بازدید 18453
جبر حضور در بهارستانم آرزوست!

حضور پررنگ ورزشی‌ها در انتخابات مجلس

اکنون در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باز هم شاهد ‎نام‌نویسی برخی چهره‎‎‎های ورزشی هستیم. در این باره باید گفت، افزون ‎بر دهقان که بار دیگر از حوزه انتخابی ایذه و باغ ملک، پا به میدان انتخابات گذاشته، رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز خبرسازترین چهره ورزشی است که ‎نام‌نویسی کرده...
کد خبر: ۲۱۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲ 08 January 2012
سرویس ورزشی ـ حضور اهالی ورزش که نام‌نویسی در انتخابات مجلس و حضور در سیاست را اجباری می‎دانند،‌ در نوع خود جالب است.
 
به گزارش «تابناک»، مدت‎هاست اهالی ورزش از حضور پررنگ سیاسیون در این حوزه و در اختیار گرفتن بیشتر پست‎‎های تأثیرگذار گلایه دارند و هر بار که رشته‎‎های گوناگون ورزشی ما ناکامی را تجربه می‎کنند، یکی از توجیهات همیشگی، دخالت سیاست در ورزش است.

پر بیراه هم نمی‎گویند؛ اما به ‎ندرت به این واقعیت اشاره می‎کنند که اهالی ورزش نیز بی‎علاقه به حضور در سیاست نیستند و هر بار که فرصتی پیش آید، بخت خود را برای حضور در جمع سیاسیون می‎آزمایند.

در سال‎‎‎های اخیر، همواره در میان نامزد‎‎های انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر، شاهد حضور اهالی ورزش بوده‎ایم و جالب این‎که حتی انتخابات ریاست‎جمهوری نیز نام‌نویسی ورزشی‎‎ها را تجربه کرده است؛ ناصر حجازی، دروازه‎بان فقید ایران در انتخابات نهمین دوره ریاست‎جمهوری نام‌نویسی کرد تا با محمود احمدی‎نژاد و علی‎اکبر ‌هاشمی رفسنجانی رقابت کند.  

چهره‎‎‎هایی همچون امیر عابدینی، مدیرعامل کنونی باشگاه داماش گیلان و معاون سابق، وزیر معادن و فلزات؛ رسول خادم، قهرمان سابق کشتی؛ علیرضا دبیر، کشتی‎گیر سابق تیم ملی و قهرمان المپیک؛ و ‌هادی ساعی، عضو سابق تیم ملی تکواندو و قهرمان المپیک در دوره‎‎‎های گوناگون به شورای شهر تهران راه یافتند.

اهالی ورزش در دوره‎‎‎های اخیر انتخابات مجلس نیز حضور نسبتا فعالی داشتند، برخی از آن‎‎ها موفق شدند به خانه ملت برسند و برخی هم ناکام ماندند. در هفتمین دوره، اما امیررضا خادم، قهرمان سابق کشتی در جمع آبادگران آرای لازم را به دست آ‌ورد و به ‎عنوان نخستین ورزشکار و نماینده سوم تهران، راهی مجلس شد، البته وی در هشتمین دوره نیز نام‌نویسی کرد، ولی این ‎بار در رده 60 قرار گرفت و کمی بعد نیز شایبه تقلب در انتخابات را مطرح کرد.

علیرضا دهقان که سال‎‎ها به ‎عنوان گوینده اخبار ورزشی فعالیت می‎کرد، در دور دوم هشتمین دوره انتخابات مجلس، از حوزه ایذه و باغ ملک نامزد شد و توانست رأی لازم را به دست آورده و راهی بهارستان شود. رییس کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس که بار‎‎ها پای مجلس را به اتفاقات ورزش باز کرد، برای نهمین دوره نیز نام‌نویسی کرده است.

چهره‎‎‎های شاخص ورزشی دیگر نیز برای حضور در مجلس تلاش کرده‎اند، اما بیشتر ناکام مانده‎اند: حسن میرزا آقابیک، کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال، دو دوره کاندیدای مستقل مجلس شورای اسلامی شد، ولی رأی لازم را کسب نکرد. علی فتح‎الله‎زاده خویی، مدیرعامل باشگاه استقلال و محمد مایلی‎کهن، مربی همیشه منتقد فوتبال ایران در دوره هشتم نام‌نویسی کردند اما راهی به مجلس نیافتند.

اکنون و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باز هم شاهد نام‌نویسی برخی چهره‎‎‎های ورزشی هستیم. علاوه ‎بر دهقان که بار دیگر از حوزه انتخابی ایذه و باغ ملک پای به عرصه انتخابات گذاشته، اسماعیل حسن‎زاده، رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، خبرسازترین چهره ورزشی است که نام‌نویسی کرده است.

چندی پیش در شهر تالش و در جریان دیدار تیم فوتبال چوکای این شهر مقابل شهرداری دزفول، اعضای تیم چوکا به همراه برخی بینندگان به داور مسابقه حمله‎ور شده و وی را زیر مشت و لگد گرفتند. پخش فیلم این اتفاق ناپسند، بازتابی منفی در سطح جهان داشت و بسیاری از رسانه‎‎‎های خارجی، آن را رخدادی بی‎نظیر دانستند.

در حالی‎که اهالی فوتبال، منتظر حکمی بسیار سنگین بودند و محرومیت یک‎ ساله و حتی سقوط به دسته پایین‎تر را پیش‎بینی می‎کردند، تنها سه امتیاز از این تیم کسر شد و در آن زمان اهالی فوتبال، صدور این حکم از سوی کمیته انضباطی را به تصمیم رییس این کمیته برای حضور در انتخابات مجلس به ‎عنوان نماینده مردم تالش ربط دادند.

امیر عابدینی، مدیرعامل باشگاه داماش در این‎ باره می‎گوید: «صدور این رأی اصلا تعجب ندارد. حسن‎زاده، کاندیدای مجلس در همان شهر و بخش تالش است. رقیب اصلی وی هم کسی بوده که پشت باشگاه چوکای تالش است. برای این‎که ایشان رأی محکمی درباره تیم چوکا داده و جلوی مردم بایستد، این اتفاقات رخ داد و ایشان هم این کار را نکرد تا جلوی مردم نایستد».

حسن‎زاده در رویارویی با سیل انتقاد‎‎ها و پیش از اعلام رأی جنجالی تالش تأکید کرد که قصد حضور در انتخابات را ندارد: «لازم باشد نام همه آن افرادی را که پرونده باشگاه چوکا را سیاسی کرده‎اند، به مردم اعلام می‎کنم. تمایلی به شرکت در انتخابات مجلس ندارم، ولی بعضی‎‎ها هنوز قصد شیطنت دارند».

وی بنا به پیش‎بینی‎‎ها، نام‌نویسی و این ‎بار اظهارات دیگری را مطرح کرد: «تا غروب هشت دی قصد نام‌نویسی نداشتم، اما به‎دلیل مراجعه مردم و تعداد زیاد افرادی که خواستار حضورم در انتخابات شده بودند، مجاب شدم در واپسین لحظات برای نام‌نویسی اقدام کنم».

علاوه ‎بر حسن‎زاده، چهره‎‎‎های مطرح دیگری نیز از خانواده ورزش برای شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده‎اند؛ سید مهدی‌ هاشمی، رییس فدراسیون تیراندازی و سرپرست سابق وزارت کشور، یکی از آن‎هاست که در صورت به دست آوردن آرای لازم و راهیابی به ساختمان بهارستان، ممکن است با این فدراسیون خداحافظی کند؛ هرچند رییس سازمان نظام مهندسی کشور بر این باور است، می‎تواند چندشغله باشد؛ مانند ناطق نوری که سال‎هاست هم در مجلس به‎ عنوان نماینده حضور داشته و هم ریاست فدراسیون بوکس را بر عهده دارد.

علیرضا صفارزاده، رییس فدراسیون ملی ورزش‎‎‎های زورخانه‎ای نیز گویا از درگیری‎‎‎های همیشگی با محسن مهرعلیزاده، رییس سابق سازمان تربیت بدنی در دولت سید محمد خاتمی و رییس کنونی فدراسیون بین‎المللی ورزش‎‎‎های زورخانه‎ای خسته شده و می‌خواهد نمایندگی مجلس را تجربه کند. شاید هم در این فکر است که به‎ عنوان یک نماینده بهتر می‎تواند به پر و پای رقیب دیرینه‎اش بپیچد!

البته ناگفته نماند، چندی پیش، سازمان بازرسی کل کشور، نامه‎ای خطاب به وزارت ورزش و جوانان فرستاد، مبنی بر این ‎که دو شغله‎‎ها و بازنشسته‎‎ها حق شرکت در انتخابات دوباره فدراسیون‎‎‎های ورزشی را ندارند و صفارزاده نیز یکی از آن‎هاست!

مجید خدایی، قهرمان کشتی جهان و سرمربی سابق تیم ملی کشتی جوانان نیز یکی از اهالی ورزش است که هوای سیاسی شدن در سر دارد و با حضور در فرمانداری مشهد برای نهمین دوره انتخابات مجلس نام‌نویسی کرد.

وی در این باره می‎گوید: «آدم سیاسی نیستم و هدفم از حضور در انتخابات تنها خدمت است و به ‎عنوان نماینده مستقل از مشهد ثبت نام کردم. خودم علاقه‎مند به حضور در انتخابات بودم چون احساس کردم که می‎توانم کاری انجام دهم. هر کسی که در توان خودش می‎بیند می‎تواند کاری انجام دهد که می‎تواند تأثیرگذار باشد، وظیفه دارد وارد گود شود، چون اگر شرکت نکند هم به خودش و هم به مردمش خیانت کرده است».

هدایت‎الله ممبینی، داور 42 ساله خوزستانی که آخرین دربی تهران را قضاوت کرد نیز در تلاش است پس از سال‎‎‎ها قضاوت در فوتبال، بخت خود را برای شراکت در قانون‎گذاری بیازماید و به همین دلیل از حوزه انتخابیه اهواز برای نهمین دوره انتخابات مجلس نام‌نویسی کرد. قطعا اگر ممبینی رأی لازم را به دست آورد، شایسته‎ترین فرد برای قضاوت مسابقات فوتبال داخل سالن مجلسی‎هاست!

شاید با کنکاش بیشتر، بتوان باز هم ردپای اهالی ورزش را در انتخابات مجلس پیدا کرد. نکته جالب این‎جاست که بسیاری از علاقه‎مندان به حضور در سیاست و به ‎ویژه مجلس، وقتی به‎خاطر عدم شهرت در انتخابات رأی لازم را کسب نمی‎کنند، پست‎‎های ورزشی را نشانه می‎روند و پس از به دست آوردن اندکی شهرت، بدون صرف هزینه برای تبلیغات، دوباره در انتخابات مجلس نام‌نویسی می‎کنند و با بهره گرفتن از این تاکتیک جالب، بخت خود را برای رسیدن به ساختمان بهارستان بالاتر می‎برند.

به هر حال، بیشتر اهالی ورزش که در انتخابات‎‎های سیاسی شرکت می‎کنند، بر این باورند علاقه‎ای به حضور در سیاست و برنامه قبلی برای حضور در انتخابات مجلس نداشته‎اند و تنها به‎ دلیل فشار نزدیکان مجاب به نام‌نویسی شده‎ و حضور در سیاست به هیچ‎وجه آن‎‎ها را وسوسه نکرده است، اما چه ‎کسی باور می‎کند حضور سیاسیون در ورزش و بالعکس از روی بی‎علاقگی یا اجبار باشد؛ شما باور می‎کنید؟! 

منبع: پنجره
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
راستی اقای غلام رضا محمدی مربی فعلی تیم ملی کشتی ازاد در دوره هشتم برای نمایندگی مجلس از شهر خرم اباد کاندیدا شدند اما نتوانست ارا لازم را کسب کنند!!
خداييش اگه تونستند جلوي حسن زاده رو بگيرن(ردصلاحيت)اونوقت ميتونن بگن حكومت علي
ما .... حتی با وجود ورزش کاران
علیرضا دهقان واسه تهران ثبت نام کرده نه ایذه تابی جون !!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
عزیز شاید توی تهران ثبت نام کرده باشه اما حوزه انتخابیه اش ایذه است
بالاخره بعد از افزایش و تقویت قدرت بدنی باید قدرت سیاسی رو هم تقویت کرد دیگه باباجان.
آقای رسول خادم قهرمان کشتی و قهرمان المپیک آتلانتا هستند.
همانقدر که حضور سياستمداران در ورزش غلط است برعکس ان هم درست است
تقي زاده مدير كل سابق استان تهران از تبريز كانديدا شده اند
بالاخره یکی نیست بگه چی توشه که همه زور میزنن نماینده بشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها