بازدید 5814
۸

نگرانی جدی «فائو» از سیاست‌های انرژی آمریکا

«خوزه گرازیانو دا سیلوا»، مدیر کل جدید سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، استفاده از ذرت برای تهیه اتانول در ایالات متحده را عاملی مهم در افزایش شدید بهای غلات در سطح جهانی دانست، ولی اعداد و ارقام نشان می‌دهد که اتانول به سرعت به سوختی مورد پسند تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۲۲۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱ 22 January 2012
سرویس اقتصادی ـ استفاده از ذرت برای تهیه اتانول در ایالات متحده، به افزایش شدید بهای غلات در سطح جهانی منجر شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از بلومبرگ، «خوزه گرازیانو دا سیلوا»، مدیر کل جدید سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، استفاده از ذرت برای تهیه اتانول در ایالات متحده را عاملی مهم در افزایش شدید قیمت غلات در سطح جهانی دانسته است.

داسیلوا که به نمایندگی از برزیل و از آغاز سال جاری میلادی، مسئولیت فائو را بر عهده گرفته، دیروز و در جمع وزرای کشاورزی 64 کشور جهان در برلین، نگرانی شدید خود از به‌کارگیری مواد غذایی برای تولید سوخت در سطح جهان را ابراز داشت.

وی به طور خاص به کاربرد ذرت در ایالات متحده و دانه‌های روغنی در اروپا به منظور تولید بیو انرژی اشاره کرد.

بنا بر این گزارش، بهای هر پیمانه ذرت (هر bushel، معادل حدود 36 لیتر) در معاملات این هفته در بازار شیکاگو، 6.115 دلار بود که این عدد، نزدیک 3 برابر قیمت در 10 سال پیش است.

بخشی از محصول ذرت ایالات متحده صرف تولید اتانول می‌شود تا در ترکیب با بنزین به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. در اروپا نیز دانه‌‌های محصولات برای تولید بیو دیزل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داسیلوا با تأکید بر نقش استفاده از ذرت در آمریکا برای تولید سوخت به عنوان عامل مهمی در افزایش قیمت مواد غذایی، گفته است که جزییات مسأله را بررسی خواهد کرد.

این در حالی است که 3 درصد از زمین‌های کشاورزی در کشور خود دبیر کل یعنی برزیل نیز به کشت نیشکری اختصاص داده شده که صرف تولید اتانول می‌شود؛ اما داسیلوا مدعی شده که این امر تاکنون بر بهای شکر در بازارهای جهانی تأثیری نداشته است.

داسیلوا همچنین مدعی شده است که تولید سوخت گیاهی، الزاما باعث کاهش امنیت غذایی جهان نخواهد شد، به ویژه اگر کشورها، زمینی را که تاکنون به پرورش دام اختصاص می‌داده‌اند، صرف تولید محصولات کشاورزی کنند.

بر پایه نظر فائو، در آمریکای لاتین، تنها چهار کشور آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و کلمبیا چنین امکانی را دارند.

این گزارش در پایان آورده است، در آمریکا و تا پایان سال 2009، شمار خودروها و کامیون‌های سبکی که توانایی استفاده از سوخت‌های گیاهی را داشته‌اند، بیش از 9 میلیون دستگاه و این رقم برای برزیل و در پایان سال 2010، نزدیک 12 میلیون بوده است.

همچنین همه جایگاه‌های بنزین در برزیل، قابلیت عرضه اتانول به مشتریان را دارند و سهم آن در سبد مصرف برزیلی‌ها در آوریل 2008 برابر با50 درصد بوده است. 10 درصد از حجم مصرف خودروها در ایالات متحده نیز از اتانول تشکیل می‌شود.

گفتنی است، در حالی که بهای هر گالن (نزدیک 4 لیتر) بنزین در آمریکا، معمولا بین 3 تا 4 دلار در نوسان است، هزینه تولید هر گالن اتانول گیاهی در آمریکا و برزیل در حدود تنها یک دلار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
بسيار آموزنده بود اي كاش توليد اينچنين سوخت هاي سازگار با محيط زيست در جهان جايگزين انرژيهاي مخرب و آلوده كننده محيط زيست شود چون حداقل از آلودگي نمي ميريم و مطمئنا از گرسگي نخواهيم مرد...
خوب ما چرا استفاده نمیکنیم؟
به نظر من استفاده از سوخت گياهي خيلي بهتر از سوخت هاي فسيلي تجديد ناپذير است.

مشكلات مربوط به تامين غذاي گرسنگان و قحطي زدگان با كنار گذاشتن سوخت هاي گياهي حل نمي شود.

آمريكا براي توليد سوخت از دانه هاي روغني ، علاوه بر استفاده از زمين هاي كشاورزي ، مكانهايي را به صورت چند طبقه مي سازند و در آن طبقات ، به كشت گياهاني كه دانه هاي روغني از آنها به دست مي آيد ، مي پردازند به گونه اي كه در يك زمين با مساحت دو هزار متر ، ساختماني مدرن با تمام تجهيزات لازم ، مثل سيستم آبياري قطره اي ، سيستم تنظيم خودكار دما و رطوبت ، سيستم منعكس كننده نور خورشيد به صورت مساوي و... در ده طبقه يا بيشتر مي سازند و در هر طبقه سه رديف جايگاه كشت اختصاص مي دهند. به اين ترتيب بيشترين استفاده ممكن از آن فضاي دو هزار متري كه غير قابل كشاورزي و حتي بياباني هم بوده ، به عمل مي آيد.
ضمنا با استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيك و اصلاح گياهان ، دانه هايي با مرغوبيت و روغن بالا و تعدا بيشتر توليد مي كنند. به طور مثال روغن موجود در يك دانه ذرت بعد از مهندسي ژنتيكي كه روي گياه آن انجام شده است ، حدود شصت درصد افزايش پيدا كرده است.

اين مكان ها درحال گسترش هستند . بنابر اين با گسترش اين مكان ها ، نياز كمتري به استفاده از زمين هاي كشاورزي براي توليد اين دانه هاي روغني به وجود مي آيد و اين يعني سوخت پاك و كمك به محيط زيست.
چه عجب! بالاخره سراغ خبرهای مربوط به تکنولوژیهای نو هم رفتید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل