بازدید 55022

منشأ زمين‌لرزه‌هاي فوج گونه اراك چيست؟

کد خبر: ۲۲۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷ 24 January 2012
رخداد 36 خردزمين‌لرزه پياپي در شمال شرق اراک طي يازده روز گذشته به عنوان پديده‌اي بي سابقه با توجه به اطلاعات موجود در خصوص زمين‌شناسي و تاريخچه زلزله‌هاي ثبت شده منطقه، توجه محققان پژوهشگاه زلزله‌شناسي را به خود جلب كرده است.

دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي ايسنا اظهار داشت: بر اساس گزارش شبکه ملي باند پهن پژوهشگاه از شنبه 24 دي ماه تا سه‌شنبه چهارم بهمن ماه تعداد 36 زمين‌لرزه با بزرگي 2.5 تا 4 در مقياس امواج دروني زمين در حوالي داوودآباد در شمال شرق اراك رخ داده كه بزرگترين زمين‌لرزه با بزرگي 4 در ساعت 13:14 روز يکشنبه دوم بهمن ماه ثبت شده است.

وي خاطرنشان كرد: وقوع اين زمين‌لرزه ها به صورت فوج گونه در محدوده کوير ميغان و کنار گسل توزلو جالب توجه است. با توجه به روندهاي گسله موجود در منطقه به نظر مي‌رسد که محل تلاقي دو روند ساختاري در شمال افتادگي توزلو موجب وقوع اين زمين‌لرزه‌ها شده باشد.

زارع تصريح كرد: پديده فوج زمين‌لرزه كه در مناطق جنوبي زاگرس مثل هرمزگان پديده‌اي كاملا معمول است در ناحيه ايران مرکزي هم در محدوده ساختاري ناحيه گرمسار در سالهاي 1367 و 1386 و در محدوده قم در سالهاي 1361 و 1386 ديده شده بود ولي رخداد زمين‌لرزه‌هاي فوج گونه در ناحيه اراک براي اولين بار ثبت مي شود كه براي محققان زلزله‌شناسي پديده جالبي است.

وي خاطرنشان كرد: البته با توجه به اين كه ثبت خرد لرزه ها در چند سال اخير معمول شده، ممكن است در دهه‌هاي گذشته هم در همين محدوده فوج زمين‌لرزه – به جاي وقوع زمين‌لرزه شديد – رخ داده باشد كه با توجه به اندازه رخداد – بزرگي کمتر از 4 - ثبت نشده باشد.

معاون پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي با اشاره به اين كه رخداد زلزله‌هاي فوج گونه در قم و گرمسار با وجود گنبدهاي نمكي متعدد كه در سطح زمين قابل مشاهده هستند، توجيه مي‌شود، خاطرنشان كرد: ممكن است چنين ساختارهاي گنبدي بدون بيرون زدگي سطحي در بخش‌هاي زيرين پوسته در منطقه داوودآباد هم وجود داشته و موجب آزادي انرژي به صورت تدريجي در گسل‌هاي اين منطقه شده باشد.

وي تصريح كرد: با توجه به جالب توجه بودن رخداد زمين‌لرزه‌هاي فوج گونه در اين منطقه در تلاشيم مطالعاتي در خصوص وضعيت منطقه از سوي محققان زلزله شناسي انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
این نوع تکانه ها اصلا هم بی سابقه نیست بخصوص در منطقه شمال شرق اراک که به خلجستان معروف است و اصولا نام خلج که به معنی لرزش است به خاطر همین تکانه ها به این منطقه اطلاق شده است.
اينكه انرژي گسل ها به صورت تدريجي تخليه شود خيلي بهتر از اين است كه يكباره اين انرژي آزاد شود.
تعجب زلزله شناسان از اين است كه طبق نقشه هاي لرزه نگاري ، اراک در منطقه كم خطر از نظر بروز زلزله قرار دارد ، اما اگر به صحبت هاي افراد مسن اين شهر گوش بدهيد ، آن ها مي گويند زمين لرزه هاي اراك هميشه خفيف و پ
دوستان عزیز! هیچ جای این مسئله جالب نیست.
با توجه به سوابق و تجریبات موجود از مناطقی که دارای گسل های غیر فعالی که بعد از قرن ها فعال شده اند، بدست آمده است، این خرد لرزه ها هشداری بسیار جدی برای ساکنین اطراف این گسل خصوصا تهرانی ها می باشد.
هر چه تعداد زمین لرزه ها بیشتر و قدرت آنها کمتر باشد احتمال وقوع زمین لرزه های بزرگ کاهش می یابد.ان شاءالله زمین لرزه های پر تعداد چند ماه اخیر در کشور نشانه های خوبی است که زمین لرزه های بزرگ و ویران گر اتفاق نیفتد.
خب آخرش نفهمیدیم این دفعه که زلزله اومد بمونیم یا در بریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
آقا شما بشین یه چای قند پهلو نوش کن... میگم زلزله بعداً تشریف بیاره...
خواهش می کنیم دیر نشده اقدام کنید .باز هم بد از اتفاق های اعلام نکنید که غافل گیر شدیم .
کلا در مورد زلزله هیشکی نمیدونه چه میشه ......
منطقه اراک دارای گسلهای فعال متعدد با اندازه های کوچک است در مقایسه با دیگر مناطق. بزرگای زلزله ارتباط مستقیم با طول گسلش دارد بنابراین بزرگای زلزله در منطقه اراک قابل توجه نخواهد بود و بطور خلاصه می توان گفت اراکیها می توانند از زلزله لذت ببرند چون ویرانگر نیست. در مورد تهران احتمالا زلزله ای در کار نخواهد بود.
پيشنهاد ميكنم حداقل ارگانهاي دولتي كاركنان خود را در خصوص اقدامات لازم جهت كاهش اثرات تخريبي زلزله و همچنين روشهاي مقابله با اثرات آن پس از وقوع آموزش دهند. همچنين برنامه هاي برگزراي دوره هاي آموزشي مجاني به گروههاي داوطلب واجد شرايط در هر منطقه توسط شهرداريها اجراء شود تا اين افراد نيز براي آموزش داوطلبانه و مجاني به ساير مردم در مساجد و پاركها اقدام نمايند. به هر حال احتمال وقوع زلزله در كشور ما بسيار بالاستبهتر است اجراي برنامه هاي آموزشي را دولت جدي بگيرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس