی از اعضای جوان آن را ربودند.

'آمنه داربونی ' نیز كه شوهرش به نام 'كورش نفری ' از سوی افراد مسلح ربوده شده است به خبرنگار ایرنا در دمشق گفت : شوهر من قالب بند است و در زمینه ساخت و ساز مسكن بتونی فعالیت دارد و اكنون با داشتن سه بچه وی را ربوده اند.

وی كه یكی از فرزندان خود را با خود به سوریه آورده است ، افزود : ما خواستار اقدام برای آزادی این 11 نفر هستیم .

'نازیلا دینداری ' دیگر زایر ایرانی كه شوهرش ربوده شده است ، گفت : ابتدا سه فرد مسلح وارد اتوبوس شدند و سپس با تهدید راننده خودرو را از مسیر خارج كردند و پس از پیمودن 20 كیلومتر راه مردان بین 30 تا 40 ساله را از اتوبوس پیاده كرده و با خود بردند.

'قلی نفری ' پیرد مرد مرودشتی نیز در حالی كه خواستار مساعدت برای رفتن به زیارت امام حسین (ع) از سوی مسوولان ایرانی مستقر در سوریه بود ، گفت : افراد مسلح به من سیلی زدند و هر چه داشتیم از ما گرفتند .

وی كه 70 بهار از عمرش می گذرد ، ادامه داد : همه اعضای كاروان ما با هم فامیل هستند و ما اكنون خجالت می كشیم تا بدون دیگر اعضای كاروان به شهر خود بازگردیم.

' مسعود اخوان ' مدیر نمایندگی سازمان حج و زیارت ایران در سوریه نیز در این ارتباط با اشاره به تفاوت موجود در كاروان های مجاز و غیر مجاز گفت كه كاروان های مجاز با هماهنگی حج و زیارت زایران خود را وارد سوریه می كنند و با مسوولان این سازمان پس از ورود به سوریه در ارتباط هستند و راهنمایی های لازم به آنان در ارتباط با زمان حركت و امنیت راه ارایه می شود.

وی افزود : سازمان حج و زیارت بر اساس مقررات موجود قبل از سفر اقدام به بیمه زایران می كند و توصیه می شود كه زایران حتما قبل از سفر به سوریه از داشتن مجوز ایرانگردی و جهانگردی و سازمان حج و زیارت كاروان مربوطه اطمینان حاصل كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی