بازدید 4321

احمدی نژاد: هنر تعزيه مردمي‌ترين هنر است

احمدي‌نژاد ريشه تعزيه را از كربلا عنوان كرد و گفت: تعزيه هنري است كه خاستگاه آن توحيد و در واقع به دنبال عدالت و كرامت است و نمي‌تواند غيرمردمي باشد، نمي‌تواند مختص يك قشر و طايفه باشد و ما مي‌بينيم كه تعزيه در تمام ايران متناسب با شرايط منطقه‌اي و روحيات محلي در نقاط مختلف به شكل زيبا و آموزنده برگزار مي‌شود.
کد خبر: ۲۲۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲ 23 January 2012
رييس‌جمهور از وزير ارشاد و مسوولان مربوطه خواست كه از هنر تعزيه و هنرمندان اين عرصه حمايت جدي به عمل آورند.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد در مراسم ثبت جهاني تعزيه رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «خداوند متعال اين عالم را براي انسان خلق كرد و از همان ابتداي خلق انسان دو مسير روشن را در رفتار انسان‌ها و جوامع انساني مي‌توانيم تشخيص دهيم و تفكيك كنيم» اظهار كرد: اين دو مسير يا دو جبهه كاملا مجزا از هم و مقابل هم هستند؛ اساس حركت يك جبهه بر توحيد و يگانه‌پرستي است و همه صالحان و انبياء در اين جبهه بر اساس توحيد و عدالت حركت كردند و انگيزه حركت آن‌ها عشق، عاطفه و محبت است و همه به دنبال اجراي عدالت بوده‌اند. در واقع تلاش داشته‌اند كه جامعه انساني را به عزت و كمال برسانند و در واقع هدف آن‌ها رسيدن به نقطه‌اي است كه انسان تجلي اسماء خداوند شود.

احمدي‌نژاد ادامه داد: در نقطه مقابل اين حركت و جريان، يك جريان دومي نيز وجود دارد كه اين جريان به جاي اين‌كه به دنبال توحيد و يگانه‌پرستي باشد، به دنبال خودپرستي است. در اين جريان نفس آدم‌ها و ارضاي نفسيات اصل است و در واقع اين جريان به دنبال خودپرستي، تسلط بر انسان‌ها و لذت بيشتر است و اين دو خط و دو جريان در طول تاريخ دو فرهنگ و دو ادبيات را شكل داده‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه «در عرصه‌هاي گوناگون كه وارد مي‌شويم اين ويژگي‌ها و اين دو جريان را مي‌بينيم» گفت: يكي از عرصه‌هاي تجلي اين ويژگي‌ها عرصه هنر است. ما از يك طرف با هنري مواجه هستيم كه به دنبال يگانه‌پرستي، عدالت، عزت حقيقي انسان و به كمال رساندن جامعه بشري است و در نقطه مقابل آن هنري وجود دارد كه وقتي به آن نگاه مي‌كنيم سرتاسر خودخواهي است و از موضع كينه.

رييس‌جمهور با اشاره به نمونه‌هايي از اين دسته‌بندي گفت: مثلا در ميراث ملموس فرهنگي‌مان به مسجد گوهرشاد و مشهد مقدس نگاه كنيد، اين يك ميراث فرهنگي است كه اوج هنر در آن تجلي پيدا كرده است و آيا مي‌شود كسي بتواند از موضع غرور و كينه چنين هنر و اثري را خلق كند، اين نشدني است.

احمدي نژاد ادامه داد: وقتي انسان به اين مسجد نگاه مي‌كند دلش نرم مي‌شود و عشق به انسان‌ها در وجود آن رشد مي‌كند. اما مثلا وقتي كه به يك كشور غربي سفر مي‌كنيم به يك كاخ كه از چند هزار سال قبل مانده نگاه مي‌كنيم در آن روح، عشق و ايماني وجود ندارد و گويي مي‌خواسته‌اند كه تسلط خود را به رخ انسان‌ها بكشند و مي‌بينيم كه اين دو هنر متفاوت‌اند. در هنر نمايش و يك دسته از هنرها، آخر آن اين است كه مي‌خواهند از درون آن قهرماني را معرفي كنند و كسي قهرمان و افرادي مشهور شوند.

وي تصريح كرد: ولي دسته‌اي از نمايش نيز است كه همه‌ انسان‌ها و نقش‌ها در آن به دنبال انتقال پيامي هستند، دنبال مشهور شدن و قهرمان شدن نيستند. دنبال اين هستند كه يك حقيقت و يك مفهومي را منتقل كنند و دل‌ها را با عشق و كمال آشنا كنند و مي‌بينيد كه مبناي اين هنر با آن هنري كه گفتم متفاوت است.

وي ادامه داد: اين هنر به دنبال ساختن انسان‌ها است و ما خداوند را شاكريم كه هنر نوع دوم جايگاهش در ايران عزيز است و تعزيه يكي از زيباترين عرصه‌هاي تجلي هنر است كه در آن عشق، عدالت، مهرورزي و كمال به نمايش گذاشته مي‌شود و اين مفاهيم به انسان منتقل مي‌شود.

احمدي‌نژاد ريشه تعزيه را از كربلا عنوان كرد و گفت: تعزيه هنري است كه خاستگاه آن توحيد و در واقع به دنبال عدالت و كرامت است و نمي‌تواند غيرمردمي باشد، نمي‌تواند مختص يك قشر و طايفه باشد و ما مي‌بينيم كه تعزيه در تمام ايران متناسب با شرايط منطقه‌اي و روحيات محلي در نقاط مختلف به شكل زيبا و آموزنده برگزار مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه «تعزيه مردمي‌ترين هنر شناخته شده و هنري مردمي است» گفت: اين مراسم را در هر جا مي‌شود اجرا كرد و محبوبيت مكاني و زماني ندارد. در اين مراسم تفكيك جبهه حق و باطل به نمايش گذاشته مي‌شود و باعث آگاهي‌بخش و جوشاندن مخازن عاطفه و عشق در انسان‌ها و به فكر وادار كردن انسان‌هاست و علي‌رغم تمام پيچيدگي‌هايي كه دارد بسيار ساده است و من خدا را سپاسگزارم كه تعزيه كه هنر مختص ايراني‌هاست به دنيا معرفي شد. اين سخن به اين معنا نيست كه ما به دنبال برتري‌طلبي هستيم، بلكه سخن اين است كه تعزيه از عمق فرهنگي اين سرزمين كه فرهنگ الهي و توحيدي است، جوشيده است. اين تعزيه‌ها و عزاداري‌هاست كه باعث شده راه سعادت از راه شقاوت تفكيك شود.

رييس‌جمهور با اشاره به اهميت كربلا و با تاكيد بر اين‌كه «نقطه‌ اوج كربلاست» گفت: به تصوير كشاندن حادثه كربلا و مقدمات حادثه كربلا از طريق تعزيه باعث نشان دادن راه درست و تفكيك كردن دو جريان حق و باطل است و يكي از بهترين روش‌هايي كه حادثه كربلا را بازآفريني مي‌كند تعزيه است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه «تعزيه يك جوشش دروني در بين ملت ماست» گفت: خاستگاه تعزيه عشق است و از عشق بلند مي‌شود و به خاطر همين عشق است كه در آن دائم نوآوري، ابتكار عمل و تكامل مشاهده مي‌شود، بايد اين هنر را حفظ و بيشتر به آن توجه كنيم.

وي با بيان اين‌كه «بايد هنر تعزيه را گسترش داد و بيشتر به دنيا معرفي كرد» تصريح كرد: كساني كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنند و سال‌ها عمر خود را در اين عرصه گذاشته‌اند به عنوان پيرغلامان اهل بيت (ع) معرفي مي‌شوند و به اين موضوع افتخار مي‌كنند.

رييس‌جمهور ادامه داد: هيچ كس در اين عرصه دنبال نشان اسكار و مسائل اين‌چنيني نيست. همه مخلص امام حسين (ع) هستند و در واقع همه اين عزيزان با بهترين روش و اجراي مراسم تعزيه به فرهنگ ما خدمت مي‌كنند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد:‌ همان‌طور كه براي گسترش سينما و تئاتر برنامه‌ريزي مي‌كنيم، بايد يك جاي مناسبي نيز در هر شهري ايجاد كنيم كه هنرمندان ما بتوانند در عرصه تعزيه به اجراي مراسم تعزيه بپردازند.

احمدي‌نژاد خطاب به وزير ارشاد كه در اين مراسم نيز حضور داشت، گفت: آقاي حسيني عزيز حمايت از هنرمندان وظيفه اين وزارتخانه است و من به عنوان فردي كه هنرمندان را دوست دارم مي‌گويم جمعي از بهترين هنرمندان اين كشور كه صاف و صادق هستند و بدون توقع خدمت مي‌كنند، هنرمندان عرصه تعزيه هستند و بايد از آن‌ها نيز حمايت كنيم و حمايت از آن‌ها را نيز در دستور كار قرار دهيد.

وي گفت: بايد فرهنگ و مكتب امام حسين (ع) در قالب تعزيه به بهترين نحو به دنيا معرفي شود.

رييس‌جمهور در پايان سخنانش خطاب به دست‌اندركاران عرصه تعزيه گفت: دست تك تك شما را كه در راستاي گسترش فرهنگ امام حسين (ع) و متكب اهل بيت (ع) تلاش مي‌كنيد، مي‌بوسم.

در اين مراسم علاوه بر رييس‌جمهور، موسوي رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور داشتند.

در اين مراسم گروهي از تعزيه‌خوانان كشورمان به اجراي مراسم پرداختند و داستان به شهادت رسيدن حضرت علي اكبر (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را در قالب تعزيه روايت كردند.

در اين مراسم تعدادي از پيرغلامان اهل بيت نيز از شهرستان‌هاي مختلف كشور حضور داشتند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر