بازدید 4504

اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت

اخبار اقتصاد جهان در این هفته، بیش از هر چیز برگرفته از بحران در ناحیه یورو و آغاز مجمع اقتصاد جهانی در داووس بود.
کد خبر: ۲۲۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷ 27 January 2012
سرویس اقتصادی ـ اخبار اقتصاد جهان در این هفته، بیش از هر چیز برگرفته از بحران در ناحیه یورو و آغاز مجمع اقتصاد جهانی در داووس بود؛ این هم مهمترین اخبار اقتصاد جهان در این هفته به روایت «تابناک» ...

اقتصاد جهان در منطقه خطر

این هفته IMF پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد. صندوق بین‌المللی پول با توجه به افزایش تنش‌های مالی و افزایش ریسک به دلیل ورود بحران بدهی‌های اروپا به «یک فاز خطرناک جدید»، پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال‌های 2012 و 2013 را کاهش داد. آثار نگرانی‌های ژئوپلتیک بازار نفت به ویژه به دلیل نبود نفت جایگزین نفت ایران جدی اعلام شده است.

ادامه بحران در اروپا: یونان، اسپانیا و ایتالیا در خطر

ظاهرا همه در حال پذیرش این واقعیت هستند که یونان توانایی بازپرداخت بدهی‌هایش را ندارد. احتمال خروج و یا اخراج یونان از پول واحد اروپایی(یورو)، قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد.
اقتصاد اسپانيا در سه ماهه چهارم 2011 كوچك شد و اين كشور را در آستانه دومين ركود خود در دو سال گذشته قرار داد و تلاش‌هاي دولت اين كشور براي كاهش كسري بودجه را تضعيف كرد.

رییس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد، تکرار تجربه تلخ یونان هم اکنون آینده اقتصادی ایتالیا و اسپانیا را به شدت تهدید می‌کند. «کریستین لاگارد» در مصاحبه اختصاصی با شبکه یورو نیوز تصریح کرد، باید برای جلوگیری از تکرار بحران مالی و بدهی در ایتالیا و اسپانیا کشورهای اروپایی منابع مالی صندوق نجات اروپا را تقویت کنند.

آغاز مجمع اقتصاد جهانی در داووس

اجلاس مجمع جهانی اقتصاد از چهارشنبه این هفته در داووس آغاز شد. این اجلاس به شدت تحت تأثیر بحران اقتصادی اروپاست.

«آنجلا مركل»، صدر اعظم آلمان، میهمان ویژه امسال این اجلاس بود. جمعا 2600 نفر و از جمله چهل نفر از سران کشورها و ده‌ها وزیر و چندین شخصیت برجسته بین‌المللی برای شركت در چهل و دومین اجلاس سالانه که از 25 تا 29 ژانویه تشکیل می‌شود، به داووس خواهند رفت كه این یك رقم، ركوردی برای این اجلاس است. این افراد از 1600 مدیر تجاری هزار شرکت عضو مجمع و همچنین از کارآفرینان، رهبران جوان در سطح جهانی و نمایندگان جوامع مدنی، رسانه‌ها، دانشگاهیان و هنرمندان تشکیل می‌شود.

«كلاوس شواب»، مؤسس این مجمع تأكید كرده كه «سیستم كاپیتالسیم در شكل موجود خود، امروز دیگر با جهان ما سازگار نیست. ما موفق نشدیم از بحران مالی در سال 2009 درس بگیریم و به همین دلیل، تغییرات جهانی ضروری است».

موضوع اصلی اجلاس امسال، «تغییر بزرگ: شکل دادن به مدل‌های جدید» است. چهار موضوع فرعی تشکیل دهنده اصلی مذاکرات مجمع امسال، مدل‌های رشد و بیکاری، مدل‌های رهبری و خلاقیت، مدل‌های پایداری (محیط زیست) و منابع و مدل‌های فن‌آوری و اجتماعی هستند.

ورشکستگی کداک

کداک از قدیمی‌ترین تولید کنندگان تجهیزات و لوازم عکاسی اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت به تازگی برای گریز از ورشکستگی، فعالیت‌های تجاری خود را از دوربین‌های عکاسی به تولید چاپگرهای کامپیوتر متمرکز کرده بود تا افت سود خود را جبران کند، ولی این تغییر استراتژی هم نتوانست این شرکت را از ورشکستگی نجات دهد.

کداک نزدیک نوزده هزار کارمند دارد که اعلام ورشکستگی این شرکت، موجب ابهام در سرنوشت شغلی آنها شده است. شرکت کداک از سال ۲۰۰۳ تا کنون، دوازده کارخانه خود را تعطیل کرده است.
«جورج ایستمن» پدر صنعت عکاسی نوین در سال 1883 کمپانی بزرگ کداک را راه‌اندازی کرد.

تولید اتانول گیاهی عامل افزایش شدید قیمت محصولات کشاورزی

«خوزه گرازیانو دا سیلوا»، مدیر کل جدید سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، استفاده از ذرت برای تهیه اتانول در ایالات متحده را عاملی مهم در افزایش شدید بهای غلات در سطح جهانی دانست، ولی اعداد و ارقام نشان می‌دهد که اتانول به سرعت به سوختی مورد پسند تبدیل می‌شود.
در آمریکا و تا پایان سال 2009، شمار خودروها و کامیون‌های سبکی که توانایی استفاده از سوخت‌های گیاهی را داشته‌اند، بیش از 9 میلیون دستگاه و این رقم برای برزیل و در پایان سال 2010، نزدیک 12 میلیون بوده است.

همچنین همه جایگاه‌های بنزین در برزیل، قابلیت عرضه اتانول به مشتریان را دارند و سهم آن در سبد مصرف برزیلی‌ها در آوریل 2008 برابر با50 درصد بوده است. 10 درصد از حجم مصرف خودروها در ایالات متحده نیز از اتانول تشکیل می‌شود.

گفتنی است، در حالی که بهای هر گالن (نزدیک چهار لیتر) بنزین در آمریکا، معمولا بین سه تا چهار دلار در نوسان است، هزینه تولید هر گالن اتانول گیاهی در آمریکا و برزیل نزدیک تنها یک دلار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل