بازدید 5236

ترسيم كوچكترين نقشه سه بعدي جهان

نقشه‌اي به اين اندازه كه تنها توسط ميكروسكوپ قابل مشاهده بوده شايد زياد قابل استفاده نباشد؛ اما فناوري جديد آن مي‌تواند نويد دهنده جهان جديدي در صنعت باشد.
کد خبر: ۲۲۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴ 24 January 2012
دانشمندان شركت آي‌بي‌ام در زوريخ موفق به ساخت كوچكترين نقشه سه بعدي از جهان با مقياس نانويي شده‌اند كه در ركوردهاي گينس نيز به ثبت رسيده است.

به گزارش ايسنا اندازه اين نقشه، حدود 22 در 11 ميكرومتر بوده كه يكهزار نقشه اينچنيني در يك دانه نمك جاي خواهند گرفت.

اين نقشه بر روي يك پليمر نوشته شده و از 500 هزار پيكسل، هركدام به اندازه 20 نانومتر مربع تشكيل شده و ساخت آن تنها دو دقيقه و 23 ثانيه به طول انجاميده است.



نقشه‌اي به اين اندازه كه تنها توسط ميكروسكوپ قابل مشاهده بوده شايد زياد قابل استفاده نباشد؛ اما فناوري جديد آن مي‌تواند نويد دهنده جهان جديدي در صنعت باشد.

شيوه‌هاي نانويي حاضر در ساخت سازه‌هاي كوچكتر از 30 نانومتر با مشكل مواجه بوده، هزينه ساخت آنها نيز بسيار بالا است؛ اما اين شيوه جديد از يك شيء نوك تيز مقياس نانو كه 100 هزار بار از نوك يك مداد تيز كوچكتر است، براي ساخت ارزان طرحهاي دو و سه‌بعدي و همچنين سازه‌هايي به كوچكي 15 نانومتر استفاده مي‌كند.

شيوه قلم‌زني مورد استفاده دستگاه شبيه به شيوه قلم‌زني مصري براي ساخت طراحي‌ها و حروف هيروگليف است.

اين شيوه به نمايش چشم‌اندازهاي جديدي براي ساخت الكترونيك و اجسام مقياس نانو در زمينه‌هايي مانند فناوري تراشه آينده تا الكترونيك نوري و پزشكي و علوم زيستي پرداخته است.

 نتايج اين پژوهش در مجله Science and Advanced Materials منتشر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار