بازدید 10347

اقدام سوال برانگیز بانک مرکزی برای عدالت+توضیحات

کد خبر: ۲۲۲۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶ 26 January 2012
شفاف نوشت:

چندی پیش خبر بزرگترین فساد مالی تاریخ ایران موسوم و مشهور به اختلاس 3000 میلیاردی برای مدتها اخبار و رسانه های کشور را تحت الشعاع خود قرارداد.

این مساله بیش از هرچیز نگرانی و بی اعتمادی را متوجه سیستم بانکی و بالاخص بانک مرکزی کرد که چگونه چنین مسائلی چند سال جریان داشته و پس از رسیدن به این جحم کلان کشف گردید.

از همین رو بود که بانک مرکزی کشور نیز در اقدامی بجا و مناسب نسبت به تاسیس معاونت نظارت اقدام کرد که از این به بعد و با فعالیت این معاونت میزان نظارت بانک مرکزی بر بانکها بیشتر گردد.

گفتنی است قبل از این در بانک مرکزی دو اداره « نظارت بر بانکها و موسسات مالی و اعتباری» و همچنین اداره «اداره کل مقررات و مجوز ها » قرار داشتند که اکنون با ادغام این دو و تشکیل معاونت نظارت طبیعتا حوزه نظارتی بانک مرکزی تقویت می گردد.
 
همه این اقدامات پسندیده و قابل تقدیر است اما ریاست محترم بانک مرکزی آقای بهمنی در تعیین معاون خود در امر نظارت اقدام خاصی انجام داده اند که جای بسی سوال و ابهام دارد.

بهمنی رییس سابق اداره نظارت بر بانکها و موسسات مالی بانک مرکزی یعنی ابراهیم درویشی را به سمت معاونت بانک مرکزی منصوب کرد.

طبیعتا همانگونه که در خبر آمده است وی قبلا نیز در بانک مرکزی مسئول همین کار بوده است تنها با قدرت کمتر یا سمت پایین تر و البته همه عدم نظارت هایی که سبب ایجاد فضای باز و امن برای متخلفین همان فساد مالی بزرگ در دوران مدیریت همین فرد رخ داده است.

البته کسی قصد اعتراض یا وارد ساختن خدشه ای به جایگاه این مقام بانک مرکزی را ندارد . تنها یک سوال است که پس از شنیدن این خبر به ذهن مخاطب خطور می کند.
 
اگر هدف آقای بهمنی از ایجاد معاونت نظارت افزایش توان نظارتی بانک و کاهش زمینه برای بروز جرم های آتی است چرا همچنان تنها با یک تغییر چارت سازمانی از همان مدیر نظارتی قبلی استفاده می گردد.

آیا استفاده از همان ناظر قبلی در چارت جدید که با هدف افزایش بعد نظارتی ایجاد شده به نوعی نقض غرض نیست و فلسفه کار را زیر سوال نمی برد؟

تکمیلی:

1- در سازمان ها و ساختارهای نظارتی، دانش و تجربه بازرسی ناظر از نکات بارز انتساب می باشد. معاون نظارتی منسوب شده بالغ بر 1800 روز بازرسی خارج از تهران و در شعب سراسر کشور را در سابقه خود دارد که در نوع خود در شبکه بانکی بی نظیر است.

2- معاون نظارتی در حدود 10 سال سابقه خدمتی در ادارات ارزی بانک آن هم در زمان جنگ تحمیلی داشته که با توجه به مراودات ارزی آن سال ها، کاملا مسلط به امور ارزی بوده و پس از پیوستن به شبکه نظارتی و حضور در تیم های بازرسی، با سمت بازر س شروع به کار کرده و با همراهی بزرگان نظارت، همواره در تیم های ویژه بازرسی حضور فعال داشته و کشف اختلاس های بزرگ بانکی (شهرام جزایری...) از سوابق نامبرده است. در اواسط خدمت بانکی با توجه به تشکیل بازار متشکل پولی، مسئول تشکیل راه اندازی واحد نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی بوده که همواره از دغدغه های شبکه پولی و بانکی کشور بوده است که با ساماندهی صرافی ها و اعطای مجوز به آنها و بازرسی های دوره ای از آنها و ساماندهی بازار غیر متشکل پولی که سالیان سال هیچ یک از متولیان و سکان داران نظام پولی به جهت تمامی موانع جرات پرداختن به آن را نداشتند را راه اندازی نموده ومدیریت این مجموعه را به مدت 5 سال به عهده گرفت سپس مدیر اداره نظارت بر بانکها را پس از آن به عنوان مدیر کل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری منسوب شدند و تمام تهدیدات و با بضاعت کم نیرویی، با توجه به بازنشستگی پیش از موعد50 درصداز خبرگان این کار،110 تعاونی اعتبار آزاد که به طور افسار گسیخته رشد کرده و هر لحظه نظام پولی را تهدید میکردند را ساماندهی و نقطه عطفی در نظام پولی آفرید.

3- نامبرده در مرداد ماه سال جاری علی رغم 30 سال سابقه خدمت صادقانه، حسب الامر رییس کل محترم با توجه به اقدامات ارزنده ایشان در ساماندهی بازار غیر متشکل و ساماندهی آنها در قالب14 موسسه مالی و اعتباری بزرگ ، سوابق درخشان نظارتی در بانکها معاون نظارتی منسوب و علاوه بر بانکها و موسسات ، مدیریت کل مقررات، مجوزها و پولشویی نیز تحت ادارات زیرمجموعه نامبرده قرار گرفت.

باتوجه به مشکلات به وجود آمده در بانکها در غیاب مدیر کل، مسوولیت کار نامبرده صدچندان گردیده و با شناختی که از سازمان وشبکه بانکی داشته به سرعت استعلامات انجام پذیرفته را از طرف قوای نظارتی و قضایی پاسخ و در همین اثنا به تقویت سازمان نظارت میپردازد و با تقویت قوای نظارت استانی علی رغم وجود این نیروها و پتانسیل بالقوه آنها به شدت بازرسی ها را قوی کرد وهم اکنون هم با تمام قوا در حال انجام مسوولیت است که از اقدامات و برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت نامبرده، بازرسی و نظارت شبکه بانکی ومسوسات اعتباری است.

در تمامی این سالها هیچگاه اهل مماشات نبوده وهمواره با فسادهای مالی مبارزه کرده است که از جمله آنها میتوان به اختصار به خاتمه دادن به اغتشاشات صندوق ورشکسته جی همدان ، علی بن ابیطالب در کرمان ، رودبال سپیدان و ... در استان فارس در سال 84 کریم اهل بیت اصفهان ، بهمن ایثار ، وحدت گلستان و امید مشهد در سال 89 و هم اکنون هم در دو موسسه مختلف در شرق و غرب کشور که به شدت شبکه پولی کشور را تهدید مینمایند را ساماندهی نموده و راه اندازی ساماندهی صندوقهای قرض الحسنه (سامانه شفق) و صرافی ها (سنا) و ... و ایکاش نگارنده بدون اطلاع از سوابق نامبرده این گونه مطالبی راعنوان نمیکرد و کسانی را که در راس هیات عامل محترم بانک با دانش و سوابق کاری مرتبط خدمت می‌نمانید این گونه مورد بی رحمی قرار نمی دادند و با همدلی این روزها را به اوقات وحدت و همدلی با توجه به فرارسیدن ایام هفته وحدت و تولد حضرت محمد(ص) تبدیل میکردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل