بازدید 31375
۴

ناو هواپیمابر آمريكايي وارد خليج فارس شد

اين ناو مي‌تواند 80 هواپيما و هلي‌كوپتر را با خود حمل كند و توسط دو ناوشكن و يك رزم‌ناو همراهي مي‌شود. لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا بارها اعلام كرده است كه بستن تنگه هرمز عبور از خط قرمز آمريكا خواهد بود.
کد خبر: ۲۲۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱ 23 January 2012
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه ناو هواپيمابر "آبراهام لينکلن" همراه با پنج کشتي جنگي ديگر از جمله يک ناو محافظ انگليسي و يك شناور فرانسوي بدون حادثه از تنگه هرمز گذشتند و وارد خليج فارس شدند.

به گزارش ايسنا خبرگزاري فرانسه گزارش داد: پنتاگون اعلام كرد كه ناو هواپيمابر "آبراهام لينکلن" روز يك‌شنبه از تنگه هرمز عبور كرد و اكنون در خليج (فارس) است.

جان كربي، سخنگوي نيروي دريايي پنتاگون در ايميلي به خبرگزاري فرانسه اعلام کرد: ناو يو.اس.اس. آبراهام لينکن عبور منظم و عادي خود از تنگه هرمز را تکميل کرد.

اين سخنگو افزود: اين عبور مطابق برنامه قبلي و بدون حادثه انجام شد. ناو لينکلن اولين ناو هواپيمابر آمريکاست که از اواخر ماه دسامبر به خليج فارس وارد و جايگزين ناو يو اس اس جان استنيس مي‌شود.

اين ناو مي‌تواند 80 هواپيما و هلي‌كوپتر را با خود حمل كند و توسط دو ناوشكن و يك رزم‌ناو همراهي مي‌شود. لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا بارها اعلام كرده است كه بستن تنگه هرمز عبور از خط قرمز آمريكا خواهد بود.

او گفت: دو ناو از 11 ناو هواپيمابر ما در حال حاضر در منطقه به سر مي‌برند. وي روز شنبه در جمع 1700 دريانورد همراه ناو "يو.اس.اس. اينترپرايز" گفت كه افزايش تنش‌ها در منطقه با ايران نشانگر اهميت حضور ناوها براي تامين امنيت ملي آمريكا است.

وزير دفاع آمريکا هم‌چنين اعلام کرد که ناو هواپيمابر "يو اس اس انترپرايز" که حدود يک ماه ديگر راهي خاورميانه خواهد شد، از تنگه هرمز عبور خواهد کرد. يک ناو هواپيمابر ديگر به نام يو اس اس کارل وينسون نيز در منطقه حضور دارد.

پيش‌تر وزارت دفاع انگليس اعلام كرد كه يك ناو محافظ نيروي دريايي سلطنتي انگليس و يك ناوچه فرانسوي از تنگه هرمز عبور كرده و به گروه ناوهاي آمريكايي ملحق شده‌اند.

خبرگزاري فرانسه افزود: اگرچه ناوهاي اين كشورها اغلب در مانورهاي نيروي دريايي آمريكا مشاركت دارند و گاهي بخشي از كاروان دريايي مشترك هستند اما به نظر مي‌رسد حضور نيروي دريايي انگليس و فرانسه ارسال كننده پيامي براي ايران درباره اراده غرب براي باز نگهداشتن اين تنگه است.

يك سخنگوي وزارت دفاع انگليس گفت: ناوچه "اچ.ام.اس آرگايل" و شناور فرانسوي به گروه ناوي آمريکا كه از تنگه هرمز گذشت پيوستند تا بر تعهد خلل‌ناپذير جامعه بين‌الملل براي حفظ حق عبور تحت حقوق بين الملل صحه گذارند.

وي گفت كه انگليس در اين منطقه به عنوان بخشي از نقش پايدار ما در امنيت خليج (فارس) حضوري دايمي دارد.

به گزارش ايسنا، علي‌اكبر صالحي، وزير خارجه ايران پيش از اين گفته بود: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كه متعهد به تعهدات بين‌المللي است همواره اعلام كرده كه لنگرگاه ثبات و صلح و امنيت هم در منطقه و هم در جهان است.

او با بيان اين كه ما بيش از هر كشور ديگري به دنبال تامين امنيت خليج فارس هستيم، افزوده بود: به هر حال امنيت خليج فارس يك امنيت جمعي است. كسي حق ندارد خارج از حوزه خليج فارس و خارج از اين منطقه تشخيص‌دهنده اين كه چه كسي از منافع خليج فارس بهره‌مند شود و چه كشوري از اين منافع بهره‌مند نشود، باشد و اين امر مربوط به كشورهاي حوزه خليج فارس است.

وزير امورخارجه كشورمان گفته بود: جمهوري اسلامي ايران تا به امروز به عنوان يكي از عناصر عمده حفظ امنيت خليج فارس عمل كرده و هم‌چنان هم عمل خواهد كرد. ما به همان ميزان كه به تعهدات بين‌المللي‌مان متعهد هستيم از حقوق خودمان هم دفاع خواهيم كرد و اجازه نخواهيم داد كه حقوق ملت ايران زير سوال برود و خدشه‌اي به آن وارد شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان نيز هفته پيش گفت: تامين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز در اولويت اصلي سياست ماست و تمام تلاش‌مان اين است كه امنيت خليج فارس در بالاتري سطوح خود حفظ شود و پايدار بماند.

مهمان‌پرست با بيان اين كه اين اواخر درباره تنگه هرمز سخناني را به ايران نسبت دادند، خاطرنشان كرد: تنگه هرمز شاه‌راه حياتي براي تامين انرژي مورد نياز دنيا است، طبيعتا ايران تمام توان خود را براي امنيت آن به كار خواهد گرفت و تمام توان دفاعي ما براي تامين امنيت اين منطقه است.

وي در عين حال تاكيد كرد: تامين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز اقدامي جمعي است و برخي قدرت‌هاي خارج از اين منطقه نمي‌توانند در مورد آن تصميم بگيرند. اين گونه اهداف سياسي و اقداماتي كه آن‌ها دنبال مي‌كنند تهديد‌كننده صلح و ثبات و امنيت خليج فارس است و به برخي كشورهاي غربي كه مي‌گويند جمهوري اسلامي مي‌خواهد امنيت منطقه را بر هم بزند پاسخ مي‌دهيم كه براي ما اولويت اصلي تامين امنيت خليج فارس است و امنيت آن براي ما بيش از ساير كشورهاي مدعي است.

دستيار ويژه وزير خارجه ايران تاكيد كرد:‌ به هيچ وجه تحمل نخواهيم كرد كه قدرت‌هاي بيرون از منطقه تصميم بگيرند كه چه كشوري از منافع منطقه بهره‌مند شود و چه كشوري از آن بهره‌مند نشود و از آن محروم شود. اظهارات و اقداماتي را كه برخي كشورها در اين مسير دنبال مي‌كنند تهديد‌كننده امنيت منطقه مي‌دانيم و به آن‌ها اين را گوشزد مي‌كنيم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
آمریکا همچنان (هیچ غلطی نمیتواند بکند)
با سلام
در ادبیات باستانی ما آمده است که اگر و فقط اگر یک شاخ غول را بشکنید آن غول با همه هیمه و عظمت خود سر تعظیم و تسلیم فرود می آورد، می توان آن شاخ کوچک امریکایی ها را هم به حول و قوه الهی شکست. شک نکنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی