بازدید 38326

احتمال وقوع زلزله با فعالیت آتشفشان دماوند

کد خبر: ۲۱۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲ 08 January 2012
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از فعال شدن آتشفشان می‌توان گمانه‌زنی کرد، احتمال زلزله در استان تهران وجود دارد.

مرتضی اکبر‌پور در گفت‌‌وگو با فارس درباره فعال‌سازی آتش‌فشان دماوند اظهار داشت:  اقدامات پیشگیرانه برای فعال شدن آتشفشان دماوند انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران استان تهران آماده باش است، گفت:‌ آماده باش نسبی در این خصوص داده شده است و کارگروه زلزله برای بررسی این موضوع فعال شده است.

اکبر‌پور یادآور شد: هر از چندگاهی بخاراتی از دماوند خارج می‌شود که نمی‌توان دقیقاّ اعلام کرد که آتشفشان فعال شده است لذا کمیته‌های تخصصی فعال شده و درصورتی که یافته جدیدی به دست بیاورند اعلام می‌کنیم.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این پرسش که آیا پدیده فعال شدن آتشفشان نشانه‌هایی از زلزله است بیان داشت: تا به حال در هیچ کجای دنیا رخداد زلزله پیش‌بینی نشده است. از فعال شدن آتشفشان می‌توان گمانه‌زنی کرد، احتمال زلزله در استان تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه آماده‌باش کامل صورت گرفته است اظهار داشت: اگر خدایی نکرده آتش‌فشان دماوند فعال شود، اردوگاه‌هایی از قبل برای اسکان اضطراری پیش بینی شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۲۷
قابل توجه اين را هم مد نظر داشته باشيد با فعال شدن دماوند ممكن است انرژي اين گسل كاملاً تخليه شود و فقط تكانهاي كمي حس شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
داداش دماوند اگه فوران بکنه به شعاعی تا قزوین زیر چتری از ابر و سنگ و گدازه رو در بر میگیره
از لوله کتری خانه ما هم گاهی بخار خارج میشود. آیا امکانوقوع زلزله در خانه ما وجود دارد؟
آیا در این شرایط درست است فکر مردم تهران را مغشوش تر از این کرد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
عزيز برادر لوله كتري شما با آتشفشان خيلي فرق داره بهتر است مثال بهتري مي زدي.
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
ناشناس عزیز مقایسه لوله کتری و بخار دماوند قیاس مع الفارغ است. توجه داشته باشید که در علم زمین شناسی هر حرکت یا تغییر در ساختار داخلی زمین می تواند معنادار و مهم باشد.از طرفی حجت خدا بر بشر عقل اوست و این عقل می تواند چگونگی سالم ماندن در موقعیت خطرناکی مثل زلزله را نشان دهد کما این که در ژاپن زلزله های هفت ریشتری را زلزله حساب نمی کنند.بیایید کاری کنیم که همانطور که سرما و گرمای کشنده هوا به دلیل آمادگی قبلی ما قادر نیست آسیبی به ما برساند زلزله هم ناتوانتر از آن باشد که خانه های ما را خراب کند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
برادر يا خواهر عزيزم براي شما متاسفم. آگاهي دادن حداقل كاري است كه در اين زمينه بايد انجام شود.
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
هميشه بايد آماده وقايع اينچنيني بود .
مغشوش شدن فكر و گوش به زنگ بودن مردم بهتر از غفلت و سهل انگاريه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
مگه فقط تهرانيها فكرشون مغشوش ميشه؟ در صورت بروز حادثه 99% تهرانيها برميگردن شهرهاي خودشون چند سال پيش پدراشون ازش جدا شدن و اومدن
رها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
داداش چرا همه چيرو شوخي ميكيري؟
همش دم ميزنيم كارشناس و محقق نداريم
حالا كه يك گزارش خوب درج شده شما هم ساز مخالف بزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
پ نه پ !!! صبر میکنیم وقتی زلزله اومده تازه میشینیم فکر میکنیم تا خدایی نکرده ذهن جنابعالی مغشوش نشه !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
پ نه پ بزار آسوده بخوابند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
مثالی خوبی برای یک بحث منطقی نبود. ولی کلی خندیدم
حسين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
باور کنيد اين دوستي که گفت همه برميگردن شهرهاشون منو ياد اين نکته انداخت ما سالها فکر ميکرديم اينکه ما تهراني اصيل هستيم رفتيم کلي تحقيق کرديم بعد فهميديم تهران شهري که دويست سال پيش يه روستا بوده که توسط ترکها و قاجار پايتخت شد و جون گرفت ... شهر دويست ساله که اين همه کلاس نداره، اگه همين روند مهاجرت و سياستهاي تشويقي که شروع شد دچار سياستها و برنامه هاي فصلي لحظه اي نميشد و به يک سياست راهبردي تبديل ميشد تهران همه خلوت ميشد و به تدريج تمرکز قدرت اقتصادي و اينها هم در شهرهاي ديگر پخش ميشد، تا اين همه دلمون بابت خبرهاي فاجعه آميزي در کمين اين کلان شهر است هورري نميريخت ... امان از سياستهاي فصلي ! آدم ميخواد به بلنداي دماوند فرياد بکشه ولي کو گوش شنوا
با سلام
مسئول محترم - ما خود بهتر می دانیم :
با یک برف و باران چند میلی متری کل استان و شهر تهران زندگی عادیش متوقف میشود. حالا شما الطفاط فرموده و برای آتشفشان احتمالی و زلزله های پس از آن برنام هریزی کردی
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
شما باید دوباره کلاس اول ابتدایی رو بگذرونی خیلی ایراد املایی داری!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
دوستان عزیز بحث اتشفشان با زلزله در تهران کاملا متفاوته. آتشفشان در حالت کلی3 مرحاه داره فعال، نیمه فعال (فومرولی)، خاموش. ابتدا آتشفشان ها فعال میشن بعد مرحله نیمه خاموشی یا فومرولیه که همراه با خروج دود از دهانه آتشفشان است و رو به خاموشی میره. دماوند در حال حاضر همچین حلتی رو داره یعنی دراه رو به خاموشی میره و احتمال فعال شده دوباره رو نداره. ولی بحث زلزله تهران کاملا جدیه و مخصوصا واسه مناطق جنوبی و غربی شهر با تراکم بالا و ساختمانهای نا مناسب.
هنوز 2 دقیقه از این خبر شما نگذشته دوتا نظر را درج کردید .وقتی ما نظر میدیم مینویسید 24 ساعت بعد تازه نظر را هم درج نمیکنید.
من شنیده ام برای سالیان سال نظر مردمی ذخیره شده دارید
به این یگویند عاقبت اندیشی
انشا الاه که نیاد اگر بیاد تهران با خاک یکسان می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
ببخشيد ! خودپردازا هم با خاك يكسان ميشن ؟ اونوقت تكليف يارانه هامون چي ميشه ؟!
متاسفانه اطلاع رسانی ناقص است احتمال زلزله تهران بسیار قوی میباشد.
من نمیدانم انگیزه بیان این نظر چیست و اگر دماوند اتش فشان شود شدت و برد اثر ان چقدراست و در کجا و برای چه جمعیتی این اردوگاه ها بر پا شده و ارتباط این اتش فشان با زلزله در تهران چکونه محاسبه می شود و در حالی که افتادن یک تکه سنگ ناقابل در یک بزرگراه تهران کسی دیگر قادر به جنبیدن در این کلان شهر چند ده میلیون نفری نیست چگونه باید به پناهگاه ها رسید . خدایا واقعا به تو پناه می بریم.
لوله كتري با آتش فشان فرق داره. هر گردي كه گردو نيست.
چندي پيش از سيما مستندي پخش شد مبني بر اينكه آيا طبيعت ظالم است يا ما ناآگاه و به اتفاقات مخربي اشاره ميكرد كه حاصل ندانم كاري انسان ها بود و گناه را به گردن طبيعت مي انداختند مثل ويراني ويلا هايي كه در حاشيه رودخانه ها ها يا نزديكي آتشفشان هاي خاموش يا در مسير بهمن و ... ساخته شده بود و با فعاليت طبيعي طبيعت نابود شده بودند .
اين ها راگفتم قابل توجه عزيزاني كه در كلاردشت و روي آتشفشان خاموش ويلا ساخته اند يا در ولنجك تهران در مسير رانش كوه قرار دارند . اين فقط يك هشدار است و شما تصور كنيد يك ديوانه اين ها را مي گويد آيا اگر ديوانه اي سر خيابان به شما بگويد ته كوچه سگ هاري است باز هم به حرف او بي اعتنا مي مانيد ؟
پس كي بنظر شما بايد فكر مردم رو مغشوش كرد ؟ مگه زلزله كه هر آن ممكنه بياد و زندگي آدمو رو خاكستر كنه شوخيه كه جنابعالي ميفرماييد فكر مردم رو مغشوش نكنيد دستور بدهيد زلزله حالا حالاها نياد تا ما به كاراي ديگمون برسيم بعد سر فرصت خدمت زلزله هم ميرسيم . اخه آدم حسابي چه چيزي بالاتر و ارزشمند تراز جون انسانها و ... متاسفانه براي همه چيز تو زندگي ارزش قائليم بجز جون شيرينمون كه فعلا در رده خدا ميدونه چندمه ؟!!!!!!!
ای دیو سپید پای در بند
ای گنبد گیتی ای دماوند
.
.
.
.
.
از خواب گران خواب گران خواب گران خیز
از خواب گران خیز
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
نه دماوند جان،
مزاح میکنند جناب فضول باشی.
شما همچنان به خواب راحتت ادامه بده!
من .و خانواده هرشب با دلهره میخوابیم. هیچ داده علمی تاکنون وقوع زلزله را پیش بینی نکرده است به اندازه کافی در مملکت استرس واقعی وجود دارد. چرا هی دل مردم را برای موضوعی که بدست خدا است ؛خالی میکنید
پاسخ ها
حسین
| United States |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
ای بابااااااااااااااا
بابا گفته دماوند داره یه کارایی میکنه
احتمال وقوع زلزله هم هستش
این کجاش بده آخه؟
عجبا
این باعث میشه شما از الان به فکر جاهای امن خونه ت باشی و گوش به زنگ که اگه خدایی نکرده اومد شما سریع عکس العمل نشون بدی و دست و پات و گم نکنی
یکم جدی بگیرین توروخدا
همش ساز مخالف
بیچاره مردمی که با بدبختی صاحب خونه شده اند
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
خوش به حال ما خانه به دوشان که غم سیلاب نداریم.
صبرکنید بیاد ببینیم اتشفشان زورش زیاد که مردم ازتهران برن بیرون یا گرانی
مشکلات تهران گل بود به سبزه هم آراسته شد.با ساختمانهای پفکی تهران فقط دعا کنیم زلزله نیاید و اگر آمد در همان مرحله اول بمیریم مگرنه زجر کش خواهیم شد.
خیلی جالب است که ما میدانیم تهران زلزله خیز است اما اغلب ساختمانهای تهران بساز بنداز است و کسی نیز نظارت ندارد.و خداوند نیز انسانهای ریاکار و متقلب را دوست ندارد و شاید دعایمان نیز مستجاب نشود .چون عقلی که خداداده از آن استفاده نکردیم.
ساختمانی که مادر آن ساکن هستیم (تهران ) از ستون بتن ساخته شده و در ظاهر نیز خیلی محکم است ولی همسایه ما میگوید سازنده آن به جای بکار بردن تعداد لازم میلگرد در ستونها نصف میلگرد کار گذاشته مابقی را نیز با میلگردهای کوتاه با چکش سر ستونها کار گداشته تا مهندس شهرداری را گول بزند جالب اینکه این سازنده چندین بار به زیارت کربلا رفته ادعای مسلمانی نیز میکند . ما این هستیم و عذاب خداوند ما متقلبین را سخت خواهد گرفت
وقتی با این امکانات و شهرسازی و...کاری نمیشه کرد شما حالا روز و ساعتش رو پیشبینی کن.بعدش؟؟
اگر گاز و گرد غبار آتشفشانی از دهانه ان خارج شود ممکن است بلایی که سر اروپا آمد سر ما هم بیاید یا نه
"اقدام پيشگيرانه براي فعال شدن آتشفشان"!!!!!
يعني چي؟!
لابد قرار آب بريزيد توش تا خاموش بشه!!!
بجاي اين همه نو آوري تو اين همه سال لااقل مقاوم سازي ساختمانها رو از ژاپني ها ياد مي گرفتيد تا اگه حتي زلزله 7 ريشتري هم بياد مشكلي رو پيش نياره، نه اينكه اقدام پيشگيرانه طراحي كنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
راست ميگه دستش نزنيد بلند ميشه دعوامون ميكنه ها
مردیم که مردیم خیر سرمان زندگی خوبی داریم؟؟؟؟؟
واقعاً فقط همین رو کم داشتیم
با این شایعات نمی شود جلوی افزایش قمیت مسکن را در تهران گرفت بهتره جلوی مهاجرتها را بگیرید.
بجای حرف مردم دینا پرست دعا کنید و سعی کنید هر کس خودش را درست کند وگناهان را ازخود دور کند تمام
با سلام خدمت دوستان عزیز
به اطلاع همه دوستان می رساند آتشفشان دماوند جزو آتش فشانهای خاموش می باشد و بر اساس واقعیتهای زمین شناسی امکان فعال شدن دوباره آن وجود دارد. ولی در رابطه با زلزله می توان گفت که احتمال وقوع زلزله و همچنین بزرگای آن وابسته به شدت فعالیت و مشخصات آتش فشان روی داده می باشد. پس وقوع اتش فشان حتما دلالت بر وقوع زلزله ندارد. در مواقعی ممکن است خسارات ناشی از آتش فشانها از قبیل خاکسترهای سوزان، گدازه ها و...از زلزله های ناشی از آن شدید تر باشد.
اینها همه نشانه هایی از سال 2012 و پایان همه جهان است!
پس به هوش باشید!
پاسخ ها
ماندانا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
داداش حتی با استناد به اون پیش بینی 2012 پایان دنیاست نه تهران!
خودشیفتگی ته نداره...
احتمالا يك گروه كوه نوردي رفته اند اون بالا و دارند چاي درست ميكنند و بخار كتري شون در آمده؟ نگران نباشيد. الخيروفي مابقع!!
یه عکسی هم از این بخارات می گذاشتید بد نبود.
مشكلات رفت وآمد ٬ دود و دم
كم نبود شد زلزله هم دم به دم
اي عزيزان هرچه باشد ما همه
خود مقصر بوده ايم در واهمه
هركه مي ترسد نهد پادر فرار
چون گنه باشد نباشد در قرار
اين زمين و آب و درياو زمان
جمله مي فهمند بدانيد بي گمان
فعال شدن دماوند به صورت انفجار بزرگ روی خواهد داد چون دهانه آتشفشان به طور کامل بسته شده و در این صورت تا شعاع 100تا150کیلومتری تحد تاثیر قرار خواهند گرفت
این اقدام پیشگیرانه چطوریه؟ یعنی اگر قراره که آتشفشان فعال بشه، حالا امکانش هست یه کاری کنیم که دیگه فعال نشه؟
میخوان توی دهنه ی آتشفشان چند تا کامیون خاک بریزند یا شاید هم روش شیرفلکه نصب کنند!
عزیزان من این دود و بخار هر سال از دهانه دماوند خارج می‌شه. فقط بعضی سال‌ها به علت افزایش بارندگی و نفوذ آب به لایه‌های پایین‌تر، این بخار افزایش پیدا می‌کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
یعنی همیشه فعال بوده و ما فکر میکردیم خاموشه؟
فکر کن اگه زلزله بیاد چی میشه هرچی میوه برا شب عید وارد کرن میمونه خراب میشه ...
یعنی زلزله از پاین آتیش از بوم انگار آدم و انداختن تو بونکر سیمان و گداخته ؟ نگو مور مور شد دلم / اصفهانی مقیم تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
برگرد بیا همیجا دادا ، اینجا امنس
هرچه خودم خواستم نه اون شد هرچه خدا خواست همون شد
ولی اگه بیاد ما شهرستانیها بهتون کمک نمیکنیم آب وغذاتونو خودتون تامین کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
عزیزم شما از قول خودت حرف بزن لطفا! ایرانی ایرانیه! درسته هنوز بم خراب مونده، ولی اقلا مردم به مردم کمک میکنن.
حالا خدا وکیلی شما که این همه نظر دادین بگین کی گفته اگر یک کوه آتشفشان فعالیت کنه زلزله میاد؟!!! یعنی همتون در حد کارتون جزیره گنج فکر می کنین!!
دوستان عزیز زلزله تهران را جدی بگیرید زلزله ی تهران دوره ی 160 ساله دارد اما متاسفانه الان 180 سال گذشته و این نشان از این دارد که زلزله شدید تر از دوره ی قبلی خواهد بود و هر آن ممکن است رخ بدهد شاید فردا صبح شاید پس فردا شب به هر حال وقوع زلزله بسیار نزدیک است در ضمن ما زمین شناسای بجنورد-خراسان شمالی پیش بینی کردیم که احتمال فعال شدن دماوند هم هست و میدونین این ها یعنی چه
کارشناسای مجرب جهان گفتن که بزرگترین فاجعه بشری در تهران رخ خواهد داد که بالای 5 میلیون نفر تلف میشوند میدونین یعنی چی یعنی جنگ جهانی با اون هم کشته بازم در مقابل زلزله تهران تلفات کمتری داره
یعنی زلزله چین که 830000 کشته داد خیلی کمتر از تلفات این زلزله خسارت داده
در ضمن میدونین که تهران زلزله بیاد و آتشفشان هم فعال بشه با خاک یکسان میشه
جد ایرانی های قدیم هم خوب میدونستن قراره چه اتفاقی برای تهرون بیفته که شیراز و اصفهان رو پایتخت کرده بودند
دماوند هم از نوسانات نرخ ارز عصبانی شده
باز جای شکرش باقی هست که اگه آتشفشان بشه بهتر از زلزله هست چون حداقل ادما فرار می کنن
دوستان عزيز آتشفان دماوند يک آتشفشان نيمه خاموش و به عبارتي تفريبا خاموش است. چراکه اين آتشفشان حاصل فرورانش صفحه تکتونيکي ايران به زير صفحه توران بوده است. فرورانش اين صفحه باعث ايجاد زلزله و همچنين آتشفشان شده است. پس هردو پديده آتشفشان و زلزله در واقع محصول فرورانش صفحات تکتونيکي هستند. تا جاي که بنده (زمين شناس) مطلع هستم فرورانش تکتونيکي البرز تمام شده است و به حالت پايدار رسيده است پس نبايد نگران فعاليت آتشفشان بود. اما چون زلزله مي تواند در اثر حرکات گسلهاي کم عمق پوسته نيز ايجاد مي شوند پس در تهران بايد بيشتر نگران زلرله حاصل از فعاليتها گسلهاي شمال تهران بود تا زلزله مرتبط با آتشفشان. خواهشمند است اخبار اين چنيني را بدون کار کارشناسي منتشر نکنيد.
از مرگ حذر کردن دو روز روا نیسیت - روزیکه قضا باشد و روزیکه قضا نیست-روزیکه قضا باشد درمان نکند سود -روزیکه قضا نیست در او مرگ روا نیست.عزیران توکلت و علی ا...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار