بازدید 30966
هزینه 18 میلیارد دلاری؟

حیرت و شگفتی در اقتصاد مواد مخدر ایران

اقتصاد مواد مخدر در جهان به یکی از تجارت‌های پرسود تبدیل شده که حجم کلانی از پول را از آن خود کرده است، رقم این تجارت در ایران هم به اندازه‌ای است که هوش از سر همگان می‌پراند؛ رقمی یک و نیم برابر درآمد مالیاتی کشور.
کد خبر: ۲۱۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱ 08 January 2012
سرویس اقتصادی ـ سردار مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، از کشف 330 تن ماده مخدر در کشور در 9 ماهه نخست امسال خبر داده است؛ به عبارتی، در هر دقیقه، نزدیک یک کیلوگرم و به طور دقیق‌تر، در هر شبانه روز 1195 کیلوگرم مواد مخدر در کشور کشف و ضبط می‌شود.  بیشتر کشفیات مواد مخدر امسال را مخدرهای سنتی تشکیل می‌دهد. همچنین تولید مخدرهای صنعتی نیز نسبت به گذشته، بسیار افزایش یافته و آشپزخانه‌های تولید این ماده در کشور فعال هستند.

به گزارش «تابناک»، جدای از اثرات اجتماعی و امنیتی این حجم انبوه از مواد مخدر، تأثیرات اقتصادی این تجارت عظیم، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مسأله از این لحاظ دارای اهمیت است که کشورمان به سبب مجاورت با افغانستان و پاکستان ـ که از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر جهان هستند ـ در میان کشورهای جهان، سهم بالایی از هزینه‌های مواد مخدر را می‌پردازد.

بر پایه یک گزارش سازمان ملل در سال 2003، درآمد سالانه تجارت مواد مخدر 321 میلیارد دلار برآورد شده که در قیاس با تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان که در آن سال تقریبا 36 تریلیون دلار بوده، نشان دهنده این است که تجارت مواد مخدر، تقریبا یک درصد اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد.

بنا بر این گزارش، ریشه مواد مخدر سنتی در جهان، دو گیاه خشخاش و کوکا است که اولی بیشتر در افغانستان و پاکستان (هلال طلایی) و کشورهای آسیای شرقی و به ویژه برمه (مثلث طلایی) برداشت می‌شود و دومی محصول آمریکای لاتین است.

شکل پایین، نقشه جهانی تولید و ترانزیت مواد مخدر را نشان می‌دهد.

 


جنگ مواد مخدر در مکزیک

برای روشن کردن اهمیت مسأله به مکزیک می‌پردازیم که کشوری مهم در تجارت مواد مخدر و مبارزه با آن است. این کشور که اقتصاد آن از حیث بزرگی، یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است، شاهراه انتقال مواد مخدر آمریکای لاتین به بازار بزرگ مصرف در ایالات متحده است و به همین دلیل،  هزینه‌های بسیاری می‌پردازد.
وزارت دادگستری ایالات متحده، درآمد سالانه فروش مواد مخدر در آمریکا را  تا نزدیک 48 میلیارد دلار برآورد می‌کند. این درآمد به دلیل سخت‌گیری‌های نظارتی آمریکا، نمی‌تواند به راحتی از طریق بانکی به مکزیک منتقل شود. به همین خاطر، گاهی پول نقد را در حجم انبوه در مخفی‌گاه رؤسای کارتل‌های مواد مخدر می‌بینیم. پشته پول شکل زیر که در یکی از این مخفیگاه‌ها به دست آمده، کمی بیش از ۲۲ میلیارد دلار است!

 
دولت مکزیک در دوره ریاست‌جمهوری «فیلیپ کالدرون» در اواخر 2006، مبارزه جدی و پر تلفاتی را با کارتل‌های مواد مخدر آغاز کرده که در یک سوی آن پلیس و ارتش و در سوی دیگر، کارتل‌ها  با یکصد هزار نیرو هستند. در نتیجه این درگیری که تاکنون 61 ماه طول کشیده است، نزدیک به پنجاه هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، ده هزار نفر ناپدید و نزدیک 230 هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

تأثیر مواد مخدر بر اقتصاد ایران

مواد مخدر بر اقتصاد، اجتماع و امنیت کشورمان تأثیرات بسیار عمیقی دارد که هر چه به مرزهای شرقی کشور نزدیک می‌شویم، بیشتر است. هنوز مناطقی در کشور هستند که عرضه مواد مخدر در مراسم خانوادگی چون ختم و یا عروسی در آن معمول است.

سردار مؤیدی، استان‌های اصلی در کشف مواد مخدر در 9 ماهه آغازین امسال را به ترتیب سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، هرمزگان، یزد، کرمان و خراسان رضوی دانسته‌اند.

چالش‌های مواد مخدر برای ایران تحت تأثیر شرایط افغانستان و میزان تولید این کشور است. مواد مخدر بخش مهمی از اقتصاد افغانستان را تشکیل می‌دهد. تولید مواد مخدر در استان‌های جنوبی افغانستان که هم‌مرز با پاکستان هستند، متمرکز است و پس از خرید از کشاورزان افغان از دو راه اصلی ایران و آسیای مرکزی به اروپا قاچاق می‌شود.

در حالی که بهای يک کيلوگرم ترياک در افغانستان، به صد دلار کاهش يافته، قیمت خرده‌فروشی آن در مناطق شرقی کشورمان، هر گرم نزدیک یک دلار و هر چه به سوی غرب می‌رویم، به مراتب گران‌تر است. به اين ترتيب، کشاورزان افغان، کمترين سود را از کشت خشخاش برده و سود اصلی، نصيب قاچاقچيان بين‌المللی می‌شود. تبادل درآمد ناشی از مواد مخدر در افغانستان و پاکستان از طریق سیستم حواله است که برخی شهرهای پاکستان چون کراچی و کویته و به ویژه دوبی، در آن نقش پر رنگی دارند.

بنابراین، باعث تأسف است، در حالی که در سال پایانی حکومت طالبان، کشت خشخاش در افغانستان رو به نابودی می‌رفت، سطح زیر کشت بر حسب هکتار در سالیان اخیر به صورت زیر درآمده است.


اثرات اقتصادی بر ایران: باید بلرزیم

متأسفانه، تحقیق روزآمدی درباره تأثیر اقتصادی تجارت مواد مخدر بر ایران نیست. تحقیقی که در سال 1383 انجام شده، نشان می‌دهد که مواد مخدر در سال 83 بالغ بر 99472 میلیارد ریال شامل هزینه‌های خرید و مصرف مواد، کاهش بهره‌وری و مشارکت اجتماعی مصرف کنندگان و قاچاقچیان، هزینه‌های دولت در زمینه کاهش تقاضا و مقابله با عرضه و هزینه‌های اجتماعی به اقتصاد ایران ضربه زد.

به عبارتی، هزینه‌های اقتصادی مواد مخدر، یک و نیم برابر درآمد مالیاتی کشور در آن سال بوده است.

بنا بر نتيجه‌گيري‌هاي انجام شده از مجموع هزينه‌هاي مواد مخدر كشور، 47.3 درصد هزينه مستقيم، 35.5 درصد هزينه غيرمستقيم و 17.2 درصد هزينه جنبي و غيرملموس است.

چنانچه نرخ رشد حوزه مواد مخدر تا سال 1393 همانند پنج سال گذشته، از تحقیق فوق ادامه يابد، در آن سال سهم هزينه مستقيم 52، هزينه جنبي 25 و غيرمستقيم 23 درصد خواهد بود. همچنين سهم هزينه مصرف‌كنندگان 49 درصد و سهم دولت و جامعه به ترتيب به 31 و20درصد بالغ مي‌شود. با توجه به اين رشد، مجموع هزينه‌هاي كشور با فرض تورم صفر، در سال 93 بالغ بر 173850 ميليارد ريال خواهد بود، که اگر برای حذف اثرات تورم با نرخ دلار در سال 83 مقایسه شود، معادل حدود 18 میلیارد دلار می‌شود.

دلیل نگرانی بیشتر، این است که در پی افت شدید قیمت مخدرهای صنعتی، دسترسی به آن در ایران با سرعت در حال گسترش بوده و از سوی دیگر، جایگزینی مخدرهای صنعتی در اروپا، باعث خواهد شد که قاچاقچیان بین‌المللی، توجه خود را معطوف به کشورهای همسایه افغانستان کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
ایران و عربستان و چین در عمل تنها کشورهای دنیا از 195 کشور هستند که برای مواد مخدر اعدام دارند
ایرانی چون از فهم کمی برخوردار است متوجه نیست اعدام یک آفتابه دزد در مقام مقایسه عادلانه تر است اگر توزیع کننده ای است که 30 گرم مواد را در اختیار کامل متقاضی به او می دهد
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
ایرانی فهم کمی دارد ؟؟ !!
احتمالا شما اخرین گونه با فهم هستید ... جای شکر باقی که همچنان با فهم هایی چون شما منقرض نشده اند.
چرا بايد بايد ايران هزينه مقابله با مواد مخدر را بدهد ايران مي تواند براي تنبيه كشورهاي اروپايي يك راه امن براي عبور مواد مخدر به اروپا ايجاد كند تا اين بلاي خانمان سوز دامن اروپايها رابگيرد و از طرفي از انتقال مواد به داخل جلوگير كند
روش مبارزه ما، مواد مخدر را پرسود نموده است. روش مبارزه نبايد ارزش اقتصادي آن عمل را بالا ببرد. وقتي اينقدر شديد برخورد مي‌كنيم هزينه تجارت مواد بالا مي‌رود. وقتي هزينه تجاري كالا در هر بازار اقتصادي بالا رود مفهوم رونق از آن استتباط مي‌شود و افراد را به سمت آن بازار ول به شكل زيرزميني سوق مي‌دهد. اگر روش كم هزينه فرهنگي را در پيش مي‌گرفتيم -همانند روش پيامبر در براندازي برده‌داري- به تدريج بحث مواد كنترل مي‌شد ولي الآن چه؟
پس بهتر است كشت مواد مخدر ازاد شود و فرهنگي براي مسؤوليت پذيري ايجاد شود و بعد از آن قوانيني براي محاكمه جدي مسؤوليت گريزان و كساني كه اعتياد به هر نوع مواد دارند و براي جامعه هزينه دارند، وضع شود. به عبارتي با خريد و فروش مواد برخورد تند نشود بلكه برخورد حيثيتي و فرهنگي شود و در مقابل با معتاد و مسؤوليت گريز برخورد شود. اين روش اسلام است كه متأسفانه اسلام در اين مملكت خيلي بكار نيامده.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
گیرم که فرموده شما اجرا شد ... ولی کار درست درست نشد !! اونوقت میدونید که حتی با خاک بر سر کردن هم دیگه نمیشه درستش کرد ؟؟ همین الان فرهنگ سازی میشود که روی خط عابر پیاده ایست نکنید , ولی کو گوش شنوا ... اونوقت میخواهید اجازه کشت و مدیریت داده شود !!
ناقلا نقشه سازمان جاسوسی آمریکا سیا را چرا در سایت گذاشتید. اگه یک بدبخت دیگر این کار را می کرد کله اش را می کندند.
سود مواد مخدر در ايران بسيار بالا است پسر همسايه ما با يك سال فروش شيشه يك ميليارد تومان به جيب زد و الان زندگي اشرافي دارد !!!!!!!!!!!!!
یکی از مخاطرات محتمل توزیع یارانه نقدی کاربرد آن برای مصرف مواد است.کاش کسی مطالعه می کرد که چه مقدار از این یارانه ها صرف این امر می شود
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
من زیا لواشک و ترشک میخورم ... اینم میتونه اعتیاد باشه ؟؟ چون بیشتر پولش رو از یارانه میدم !!
یک عامل اساسی و مهم مصرف بالای مواد مخدر در ایران مشکلات روحی و روانی ناشی از تورم و بیکاری و فاصله طبقاتی و به نوعی تبعیضها و بی عدالتیهاست. اگر مشکلات معیشتی مردم تا حدودی حل شود و تنشهای سیاسی که خود ایران به ان دامن میزند و تهدیدات خارجی را بدنبال دارد و مستقیما بر امنیت روانی جامعه تاثیر گذار است و امید به اینده روشن را کم رنگ میکند از بین برود طبیعتا کمتر کسی برای یافتن ارامش کاذب به مواد مخدر روی می اورد.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
اتفاقا بیشتر مصرف مواد , خصوصا روان گردان در بین اقشار پولدار جامعه هست. ضمن اینکه استعمال مواد مخدر کی مسئله مربوط به خود شخص و اراده او هست و نمیتواند حتی ارتباطی به تحصیلات و خانواده و وضعیت مالی داشته باشد
با سلام
این نظر ربطی به این خبر ندارد
چند وقتی است که یکی از استادان برق دانشگاه شریف به نام دکتر عطارتی در آمریکا زندانی است. علت زندانی شدن ایشان تشکیل گروه ساخت میکروالکترونیک در ایران است. ایشان برای تمدید گرین کارت خود به آمریکا رفته بودن. حال وظیفه رسانه مثل شماست تا با اطلاع رسانی در سطح کشور موجب پیگیری مسئولان شوید. چون ایشان به خاطر این کشور در زندان های آمریکا می باشند. آمریکا اجازه ساخت مدارهای میکروالکترونیک را به ایران نمیدهد.
نمی توان قبول کرد که مصرف مواد مخدر در عراق نزدیک به صفر باشد، اما آمار مصرف در ایران تا این اندازه بالا باشد و یا اینکه در عربستان مصرف قرص کدوئین تا این اندازه جرم داشته باشد و در کشور ما به این اندازه شیشه مصرف شود.

http://www.tabnak.ir/fa/news/216509/%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D8%A6%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%88%D9%81%D9%88%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
پول ها رو داشته باش 22000000000دلار
به نظر من 80% مشکلات کشورمون ناشی از همین مواد مخدر که همت و پشت کار و انسانیت و همه چیز این ملتو گرفته
به امید ریشه کن شدن هرچه زودتر این بلای خانمان سوز و مخرب
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار