بازدید 12542

زنگ خطر افزایش سقط‌‌‌ زیرزمینی

کد خبر: ۲۲۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴ 24 January 2012
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حدود نیمی از سقط جنین‌هایی که در دنیا انجام می‌شود، ناامن هستند و آمار سقط جنین‌های پرخطر رو به افزایش است.

به گزارش قانون، امروزه سقط جنین دامن همه کشورهای دنیا به خصوص کشورهای پرجمعیت و توسعه نیافته را گرفته است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که میزان سقط جنین در جهان از هر هزار زن 28 نفر است. به گفته محققان اگرچه در طی چند سال گذشته آمار سقط جنین کاهش یافته بود، اما این روزها این آمار روندی صعودی داشته است که یکی از دلایل آن استفاده نکردن مردم از داروهای ضد‌بارداری است.


آفریقا و آمریکای جنوبی، مرکز سقط جنین‌های زیرزمینی
سقط‌جنین‌هایی که در شرایط ناامن و غیربهداشتی انجام می‌شود و فاقد نظارت‌ پزشکی است، به عفونت، خونریزی و حتی مرگ نیز منتهی می‌شود. این‌گونه سقط جنین‌ها در کشورهای در حال‌توسعه و کشورهایی که قوانین سخت‌گیرانه‌‌ای درباره سقط جنین دارند، بیشتر رواج دارد.

در آفریقا 97 درصد سقط‌جنین‌ها در شرایط غیربهداشتی و در محیط‌های آلوده صورت می‌گیرد. 95 درصد سقط‌جنین‌ها در آمریکای لاتین نیز در وضعیت خطرناکی انجام می‌شود. همچنین در آسیا 40 درصد، اقیانوسیه 15 درصد و در اروپا 9 درصد نیز وضعیت به همین منوال است.

با این وجود سقط‌جنین ناسالم و ناامن سالانه حدود 70 هزار مرگ مادر و پنج میلیون معلول در دنیا به جا می‌گذارد.

محدودیت‌های قانونی در دنیا
در کشورهای توسعه‌یافته‌ای که سقط‌جنین از لحاظ قانونی منع نشده است، بر اساس قوانین در امن‌ترین شیوه‌های پزشکی و بهداشتی صورت می‌گیرد.

در قوانین بیشتر کشورهای دنیا محدودیت‌هایی برای سقط‌جنین وجود دارد. در سال 1994 سقط جنین در 16 کشور از جمله شیلی، فیلیپین، مصر، موریتانی، هندوراس غیرقانونی اعلام شد. همچنین 173 کشور در سال 1994 در مواردی که جان زن در خطر باشد اجازه سقط جنین می‌دهند. در 41 کشور نیز که 38 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، بنا به درخواست اجازه سقط صادر می‌شود.

محققان می‌گویند که سقط‌های ناامن و خطرناک یکی از پنج عامل اصلی مرگ‌و‌میر در حین بارداری است و از هر هفت یا هشت زنی که در این مدت جان خود را از دست می‌دهند، یکی در اثر سقط جنین می‌میرد.


رواج سقط‌جنین‌های زیرزمینی در ایران
در کشور ما طبق موازین دینی، سقط‌جنین مجاز نیست و خلاف قانون است، مگر در مواردی که قانون‌گذار تعیین می‌کند.

طبق نظر پزشکی قانون سقط‌درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین به‌علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن باعث حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد، قبل از ولوج(دمیدن روح در جنین) روح یعنی چهار ماهگی با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک نخواهد بود و متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

طبق آماری که مورد تأیید وزارت بهداشت است هر سال حدود 90 هزار جنین در کشور سقط می‌شوند که 80 هزار مورد آن غیرقانونی انجام می‌شود.

جالب اینکه آمارهای سازمان نظام پزشکی در سال 89 هم این افزایش را تأیید می‌کند؛ در سال 89، چهار هزار و 202 مورد مجوز سقط صادر شده که نسبت به سال پیش از آن 18.8 درصد افزایش داشته است. در کشور ما سقط جنین توسط افراد غیرمتخصص و به صورت غیراصولی در شرایط نامناسب و مکانی آلوده انجام می‌شود.

بهر حال افزایش آمار سقط جنین در دنیا زنگ خطری برای همه زنان است. اگرچه در کشور ما آمار دقیقی از سقط‌های زیرزمینی وجود ندارد، اما همین آمارهای سازمان نظام پزشکی نیز گویای به خطر افتادن سلامتی زنان کشور ماست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل