بازدید 7643
۵

«نگاه شما»: عملكرد ضعيف در زلزله مازندران

کد خبر: ۲۲۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰ 23 January 2012
اميد بهمني در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشته است:

اهمیت تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر و تأثیرگذار بر هیچ کس پوشیده نیست. در کشور ما که دسترسی به اینترنت و دیگر رسانه‌ها، بسیار کمتر از کشورهای پیشرفته و حتی در حال پیشرفت است، نقش رسانه‌ای همچون تلویزیون بیش از پیش می‌شود.

تلویزیون در کشور ما متأسفانه بیشتر اوقات کارکردهای ابتدایی یک رسانه را نیز از خود نشان نمی‌دهد.

این مسأله در حوزه خبر نمود بیشتری پیدا می‌کند و فعالیت در حوزه خبر در تلویزیون حساستر و نیاز به دقت بیشتری دارد.

ارزش‌های خبری عناصری هستند که یک خبر را می‌سازند؛ برای نمونه، ارزش دربرگیری در یک خبر از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که رویدادی همه بخش  گسترده‌ای از جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد، دربرگیری آن به اندازه‌ای است که باید در یک رسانه مطرح شود.

وقوع زلزله پنج ریشتری در استان مازندران که در چند استان همجوار آن نیز احساس شد، نه تنها برای چندین استان از اهمیت برخوردار بود، بلکه همه مردم کشور را نیز برای شنیدن خبرهایی از آن کنجاو می‌کرد.

چنین رویدادی که در هر رسانه حرفه ای خبری به عنوان خبر فوری (breaking news) مطرح می‌شود و در صدر خبرها قرار می‌گیرد، با بی تفاوتی تمام توسط رسانه ملی روبه‌رو شد.

این رویداد که دست کم مردمان یک استان کشورمان را درگیر و وحشت زده کرده بود، می‌طلبید که با اطلاع رسانی بهنگام و دقیق رسانه ملی، دست کم در شبکه‌های محلی روبه‌رو شود.

این آگاهی بخشی در کنار این که می‌توانست عطش جامعه را برای آگاهی از این رویداد رفع کند، تا اندازه‌ای با دادن آرامش و ارتباط برقرار کردن با حس کنجکاوی مخاطب، از خروج مردم از منازلشان نیز جلوگیری می‌کرد و آنها مجبور نبودند، ترسان در نبود یک رسانه وظیفه شناس همچون روزهایی که رسانه‌های امروزی کشف نشده‌اند، خود برای به دست آوردن اطلاع به خیابان بروند.

نگارنده با وجود اینکه در لحظات وقوع این رویداد در مازندران نبود، به محض آگاه شدن از طریق آشنایان، به اینترنت رجوع کردم و از دقایق اولیه رویداد تا پاسی از شب نزدیک به ده خبر بر روی هر کدام از خبرگزاری‌های اصلی کشور وجود داشت؛ اما شبکه خبر رسانه ملی حتی یک زیر نویس هم از زلزله مازندران در خبرهای خود نگذاشت.

اما مگر چه درصدی از جامعه ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و یا اگر هم دسترسی داشته باشند در آن لحظات، ترس به آنها اجازه می‌دهد که تلویزیون خود را خاموش و کامپیوتر خود را روشن کنند و برای به دست آ‌‌وردن خبر وارد اینترنت شوند.

هنگامی که یک رسانه نمی‌تواند در زمان نیاز، پاسخگوی مخاطب باشد، اعتماد مخاطب به خود را از دست می‌دهد و به دنبال آن، نمی‌تواند در مواقع گوناگون، روی مخاطب تأثیرگذاری داشته باشد.

در چنین شرایطی است که رسانه‌های بیگانه از فرصت پیش آمده بهره می‌برند و برخلاف رسانه ملی که ابتدایی‌ترین اصول رسانه ای را رعایت نمی‌کند، با رعایت آنها برای جلب اعتماد مخاطب داخل ایران تلاش می‌کنند تا در مواقع دیگر روی آن اثرگذاری داشته باشند.

متأسفانه بدون وجود یک رسانه ملی قوی و مخاطب پسند نمی‌توان با آثار منفی رسانه‌های بیگانه مقابله کرد و در این شرایط و در نبود پشتوانه ای قوی، آسیب پذیری جامعه در مقابل رسانه‌های بیگانه افزایش می‌یابد و برخورد‌های صلبی با این رسانه‌ها یا وسایل دسترسی به آنها هم نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.



«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان « نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
از شبکه ملی قشنگ تر واکنش شبکه محلی بود که اصلا به روی مبارک نیاورد
انگار نه انگار که زلزله شده
چرا!!؟ دقیقاً از حدود ده دقیقه بعد، شبکه خبر به صورت زیرنویس آن را کار کرده و حتی قدرت آن را هم 5 و 2 دهم ریشتر برآورد کرده بود. البته ضعف بزرگ دیگری وجود داشت و آن این که چرا از لحظه وقوع زمین لزره تا ساعاتی بعد از آن خطوط تلفن همراه و حتی ثابت غیر فعال شدند!؟ بنده در لحظه وقوع زلزله در آمل و پس از آن مدام در حال شماره گیری بودم اما دریغ از حتی یک ثانیه مکالمه.... آنوقت فردایش معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران به رسانه ها می گوید "دلیل اختلال مخابرات، زلزله نبوده است" خب آقای معاون! پس چی بود!!؟
با سلام
ولي خود ما حدود 20 دقيقه بعد از وقوع زلزله، از طريق زيرنويس شبکه خبر متوجه آن شديم که با پيگيري از خانواده خود که ساکن مازندران هستند تاييد گشت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی