بازدید 22375

چالش برانگیزترین پروژه تحقیقاتی جهان +تصویر

درياچه السورث 10 کيلومتر طول و دو تا سه کيلومتر عرض دارد. فرآيند حفاري مانند نبردي در مقابل زمان است زيرا آب اطراف سوراخ ايجاد شده يخ مي‌زند و حفره را کوچکتر مي‌کند. «پرفسور سيگرت» تخمين مي‌زند قبل از بسته شدن حفره، 24 ساعت براي نمونه برداري زمان دارند.
کد خبر: ۲۲۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹ 26 January 2012
محققان انگلیسی خود را برای حفاری در میان جهان گم شده قطب جنوب، جهانی که برای یک میلیون سال در عمق سه کیلومتری یخ‌های این منطقه پنهان شده است، آماده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تازه، جستجوگران انگلیسی در جستجو برای یافتن نشانه‌های حیاتی یک میلیون ساله، خود را برای حفاری صفحه‌ای یخی به عمق سه کیلومتر در میان دریاچه‌ای قطبی آماده می‌کنند.

این محققان برای حمل تجهیزات مورد نیاز خود به دریاچه «السورث» که یکی از ناخوشایندترین و نامناسب‌ترین محیط‌ها در زمین به شمار می‌رود، از قطارهای تراکتوری استفاده کردند. این گروه تحقیقاتی در ماه نوامبر به این منطقه باز خواهد گشت تا آب و رسوبات دفن شده در این دریاچه قطبی را با استفاده از فناوری ویژه جمع آوری کنند. دانشمندان امیدوارند با انجام این حفاری‌ها نشانه‌هایی از شرایط اقلیمی گذشته زمین به دست آورند. این پروژه همچنین می‌تواند به ارزیابی ثبات امروزی صفحه یخی غرب قطب جنوب و تاثیرات بالارفتن سطح آب دریاها در آینده به دانشمندان کمک کند.

«درياچه السورث» بيش از يک ميليون سال از بقيه دنيا جدا افتاده بود. گروه‌هاي تحقيقاتي از بریتانیا در تلاشند نمونه ‌هايي از آب‌هاي زير يخ به دست آورند. آنها از آب داغ براي نفوذ در يخ سه کيلومتري روي اين درياچه استفاده مي‌کنند. اين پروژه جاه طلبانه پيشرفت‌هاي خوبي داشته است.

در همین زمینه به گزارش خبرگزاری مهر، اخيرا يک گروه مهندسي با نزديک به 70 تن ابزار و تجهيزات پيشرفته راهي قطب جنوب شده‌اند که بيش از هفت ميليون پوند هزينه داشته است. مشکل اصلي، داشتن امکانات کافي براي ماندن در سرماي کشنده قطب جنوب است. مهندسان گفته‌اند تا پايان سال جاري ميلادي يخ سه کيلومتري را فتح مي‌کنند. محققان قصد دارند نشانه ‌هاي حيات را در آب‌هاي اين درياچه پيدا کنند و رسوبات کف درياچه را خارج کنند تا بهتر بتوانند درباره آب و هواي گذشته نظر بدهند.


خروج تراکتورهای حامل تجهیزات از یک هواپیمای باری در نزدیکی دریاچه

رسيدن به درياچه قطب جنوب يکي از چالش برانگيزترين پروژه‌هاي سال‌هاي اخير است. محققان بايد کارشان را در دو تابستان قطبي به اتمام رسانند. رساندن تجهيزات خودش کاري طاقت فرساست زيرا آنها بايد در حدود 400 کيلومتر در برف و يخ طي کنند تا به محل درياچه برسند. مهندسان هنگام کار بايد دستکش‌هاي نازک بپوشند. برف و کولاک هميشگي باعث مي‌شود تا تجهيزات زير برف بماند؛ قبلا اين مسئله يکي از دشواري‌هاي مهندسان بود ولي امروزه با داشتن جي‌پي‌اس(GPS)، آنها در پيدا کردن امکاناتشان مشکل چنداني ندارند.

شهرت درياچه السورث براي سرماي شديد و بادهاي هميشگي است. با اين حال اين درياچه يکي از 400 درياچه قطب جنوب به شمار مي‌رود که آسانتر مي‌توان به آن براي عمليات حفاري روي يخ دسترسي پيدا کرد.

«اندي تيت» از گروه تحقيقاتي که به تازگي از قطب جنوب برگشته است در مورد شرايط بسيار سخت پروژه مي‌گويد: «حداکثر دماي تابستان 20 درجه سانتيگراد زير صفر است و هميشه بادهاي بسيار سردي مي‌وزد که برف و کولاک به همراه دارد. هميشه بايد تجهيزات را چند صد کيلومتر جابه‌جا کنيم. اين درحالي است كه تحويل تجهيزات فقط يکي از مراحل آماده شدن براي حفاري و عمليات نمونه‌برداري به شمار مي‌رود. سخت‌ترين کار مرحله نمونه‌برداري مقاومت در برابر فشار بالا و دماي بسيار پايين است. وسايل و ابزار بايد کامل تميز و استريليزه شده باشند زيرا پژوهشگران به دنبال پيدا کردن نشانه‌هاي حيات در آب‌هاي درياچه هستند بنابراين نياز داريم تا همه احتمالات آلودگي را بسنجيم و آنها را حذف کنيم. شايد اين براي اولين بار است که استاندارد‌هاي بالايي براي تميزي تجهيزات در نظر مي‌گيريم.»

دانشمندان در مدت نمونه برداری از دریاچه باید برای سه روز در چادر زندگی کنند

درياچه السورث 10 کيلومتر طول و دو تا سه کيلومتر عرض دارد. فرآيند حفاري مانند نبردي در مقابل زمان است زيرا آب اطراف سوراخ ايجاد شده يخ مي‌زند و حفره را کوچکتر مي‌کند. «پرفسور سيگرت» تخمين مي‌زند قبل از بسته شدن حفره، 24 ساعت براي نمونه برداري زمان دارند. قبلا گروه‌هاي تحقيقاتي روسي و آمريکايي سعي کرده بودند تا به نتايجي برسند ولي هميشه خطر آلودگي تجهيزات مورد نياز مانعي بر سر راه آنها بود و پروژه‌ها به تاخير مي‌افتاد. اگر محققان بتوانند لايه‌هاي يخ را به درستي بررسي کنند درک بهتري از تغييرات آب و هوايي در آينده خواهند داشت و با دقت بيشتري مي‌توانند پيش‌بيني ‌کنند که چه موقع لايه‌هاي يخ در دهه‌ها و يا حتي قرن‌هاي آينده ذوب مي‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
اون تراکتوره؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
پ ن پ پیکانه، زنجیر چرخ انداخته!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
نه عزیزم پرایده
ناشناس
| United States |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
اینو خوب اومدی (:
دیدن هنوز یخهای اون منطقه در اثر گرم شدن زمین ذوب نشده مستقیم دست به کار شدن!
بیکارن اینا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
اونا بیکار نیستن، ما خیلی گرفتاریم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
مطمئنا بیکار نیستند عزیزم , تحقیقات یعنی همین.
اینا پول کارشون رو از کجا و کی میگیرند ؟
اینا دیدن دیگه نمی تونن مردم هیچ کشوری رو استعمار کنن رفتن توی قطب جنوب دنبال نون در آوردن!!
شما فقط فکر کن اون هواپیمای بزرگ چطوری روی یخ فرو امده؟..بابا خلبان..
اگر عقلشون برسه يك نيروگاه بادي اونجا نصب ميكنن كه هم گرما و هم انرژي كافي و دائمي در اختيارشون بذاره.
ما پولامونو کجا خرج می کنیم، اینا کجا.
خیلی دوست داشتم یه محقق باشم اما حیف که جهان سومی هستیم و باید مصرف کننده باشیم.
کشوری که بهترین رتبه های کنکوریش میرن مهندسی از این بهتر نمی شه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر