بازدید 6862

معافيت سرباز قاتل عراقي‌ها از حبس

کد خبر: ۲۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹ 26 January 2012
قاضي دادگاه نظامي امريکا يک تفنگدار نيروي دريايي اين کشور متهم به مشارکت در کشتار غيرنظاميان عراقي در شهر حديثه را از مجازات حبس معاف کرده است.

به گزارش پرس تی وی اين قاضي حکم ياد شده را روز سه‌شنبه (۲۴ ژانويه، ۴ بهمن) در مورد گروهبان فرنک ووتريچ در "کمپ پندلتون" در کاليفرنيا صادر کرد، اما اين حکم بايد به تاييد فرماندهي مرکزي نيروهاي تفنگداران دريايي برسد.



ووتريچ يکي از ۸ تفنگدار نيروي دريايي امريکاست که به کشتار غيرنظاميان عراقي از جمله زنان، کودکان، افراد کهنسال و يک ويلچرنشين در شهر حديثه متهمند.

اتهامات ۶ نفر از اين تفنگداران امريکايي در يک دادگاه نظامي کاهش يافته و يا رد شده و يک نفر نيز از اتهامات تبرئه شده است.

ووتريچ روز دوشنبه (۲۳ ژانويه، ۳ بهمن) دادخواستي که بر اساس آن وي به اتهام يک فقره قصور در انجام وظيفه مجرم شناخته شده است را پذيرفت. بر اساس اين دادخواست وي با مجازاتي معادل حداکثر ۳ ماه حبس و کسر دو سوم از حقوق و تنزل درجه مواجه است.

وي پيش از اين دادخواست نيز با ۹ فقره اتهام در خصوص قتل، تهاجم و قصور در انجام وظيفه مواجه بود.

گري سوليس، وکيل سابق نيروي دريايي امريکا که در حال حاضر در دانشگاه جرج تاون به تدريس قانون جنگ مي‌پردازد روز دوشنبه (۲۳ ژانويه، ۳ بهمن) گفت، در صورتي‌ که پرونده ووتريچ در آينده از سوي وکلاي نظامي بررسي شود، به عنوان نمونه‌اي از چگونگي تحقيق و پيگيري نکردن يک پرونده مطرح مي‌‍‌‌شود.

در اين حادثه که رسانه‌ها آن را "قتل عام حديثه" ناميدند گروهبان ووتريچ هدايت جوخه تفنگداران نيروي دريايي را در يک حمله وحشيانه به غيرنظاميان حديثه به عهده داشت. اين حادثه در سال ۲۰۰۵ و پس از آن رخ داد که يک بمب کنار جاده‌اي در نزديکي يک کاروان تفنگداران نيروي دريايي امريکا منفجر شد و علاوه بر کشتن يک سرباز امريکايي ۲ سرباز ديگر را نيز مجروح کرد.

اين قتل عام که منجر به کشته شدن ۲۴ غيرنظامي عراقي شد خشم جهانيان را برانگيخت و يکي از دلايل اصلي مخالفت دولت عراق با تمديد مصونيت قضايي نيروهاي امريکايي مستقر در عراق در سال ۲۰۱۱ محسوب مي‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها